Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Waarom wel of geen facebook/hyves?

Vandaag las ik in de krant dat Facebook gaat werken met timelines zodat er nog meer van je online staat, ook dingen uit het verleden, en dat allerlei apps die je gebruikt je feedback automatisch gaan koppelen aan je Facebook-account. Nou zit ik zelf niet op Facebook of Hyves en ik weet dat ik daarmee een soort fossielige uitzondering ben.

Ik heb wel ooit op verzoek eens een Hyves-account aangemaakt. Een kennis voegde mij toe als vriend en toen zag ik dat ik mee kon lezen met de berichten van haar echte vrienden die het bijvoorbeeld hadden over het overlijden van haar oma. Dingen waar ze het met mij als kennis nooit over had gehad.

Dat leek me dus niks, dat iedere vage 'vriend' alles van je weet. Er zijn dingen die ik sommige mensen wel en andere niet vertel. (Ik hoorde laatst dat Google+ dit probleem wel aanpakt door te werken met 'kringen', maar het fijne weet ik daar niet van). Daarnaast weet ik van mezelf dat ik er gemakkelijk aan verslaafd zou kunnen raken

Mijn vraag is, heb jij facebook of hyves en waarom wel of niet. En zijn er dingen waar je rekening mee houdt voordat je iets online zet?

Chris


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Didda

Didda

29-09-2011 om 11:12

Hyves

Ik heb hyves. Mijn oudste dochter ook. Ik zet er nooit persoonlijke dingen op. Alleen mijn voornaam is geregistreerd. Waarom toch hyves? Ik heb een paar vriendinnen en familieleden verspreid over het land en op deze mandier houden we (ook) contact. Alleen de mensen die ik heb geaccepteerd kunnen op mijn profiel.

Ik ben heel voorzichtig met info van mezelf via internet. Ik vind persoonlijk dat mensen van OOL ook veel over zichzelf vertellen. Is niet alleen gerelateerd aan hyves en FB. Zijn er ook nog mensen die twitteren? Dat fenomeen begrijp ik niet zo goed. Elke minuut twitteren wat je doet? of zie ik dat verkeerd?

+ Brunette +

+ Brunette +

29-09-2011 om 11:13

Hier ook fb

Ik heb een profiel op FB, Live, Hyves en LinkedIn, allemaal ooit n.a.v. van enthousiaste reacties van anderen. Actief ben ik alleen op FB, van de rest zou ik niet eens het wachtwoord meer weten. Ik vind FB leuk om contact te onderhouden met kennissen, ex-collega's en oud-schoolgenoten die je anders uit het oog zou verliezen. Niemand vertelt zijn ziel en zaligheid op FB, volgens mij is dat de norm. Vlak voor ik mijn relatie met een narcist uitmaakte hebben we elkaar op FB flink steken onder en "boven" water zitten geven en dat was dan ook meteen een heel schandaal. Een kennis van me vocht ooit een ruzie uit via Hyves, niet doen, je zaait er enorme verdeeldheid mee tussen vrienden en kennissen die er in feite weinig mee te maken hebben. Houd het oppervlakkig, op FB (en ik neem aan op die andere sites ook) zit een optie om privéberichten te versturen, die kan verder niemand anders lezen. Verder kun je je publieke pagina enigszins afschermen door de privacy-opties in te stellen op "alleen vrienden" / "ook vrienden van vrienden" / openbaar.

Fiorucci

Fiorucci

29-09-2011 om 11:14

Beide

Ik heb hyves en facebook omdat mijn kinderen op beide actief zijn, en ik zo ook een beetje in de smiezen houdt wat ze uitspoken. We hebben allemaal een afgeschermd profiel.

amk

amk

29-09-2011 om 11:36

Beiden

en dan hyves vooral met nl vrienden, en fb met mijn collega's.
Ik zet er weinig prive's op dat niet ook via andere media naar buiten zou komen.
En als ik dat wel doe dan scherm ik het zo veel mogelijk af.
Wat ik niet aan iedereen zou vertellen zet ik er helemaal niet op. Het profiel bij fb heb ik minimaal ingevuld, alleen die dingen die nodig zijn om de account aan te maken. Hetzelfde voor hyves.

