Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Aagje

Aagje

24-12-2012 om 13:12

Waarom is sr dit jaar zo'n groot succes?

SR lijkt af te stevenen op een ongekend record? Wie heeft een verklaring?
Komt het juist door de crisis, door de bezuinigingen op ontwikkelingswerk, door het thema of door de Tukkers?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
snap er niks van

snap er niks van

24-12-2012 om 13:18

want Nederland zou in crisis zijn, heel veel mensen zitten zonder werk en dus een laag inkomen, en er worden inderdaad miljoenen ingebracht. Snap er dus niks van.

Petr@

Petr@

24-12-2012 om 13:30

Omdat het leeft

en niet alleen deze week, maar ook in de maanden hiervoor. Ik hoorde afgelopen week van een animatieteam dat in de zomervakantie glazen huisjes bouwden en toen al geld inzamelden. En zo zijn er waarschijnlijk meer enthousiastelingen!
En ook bedrijven halen natuurlijk flink op.

amk

amk

24-12-2012 om 14:17

Hype

het wordt steeds meer en steeds langer gehypt. Vorig jaar begonnen ze in oktober november, nu zijn ze al actief sinds het vorige huis dicht ging.

Ik vraag me redelijk vaak af of er wel echt een crisis is. De supermarkten zijn overvol, de karren die de winkel verlaten ook. Als ik al een keer in de stad ben zie ik mensen met enorme hoeveelheden tassen lopen. Het parkeerterein bij die blauw/gele meubelgigant is overvol en de wachtrijen bij de laadzone ook.
Voor het grootste deel van de bevolking valt de crisis objectief gezien wel mee. Die zijn niet hun baan kwijt, krijgen er wellicht gewoon hun periodiekje bij. Ok, belastingen en toeslagen gaan omhoog/cq omlaag. Maar er is ruimte om te geven aan dit soort doelen.

Ozzie

Ozzie

24-12-2012 om 15:22

Combinatie

Ik denk een combinatie van een boel dingen: SR wordt steeds bekender, ook onder niet 3fm-luisteraars, men hoopt toch ook in beeld te komen of met naam of beeld (dochters zijn ook pntificaal in beeld geweest) in combinatie met gezellige muziek, artiesten, het onderwerp baby spreekt natuurlijk enorm aan, einde van het jaar dus we doen nog iets goeds, een landelijk evenement verbroedert in tijden van crisis en last but not lest de bekende twentse en achterhoekse naoberschap.

Ozzie

Ozzie

24-12-2012 om 15:26

Amk

Nou, wij wonen in een krimpgebied en veel winkels sluiten hier. Het hele jaar door wordt niet veel gekocht maar op dit moment dan wel. Dat kan dan de redding betekenen voor een aantal winkeliers. Gelukkig maar want het aanbod verschraalt. In januari zal het wel weer rustig zijn maar vooralsnog vind ik het nu wel gezellig en neem ik de lange rijen voor lief.

Omdat we ons generen voor onze regering

Als zij bezuinigen op ontwikkelingshulp, dan scharrelen we zelf wel een fortuin bij elkaar!

skik

Petra.v.S.

Petra.v.S.

24-12-2012 om 16:10

Crisis

als ik de nieuwsberichten hoor

- alweer meer uitgegeven voor sinterklaas, kerst, vuurwerk

dan denk ik inderdaad weleens van WAT NOU CRISIS

maar als ik dan ons winkelcentrum zie, waarbij toch zeker een kwart van de winkels failliet is gegaan... alle mensen die ik ken die het steeds moeilijker redden om rond te komen, ja dan zie je die crisis wel heel duidelijk.

waar al het geld vandaan komt voor serious request, ik denk toch inderdaad mensen die iets goed willen doen, en dat dit meer aanspreekt dan bv. de gangbare goede doelen.

amk

amk

24-12-2012 om 16:28

Ozzie

ik heb het niet alleen over deze periode, ik fiets zeker 3x in de week langs de meubelgigant en het is daar nog nooit rustig geweest dit jaar en de afgelopen jaren.

