Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Merle

Merle

01-01-2020 om 14:25

vuurwerk


Kaaskopje

Kaaskopje

03-01-2020 om 22:44

Oh ja toejuichen

Nee ik juich clubs niet toe. Ik vind het idee van vuurwerkclubs bizar. Waar denk je dat je die kunt realiseren en kunt garanderen dat het geen nadelige effecten heeft voor de omgeving? Hoeveel clubs mag een gemeente hebben?

Triva

Triva

03-01-2020 om 23:12

Kaaskopje

Dan draai ik het om: ok totaal verbod. Hoe gaan we dat handhaven als ze nu ook al dagen knallen voor het mag? Je kunt het in het buitenland kopen of bestellen. Verder: hoe compenseren we de fietsenmakers die alleen nog kunnen overleven door bij te verdienen in de vuurwerkverkoop? Wie gaat de fietsen dan nog repareren? Wie compenseert hun aanschaf van dure bunkers etc om vuurwerk te mogen verkopen?

Triva

Triva

03-01-2020 om 23:14

wie heeft het over garanderen dat de omgeving er geen last van heeft? Ik garandeer jou dat er minder last van is. Echte vuurwerkshows geven net zoveel last als vuurwerkclubs.

Wie stopt die idiote allesbranders in huis waarvan de rook in mijn slaapkamer waait? Is ook heel gezond...

Ad Hombre

Ad Hombre

03-01-2020 om 23:15

Uniek

Het blijft een uniek Nederlands fenomeen die vuurwerkoorlog bij iedere jaarwisseling.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/een-keer-per-jaar-is-nederland-het-luidruchtigste-land-van-europa~b11d5d10/

Ik hoop dat ze het snel verbieden, voor dat mijn jongste niet meer in toom te houden is. Die vindt het nu al (cat1) veel te leuk...

Aagje Helderder

Aagje Helderder

03-01-2020 om 23:28

Triva

Dus in jouw ogen moeten we vuurwerk blijven toestaan omdat dat beter is voor de economie en dus de werkgelegenheid. En omdat je van allesbranders ook last hebt. Vat ik het zo kort en bondig samen?

Bosbes

Bosbes

03-01-2020 om 23:31

Geweldig Aagje!

Dat lijkt mij een mooie samenvatting.

Voor de fietsenmakers.
Ik zie het me al uitleggen aan buitenlandse vrienden: nou, er willen heel veel mensen niet aan, onder andere omdat onze fietsenmakers dan misschien deels verdwijnen.
Wie repareert dan onze fietsen als er een vuurwerkverbod is?

HAHAHA!

Bosbes

Bosbes

03-01-2020 om 23:33

je kunt nog meer niet handhaven

Overigens kunnen we het ook wel toestaan dat je mag moorden. Niet te handhaven, zoveel mensen die ze niet pakken. Het gebeurt toch wel. Dus waarom nog verbieden, he.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

03-01-2020 om 23:45

Nou nou nou

Gaan jullie lekker? HAHAHAHA

Waar is dat nou weer voor nodig.
Ik geloof niet dat een volledig verbod er doorheen komt.
En verder ben ik van mening dat met verenigingen er de minste kans is op veel overlast, dagenlang, van illegaal afgeschoten knalvuurwerk.

Dat is echt andere koek dan een show van siervuurwerk, op een goed gekozen plaats. Mooi alternatief voor de echte hobbypyromanen.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

03-01-2020 om 23:56

Wat bedoel je Ginny

met ‘waar is dat nu weer voor nodig’?

Volgens mij zeg ik niets dat Triva zelf niet ook zegt. Haar stellingname mag toch samengevat worden om te verifiëren of ik het goed begrepen heb en om er over door te spreken?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

04-01-2020 om 01:23

De HAHAHA

Van Bosbes vooral.
Maar ik vond jouw ‘samenvatting‘ eigenlijk ook wel een beetje onder de gordel.

Clubs!

Ik zie hier een mooie taak voor de carnavalsverenigingen (in het Zuiden) en de Ijsclubs (inde rest van het land). En hoewel ik niet snap waarom iets waar oogartsen al jaren alarm overslaan al niet lang verboden is, heb ik toch weer vanachter het zolderraam erg genoten van de kapitalen die mijn buurtgenoten de lucht ingeschoten hebben. DIt jaar hebben ze nog een tandje bijgezet, tot half 2 prachtig siervuurwerk!

V@@s

V@@s

04-01-2020 om 10:09

Als we nu eens beginnen met verbieden voor minderjarigen

Vuurwerk is gevaarlijk, dat zou gewoon alleen moeten mogen bij 18+ of in elk geval onder toezicht van een volwassene (21+).

Daarbij dan ook ouders aanspreken als hun kinderen toch betrapt worden met vuurwerk.