Linked in is vooral zakelijk gebruik en daar heb ik dan ook alleen zakelijke dingen op staan.

Hibiscus

Hibiscus

29-09-2011 om 11:50

Niets

Ik heb geen Hyves, geen Fb, geen linkedin, geen twitter. Ik kan me voorstellen dat als de kinderen een account willen, ik er ook een wil om het een beetje in de gaten te houden.
Mijn vrienden spreek ik liever persoonlijk (live of telefoon) of mail ik.

Hibiscus

Merel

Merel

29-09-2011 om 12:11

Leuk

Ja ik heb facebook en voor mijn bedrijf ook nog een extra facebook pagina en hyves. Daar zet ik alleen nieuwe produkten op zodat vrienden daarvan op de hoogte blijven als ze dat willen. Mijn andere facebook is prive, alleen voor vrienden. Daar zet ik gewoon ditjes en datjes op. We delen wat foto's, recepten en grapjes. Ook is het handig als je eens iemand ergens voor wilt uitnodigen. Ik merk dat ik door facebook veel meer op de hoogte blijf van vrienden en kennissen, maar in het echt babbelen is natuurlijk het leukste.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-09-2011 om 12:14

Ja hoor

Ik heb Hyves, Facebook, en nog iets, Netlog meen ik, waar ik om een onduidelijke reden aan begonnen ben en totaal niet meer weet waarom. Gebruik ik dus ook niet.
Hyves gebruik ik amper. Ik krijg er eens in de week/maand een uitdraai van wat iedereen heeft gedaan de afgelopen tijd en verjaardagen, meer ook niet. Via Facebook gebeurt meer. Ik heb via FB contact met mijn zussen (via berichten die dus net zo werken als email), mijn dochters en andere bekenden en ik speel er spelletjes. Ik strooi niet met mijn privéleven op FB. Een beetje zoals vakantiefoto's of soms een zinnetje wat ik aan het doen ben, dat wel.

Rafelkap

Rafelkap

29-09-2011 om 12:18

Ook niets

Geen facebook, hyves, twitter, msn, skype.
Wel: gewone telefoon en voicemail, mobiel met prepaid, email, heeeel soms sms en normaal intermenselijk contact.
Mijn man heeft linked-in, dat is dan wel weer nuttig. Ooit had hij heel even facebook, ivm familie ver weg, maar dit opgezegd omdat hij gek werd van de oppervlakkige berichtjes "ik heb een hamburger gegeten en dit was lekker" etc.
Volgens mij spaar ik op deze manier veel tijd.

Belle Époque

Belle Époque

29-09-2011 om 12:36

Van alles

Ik heb facebook, maar zet daar niks persoonlijks op. Op LinkedIn staat een soort CV, kan ook best handig zijn. Omdat LinkedIn een portfolio-mogelijkheid heeft die rechtstreeks naar Facebook linkt, heb ik Facebook ook maar aangeslingerd. Wie mij zoekt, komt geheid op facebook en Linkedin uit. Heeft me al een paar leuke reunies opgeleverd. Meer doe ik er niet mee.
Verder heb ik twee twitteraccounts: een tamelijk zakelijke, en een persoonlijke. Die persoonlijke heeft een nickname en is niet al te makkelijk traceerbaar op mijn naam.
En dan heb ik een zeer besloten hyves, waar men alleen "vrienden" kan zijn als ik dat wil, ik laat niet iedereen toe. Hier ben ik wel heel open in.
En zo af en toe start ik een gelegenheids-blog. Die zijn soms open, soms dicht. In de open blogs gebruik ik niet mijn naam. Ik heb bijvoorbeeld een reisblog geopend die voor iedereen zichtbaar is. Mijn familie en vrienden stuur ik een URL met de mededeling dat het een open blog is en dat ze mogen reageren, maar dat hun reactie ook openbaar wordt (dus wees voorzichtig met namen en "ontboezemingen").
Dit werkt uitstekend!
Ik weet dat het nooit helemaal 100% waterdicht is, maar tot nu toe werkt dit uitstekend!