Een krimp gebied zegt vooralmiets over het aantal inwoners dat afneemt. Daar wordt minder besteed, maar is er per persoon/huishouden ook minder te besteden. Dat zijn verschillende vragen.

Tijgeroog

Tijgeroog

24-12-2012 om 16:31

Elk jaar

Elk jaar wordt er meer opgehaald dan het vorige jaar, elk jaar is het weer vreselijk veel. Maat dit jaar gaat het inderdaad heel hard.
Het is me wel altijd opgevallen dat er op de laatste dag heel veel meer geld bijkomt. Dit jaar had ik de verwachting dat dat minder zou zijn, dat veel van de grote dagen over de eerdere dagen verspreid waren, en dat er dit jaar dus op de laatste dag minder geld bij zou komen dan in de vorige jaren. Maar daar twijfel ik inmiddels over, ik heb vandaag zoveel enorm grote bedragen langs horen komen. Ik ben benieuwd wat er vanavond ingezameld is, en ik ben niet meer verbaasd als dat in de buurt van de tien miljoen komt...
En over de crisis: bij de supermarkt kopen is goedkoper dan naar een restaurant. Ikea is goedkoper dan veel andere meubelzaken. En als je het hele jaar hebt moeten bezuinigen wil je met kerst en Sinterklaas misschien toch doen zoals je het altijd gedaan hebt, of nog iets meer, om het goed te maken ofzo.
Bij ons heeft de crisis niet veel invloed, ik mag niet klagen. Maar als je je baan kwijt bent, een failliet bedrijf hebt, je pensioen enorm omslag gaat of je oude huis niet kan verkopen, dan merk je het echt wel...

marie-laure

marie-laure

24-12-2012 om 16:57

Heerlijk, ik ken het niet

Ik ga niet mee in deze hype, nooit op radio gehoord. Zie soms een flits op tv en verder niets. Heerlijk.

Kaaskopje

Kaaskopje

24-12-2012 om 16:58

Uitgaven worden verlegd naar 'iets anders'

Het succes komt denk ik voor een groot deel doordat steeds meer mensen gepakt worden door het succes van de actie. Als je ieder jaar ziet hoe leuk het is om iets te doen voor SR, dan is er sneller een gevoel van 'oh, ik wil ook wel iets doen'. Mijn dochters hebben dit jaar een eigen donatie gedaan omdat het ze inmiddels ook persoonlijk aanspreekt. Heel leuk vind ik dat. Voor mij is het een jaarlijks terugkerend feestje. Ik vind het elk jaar weer fantastisch om te zien.
Wat betreft het succes speciaal van dit jaar denk ik naast het bovenstaande ook dat het voor veel mensen een aansprekend thema is. Er zijn heel veel mensen die wel een voorbeeld kennen van een zwangerschap of geboorte met risico's en dan is het niet zo moeilijk om een voorstelling te maken van het drama wat (aanstaande) ouders in o.a. landen in Afrika treft. Wij hoeven geen kilometers te lopen met een kind wat al in een couveuze had moeten liggen, of met een zwangere buik en 9 cm ontsluiting. Bij ons overlijden ook prematuurtjes of pasgeboren voldragen baby's, maar als je de verhalen tijdens deze week hoort dan moet je wel constateren dat veel overlijdens daar voorkomen hadden kunnen worden.

Kaaskopje

Kaaskopje

24-12-2012 om 17:06

O ja

Ik had die titel erboven gezet ivm de verbazing over al het geld wat loskomt tijdens zo'n actie als SR. Er is al gebleken dat veel mensen thuis eten in plaats van naar een restaurant te gaan. Bezuinigen dus. Zo zullen andere activiteiten misschien ook geschrapt zijn. Waardoor misschien toch ook weer het gevoel is ontstaan van 'ach, die 20 euro (of zo) kunnen we nog wel missen dan'. En misschien speelt onderhand ook mee dat mensen niet achter willen blijven.
Of het te maken heeft met het beleid van dit kabinet betwijfel ik. Mensen die nooit zin hadden om te doneren, gaan dat niet opeens wel doen. En mensen die ontwikkelingshulp sowieso onzin vinden vragen ook niet opeens een nummer aan.

