Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Polletje Piekhaar

Polletje Piekhaar

26-03-2013 om 09:54

Waarom koningin maxima?

Het valt me iedere keer weer op. Iedereen heeft het maar over koningin Maxima. Dit hebben we toch nooit gedaan? De echtgenoten van koning of koningin zijn toch gewoon prins of prinses?
Waarom is het dan nu ineens koningin als het om deze Argentijnse dame gaat?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Draagvlak 2

Kleine enquete hier. Een kind boeit het niet, wel een koningshuis, niet een koningshuis. Ander kind is tegen en heeft al dagen discussies met een koningsgezinde klasgenoot. En met zijn moeder. Zou het een generatiedingetje zijn?

Annej

enige wat mijn dochter van 10 zei was 'zou jij dat werk doen, ik in ieder geval echt niet'.

Mijn jongste van bijna 4 heeft de hele dag met een grote prinsessensticker op haar voorhoofd en handje gelopen, verder had ze een prinsessenjurk aan die door een even prinsessengezind buurmeisje is afgerukt, gelukkig hebben een we kleine voorraad monarchiefantasie speelgoed in huis voor alle kleine meisjes die hier zoal binnen komen stuiteren.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-04-2013 om 23:10

Stelle

Het onderstreept voor mij alleen maar dat je voor of tegen beide staatshoofdvormen kunt zijn, maar dat het allebei veel geld kost. Bij ons koningshuis ligt volgens mij redelijk vast wat mag en wat niet mag, bij een president als van Frankrijk zijn de kosten blijkbaar afhankelijk van wie daar voor gekozen is. Sarkozy speelde volgens mij graag met andermans geld.

mopperkont

mopperkont

17-04-2013 om 23:33

Ik geloof niet dat driekwart voor is

Want de meeste mensen denken al dat we een ceremonieel koningsschap hebben. Weer die propaganda! En wat dacht je hiervan: http://www.rijksbegroting.nl/2010/uitvoering/1e_suppletore,kst145679.html

Let op: de 1e tabel gaat over bezuinigingen. Er is dat jaar dus 163000 euro minder uitgegeven aan het ondehoud van de boot. Het koningshuis kost ons dus iets van 40 miljoen per jaar???

Lastig kaaskopje

premier is niet altijd het zelfde als een president.

En toch nogmaals, moeten we ook kijken naar de mogelijkheid van helemaal geen pr functie. We hebben toch ministers, minister president etc.

Het lijkt telkens alsof er een keuze gemaakt moet worden.

Manda

Toch nog 1 kind met ambities! Als je nou zorgt dat die in Leiden gaat studeren dan kan ze mogelijk een van de dochters van WA en Maxima aan de haak slaan.

Fiorucci

Fiorucci

18-04-2013 om 07:10

Manda

Dan moeten die bewindslieden dus de taken erbij nemen. Lijkt me dat hun eigen werk er dan goed bij inschiet, niet handig dus...

Fan

De komende 30-40 jaar zitten we weer goed. Maxima en WA kwamen echt sympatiek over. Een beetje gewoon en openhartig in de traditie van Juliana en serieus, beetje saai, als Beatrix. Met een eigen accent als verbindend en vertegenwoordigend. Voor mij heeft het Koningshuis een gouden randje.

Maylise

Maylise

18-04-2013 om 12:02

Zwitserland

Ik vind het Zwitsere model wel aardig. De voorzitter van de ministerraad is tevens bondspresident en het voorzitterschap rouleert elk jaar. Geen aparte MP dus. Bijna niemand buiten Zwitersland zal dus weten wie het is en het is ook van geen belang verder.
En me dunkt dat Zwitersland het verder best aardig doet op gebied van economie en naamsbekendheid.

In Nederland waar we al een aparte MP hebben zou je van die MP ook formeel staatshoofd kunnen maken. Heb je ook geen gedoe met daarnaast nog een (ceremonieel) presidentschap.

Wat AnneJ zegt ben ik het overigens ook wel mee eens. ALs je nu een enquete zou houden over afschaffing van de monarchie zouden de meeste mensen tegenstemmen. De monarchie is er dus bij de gratie van het volk. Mochten meer mensen zich er tegen keren dan wordt het eens tijd om serieus de alternatieven te overwegen. Mijn voorkeur gaat uit naar een variant van het Zwiters model zodat we daarnaast niet nog een ceremonieel staatshoofd nodig hebben.

kabouter

kabouter

18-04-2013 om 14:11

Hm, zwitserland

'Bijna niemand buiten Zwitersland zal dus weten wie het is en het is ook van geen belang verder.'