Ouders

Natuurlijk kun je ouders betrekken mochten kinderen opgepakt worden met vuurwerk. Echter het is een leeftijd dat kinderen dat buiten ouders om regelen.
Weet ik uit heel eigen persoonlijke ervaring. Nou ja, dat is natuurlijk voor mij lang geleden, maar ik denk dat het nu niet veel anders gaat.
Ik stond vorige week bij de Action achter twee van die jonge jongens, 13-14 jaar, die argeloos vuurwerk kwamen afrekenen en uiteraard bij de Action dat niet konden aanschaffen.
Echter ik haalde het vroeger ook bij iemand uit de garageverkoop, buiten mijn ouders om, dat zal nu nog zo zijn.

Triva

Triva

04-01-2020 om 10:26

Aagje

Moeilijk he als iemand 'advocaat van de duivel' probeert te spelen, helemaal lastig als je #58 niet meeneemt in je 'samenvatting'.

Ik erger me aan iedereen die denkt dat het heel simpel is om alle vuurwerkverkoop alleen tijdens afschiettijden toe te staan (vanaf 18 uur op oudjaarsavond) en aan iedereen die denkt dat afschaffen een simpel iets is en dan dus maar vervolgens elke stap in de richting van afschaffen afschiet omdat dat geen afschaffing is.

Nogmaals: van mij mag het per direct afgeschaft worden maar dan wil ik een goede financiële compensatie voor de fietsenmakers want als die omvallen weet ik niet waar ik met mijn fietsreparatie nog naar toe moet. Dat kan makkelijk betaalt worden uit de bezuiniging voor alle vuurwerkslachtoffers in de zorg maar het is makkelijker om mijn tekst grappig 'samen te vatten' en verder niet aan oplossingen te denken.

Maar als het de bedoeling is dat we hier alleen maar klagen en zeuren en roepen om afschaffing, mij best, dan pas ik verder. Ik dacht dat dit een discussieforum was.

Triva

Triva

04-01-2020 om 10:29

V@@s

De politie lukt het nu al niet om te handhaven. Hoe denk je dat ze dan OOK nog moeten gaan controleren op leeftijd?

Als men belt over vuurwerkoverlast komt men al bijna nooit (te weinig mensen) en als men komt zijn de afstekers allang weg.

Niet alleen verbieden voor minderjarigen

Ook volwassenen kunnen er rare dingen mee doen. Recentelijk nog, twee dertigers die het nieuws haalden. Een paar jaar geleden een vuurwerkdode van in de dertig die een knaller liet afgaan waar de halve straat bij stond (en die zijn nu een trauma rijker).

Ik ben dat hele vuurwerkgedoe zo verschrikkelijk zat. Ik kan niet naar buiten en ben altijd ziek begin januari (nu ook weer) door de kruitdampen. De vernielingen overal. Zelfs een rouwstoet krijgt ermee te maken. Het is doorgeslagen.

En het zijn echt niet alleen maar minderjarigen.

fietsenmaker

Hier geen bijklussende fietsenmakers. Vuurwerk werd hier jaren verkocht via een hobbyzaak in de buurt en een zaak waarvan ik niet meer weet wat ze 'normaal' verkochten, in de stad.
Bijklussen kan ook als sleutelmaker of postverzorging of bankfiliaal.
Via de hobbyzaak werd ook goede voorlichting gegeven. En zodra daar sprake van was gaf men er gratis de vuurwerkbrillen bij.
Dat is ook nog een overweging. Om illegaliteit te voorkomen, je wil niet van alles wat gevaarlijk en onvoorspelbaar is onder de radar houden, is legale verkoop beter.
Waarschijnlijk is het een gradueel proces. Het afsteken van particulier vuurwerk wordt steeds verder teruggedrongen tot er een algeheel verbod volgt. Kan ineens heel snel gaan.

Ad Hombre

Ad Hombre

04-01-2020 om 10:35

V@@s

De jaarwisseling is al een bijna complete anarchie. Het probleem is dat je in zo'n anarchie nauwelijks iets kunt handhaven. De politie moet nu al kiezen. Alleen in de meest extreme gevallen wordt ingegrepen. Denk je nou werkelijk dat ze 's nachts met een lampje gaan kijken hoe oud de afstekers zijn? Grote kans dat ze vervolgens door 'de massa' bekogeld worden.

Het is net als met die boerenprotesten. Sommige zaken zijn niet te handhaven tenzij je bereid bent het leger in te zetten en de noodtoestand af te kondigen en zelfs dan hebben we waarschijnlijk niet genoeg soldaten...

