Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

jessica 5

jessica 5

10-11-2009 om 01:10

Waar was jij toen de "muur" viel?.

9 November 1989,ik weet het nog goed dat ik aan het werk was in het Z.H en de beelden zag op t.v. Ik vond het prachtig om te zien hoe de grenzen open gingen.Het klimmen op die muur zonder eraf geschoten te worden.
Hoe hebben jullie het toen beleefd?.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ijsvogeltje

ijsvogeltje

10-11-2009 om 08:33

In praag

Ik weet het ook nog héél goed.
Ik was op werkweek in Praag. Het was ook daar al een tijdje onrustig, er was zelfs nog sprake van dat de excursie niet door zou gaan. Praag (de Westduitse ambassade) was een belangrijke 'vluchtroute' geworden voor Oostduitsers die naar het wensten wilden. De weken/dagen voor 9 november bereikte dit een soort hoogtepunt. Rond 4 november kwamen we bij de Tsjechische grens en het was een grote chaos. Een kilometerslange (!) vluchtelingen stroom kwam ons tegemoet. Veel mensen lieten in wanhoop hun auto's staan en gingen met al hun bezittingen en kinderen lopend de grens over. Wij hebben drie uur stil gestaan op de grens, we konden gewoonweg niet verder. Moeders zetten huilend hun kinderen bij ons in de bus, of we ze alsjeblieft in veiligheid wilden brengen. Op den duur bleek zelfs dat er babies waren achtergelaten op de toiletten bij het grenskantoortje. Voor ons als 16/17-jarigen was dit erg indrukwekkend, er is ook menig traan gelaten.
Later in Praag zagen we dat tuin van de Westduitse ambassade vol stond met tenten.
Toen we op 10 november 's ochtends vroeg klaar stonden om weer naar huis te gaan, hoorden we het nieuws van de muur. Heel onwerkelijk was dit.
Extra bijzonder was dat veel van onze klasgenoten die week in Berlijn waren, ze waren er letterlijk bij! Ze hebben 's nachts feest gevierd, bij de muur, en kwamen vol verhalen en met stukken steen thuis. Een aantal van hen heeft ook hun verhaal gedaan in journaal, kranten etc.
Voor de indrukken die wij in Praag hadden opgedaan had natuurlijk niemand meer belangstelling...

Rieke

Rieke

10-11-2009 om 09:15

Ja weet ik ook nog

Wij (vriendin en ik ) lazen het in een krant die was blijven liggen in een nachttrein van Cairo naar Abu Simbel. we maakten toen een lange reis om ons diploma te vieren. Leuk was dat zeg, de zon kwam op en dan dat bericht uit een haast andere wereld. Heel bijzonder.

Huilend op de bank

In mijn studentenhuis in de keuken. Toen had je nog niet allemaal een eigen TV...

Ik heb de viering op TV gisteren uitgezet. Veel te pompeus en total niet in overeenstemming met het gevoel dat ik erbij heb. Ik had een kerkdienst, of een andere bijeenkomst waarin vooral de dankbaarheid voorop staat, veel passender gevonden.

Het rare is ook dat die beelden van feestende mensen in Trabants met een fles Sekt me helemaal niet bijgebleven zijn van die nacht op de bank. Terwijl ik ze toch wel gezien moet hebben. Het gevoel, de gewaarwording waarvan ik langzaam doordrongen raakte heeft het in mijn geheugen gewonnen van de beelden.

Wij hadden veel contacten over de grens. En die grens was zo'n enorme barrière, ik was 20 toen de muur viel en ik had zo veel mensen en spullen en ideeën gezien die die grens niet over konden. Dat dat op en vreedzame manier was opgelost, daar was ik heel erg dankbaar voor.

School

Ik was 8, zat op school en wij hebben in de klas naar de televisiebeelden gekeken. Ondanks dat ik nog jong was vond ik het wel indrukwekkend, weet ik nog. Een klasgenootje ging het weekend daarna met zijn vader naar Duitsland en kwam maandag terug een school met een stukje van de Muur.

margje van dijk

margje van dijk

10-11-2009 om 10:07

In leuven

Ik herinner het me nog precies. Ik was in mijn studentenkamer in Leuven, in België. Ik woonde 3 hoog pal tegenover het barokke stadhuis, als ik uit mijn raam keek kon ik als uit een paar eeuwen geleden de beelden met de duiven begroeten. Ook mijn kamer zag er uit als een (vervallen) paleiskamer, met een hoog plafond en ornamenten en withouten kozijnen en olijfgroen behang met oudroze roosjes.

In die schitterende setting (waar ik dagelijks wel een paar keer bewust van genoot) hoorde ik het bericht uit mijn krakkemikkige radiootje (wat naast mijn koffiezetapparaat stond, wat ik met stip als mijn kostbaarste bezit beschouwde, een witte Philips Comfort).

Ik was helemaal alleen, ik had geen telefoon, geen contact met mijn familie (behalve af en toe een brief), en ik besefte dat ik daar in mijn eentje een historisch moment stond te beleven.