Vind ik wel erg kleurloos. Niks aan. Ik vind Zwitserland sowieso niet erg tot de verbeelding spreken, nou ja, bergen, chocola, Geneefse conferenties.

olijfje

olijfje

18-04-2013 om 16:30

Republiek

Hier en daar heb ik wat gelezen in deze draad. Het land waar ik woon, Griekenland, is een republiek. Met om de paar jaar weer een andere president. Je ziet hem (altijd een hem) af en toe eens op de tv, als er een staatshoofd op bezoek bijv. Zo'n president kost de staat ook veel geld . Het salaris van onze a.s. koning en koningin zou inderdaad wat minder kunnen, maar geef mij maar een koningshuis, veel meer amusement voor je geld !

Hmm ik begin

van mening te veranderen. die amusementswaarde, het mee lachen en mee huilen met die familie is voor veel mensen dus waardevol. Ook al is het niet echt etisch, want die arme mensen... maar goed, er zijn er dus elke generatie genoeg die het wel willen doen.

Ok laat ze dan telkens bij de wisseling opnieuw kijken of het volk er verder mee wil.

Daarnaast moeten er mi wel naar de inkomens gekeken worden, zeker voor de familieleden die niet op de troon zitten. Dus als je wel mee wil zwaaien op dat balkon dan kan dat voor een bepaald bedrag oid, dus vergoeding naar inzet ipv een jaar salaris.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-04-2013 om 18:34

Dat is al zo

Alleen de koning en troonopvolger (en evt partner) krijgen een uitkering. Momenteel krijgen Beatrix, WA en Maxima een uitkering. De rest niet. Als Beatrix prinses is zal ze ook nog een uitkering krijgen. Amalia vanaf haar 18de. WA en Max krijgen na 30 april het koningsinkomen.

Zwaaisalaris

De meeste leden van de koninklijke familie zwaaien gratis, is dat nou niet aardig ;0) Bea, Max & Lex krijgen ervoor betaald, maar voor de rest is het liefdewerk oud papier. Of zullen we hen om een zwaaibijdrage vragen: u mag wel meelopen met koningsdag, prinses Margriet, maar dan moet u wel entree betalen.

skik

mopperkont

mopperkont

18-04-2013 om 22:37

En hun kapitaal dan?

Ze hebben een enorm kapitaal ze zijn schathemeltjerijk, ik vind het eigenlijk schandalig dat ze die uitkeringen enzo aannemen als je kijkt hoe ongelovelijk veel belasting ze niet betalen. Ik geloof dat koningin Beatrix 16.8 miljard op haar bankrekening heeft staan. Mocht ze een schamele spaarrente van 1% vangen(maar dat zal wel meer zijn) dan heeft ze per maand 14 miljoen euro te besteden zonder dat haar vermogen slinkt.

Wanneer ze 1,2% vermogensbelasting per jaar over dat bedrag zou betalen dan moet ze 20 miljoen belasting per jaar betalen aan vermogensbelasting.

Ze betalen geen successierechten, en daarom kunnen ze kostenkoos geld aan hun kinderen geven.

Ookal geven we ze helemaal niets dan loont het ze nog om hier te blijven, sterker nog, wat ze krijgen is voor hen peanuts, en wij maar sociaal zijn met z'n allen, Bah.

Heel erg raar dat zij dat niet betalen en wij allemaal wel. Mensen die vinden dat het koningshuis een gouden randje heeft hebben ergens ook gelijk. Ze hebben ook veel goud.

Nee, ik begin om te gaan, ik vind ze ook niet meer sympathiek. Pas als ze gewoon meedoen met belasting betalen etc. kan ik ze sympathiek vinden. Zeker in deze tijden.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-04-2013 om 23:42

Nationaal cultuurgoed

Als je het koningshuis als nationaal cultuurgoed zou bekijken, zou het de kosten dan acceptabeler maken? Kijk eens wat het Rijksmuseum de belastingbetaler heeft gekost, wat de diverse musea de gemeenschap kosten. Wat mensen bij elkaar moeten sprokkelen voor Natuurbehoud, monumentenzorg en zo nog wat dingen misschien. De paleizen, de familie, de traditie, e.d., het ís er nu eenmaal en zal betaald moeten worden. Ik zou het niet vinden kloppen als Paleis het Loo bijvoorbeeld gekocht zou worden door de een of andere projectontwikkelaar die er appartementjes van gaat figuuurzagen. En ondanks dat de koninklijke familie er behoorlijk warm bij zit, vind ik het terecht dat ze betaald worden voor hun taken. Beloning voor werk hoort niet afhankelijk te zijn van de bezittingen van een persoon.

