Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

tonny

tonny

03-01-2010 om 15:41

Waarop moet er bezuinigd worden?

In de krant zag ik een artikel dat betoogt dat 2010 een 'tropenjaar' zal worden vanwege het grote bedrag dat door bezuinigingen bijeen gebracht moet worden. Die bezuinigingen waarop al die commissies nu zitten te broeden.

Waar moet op bezuinigd worden? Wie heeft er een helder idee?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Nasha 1st

Nasha 1st

03-01-2010 om 15:51

Defensie

maar ik ben nogal anti-leger....

Yta Chalne

Yta Chalne

03-01-2010 om 15:53

De landmacht

Graag flink bezuinigen op de landmacht (heel defensie trouwens) Hier vlakbij komt er nu weer voor véél geld een nieuw hoofdkantoor. Op een stukje grond wat zo'n beetje het duurst is van de hele stad. Ah, wat een verspilling.

En eindelijk eens die hypotheekrenteaftrek aanpakken en begrenzen. Scheelt erg veel geld. En kinderbijslag inkomensafhankelijk maken, lijkt me ook prima.

Yta Chalne

Yta Chalne

03-01-2010 om 15:53

Lol...

..we zijn het eens, Nasha

Hier nog 1

defensie,daar hoeft van mij geen (belasting)cent meer naar toe .

Nasha 1st

Nasha 1st

03-01-2010 om 16:07

Op dat gebied

wel Yta, je andere tips vind ik wat minder geslaagd....

tonny

tonny

03-01-2010 om 16:40

Defensie - o.t.

Bestaan er landen zonder defensie? Domme vraag misschien?

tonny

tonny

03-01-2010 om 16:41

Rijtje

tot nu toe hebben we:
- defensie
- hypotheekrenteaftrek
- kinderbijslag inkomensafhankelijk maken

en wat kunnen we verder nog verzinnen? Hoeveel miljard moest het ook alweer zijn?

Nasha 1st

Nasha 1st

03-01-2010 om 17:01

Defensie

afschaffen zal niet kunnen denk ik, maar die JSF is een behoorlijke onnodige kostenpost....En dan nog al het uitzenden....

Ook op ontwikkelingssamenwerking kan denk ik nog wel een en ander bezuinigd worden en toch ook het koningshuis denk ik....

Ekd- en epd-project stopzetten

Valt heel veel op te besparen en het heeft toch al veel te veel gekost Sowieso zal luisteren naar mensen die het wel weten een heleboel geld besparen, maar daar heeft vrijwel iedere regering moeite mee.

Blanco

Blanco

03-01-2010 om 18:17

Ik maak me niet geliefd

denk ik??
Maar ik vind dat er bezuinigd moet worden op de bijdrage voor de derde wereld landen.
Ik vind sowieso dat die pot wereldwijd aangepast moet worden. Er gaat te veel naar de grote leiders en te weinig naar de mensen die het nodig hebben..
Dus laten wij daar de komende 2 a 3 jaar eens op bezuinigen.

Massi Nissa

Massi Nissa

03-01-2010 om 18:28

Waar zitten de grootste uitgavenposten?

Daar zou ik eerst naar kijken - waar stroomt het meeste geld naartoe? Ik heb daar niet zoveel zicht op, ik zal eens Googlen.
Hypotheekrenteaftrek wordt zeker beperkt, daar kunnen we volgens mij wel vanuit gaan. Ik hoop op een gefaseerde afschaffing zodat iedereen tijd heeft om de klap op te vangen.
AWBZ idem dito, er zijn al zoveel balletjes over opgegooid door kabinetsleden.
Verder is er absoluut ruimte om in het middenmanagement van zorg- en onderwijsinstellingen te snijden.
Groetjes
Massi

Bastet

Bastet

03-01-2010 om 18:29

Snoepreisjes

Op snoepreisjes van kamerleden!!
Bastet

Primavera

Primavera

03-01-2010 om 19:07

Alles kostbare middelen die het beloofde doel niet waarmaken

Alles middelen die het beloofde doel niet waarmaken. Graag eerst wat geld pompen in een beetje onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek of iets werkelijk zal helpen om een bepaald gesteld doel te bereiken en het daarna pas massaal invoeren ipv andersom:
Dus Ekd- en epd-projecten,
Nieuwe fraudegevoelige electronisch paspoort met vingerafdruk,
LPA's,
Automatische jeugdzorgburocratie,
Ongefundeerde reclamecampagnes over dag-zonder-vlees, anti-samenslapen, verlaging alcoholpromillage, eet-een-dag-geen-vlees, inbakeren en andere mode-hypes.
Verplichte ouderschapscursussen, voorschool voor slechtpratende kinderen en inburgeringseisen die de gemiddelde Nederlander ook niet zal halen.

