Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Polletje Piekhaar

Polletje Piekhaar

26-03-2013 om 09:54

Waarom koningin maxima?

Het valt me iedere keer weer op. Iedereen heeft het maar over koningin Maxima. Dit hebben we toch nooit gedaan? De echtgenoten van koning of koningin zijn toch gewoon prins of prinses?
Waarom is het dan nu ineens koningin als het om deze Argentijnse dame gaat?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mea Proefrok

Mea Proefrok

14-04-2013 om 13:18

Tja

Ik kan me juist best goed in Manda's postings vinden en moet er ook enorm om grinniken. Ieder zijn meug.

Rode Vulpeninkt

Rode Vulpeninkt

14-04-2013 om 13:36

Gelukkig maar!

Vermoedelijk zie jij er wel een knipoog in en ik niet waardoor het heel negatief op me over komt. Of ken jij Manda beter waardoor je eerder weet hoe ze het echt bedoelt? En het nadeel van geschreven teksten kan ook meespelen: je mist net de toon en nonverbale extra's waardoor iets heel anders kan overkomen dan bedoeld is.

Maar ik merk dat het me best wel bezig houdt. Wat ook niet gezond is, dat erken ik direct!

En het is verder absoluut niet de bedoeling geweest om iemand de mond te snoeren of zo! Dus Manda, gewoon schrijven wat je schrijven wil!

P

P

14-04-2013 om 15:03

Aha

Je haalt er een boel bij maar zo komen we wel tot een normalere discussie.

Ik heb niets met carnaval, ik houd niet van geschminckte kinderen, ik houd niet van verplicht zwaaien, zou ook niet naar de koning/koningin gaan kijken op koninginnedag en al zeker niet gaan zwaaien. Ik vier koninginnedag op mijn eigen manier, het ene jaar verkopen we en het andere jaar kopen we (ik verkoop eigenlijk amper, ik loop liever rond).

Er zijn echt wel mensen die niet houden van dat zwaaien etc en ik geloof ook wel dat het Alex niet zijn leukste bezigheid is maar om daarvoor het hele koningshuis af te willen schaffen, nee lijkt mij niet nodig. Ik geloof in de naamsbekendheid van de koning/koningin in de meerdere keren per jaar dat ze met bedrijven naar het buitenland gaan om ons land te promoten etc. Dat gaat met een andere staatsvorm niet lukken. Ik vind het een veel grotere reclame voor ons land. Ik denk dat we bekender zijn in het buitenland door dit koningshuis.

Kaaskopje

Kaaskopje

15-04-2013 om 00:13

Maylise

Als het moet gaan om een wijziging van koningshuis, naar een president die amper zichtbaar is, behalve bij ceremoniële plichtplegingen, dan zie ik al helemaal geen noodzaak om het koningshuis op te heffen. Het lijkt mij ook de meest logische keus voor ons land, maar ik zie er geen toegevoegde waarde in.

Jawel kaaskopje

Een president is gekozen. Door het volk (direct systeem) of door het Parlement (indirect). Een Koning of Koningin is het uit geboorterecht. Als het geen verschil is ...
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Tigress

Tigress

15-04-2013 om 18:01

Ach

Hoe dan ook, president of koningshuis, het kost ons belastingbetalers geld. Nu gaan er stemmen op om Koning W-A het met 150.000 te laten doen net zoals Kong Juan Carlos van Spanje. Een Koning onder de Balkenende norm. Zijn we er dan uit?

mopperkont

mopperkont

15-04-2013 om 22:38

Ja mee eens!

Balkendende norm en een ceremonieel koningsschap. Veel mensen realiseren zich niet dat de Oranjes erg veel macht hebben. Ik wordt altijd een beetje iebelig van gedweep met het koningshuis. Waarom is koninging opeens slechts een aanspreektitel? Zo ervaart toch niemand het? Ik vind dat ze prinses zou moeten zijn omdat ik het anders ongeemancipeerd vind. En waarom weet iedereen altijd zo zeker dat een president goedkoper is? Daar zijn we in principe zelf bij. Wat mij ook opvalt is dat ze een hoop in natura krijgen waar geen prijskaartje aan hangt. De kroondomeinen zijn een paar maanden per jaar dicht omdat ze daar jagen? Wie betaald dat? Enzovoort. Steeds komen er weer van dat soort dingetjes naarboven. En dat het bedrijfleven zo van ze profiteerd, ik geloof dat gewoon niet. Wat ik zie is een bizar rijke familie die vooral zichzelf verrijkt. Anders zouden ze het inderdaad wel voor niks doen als ze zo opofferingsgezind zouden zijn. En dat salaris is maar een fractie van wat ze in totaal aan Nederland verdienen. Hoe meer ik erover lees hoe belachelijker ik het vind. Dat kamereden trouw aan de koning moeten zweren bijvoorbeeld... Van de mensen zelf vind ik eigelijk niets. Wanneer ik in die positie zou zitten zou ik de boel verpatsen en incognito in een zonnig land gaan wonen.