Chantal

Chantal

19-04-2013 om 15:49

Manda

De 'waarde' van het Koningshuis wordt door ons bepaald. De Tweede Kamer stemt over salaris, wel of geen belasting betalen, etc. Het volk kiest de Tweede Kamer.

Je insinuatie dat mensen in het algemeen het Koningshuis waarderen vanwege de amusementswaarde zegt meer over je zelf dan over de mensen alhier. Ik vind het nogal een stompzinnige vergelijking (Maxima versus Sylvie?), maar zoals gezegd. Het zegt meer over jou dan over wie dan ook.

En die familie-inkomens: daar hebben anderen je al op gewezen. Het is handig om voordat je wat roept even te verifieren of het wel klopt wat je zegt.

Nou chantal

ik ben het helemaal dan niet eens met "ons".

Ik zal dan ook vast op een andere partij stemmen dan jij. En waarom is het stompzinnig om Maxima met een voelbalvrouw te vergelijken, wat zijn dan je argumenten.

En wie zijn al die mensen "alhier" ? Ik kan natuurlijk een gok doen...

Kaaskopje

Kaaskopje

19-04-2013 om 21:24

Mopperkont

Wat die belasting betreft betalen de leden ervan belasting over alles wat niet te maken heeft met de officiële kant van hun 'opdracht'. Dus privébezit wordt belast, maar hun uitkering niet.
Wat successierechten betreft, tja, dat vind ik voor de gewone burger eigenlijk ook een oneerlijk systeem. Okee, het koningshuis hoeft dat dus niet. Ik zie dat soort 'fratsen' min of meer als de voordeeltjes die iemand uit hoofde van zijn functie kan hebben. Zo kon mijn vriendin via haar moeder altijd met korting bij de Hema shoppen en zijn mijn man en ik met onze kinderen redelijk voordelig een weekje in een stacaravan van het bedrijf op vakantie geweest. Wie het kleine niet eert, is het grote niet weert, zeggen ze wel eens.

Jujube

Jujube

20-04-2013 om 01:51

Eens met manda

Ik ben het eens met Manda. Ik vind het gedweep met die koninklijke familie onbegrijpelijk. En al helemaal belachelijk dat ze zo'n enorm kapitaal hebben en dan nog een onwaarschijnlijk hoog 'salaris' krijgen, belastingvrij (en dat in tijden van crisis, iedereen moet inleveren, behalve..).Zonde van het geld, maar het gaat mij ook om het principe. Erfopvolging vind ik absurd. Afschaffen die hap! Goodnight, sleep tight and don't let the bedbugs bite.

Chantal

Chantal

20-04-2013 om 14:51

Manda, don't shoot the messenger

Fijn, dat je het niet eens bent met 'ons' die de koningin heeft gekozen. Volgens mij stemden wij in het verleden op dezelfde partij maar heb jij een switch gemaakt. En dan nog; het koningshuis telt niet mee in mijn rijtje van punten die ik van essentieel belang vindt.
Het gaat me niet om wel of geen koningshuis. Jij vindt dat de meerderheid hier dweept. Dat zie ik eigenlijk helemaal niet zo. Ik zie meer dat jij nogal fel de aanval kiest op een nogal kinderachtige, jaloerse manier. Ik vraag me af waar die felheid vandaan komt. Waarom je je negatieve energie richt op iets wat gewoon is zoals het is.

Richt je negatieve energie op de politieke partijen. Van alle republikeinse partijen heeft - volgens mij - alleen de SP het lef om aan te geven dat ze dan ook niet bij de abdicatie zullen zijn. Ik weet niet of de SP inmiddels jouw partij is geworden. Inderdaad het is de mijne niet.

Ik willem niet

Ook lekker bezig voor Koningsdag is het Republikeins Genootschap met een anti-koningslied:
Ik Willem niet
Ik Willem niet
Een monarchie is kierewiet
En vraag je me waarom..
Het is een beetje dom!
Gek, dit lied is toch een stuk beter mee te zingen.