Kaaskopje

Kaaskopje

24-12-2012 om 17:12

Marie-laure

Zo heerlijk dat je dat met ons wilt delen dus

Anneke

Anneke

24-12-2012 om 18:32

Marie-laure

Oh ja, zo heerlijk, als je gewoon niet kijkt gaat alle wereldellende gewoon aan je voordeur voorbij. Zo heerlijk lekker oppervlakkig. Ik houd ook niet van dat opgeklopte gedoe over een beetje babysterfte. Enne voordeel, hoef ik er ook geen geld aan uit te geven. Dat doen al die andere sukkels in NL wel voor jou. Gelukkig is de regering er ook mee gestopt. Vond jij dat ook zo'n bekrompen, burgerlijk gebeuren. Gewoon lekker zappen naar GTST

P

P

24-12-2012 om 18:36

Amk

Dat het goed gaat bij Ikea zegt mij niets, juist daar kun je nog kopen als je krap zit.

Misschien hebben al die dure meubelwinkels het nu juist extra moeilijk.

Anneke

Anneke

24-12-2012 om 18:41

Even voor alle anderen

Ik ben een trotse Tukker! Noem het een hype, heel Twente heeft zich ingezet om te geven. Tukkers zijn van 'doe maar gewoon' maar als ik zie wat hier is opgehaald, daar is niets 'gewoons' aan. Onze basisschool (200 ll) heeft 2600 euro opgehaald, werknemers (60 werknemers) van mijn bedrijf hebben 7500 bij elkaar gelegd wat werkgever heeft verdubbeld. Ik vind dat echt fantastisch...

marie-laure

marie-laure

24-12-2012 om 18:42

Nee joh

Jullie begrijpen me verkeerd. Ik hou me juist niet bezig met de waan van de dag. Dus juist geen oppervlakkigheid. Ik hou me wel bezig met bv honger oneerlijke verdeling in de wereld maar juist niet via dit soort hypes.

Fiorucci

Fiorucci

24-12-2012 om 18:44

Precies, ik heb zaterdag heerlijk gewinkeld in Den Haag. Bij de gewone winkels, C&A,Hema,V&D was het heel druk,maar in de Hoogstraat,waar dure winkels zetelen kon je een kanon afschieten. En vandaag was het in ons Centrum ook heel druk, met vooral heel veel tasjes van Xenos,Hema en Action.

Fiorucci

Fiorucci

24-12-2012 om 18:45

Marie laure

Wat maakt het nou uit hoe iemand doneert? Via jouw kennelijk politiek correcte methode of via een hype? lekker belangrijk...

Anneke

Anneke

24-12-2012 om 18:47

Marie laure

Oh natuurlijk. Jij bent goede doelgericht van een hogere orde. Tuurlijk. Nee, bespaar je de moeite, ik hoef niet te weten of/wat jij wel geeft. Dat is veel te nederig voor de hogere goede doelenkunde.

P

P

24-12-2012 om 18:58

De crisis

Ik erger me wel aan (het is dit jaar niet voor het eerst) dat geroep en de verbazing over zoveel uitgaven terwijl het crisis is. Weet men wel wat crisis betekent? Dat is toch gewoon dat er een krimp is in de economie? Logisch dat inderdaad de Ikea nog draait, dat er restaurants dicht gaan, dat dure kledingzaakjes dicht gaan etc maar dat de supermarkten en de goedkopere winkels nog prima draaien.

Vorige week hoorde ik wel dat eerst de uitzendbureau's problemen hebben gekregen, dat daarna de jongeren er uit vliegen (korter contract of geen vast contract) maar dat nu voor het eerst ook een stijging is te zien in de werkloosheid bij ouderen. Alle werklozen zullen het toch voorzichtiger aan moeten doen maar iedereen die nog een baan heeft doet het echt niet anders dan eerdere jaren.

Het vertrouwen in de economie is weg en daarom kopen mensen minder vaak dure dingen of stellen het uit, ik wed dat de dakkapelboeren het een stuk slechter hebben dan 8 jaar geleden maar dan heb je nog wel geld voor sinterklaas, kerst, vuurwerk (alsjeblieft niet weer die discussie waarom er zoveel de lucht in gaat.... ...) etc.