Nou

onder ze 1,5 ton per maand gaat Maxima het financieel echt niet bolwerken hoor. En willem ook niet.
Straks moeten ze nog hun eigen woonlasten betalen, nou jeetje zeg, die magnetron moeten ze dan zelf bestellen !

En dat maxima op zondag geen 'verzorging' in huis heeft, jeetje, joh, 24 uur zonder 'verzorging' hoe houdt ze het vol.

Kaaskopje

Kaaskopje

15-04-2013 om 23:55

Ach ja

Ieder zijn mening, maar het systeem belachelijk maken draagt niet echt bij aan de discussie vind ik.
Het salaris van een president is volgens mij ook een beetje afhankelijk van het aantal inwoners. Obama verdient flink, ook al betaalt hij belasting en heeft hij vrijwillig een stuk salaris ingeleverd. Een Franse president is de rest van zijn leven verzekerd van een presidenten-inkomen.
Er gaan flink wat bedragen rond in het Koningshuis, maar ik denk dat die ook omgaan in presidentiële huizen. Daar is geen familie die een toelage krijgt, maar dus wel de president zelf die zich nooit meer zorgen hoeft te maken over een inkomen. Ook een president moet beveiligd worden, maakt gebruik van overheidsgebouwen etc..
Voor wie niet wil geloven dat een koningin/koning heel goed is voor de economie, moet daar dan misschien maar meer informatie over zoeken. Mijn 'ja het is wel zo' helpt dan niet.

Kaaskopje

Kaaskopje

15-04-2013 om 23:58

Tigress

Het inkomen van het koningshuis van Spanje schijnt nogal ontransparant te zijn, waardoor lang niet duidelijk is of die Balkenendenorm van Juan wel een realistisch beeld is. Beatrix heeft een bepaald inkomen, maar het koningshuis in totaal krijgt veel meer. Dat zal in Spanje niet anders zijn.

Welnee kaaskopje

obama zit op slechts 3 ton, Beatrix op ruim 8 ton !

http://www.loonwijzer.nl/home/salaris/vipsalarissen/politici

Rode Vulpeninkt

Rode Vulpeninkt

16-04-2013 om 08:55

Tjonge manda

Het zit duidelijk heel diep bij jou, de pijn. Dit is meer dan alleen maar "tegen het koningshuis zijn". Waarom toch? Heeft Maxima jou ooit persoonlijk kwaad gedaan? Wat een venijn en haat toch, wat een negatieve energie! Zo zonde om met zoveel venijn te moeten leven om iemand die je waarschijnlijk niet eens in het echt kent!

Stelle

Stelle

16-04-2013 om 09:34

Salaris

Nou, ik vind het idd wel een goeie vergelijking die Manda maakt, Obama versus Maxima. En itt tot een president neemt het koningshuis ook nog eens een hele extended family mee die ergens moet wonen, een aardig inkomen mee krijgt en waar het eerder regel dan uitzondering lijkt om creatief om met de belastingaangiften om te springen.
Nederland heeft het duurste koningshuis van Europa, haalde vorig jaar zelfs dat van Groot-Brittannie in. In 2011 kostte het bijna 40 (!!) miljoen. Heel terecht om vraagtekens bij zulke bedragen te zetten en je bovendien af te vragen hoe de kosten-baten-verhouding ligt.

Appels en peren

Stelle, alleen Beatrix, Willem Alexander en Maxima krijgen een uitkering hoor (en Amalia vanaf haar 18e), niet de hele extended family.

Al die salarissen en kosten van koningshuizen versus presidenten laten zich niet goed vergelijken. Ik neem toch aan dat niemand gelooft dat Juan Carlos het met 150.000 minus belasting en verder niks moet doen en daarvan nog zijn eigen huisvesting, vervoer en weet ik wat betaalt, zonder verdere onkostenvergoeding of gratis zaken. Dikke kans dat het Nederlands koningshuis zo duur overkomt omdat hier alles meegeteld wordt en bij andere landen (of ze een vorst of een president hebben) de kosten wat minder transparant zijn waardoor ze lager lijken. Appels met peren vergelijken dus.