Kaaskopje

Kaaskopje

21-04-2013 om 01:08

"ik vind ze niet meer sympathiek"

Het inkomen en de belastingvrijstelling is bij wet bepaald sinds we een koning hebben. Zolang er geen meerderheid van de Tweede Kamer en de regering tegen deze gang van zaken stemt, blijft dit de praktijk. Jammer als je het daar niet mee eens bent, maar zo werkt het in een democratie nu eenmaal.
Het woord dwepen is gevallen. Ik vind dat een heel erg negatieve insteek voor mensen die niet tegen het koningshuis zijn. Ik vind niet dat ik met het koningshuis dweep. Ik waardeer dat we er een hebben en zou niet anders willen, daar houdt het wel mee op. Bij dwepen zie ik toch iets anders voor me. Daarbij zie ik een verzamelaar die álles van het koningshuis wil hebben, plakboeken bijhoudt en gillend naar het hek toe rent bij een balkonscène.
Dat geklaag over het niet betalen van belasting, vind ik om eerlijk te zijn een beetje schijnheilig. Wij gewone burgers staan ook niet bepaald te trappelen om al ons geld af te dragen aan de belasting en aarzelen niet om belastingteruggave te vragen daar waar het maar kan. Ik moet de eerste persoon nog ontmoeten, die naar de belasting is gegaan met het verzoek om toch alsjeblieft het volle pond te mogen betalen, terwijl dat niet hoeft (zie de hypotheekrenteaftrek'rel'). Alleen gaat het dan niet om zoveel geld als bij de koningin. Bovendien wordt eraan voorbijgegaan dat ook de koningin gewoon belasting moet betalen over haar bezit. En dat zal dus best veel zijn.

P

P

21-04-2013 om 09:41

Eens met kaaskopje

Dwepen vind ik inderdaad een woord wat hier totaal niet past.

WA heeft zelf al gezegd dat hij niet over dat geld en zijn inkomen gaat en als hij vrijwillig geld gaat teruggeven of belasting gaat betalen betekent dit dat er mensen hun baan kwijt raken (die krijgen dan ook een uitkering).

Chantal

Chantal

21-04-2013 om 10:53

Baan kwijt raken

"en als hij vrijwillig geld gaat teruggeven of belasting gaat betalen betekent dit dat er mensen hun baan kwijt raken (die krijgen dan ook een uitkering)."

Dat vond ik uitermate zwak in zijn betoog. Dat gebeurt tegenwoordig overal. Bezuinigingen leiden tot ontslagen wat weer leidt tot meer uitkeringen. Ik werk bij semi-overheid. Bezuinigingen zijn aan de orde van de dag. Toch werkt het argument 'maar dat leidt tot ontslagen en dus meer uitkeringen' helemaal niets.

Gelezen op twitter

# Als je koning moet worden van een volk dat zich 48 uur lang schuimbekkend opwindt over een liedje ,dan mag je van mij 8 en halve ton verdienen # gevarengeld#

P

P

21-04-2013 om 14:19

Chantal

als je goed had geluisterd had je geweten dat die uitkering van mij kwam en niet van WA!

mopperkont

mopperkont

21-04-2013 om 22:38

Het geklaag over het niet betalen van belasting

Juist omdat niemand graag belasting betaald zou het koninghuis het zeker wel moeten doen,omdat ze zich als een soort boegbeeld van Nedrland neerzetten.
Maar van mij mogen ze blijven als: 1.er een ceremonieel koningsschap komt, 2. er een normaal salaris komt en 3 ze gewoon belasting betalen. 4. ze zich gedragen. Dat laatste doen ze gelukkig al.
En natuurlijk zorgen we er dan voor dat ze in een paleis wonen enaf en toe met de gouden koets rijden en zwaaien enzo, en natuurlijk krijgen ze dat de beveiliging die ze nodig hebben.
Ik vind ook dat veel mensen dwepen met het koningshuis, dat hele kruiperige van sommige interviewers als ze op tv komen daar griezel ik van. Net alsof ze meer respect verdienen dan anderen. Zo praten ze niet tegen bijvoorbeeld Andre Kuipers, dat is iemand die volgens mij minstens zo veel respect verdient.

Kaaskopje

Kaaskopje

21-04-2013 om 22:50

Mopperkont

Toch aardig dat ze mogen blijven als ze aan jouw voorwaarden voldoen
Ik ben het niet met je eens wat André Kuipers betreft. Hij is tot twee keer toe geridderd, hij wordt alom gerespecteerd en is overal een graag geziene gast, men hangt aan zijn lippen. Hij heeft vast ook een heel mooi salaris.

P

P

22-04-2013 om 07:05

Mopperkont

Er wordt gezegd dat wij dwepen met het koningshuis, dat is iets anders dan dat jij vindt dat er mensen zijn die dwepen....

Verder zie ik niet waarom Andre Kuipers nog meer respect verdiend, dat is gewoon iemand die twee studies heeft gedaan en geen last heeft van claustrofobie Serieus, die man krijgt al veel respect hoor.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.