Margje

Jesse_1

Jesse_1

10-11-2009 om 10:10

Ik heb het gemist!

Mijn eerste studiejaar, geen krant en geen TV. Ik denk dat de complete wereld langs mij heen trok. Pas ná de val kwam ik erachter dat 'ie gevallen was zeg maar...
Jesse

reina

reina

10-11-2009 om 10:17

Thuis

Ik herinner me dat ik thuis zat en vol ongeloof en ontroerd naar de beelden zat te kijken.

Ik had toen bereikbaarheidsdienst en heb het meeste pas later gezien, maar zat aan de buis gekluisterd. Ik ben iets jonger dan ijsvogeltje denk ik, want ik was drie jaar daarvoor in Berlijn op werkweek geweest. Dus alle plekken die langskwamen op tv hadden echt betekenis voor mij. Ik vond het ontroerend.
Oudste zoon heeft dit jaar voor het eerst duits en moest vorige week voor zijn portfolio een aantal bezienswaardigheden in Berlijn beschrijven. Leuk! Ik zat er weer helemaal in.

Me Jane

Me Jane

10-11-2009 om 12:39

Ich war dabei en...

Ja, ik was bij de muur toen die viel. Studeerde dat jaar in Duitsland en won een reisje naar Berlijn precies in die week. In die bus met winnaars van de reis naar Berlijn zal ook een hele leuke jongen... We kregen verkering bij de muur en zijn nu al weer heel lang en gelukkig getrouwd!
MeJane

Thuis

Ik zat voor de radio te luisteren naar met het oog op morgen, waar Jan Lenfrink op dat moment mijn vader interviewde. Dat interview werd onderbroken door het nieuws dat de muur viel.
Groet,
Miriam Lavell

amk

amk

10-11-2009 om 13:35

In mijn hok

mijn studenten hok dan wel. Braaf een verslag aan het schrijven. Dat verslag is afgekomen, maar was niet van super kwaliteit.

Ik weet niet meer ...

waar ik was toen de muur viel. Ik weet nog wel dat ik in mijn examenjaar zat en dat "ze" als de wiedeweerga alle examens hebben moeten aanpassen.

Pollewop

Pollewop

10-11-2009 om 14:04

Thuis, flink aan het balen

dat ik voor een werkweek in Londen had gekozen en niet Berlijn. Die groep was er in de week voor de val en hebben de muur nog intact gezien.

Tinus_p

Tinus_p

10-11-2009 om 16:39

Net als jesse

Jesse:
"Mijn eerste studiejaar, geen krant en geen TV. Ik denk dat de complete wereld langs mij heen trok. Pas ná de val kwam ik erachter dat 'ie gevallen was zeg maar..."
Jups. Ik was bzzig met leren voor tentamen chemische binding. Waarschijnlijk was ik t waterstofatoom aan t uitrekenen ofzo.

Asa Torell

Asa Torell

10-11-2009 om 19:59

Goh, geen idee meer

Wat jammer zeg! Ik heb wel een algemeen gevoel overgehouden uit die tijd, van zwaar onder de indruk zijn van alle gebeurtenissen. En ook wel bang dat het toch ergens vreselijk mis zou gaan (wat in Roemenie ook enigszins waarheid werd). Maar van 9 november zelf heb ik echt geen beeld meer. Ik woonde nog bij mijn ouders dus zat vast huiswerk te maken oid. Of het was net die ene week uit mijn leven dat ik ooit griep gehad heb, dat was in die tijd.

Lou

Lou

10-11-2009 om 22:05

Onderaan de trap

Ik ging op bezoek bij mijn moeder en was erg verdrietig, mijn vader was niet lang daarvoor overleden. Ik liep naar binnen en hoorde boven de tv aanstaan. "Joehoe, mam!" Roept ze terug: "Wacht even hoor, ik zit het nieuws te kijken." Ik was totaal verbijsterd. Hoe kun je nu naar het nieuws blijven kijken als je dochter net binnenkomt? Even later kwam ze helemaal betraand naar beneden. Bleken het tranen van vreugde te zijn. Ik denk nog vaak terug aan dat beeld van mijn moeder die zo de trap af kwam.

groet,

Lou

Thuis

Ik zat in mijn verbouwde tuinhuisje op de bank helemaal alleen verschrikkelijk opgetogen te zijn..

Kaaskopje

Kaaskopje

11-11-2009 om 02:04

Ik weet het gek genoeg niet zeker meer

Ik reageer niet voor niets zo laat... ik dénk dat ik de tv aan had staan en het dus gelijk zag. Ik weet nog wel dat ik het een geweldig moment vond. Van een gelijke emotie als toen Mandela uit de gevangenis kwam. Met daarbij het besef dat ik het voorrecht had om dit mee te maken.

Ik was net begonnen aan mijn eerste baan....