Mij zal het worst zijn of we een koninkrijk zijn of een republiek, qua geld zal het niet noodzakelijkerwijs schelen.

skik

Stelle

Stelle

16-04-2013 om 10:21

Skik

Klopt, ging even te kort door de bocht. en zag daarbij ook over ht hoofd dat de feitelijke kosten nog veel hoger liggen dan die 40 miljoen, omdat daarbij de beveiliging, het paleisonderhoud en staatsbezoeken nog niet zijn meegeteld (is dus + nog een dikke 70 miljoen).
Maat idd, de kosten zijn niet eens het belangrijkste. Doorslaggevender is wat mij betreft het archaische van dat hele koningsinsituut, het niet-democratische en niet-transparante gehalte ervan. Het is 2013, kom, laat die abdicatie een mooie afsluiting vormen van dat achterhaalde instituut. Houden we onze nationale feestdag met vrijmarkt en spijkerpoepen voortaan gewoon op 5 mei.

Yeah right stelle

Geweldig idee! Dat doet echt recht aan de grondgedachte van 5 mei...

Stelle

Stelle

16-04-2013 om 12:07

Zucht

... ik zie dat een berichtje niet afgesloten kan worden zonder 's en 's om goed begrepen te worden...

Bij mij dan ook

een ontbrekende smiley bij deze toegevoegd...

Stelle

Stelle

16-04-2013 om 12:26

(...)

(whooo, zijn wij even vet meta bezig hier #numetsmileyerachter)

Ik snap dat op mijn beurt dus

totaal niet, dat constante gewijs op mijn toon, zo vreselijk tuttig gemiezemuis vind ik dat.

Persoonlijk ken ik deze mensen niet, ik heb ook nauwelijks interesse in hun priveleven maar wat ik dan wel mee krijg van speciaal gedraaide documentaires en door hen zelf goed gekeurde beelden is zelden van een inhoudelijk niveau wat die 8 ton per jaar waard rechtvaardigd.

Nu de grip op politieke macht grotendeels weg valt is er alleen nog het stukje ceremonie (de intocht, de poppenkast) en het stukje pr.

Laat ik nou eerder hebben gezegd dat het stukje pr mi niet bijster veel extra's brengt. Het netwerk is blij als er een lid van het koninklijkhuis eens wat koppelt en wat op de foto gaat maar zonder handelsmissies met het koningshuis kunnen we echt wel. dan gaat de mp dus met andere adviseurs en belanghebbende ondernemers zaken doen.

De waardegarantie aan potentiele afnemende landen of ondernemers doordat zij via het koninljkhuis binnen komen is nihil, gezien de Berhard geschiedenis ook dus geen garantie voor netjes zaken doen.

Ik vind het in deze crisis dus ook absurd dat er zoveel gesmeten wordt met publiek geld zonder precies te weten wat die jaarlijkse investering en onbetaalde moeite zoal opbrengt, die opbrengt is dus heel vaag.

Verbinden doen Willem en Maxima ook niet, daarvoor letten ze te veel op hun woorden de laatste jaren.

mopperkont

mopperkont

16-04-2013 om 21:40

Hier tekenen aub...

Voor wie vindt dat het koninghuis te veel geld krijgt:

http://www.republikeinen.nl/

Manda

Dat kan je natuurlijk vinden, dat 8 ton het inhoudelijke niveau van Maxima niet waard is. Ik lees en kijk te weinig Maxima om daar wat van te vinden. Voor een aantal in mijn ogen nutteloze, domme, schreeuwende kamerleden vind ik de anderhalve ton ook in geen verhouding staan voor wat je er voor terug krijgt, maar je doet er zo weinig aan.

Als onkostenvergoeding voor het onder een microscoop liggen van de ganse natie, commentaar krijgen en niks terug mogen zeggen, van alle gelegenheden waar je heen moet iets afweten en net doen of je het leuk en interessant vindt vind ik 8 ton wel weer schappelijk.

skik

Kaaskopje

Kaaskopje

17-04-2013 om 00:39

Interessant stukje over de uitgaven van sarkozy

Sarkozy zit er niet meer, maar die wist ook raad met gemeenschapsgeld:

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2668/Buitenland/article/detail/3158681/2012/02/06/Sarkozy-geeft-per-dag-12-000-euro-uit-aan-eten.dhtml

Stenna

Stenna

17-04-2013 om 10:56

Goede argumenten skik

Mooi Skik, dat je nu zelf een paar argumenten aandraagt om het koningschap af te schaffen:
“Voor een aantal in mijn ogen nutteloze, domme, schreeuwende kamerleden vind ik de anderhalve ton ook in geen verhouding staan voor wat je er voor terug krijgt, maar je doet er zo weinig aan.”
Ja, daar zijn dus verkiezingen voor. Om dan betere kamerleden te kiezen. Dat is het voordeel van een parlementaire democratie: zulke types verdwijnen vanzelf. Koningen niet.
“Als onkostenvergoeding voor het onder een microscoop liggen van de ganse natie, commentaar krijgen en niks terug mogen zeggen, van alle gelegenheden waar je heen moet iets afweten en net doen of je het leuk en interessant vindt vind ik 8 ton wel weer schappelijk.”
Precies, als het zo’n rotbaan is, laten we ze daar dan toch van bevrijden (en tegelijk geld besparen).