Anneke

Anneke

24-12-2012 om 19:16

Ik ga voor een groot deel mee. Maar ik denk dat het crisisgedachtengoed ook bij de mensen die niets merken van de crisis van toepassing is. Ik merk bij mezelf, zonder een euro minder te besteden hebben, ik kritischer aan het nadenken ben. Sinterklaascadeaus: niet minder dan vorig jaar maar wel meer nuttige dingen. Eten: minder vaak uit eten maar wel vaker thuis extra lekker. Kerst: paar nieuwe kaarsen ipv dure bloemstukken, geen vijf soorten beleg, gourmetten ipv 5 gangen, kinderkleding koop ik alleen wanneer het echt nodig is, onderbroeken van Action maar eens geprobeerd....

P

P

24-12-2012 om 20:26

Preices anneke

Maar de supermarkt verdient toch nog steeds aan jou? De petitbateau's of hoe heet het zullen minder verkocht worden ja, en de bloemisten zullen het merken, de restaurants ook maar dan houd je misschien ook geld over om aan SR te geven of er iets anders mee te doen.

Tonny

Tonny

24-12-2012 om 21:34

Ik vind het helemaal niet vreemd

Er is zoveel treurigs en ellendigs aan de hand in de wereld, mensen vinden het een enorme opsteker om nu deel uit te maken van iets positiefs, iets groots, en door het sneeuwbaleffect is het zo'n succes geworden.
Volgend jaar nog wat meer, in friesland. Gaat vast gebeuren.

Heb trouwens zelf niks gedoneerd, steun al andere goede doelen. Ik ben ook te oud voor een jongerenzender

marie-laure

marie-laure

24-12-2012 om 21:34

Ik ben geen onmens!

Nee, "heerlijk" zoals jullie mij neersabelen!! Gatver wat een rottig stelletje zijn sommigen van jullie. Volgens jullie ben ik of oppervlakkig en moet ik naar GTST of ben een van een hogere orde.
Ik wil alleen maar aangeven dat er ook nog mensen zijn die niet iets met deze actie hebben, maar blijkbaar blijkt dat tegen een heeeeel zeer been te zijn. Dat zegt meer over degene die mij nu allemaal rottige dingen toedichten. Hoe durf je Anneke, je kent me niet eens.

Brianna F

Brianna F

24-12-2012 om 22:00

Eens

Ik vond het behoorlijk sarcastisch hoor. Wat maakt het uit hoe je doneert? Als mijn dochters niet elke dag naar 3FM luisterden of keken, was deze hype ook aan mij voorbij gegaan. Nu ontkom je er niet aan. Wat niet wil zeggen dat ik het niet goedkeur. Geweldig juist om op zo'n manier zoveel geld bij elkaar te krijgen. Het spreekt bijna heel Nederland aan en iedereen doet wat. Geniaal bedacht om op zo'n manier aandacht te krijgen voor een goed doel.
Wat niet betekent dat iemand die er niet mee bezig is, niet kijkt of wat dan ook, opeens denigrerende opmerkingen moet krijgen

Anneke

Anneke

24-12-2012 om 22:03

Marie laure

Jij ook een fijn kerstfeest!
Jij nam het woordje 'heerlijk' in de mond. Heerlijk dat dit hele gebeuren aan je neus voorbij gaat.

Ik zeg nergens dat je moet doneren, maar dat 'heerlijk' vind ik echt nergens op slaan.

Tonny

Tonny

24-12-2012 om 22:35

Een goede verstaander

Verslikt zich niet zo in dat ' heerlijk' , kom op nou zeg.

Er is totaal niks mis met mensen aan wie hypes voorbij gaan en ondertussen trouw financieel of op andere wijze bijdragen aan wat hen aan het hart gaat !

marie-laure

marie-laure

24-12-2012 om 22:55

Anneke

"Jij ook een fijn kerstfeest" Je blijf sarcastisch he?

Je blijft mijn woordje heerlijk verkeerd verstaan.

marie-laure

marie-laure

24-12-2012 om 22:57

Tonny en brianna

Dank, doet me echt goed.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.