Lizelot

Lizelot

29-09-2011 om 13:07

Hyves,fb

Ik heb een hyves account aangemaakt toen mijn dochter ging hyven.Ik vind het soms leuk ,soms ook niet.Ik merk juist door kleine berichtjes dat ik juist vriendinnen eerder bel.Maar er gaat bij mij veel via priveberichten.FB heb ik ook,maar daar doe ik niets mee.
Ik heb ook 'vrienden'op hyves,die ik door hun gedrag op hyves met heel andere ogen ga bekijken.Ik plaats wel foto's,ik heb hyvesvrienden waar ik dezelfde hobby mee deel en dan is elkaars foto's bekijken erg leuk.

MerelR

MerelR

29-09-2011 om 13:17

Vanalles

Ik heb Hyves, Facebook, Twitter een reisblog en een persoonlijke blog. Hyves is ooit aangemaakt om erachter te komen wat het inhield en om te zien wat mijn kinderen op Hyves uitspookten. Later ook Facebook en twitter om dezelfde reden. Maar ondertussen heb ik ook een aantal vrienden en collega's op mijn Hyves, FB en twitter. Wel alledrie afgeschermd voor alleen vrienden en met alleen mijn voornaam, dus moeilijk te traceren. Ik doe er niet zoveel mee, is eigenlijk alleen voor de lol, vakantiefoto's en spelletjes. Verder nog een reisblog voor het thuisfront en een persoonlijk blog als een soort van uitlaatklep en persoonlijk archief.

ilsepilse

ilsepilse

29-09-2011 om 13:40

Fb en hyves

maar beiden niet onder mijn naam , gewoon een nick, die mij zoekt zal mij vinden denk ik dan, hyves gebruik ik bijna niet meer en fb was echt om familie in belgie nog wat dichtbij te hebben , ik zet er ook geen persoonlijke dingen op dat weten alleen 'echte vrienden 'en ook geen openbaar profiel maar alleen vrienden.
zoons willen geen vriendjes worden op fb of hyves dat is niet cool als je moeder er ook op zit haha!

Rieke

Rieke

29-09-2011 om 14:11

Ik ben ermee gestopt

een hyvesaccount aangemaakt toen zoon ging hyven, beide een afgeschermd profiel. We doen er beide niets meer mee.
Een fb account aangemaakt op aanraden van een vriendin die ik per toeval weer tegenkwam. Was in het begin grappig maar het gaat nergens over. Ik voelde mijzelf soms ook een indringer in andermans prive leven en foto's. Ik weet wel dat iedereen dat zelf doet maar soms overzien mensen niet de gevolgen van hun fb gedrag. Bv foto's , opmerkingen. Bovendien krijg op je fb pagina foto's van mensen te zien die wellicht ook je vriend kunnen worden omdat je al 8 gezamenlijke vrienden hebt. Daar zat een foto bij van iemand die ik helemaal niet als vriend wil hebben en die mij zonder twijfel zal uitnodigen en bij wijze van spreken in staat is me te bellen hierover. Nee het kost me teveel van mezelf en mijn priveleven, en ik heb het fb account een paar weken geleden ongedaan gemaakt, heerlijk!

Rieke

Rieke

29-09-2011 om 14:30

Nog even

het lijkt alsof ik een enorme hekel aan deze sociale media heb nu ik het overlees. Dat is niet zo, het past alleen niet bij MIJ. Ik heb legio vrienden en familie die zich er enorm mee vermaken, ik voel me een vreemde eend in de bijt. Ligt aan mij, niet aan de rest

Niks

Kom zeg, ik ben daar gek. Geen tijd voor. Ik zit al teveel op OOL
Maar zonder dollen: nog los van de vraag of ik het allemaal zo interessant vind, ik zou werkelijk niet weten waar ik de tijd vandaan zou moeten halen. Als ik mijn huis en mijn leven op orde heb, dan misschien. Maar dan ben ik 70, vermoedelijk.

Of, waarschijnlijker: als mijn kinderen zich aan dit soort dingen wagen.

Vriend zit op facebook. Dat is soms voor hem wel leuk, oud-studiegenoten, maar ook ex-klasgenoten uit zijn jonge jaren in verre buitenlanden komen zo weer in zijn blikveld. En het was wel grappig toen neefje werd geboren, toen gingen er berichten over Facebook - met familie in alle windstreken zijn dat soort dingen best leuk.