Triva

Triva

04-01-2020 om 10:36

Annej

Los je dan ook nog even het probleem van de steeds veranderende eisen die de overheid stelde voor het verkopen van vuurwerk op? Die hobbyzaak heeft een dure bunker moeten bouwen, heeft regelmatig aanpassingen moeten doen, regels die in Duitsland helemaal niet gelden waardoor het vuurwerk daar dus veel goedkoper is.

Ja Triva

Die zie je aankomen. Het is een ondernemersrisico en iedereen ziet aankomen dat het uiteindelijk verboden zal worden.
Niets staat de gemeente in de weg om ondernemers te compenseren.

Rosalie

Rosalie

04-01-2020 om 10:53

Een verbod

zal landelijk zijn. Het is landelijk geregeld, dan is er geen ruimte voor de gemeentelijke overheid om op te treden. Net als de nertsenfokkers zullen de vuurwerkverkopers gecompenseerd moeten worden.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

04-01-2020 om 11:05

Ginny

Hoezo was mijn samenvatting onder de gordel?

Aagje Helderder

Aagje Helderder

04-01-2020 om 11:18

Triva

Tja, in die #58 zeg je dat vuurwerk van jou afgeschaft mag worden maar op basis van praktische argumenten (overgangsfase, economie, bunkers) pleit je uiteindelijk voor iets heel anders en zet je argumenten van anderen die tegen jouw vuurwerkclub idee zijn weg. Terwijl ik jouw bunker- en fietsenmakersargument pas raar vind.

Ik blijf zeggen: het beste een totaalverbod. Er is ieder jaar weer te veel schade op het vlak van mensenlevens, verminking, vernieling, gevaar voor hulpverlening en luchtkwaliteit om het te laten doorgaan.
Het is in ieder geval helder. Iedere knal en iedere pijl mag er dan niet zijn. Natuurlijk blijven er mensen toch aanschaffen maar dan komt de handhaver niet in discussies over wat wel en niet legaal is, of de afsteekplek zich uitstrekt tot deze plek of niet en of je oud genoeg was of niet. Enzovoorts.

Jasmijn

Jasmijn

04-01-2020 om 11:29

fietsenmakers?

Hier in mijn regio is er geeneen fietsenmaker die vuurwerk verkoop erbij heeft, dus dat is blijkbaar erg regio gebonden. Ik ben ook voor een verbod, misschien kunnen die fietsenmakers die vuurwerk verkochten nu oliebollen gaan verkopen bijvoorbeeld. Het zou in ieder geval geen reden kunnen/moeten zijn om daarom het vuurwerkverbod niet door te laten gaan. En als dingen veranderen zijn er altijd mensen de dupe van.
Ik ken wel een paar kroegen waar ze een speciale rookruimte hebben laten bouwen, en nu mag dat ook niet meer, best lullig natuurlijk, veranderende regels.

Kaaskopje

Kaaskopje

04-01-2020 om 11:41

Triva, fietsenwinkel

De fietsenwinkels redden met vuurwerk vind ik al net zo bizar als de clubs. Dát en de angst voor zetelverlies is een grote reden van de VVD en CDA om een verbod tegen te gaan. Ze kiezen dus liever voor ondernemerssucces, tevreden kiezers , jaarlijks oogletsel, brand, longschade, dode dieren én mensen, dan hun plicht te doen en mensen daartegen te beschermen.

Als een ondernemer te weinig verdient om rond te komen, moet hij stoppen. Dat is het risico van het ondernemerschap. Hoewel... een zieltogend kinderdagverblijf met wat ruimte over of restaurant wat vuurwerk op de menukaart zet? Waarom niet?

Kaaskopje

Kaaskopje

04-01-2020 om 12:02

V@@s minderjarigen

Men vraagt zich met een algeheel verbod al af hoe je dat kunt handhaven, hoe wil je dat de politie minderjarigen er uit pikt? Hoeveel rokers en drinkers zijn er onder de 18? Zolang een volwassene het kan kopen, kan een minderjarige het gebruiken.

Kaaskopje

Kaaskopje

04-01-2020 om 12:26

Compenseren

Nogmaals: van mij mag het per direct afgeschaft worden maar dan wil ik een goede financiële compensatie voor de fietsenmakers want als die omvallen weet ik niet waar ik met mijn fietsreparatie nog naar toe moet. Dat kan makkelijk betaalt worden uit de bezuiniging voor alle vuurwerkslachtoffers in de zorg maar het is makkelijker om mijn tekst grappig 'samen te vatten' en verder niet aan oplossingen te denken.===