..bij een groot amerikaans (kunststofproducerend)
bedrijf. We zaten in Dusseldorf (jawel, in DL nota bene) waar die week net een eens-in-de-3-jaar-plaatsvindende-kunststof-beurs plaatsvond waar alle jonge academici een paar dagen heenmochten. We waren dus compleet ondergedompeld in een mix van het beursgebeuren en veel kroegengeweld in de avonden. Ter plekke hadden we wel iets vaags gehoord, maar we waren dusdanig 'van de werled' dat ik me pas 2 dagen later bij thuiskomst realiseerde dat er iets echt historich was gebeurd. Raar hoor.

Ingrid

Rembrand

Rembrand

11-11-2009 om 09:23

In mijn flatje.

Ik denk dat ik in mijn flatje zat te kijken naar het nieuws. Ik woonde nog niet zo lang samen en werkte nog in de kraamzorg. Ik voelde wel hoe belangrijk dit was voor de mensen uit de DDR. Wij gingen in mijn tienerjaren op vakantie naar Hongarije en Tjechoslowakije en daar had ik veel contact met jongeren die toen nog achter het Ijzeren Gordijn woonden en de nadelen hiervan moesten ervaren.
M.

Tinus_p

Tinus_p

11-11-2009 om 11:11

Overigens

Kwam ik laatst de doos met oude fotoos weer tegen, met bovenaan fotoos van mijn bezoek aan berlijn voorjaar 1990, vlak voor de verkiezingen. Veel fotoos van een Muur met gaten....

Geen idee

ik was 14 en kan mj niet meer herinneren of ik het op de voet heb gevolgd.

ik zal dit eens vragen aan onze vriend die opgegroeid is in Oost Duitsland, hij verteld er uit zichzelf nooit over.

Geen idee

Ik herinner me nog wel goed dát het gebeurde en dat ik ook besefte dat we iets historisch meemaakten, maar waar ik was? Geen idee.
Ik weet nog precies waar ik was toen ik hoorde dat prinses Diana was verongelukt, maar wat ik deed toen de muur viel, ik weet het niet

Huilend voor de buis

ik was moeder van twee kinderen van 3 jaar.
ik zat s,avonds op de bank te huilen toen de muur viel,wat maakte dát een indruk op me!

tonny

tonny

11-11-2009 om 16:39

Helaas

ik kan me niet meer zoveel van herinneren van de televisiebeelden, 'k vrees dat ik te druk was met mijn levendige gezin, op dat moment kindertjes van bijna 2, 4 en 6 en dat gecombineerd met een zeer uithuizige heer des huizes.

Wel hadden we in die tijd een kennis, afkomstig uit de DDR, die deze gebeurtenissen zeer intensief beleefde, ik herinner me de telefoongesprekken. Zij kreeg toen juist haar tweede kind en kon niet ter plekke aanwezig zijn, wat haar erg speet.

tonny

Caillic

Caillic

11-11-2009 om 19:04

Drukdruk

Ik was een belangrijke presentatie aan het voorbereiden voor de dag erna. Dat deed ik thuis, terwijl mijn moeder maar uit bleef roepen: 'dit is historisch!'. En ik maar denken, stil nou, ik moet me concentreren...

Paar dagen later

In die tijd had ik een vriendin in Berlijn (west) en daardoor leefde het voor mij (natuurlijk) wel. Ik was er erg mee bezig en ben op de vrijdagavond volgend op 'de val' met een vriend in de auto gestapt en naar haar toe gereden. Dat weekend in Berlijn doorgebracht. Bezoekje aan O-berlijn, zonder visum! Indrukwekkend, heb ook op de muur gehakt en een stukje meegenomen. Hoewel dat in een van de latere verhuizingen is verdwenen...

Was wel heel blij en vond het heel bijzonder om die dagen mee te maken daar.

Jons

Tirza G.

Tirza G.

11-11-2009 om 22:41

Zwanger

Ik was zwanger van mijn oudste toen de muur viel. Ik weet nog heel goed dat we tegen elkaar en later tegen mijn ouders zeiden, dat het een historisch moment was. Mijn ouders leefden toen zelfs nog allebei. Drie maanden later, echt een paar dagen voordat onze dochter werd geboren, kwam Mandela vrij. Op een zondag. Nou, dat was een hoogtepunt in mijn leven. Ik ging toen echt geloven in een betere wereld.
Onze oudste was nog geen jaar oud toen operatie Desert Storm aanving. Dat was een behoorlijke domper.

Tirza

tonny

tonny

12-11-2009 om 14:04

He bah jah, desert storm

toen was ik ook zwanger. Nare herinnering!

Tirza G.

Tirza G.

12-11-2009 om 23:42

Praia

Ik weet de datum van de geboorte van mijn dochter vrij precies En ik weet ook, dat die ochtend de vliezen gestript waren (zinloos, maar goed). Ik zat dus echt met mijn dikke buik verwachtingsvol voor de buis. Ik zie hem nóg lopen.
Van Desert Storm herinner ik me eigenlijk het beste dat de oliebronnen in Kuwait werden verwoest. En dat het bericht kwam, dat er op de bergtoppen van de Himalaya zwarte sneeuw lag. Mijn dochter lag in de box te kraaien en ik weet nog zo goed dat ik dacht: in wat voor wéreld heb ik je neergezet.....

Tirza

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.