Yta Chalne

Yta Chalne

03-01-2010 om 19:38

Nee (ja, ik hap, blanco)

Niet korten op ontwikkelingssamenwerking, dat bedrag mag best flink omhoog. Zolang er zoveel mensen letterlijk doodgaan van honger, en sterven aan ziektes omdat ze de goedkope inentingen voor hun kinderen niet kunnen betalen vind ik dat bizar en asociaal. Als we korten op defensie, HRA, kinderbijslag, en de aow-leeftijd iets ophogen zitten we voorlopig riant. Zoveel geven we echt niet uit aan ontwikkelingshulp (wat niet wegneemt dat dat geld niet altijd even efficiënt besteed wordt natuurlijk, daar kunnen we best wat beter naar kijken)

Efficiënter uitgeven

Bizar maar waar, maar daar is heel veel geld mee te besparen. Er wordt een boel geld totaal inefficiënt besteed.

Chippie

Chippie

03-01-2010 om 20:44

Uhmmmmm....

Niet op ontwikkelingssamenwerking!

Niet op onderwijs! En nee, ook niet op de voorschool!

Hypotheekrenteaftrek: misschien boven de 500.000 euro of een soort van flatrate. Maar totaal afschaffen; daar geloof ik niets van.

Defensie! We hebben lang genoeg in Uruzgan etc gezeten, nu zijn andere landen aan de beurt. JSF, we kunnen er niet meer vanaf maar aub niet meer...

Staan er nog wat nutteloze projecten gepland? Opschuiven maar.

Accijnzen omhoog (tja, zal ook niet heel erg veel schelen).

En als het moet, de belasting op allerlei zaken een procent omhoog (dit zal economisch gezien wel niet handig zijn... geld moet rollen).

Zusenzo

Zusenzo

03-01-2010 om 21:47

Waterschap

En dan m.n. die achterlijke verkiezingen voor het waterschap.

Guinevere

Guinevere

03-01-2010 om 22:10

Externen

Er wordt een hoop geld weggesmeten aan "externen". Kosten soms het 3-voudige van wat een interne kost, en dan blijven ze ook nog jarenlang zitten. Dat geld hadden ze dan mooi kunnen besteden aan het inzetten en opleiden van een "interne". Die externe wordt nu vaak betaald uit een of andere schimmige post waardoor de afdeling/organisatie zijn budget *zogenaamd* niet overschrijdt.
En geen geld meer uitgeven aan belachelijke onderzoeken waarvan iedereen de (gewenste?) uitkomst al lang weet. Jammer voor al die consultants die gebakken lucht verkopen.

groene specht

groene specht

03-01-2010 om 22:50

Consultants van de firma strijkstok bv

Overheid kan zelf bezuinigen op:
Werkgelegenheidsprojecten waaraan vooral allerlei vage bureaus verdienen;
Onderzoeken van gemeenten, liefst die aan voormalige werknemers-die-nu voor-zichzelf-zijn-begonnen worden verleend, de duurbetaalde rapporten liggen op welbekende plek in bureaulades;
Onderzoeken maar dan uitgevoerd door bureaus van naam maar opgedaan in een andere sector dan waar het onderzoek plaatsvond;
Campagnes van de overheid (Mexicaanse Griep) of al eerder genoemde postbus 51-campagnes die worden uitgezet door reclameadviesbureaus die al de polonaise hossen als ze weer een ambtenaar zien aanbellen.
Verder nog de reeds genoemde Voorschool, Hypotheekrente-aftrek, Kinderbijslag, en geen zaken meer doen met foute organisaties in foute landen onder het mom van ontwikkelingssamenwerking.

angel3

angel3

04-01-2010 om 11:11

Op mislukte ict projecten en huisvesting

Van een vriendin begrijp ik dat als er een nieuwe hotshot op een bepaalde plek komt er gewoon weer vanalles opnieuw ingericht wordt op de kantoren. Olijfbomen uit Italie, nieuwe vloerbedekking etc. Grote onzin wat mij betreft.