Vanavond 20.25 uur interview met wa en maxima

In het voorfilmpje gaat het over de aanhef. Dat maakt voor beiden niet veel uit. Maxima wordt door iedereen al Maxima genoemd. Maar, geeft Maxima aan, het gaat niet om de titel maar om wat wij vertegenwoordigen.
http://nos.nl/koningshuis/artikel/496457-vanavond-interview-koningspaar.html

Stenna

Stenna

17-04-2013 om 11:20

Interview

Ja, dat kan echt niemand ontgaan zijn, dat dat vanavond is. Of je moet echt nooit t.v. kijken.

Stelle

Stelle

17-04-2013 om 11:54

Sarko

@ kaaskopje, ik snap het niet? dat sarko met belastinggeld rondsmijt en dat dat niet goed is, betekent toch niet dat het nederlandse koningshuis dat dan ook maar moet doen? of wil je hiermee aantonen dat een president ook veel geld kost? dit voorbeeld onderschrijft dan toch juist dat je zo'n megalomaan type moet kunnen wegstemmen?

Stenna

"Mooi Skik, dat je nu zelf een paar argumenten aandraagt om het koningschap af te schaffen:" Ik vind het prima hoor. Principieel vind ik erfopvolging en het hele koningshuis niet kunnen, maar in de alledaagse praktijk vind ik het niet beter of slechter dan een republiek met een gekozen president. Het zal me dus worst wezen.

Het jammere van nutteloze kamerleden is dat ze juist niet verdwijnen. Ze zijn wel eerlijk gekozen, maar als ze bijvoorbeeld zelden of nooit aanwezig zijn bij vergaderingen of stemmingen, of ze hebben geen benul waar ze het over hebben mogen ze gewoon consequentieloos de rit uitzitten. Ze kunnen ook bij disfunctioneren herkozen worden door hun even nutteloze, domme, scheeuwerige achterban. Volkomen democratisch en eerlijk, maar nog steeds nutteloos. En als de ene domme schreeuwer weggaat komt er wel een ander voor in de plaats. Eerlijke verkiezingen garanderen net zo min een deugdelijke leiding van het land als erfopvolging. Bovendien kan het koningshuis alleen maar bestaan als daar draagvlak voor is. Een grote meerderheid is voor de monarchie, dus da's in zekere zin ook democratisch. Willem Alexander als koning zag Nederland al 45 jaar van te voren aankomen, als 'we' hem echt helemaal niet zouden zien zitten zou er denk ik allang iets tegen gebeurd zijn: massaal stemmen op politieke partijen die voor afschaffing zijn bijvoorbeeld.

"Precies, als het zo’n rotbaan is, laten we ze daar dan toch van bevrijden (en tegelijk geld besparen)." Ach, het aankomende koningspaar schijnt vanwege plichtsbesef, liefde voor de echtgenoot of desnoods machts- en mediageilheid wel gemotiveerd te zijn voor deze baan. Dus waarom zouden wij ze ervan verlossen als ze het zelf best willen doen? Ik zou er niet aan moeten denken om pedicure te zijn, nog voor geen miljoen, maar er zijn zat mensen die dat graag als beroep uitoefenen. En over de kosten: ik vraag me af of een monarchie duurder is dan een republiek. Omdat de kosten tussen landen onderling niet te vergelijken zijn (wat tel je precies allemaal mee bijvoorbeeld, levert een koningshuis uiteindelijk meer inkomsten op dan een president?) kom je er nooit achter wat nou goedkoper is.

skik

Draagvlak

http://nos.nl/koningshuis/artikel/293166-kwart-nederlanders-voor-ceremonieel-koningschap.html
"Driekwart van de Nederlanders steunt de monarchie, maar een groeiend aantal mensen vindt het tijd voor modernisering van het koningschap. Ruim een kwart zou nu de voorkeur geven aan een ceremonieel koningschap.
Toch is ruim de helft van de Nederlanders wél tevreden met de monarchie in zijn huidige vorm. 11 procent wil liever helemaal geen monarchie."
Een vorm van democratie.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.