Maar ik heb niet zo'n internationale familie- en kennisenkring, dus voor mij hoeft het niet. Misschien dat ik me eens op LinkedIn moet begeven als ik een andere baan ga zoeken, maar zover is het nog niet.

Groeten,

Temet

Jet Burg

Jet Burg

29-09-2011 om 15:41

Een boel en whatsapp

Ik doe aan hyves, facebook en twitter en op mijn telefoon heb ik whatsapp. Ik zet er niet veel persoonlijke dingen op ik volg graag familieleden en vrienden.
Ik biecht op dat ik er echt dol op ben. Ik, als chronisch nieuwsgierige, lees graag over het wel en wee van anderen
En whatsapp is een stuk goedkoper dan sms, dat doe ik dan ook veel met vrienden.

Merel

Merel

29-09-2011 om 16:49

Twitter-prive

ik twitter veel met mijn kinderen (alleen priveberichtjes dus niemand kan meelezen) omdat dat geen geld kost en sms wel. (en met twitter kan ik gewoon op mijn toetsenbord typen, dat gaat 100x sneller dan sms-en)

Belle Époque

Belle Époque

29-09-2011 om 17:16

De makke met fb

...zijn die eindeloze meldingen van spelletjes waarmee ik platgespamd word!!!

En mensen met android moeten enorm oppassen met het installeren van facebook-appjes, want fb neemt zo ongeveer je hele device over als je niet goed oppast! Ik heb 'm dan ook van mijn telefoon afgeknikkerd, op de tablet staat hij nog wel (daar heb ik geen contactpersonen en zo op).

Limi

Limi

29-09-2011 om 17:50

Allebei

Ik vind het wel leuk omdat de drempel om te reageren voor mensen die je ooit kende veel lager is. Zo kun je dan ineens weer een soort contact hebben met iemand waar je vroeger mee op school zat omdat je kinderen herkenbare dingen doen of zo.

Geheimen heb ik niet, en anders stuur ik iemand een privébericht. Wat te persoonlijk is, is natuurlijk ook heel subjectief. Ik lees wel mee wat anderen bij elkaar schrijven. Zo blijf ik op de hoogte. Toen ik dacht: zou het buurmeisje zwanger zijn of gewoon geen buikspieren hebben? toen keek ik bij de buurvrouw op hyves en daar stond het inderdaad.

Ik heb veel contact met sportkennissen die ik in persoon niet zo vaak zie. Voor mensen die ik vaak zie vind ik het niet zo de moeite, al denken de kinderen onder mijn hyvesvrienden daar anders over. Maar die heb ik dan ook meerendeels op verborgen staan.

Ik heb zowel hyves als facebook op 'alleen vrienden' staan. Met vrienden van vrienden heb ik geen moeite, maar met meelezende schoonouders wel. Dus vandaar alleen vrienden.

Limi

Limi

29-09-2011 om 18:08

Ja, helaas

Als ik iets op hyves zette als 'pietje z'n tandenborstel is kapot' dan kwamen ze de dag erna met een tandenborstel aanzetten. Of noem maar een ander object dat je gewoon zelf koopt, of liever zelf koopt, of helemaal niet urgent is.

No thanks.

Rafelkap

Rafelkap

29-09-2011 om 18:52

Hoeveel tijd aan kwijt?

maar dames, die hevig faceboken, hyven en twitteren. En ook nog ool-en en wellicht nog op andere fora actief zijn: hoeveel tijd per dag zijn jullie hiermee kwijt?
En hoe schoon is jullie huis? Ofwel: voelt het nuttig?

Merel

Merel

29-09-2011 om 19:33

Multitasken rafelkap!