Bij boeren voel ik nog een zekere logica bij het woord compensatie. Daar ben ik ook voor, tot op zekere hoogte. Maar vuurwerk is geen voedsel, geen oorspronkelijk nationaal belang voor gezonde goed gevoede burgers, waar men door de jaren heen in doorgeschoten is. Vuurwerk is een luxe, waar verkopers doelbewust in geïnvesteerd hebben i.p.v. na te denken over een constante oplossing voor de levensvatbaarheid van hun bedrijf. De kosten van zo'n bunker hadden misschien in de een of andere innovatie gestoken kunnen worden. Maar nee, men wilde een snelle investering voor snelle inkomsten uit producten die na verkoop voor veel leed kunnen zorgen. Maar dan is het hun pakkie an niet meer. Wapenverkoop mag ook niet in gewone winkels, naast en onder huizen, waarom dan nog wel vuurwerk? In de (fietsen-)winkel is ook een pistool relatief ongevaarlijk, erbuiten niet. En ja, ook daar kun je helaas nog steeds illegaal aan komen, maar dat is strafbaar.

Rosalie

Rosalie

04-01-2020 om 13:03

Omdat

sprake is van een inbreuk op het eigendomsrecht, denk ik dat er toch compensatie nodig is. Bedenk wel dat verkopers na de vuurwerkramp grote kosten hebben moeten maken voor de bouw van bunkers. Of je zou een verbod pas op termijn (jaar of tien) in laten gaan, maar doe dan maar compensatie.

Kopzorg

Kopzorg

04-01-2020 om 13:53

Het grote geheel bekijken

Mijn (groot)ouders en ooms en tantes waren allemaal middenstanders in diverse bedrijfstakken. Het motto daar was altijd: regeren is vooruit zien. Soms moest een investering worden uitgesteld, omdat er niet voldoende liquide middelen waren. Soms werd er in december snel nog iets geregeld, omdat dat dan zou schelen in de belasting over dat jaar.
Ook ik heb dat motto min of meer als stelregel, reserves opbouwen om straks geld te hebben om de auto te vervangen, nu al geld reserveren om later van op vakantie te kunnen. Een financiële tegenvaller moet soms worden opgevangen door op iets anders te bezuinigen.

Al jaren vind ik dat de regering het spoor een beetje kwijt is, alsof regeren is vooruit zien niet meer geldt als je een land bestuurt.

De CO2, stikstof en pfas crisis wordt opgelost door per direct bouwprojecten stil te leggen, de boeren schrik aan te jagen met dreigen dat de veestapel gehalveerd moet worden en meer aankondigingen van draconische maatregelen waar het halve land van steigert.
Helaas mogen we nog steeds in een paar uur troep de lucht in schieten die flink bijdraagt aan het milieuprobleem.
Feitelijk onnodig als er een vuurwerkverbod zou zijn.

Al jaren wordt er geroepen dat de zorgkosten omlaag moeten en worden er allerlei bezuinigingen ingevoerd.
De troep die we de lucht inschieten heeft als nadelig bijeffect dat niet alles de lucht haalt maar in handen en ogen ontploft. De slachtoffers moeten worden bijgestaan door hulpverleners, en maken een hoop zorgkosten die ook in het nieuwe jaar nog lang doorgaan. Operatie, revalidatie, psychologische hulp om te leren omgaan met je beperking. Met als uiteindelijk gevolg dat voor iedereen de premie voor de zorgverzekering weer omhoog moet.
Feitelijk allemaal onnodig als er een vuurwerkverbod zou zijn.

Ook de kosten voor opgeblazen brievenbussen en vuilcontainers en ander straatmeubilair zijn ieder jaar hoger. Bushokjes moeten gerepareerd, brievenbussen vervangen
Feitelijk onnodig als er een vuurwerkverbod zou zijn.

Nu 3 dagen na nieuwjaar ligt hier in het dorp nog overal afval van vuurwerk op straat, in de plantsoenen en in mijn eigen tuin. Ik heb hier nieuwjaarsdag 2 knullen hun rotzooi zelf zien opruimen de rest van de rotzooi blijft liggen tot de gemeente weer eens langskomt met de straatveger. Maar dan wordt alleen de straat geveegd, de rotzooi in de plantsoenen verdwijnt langzaam in de bodem wat weer een beetje bij draagt aan het milieuprobleem.

Ja, een vuurwerkverbod gaat zorgen voor minder belastinginkomsten voor de regering, er zullen partijen kiezers verliezen allemaal waar maar volgens mij is de tijd rijp om de traditie die nog geen 100 jaar oud is (las ik vanochtend in het Haarlems Dagblad) om te buigen met uiteindelijk afschaffen als einddoel.

rode krullenbol

rode krullenbol

04-01-2020 om 16:00

Kort en krachtig als een vuurpijl

Het is één van de kerntaken van de overheid om te waken over de veiligheid van de ingezetenen. Het zou voor zich moeten spreken deze kerntaak prioriteit te geven boven commerciële belangen.

Rode krullenbol

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.