Ik multitask wat af, dus tussen al die social media door doe ik mijn werk (ik werk thuis) lap ik ondertussen de ramen, kijk mijn post door en heb ik nog tijd om even naar de supermarkt en het postkantoor te fietsen.
Ik vind het wel gezellig, ben overdag altijd alleen thuis, maar heb op deze manier nog wat contact met anderen tijdens al mijn werkjes

Lynna

Lynna

29-09-2011 om 20:24

Privacy op facebook

Ik kreeg vandaag deze link door van een vriendin, ivm de privacy van je berichten op facebook: http://www.masjo.nl/socialmedia/vinkje-bij-reacties-en-vind-ik-leuks-weghalen-hoeft-niet/

Zelf doe ik veel op facebook, zet er vaak wat neer en reageer vaak. Facebook plaatst automatisch door naar hyves. Op Hyves kijk ik 1x per dag of zo, op Facebook elk uur. Even snel op mijn mobiel en dat kost me dan ongeveer ee minuutje.

Twitteren doe ik ook nog, prive veel meer dan zakelijk. Leuk om zelf regelmatig wat op te zetten, nog veel leuker om alle nieuws te volgen.

Mailen wordt wel een stuk minder, vroeger besteedde ik mijn ziel en zaligheid aan de lijst kind-werk, nu zijn dat sociale media.

krin

krin

29-09-2011 om 20:36

Twitter en tijd

Ik heb een zieltogend Hyves-account, een min of meer bloeiend Twitterleven en ben nooit aan Facebook begonnen. Op Hyves las ik zelden iets boeiends, en Fb lijkt me te veel werk om leuk bij te houden. En dat vind-ik-leuk lijkt me vreselijk. Als er iemand al een week niets leuk van mij heeft gevonden, zou ik toch de druk voelen stijgen. Alhoewel, geretweet worden bij Twitter werkt ook wel een beetje zo.
Het voordeel van Twitter vind ik het basale. Je hele dag vangen in 1 kort bericht. Hooguit een fotootje of link erbij. Het werkt voor mij ook prima als knipselkrant; in plaats van tig sites af te werken, krijg ik nu wat ik interessant vind op één adres afgeleverd. En mensen die ik niet vaak spreek, kan ik zo toch volgen. Er zijn er inderdaad die niet verder komen dan 10 keer per dag melden dat ze maar weer eens een bakkie gaan doen, maar die zitten gelukkig niet in mijn timeline.
Heel veel tijd kost het me niet (OOl kost me meer). Ik volg bewust niet al te veel mensen, voel niet de behoefte alles wat ik doe wereldkundig te maken. Af en toe een weldoordachte parel, dat is het streven.

margje van dijk

margje van dijk

29-09-2011 om 20:57

Het een of het ander

Ik zit de laatste paar dagen regelmatig te facebooken, en ik merk dat dat 'ten koste gaat' van de tijd dat ik zit te OO-en. Niet dat dat veel was, maar volgens mij zit er wel een limiet aan wat je aan het sociaal-internetten bent.

Ik twitter niet en dat lijkt me ook helemaal niks (ik heb het idee dat ik dan helemáál nergens meer aan toe zou komen, en ook mis ik the point van twitteren een beetje). Toch ken ik steeds meer mensen die dat ook van zichzelf zeiden en die nu toch twitteren en het nog leuk vinden ook.

Wat mijzelf zo verbaast is dat er zo'n omslag lijkt te zijn over privacy. Ik ben hier op dit forum opgevoed in de lijn van: een nickname nemen, geen namen en toenamen noemen van kinderen of collega's, zorgvuldig zijn als je online spellen gaat spelen en zo. Terwijl met name jongere mensen mij straalbezopen aankijken als ik dat tegen ze zeg: nee hoor, mevrouw, dat is tegenwoordig heel anders, je noemt jezelf gewoon bij je eigen naam en je bent gewoon open en transparant. Who cares? Iedereen doet dat.

(Overigens heb ik ook nog een Hyves-profiel (Twee! Een echte en een Margje). Maar daar doe ik vrijwel niets mee. LinkedIn heb ik ook, maar dat is meer op werkgebied. Ik heb ook Google+, maar dat snap ik geloof ik niet.)

En inderdaad, op facebook gebruik ik mijn echte naam, net als die hele trits OO-getrouwen die ik inmiddels in mijn vriendenkring heb. En eigenlijk bevalt me dat ook wel zeer goed, dat ik nu gewoon 'echte' mensen ken in plaats van alleen maar nicknames. Ik lijk er ook steeds minder aan te tillen: ja, wat maakt dat nou uit dat ik 'for all to see' berichten plaats op het prikbord van mensen die ik alleen maar van hier ken. Gaat mijn zwager of mijn collega mij vervolgens vragen wie toch dat leger vrouwen in mijn kielzog zijn? Welnee. Zo werkt dat niet, blijkbaar. Je kent wie je kent. Je bent wie je bent. Je post wat je post.

Totáál anders voelt dat voor mij, dan het forumgevoel. Het OO-forumgevoel is voor mij een soort schaduwwereld. Levensecht als ik daar ben, met voor mij echte personen en persoonlijkheden met echte kwesties en schrijfsels waar ik werkelijk om geef. Maar wel in een soort parallel universum. In mijn familie of werkkring was men daar niet zo van op de hoogte. Nu op facebook gaat dat ineens opener. Niet zozeer vanwege de techniek, want ik had ook Margje kunnen zijn op facebook. Maar gewoon, omdat de tijdsgeest dat blijkbaar niet langer verlangt.

Ik weet nog niet helemaal zeker wat ik er nou van vind. Ik zit meer met verbazing de boel te aanschouwen.

Massi Nissa

Massi Nissa

29-09-2011 om 21:01

Alles (nee hoor)

Met mijn Hyves-account doe ik niets meer - eigenlijk al sinds ik er teveel leerlingen op accepteerde. Ik heb nog wel Hyves, puur omdat er een paar mensen zijn die ik alleen via prive-berichten op Hyves spreek.
Ik ben wel actief op Facebook. Wat zeg ik? Die giga facebookservers die op vreselijke steenkolen draaien, daar ben ik zo ongeveer wel voor verantwoordelijk. Ik check mijn fb zo vier, vijf keer per dag en zet er bijna dagelijks wel een statusupdate op. Ik vind fb overzichtelijk, snel en gezellig. Ik chat ook veel met vrienden, vooral de internationale, via fb.
En waar anders kan ik die vijf miljoen leuke foto's van mijn kinderen kwijt? Erg he? Ik ben zo'n moeder die teveel foto's plaatst van haar nageslacht. Vreselijk, vreselijk.
Twitter begin ik niet aan, op de een of andere manier ken ik gewoon geen leuke twitteraars in real life. Zie hier dat krin en Belle eraan doen, dat geeft wel te denken - maar nee, dan heb ik zo nog een verslaving en ik heb er al zoveel.
Op mijn werk is iedereen wordfeudverslaafd. Het is een wonder dat er nog lesgegeven wordt tussen de driekeerwoordwaardes door. Ik heb geen smartphone en blijf dus nog even verschoond van die ultieme verslaving. Mijn broertje postte pas op fb dat hij in de bus zat met dertien andere mensen die allemaal, zonder uitzondering, met hun neus in hun telefoon begraven zaten. Heel bijzonder. Ik weet nog dat er een paar jaar terug steeds in de krant stond dat mobiel internet zo'n mislukking was en dat providers spijt hadden van hun aankoop van weetikveel. Ahum.
Nou ja, hoe dan ook, het kost me teveel tijd. En dit forum ook. Kan me niets schelen.
Groetjes
Massi (geen schoon huis, nee, dat niet)

margje van dijk

margje van dijk

29-09-2011 om 21:13

Trouwens,

je hoeft niet eens op enig sociaal medium te zitten om al getargete reclame te krijgen. Ik heb laatst zitten zoeken naar een leuk jurkje en naar een zadeldekje (want er zit een scheur in mijn gelzadel). Alleen maar gezocht, he? Bij Zalando gefilterd op een merk, bij het zadeldekje een bepaalde winkel aangeklikt. Niets gekocht.

Sindsdien hoef ik nu.nl maar te openen (= mijn startpagina) of de jurkjes en de zadeldekjes vliegen me om de oren. Op een totaal andere site!

Natuurlijk weet ik ook wel dat ik de cookies weg kan gooien en dan heb ik weer een schone lei, maar het is ongelofelijk wat er aan het gebeuren is. Al onze schreden op internet worden omiddellijk vertaald naar zeer gespitste reclame.

Facebook werkt ook zo natuurlijk. Alle persoonlijke informatie die je invult wordt vervolgens door adverteerders gebruikt (en iedereen kan adverteerder worden). In plaats van een groep van 20 duizend mensen moeten aanspreken (= voor betalen) waarvan er misschien 200 mogelijk geinteresseerd zijn, kun je nu aan de hand van de profielgegevens je doelgroep verfijnen: bepaalde leeftijd, bepaalde hobby's, bepaalde typen films, en hoppa, ineens hoef je nog maar voor 200 mensen je best te doen, en dat is veel goedkoper en effectiever.

Bij facebook ben jij niet de klant, jij bent het product (zoals regelmatig opduikt in o.a. cartoons, ook op facebook). Is dat nou erg? Nee, ik vind het geloof ik niet erg. Ik ben slechts een kiezeltje op het strand, wat maakt mij dat nou uit. Maar dat het gebeurt, en grondig ook, dat zie je nu. Zo heftig als het nu gebeurt, zo was het twee jaar geleden nog lang niet. De aantallen mensen die eraan meedoen en de gewiekste marketingcampagnes die daar haarfijn op aansluiten.

Wederom, ik verbaas mij voornamelijk. (Terwijl ik er gewoon zelf ook aan meedoe).

Margje

Massi Nissa

Massi Nissa

29-09-2011 om 21:23

Margje

Interesaante posting weer - en veel herkenning, hier gaat FB ook deels ten koste van OO. (Vast geen toeval dat OO zelf ook weer op FB zit met scoops enzo). Die omslag in privacy lijkt verschillende redenen te hebben. Zo voor mijn gevoel: jongeren zijn opgegroeid met social media (zeker de nieuwste generatie tieners bij mij op school met hun standaard smartphones) en weten dus niet eens dat er ooit meer privacy was, of dat er meer prijs op werd gesteld. Daarnaast worden sommigen (waaronder ik) ook wat cynischer over de mogelijkheid van echte privacy in een wereld waarin creditcard-gegevens, je DigiD, je medische dossiers en nog zoveel meer voor het grijpen ligt. Ik heb niet zoveel illusies meer aangaande privacy. Wel ben ik wijs genoeg om nooit leerlingen te accepteren voor facebook .
En verder ben ik ook op het forum allang niet meer anoniem. Wie een beetje googlet, heeft mij binnen enkele minuten gevonden in het echte leven. En al zou dat niet zo zijn, mijn nick zwerft al jaren rond. Ik kan dus over bepaalde zeer gevoelige onderwerpen niet posten. Doe ik ook niet, ook niet onder een alias. Ik weet wel zeker dat ik mezelf hoe dan ook zou verraden. Wat dat betreft is de anonimiteit van OO ook maar betrekkelijk, zeker als je niet regelmatig van nick wisselt en loslippig aangelegd bent.
Moet wel zeggen dat ik het vre-se-lijk zou vinden als ik ooit op een camping zou staan met iemand die bekent een OO-verslaafde te zijn en dat dan blijkt dat zij zich al jaren gruwelijk opwindt over die Massi met haar kapsones en/of dat die campingbuuf dan iemand is van wie ik al jaren denk: uebermuts in het kwadraat. Dat lijkt me dan echt niet leuk, want hoe virtueel ook, OO is wel een onderdeel van mijn leven geworden.
Groetjes
Massi

En ik

ik heb hyves en facebook.
met hyves doe ik eigenlijk niets meer,dus ik denk er over om mijn account op te heffen.
Facebook vind ik leuker en simpeler.

Massi Nissa

Massi Nissa

29-09-2011 om 21:33

Reclame

O ja, dat met die reclame viel mij ook al zo op. Ik zocht een half jaar geleden een zwarte tuniek en krijg nog steeds vrijwel dagelijks zwarte tunieken in alle soorten en maten voorgeschoteld. Gelukkig slaan ze de plank ook regelmatig mis en krijg ik bijvoorbeeld een uitnodiging om Russische vrouwen te daten. Het werkt trouwens wel, denk ik, die gerichte reclame. Ik dacht pas nog: goh, ja, ik zou nog een zwarte tuniek kopen voor bij die broek. Dat was ik anders al lang en breed vergeten.
Groetjes
Massi

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.