Verder zijn er ICT projecten die enorm uit de bocht vliegen en waar maar mee doorgegaan wordt . Zo zijn er vast nog meer buro's die enorme poen verdienen aan de overheid. Dat kann allemaal wel wat efficienter.

Gallifrey

Gallifrey

04-01-2010 om 12:14

Bezuinigen op waterschap?

Weet je wel wat die allemaal doen? Daar wil je dus echt niet teveel op bezuinigen. Misschien wel op die verkiezingen, maar verder echt niet!

Nasha 1st

Nasha 1st

04-01-2010 om 19:55

Precies didi

dat bedoel ik....niet al het geld hoeft stopgezet te worden, maar er moet wel beter gekeken worden dat het ook echt op de juiste plek komt. Hoeveel geld is er al in de derde wereld gepompt en toch heerst er nog steeds armoede....en dat komt omdat het geld bij de hoge heren komt en niet bij de gewone mens!

Massi Nissa

Massi Nissa

04-01-2010 om 20:39

Nasha

"en toch heerst er nog steeds armoede....en dat komt omdat het geld bij de hoge heren komt en niet bij de gewone mens!". Ik denk dat je deels een punt hebt: de weelde wordt in arme landen slecht verdeeld, ook als er wel miljarden binnenstromen (denk aan Sierra Leone en andere landen met veel grondstoffen). Maar daarnaast kan ik toch ook nog wel wat andere redenen opnoemen waarom sommige landen armer zijn dan andere, en sommige van die redenen houden verband met de manier waarop wij als rijke landen de regels van de wereldhandel dicteren. Om maar niet over de geschiedenis te beginnen, haha. Ik denk dus dat je niet zomaar kunt stellen dat landen nog steeds arm zijn omdat het ontwikkelingsgeld bij een dictator met zeven Mercedessen en driehondertwintig minnaressen terecht is gekomen.
Groetjes
Massi

Nasha 1st

Nasha 1st

04-01-2010 om 21:09

Daarom

ben ik meer voorstander van die kredietjes waar (is het Maxima?) een van de leden van het koningshuis zich voor inzet.....een kleine lening zodat iemand zichzelf kan gaan ontwikkelen.....

maan.

maan.

04-01-2010 om 21:10

Commissies

Je noemt ze zelf al, al die commissies die zitten te broeden.. als we nou al die mensen die de hele dag zitten te lullen eens een schop onder hun kont geven: óf kom tot daadwerkelijk uitvoerbare plannen óf ga een andere baan zoeken!!!

Geldt trouwens ook voor commerciele bedrijfstakken. Soms wordt er gewoon vergaderd om het vergaderen, overlegd omdat het zo hoort.. praten is geen doel op zich maar een middel.

Geen microkredieten, wel defensie

Geen microkredieten: de rentes die daarop gevraagd worden zijn hier woekerrentes (ons maximum wettelijk van ca 16% is daar het minimum).
Wel: eigen spaarsystemen bevorderen. Bijv een groep vrouwen spaart daar gezamenlijk, 10 vrouwen leggen elke maand 1000 rand in en elke 10 maand krijgen ze dan 10.000 rand om grote structurele uitgaven te bekostigen. Ga daar dan als bank/ontwikkelingsorganisatie oid bij zitten om zulke dingen te stimuleren. Sparen is (ook voor ons) toch beter dan lenen, of niet?

Niet: bezuinigen op defensie. Als je de keus maakt die mensen naar het buitenland te sturen, naar gevaarlijke locaties, moet je ze ook een fatsoenlijke uitrusting meegeven. Dus niet bezuinigen op zonnekleppen in Uruzgan en eigen petjes verbieden omdat dat de eenheid in uniform verstoort, maar wel dergelijke dingen beschikbaar stellen. Plus het materieel goed onderhouden, voldoende mensen daarvoor beschikbaar hebben, enz. En vooral vooraf, voor je met een missie instemt, heel goed doorrekenen of het haalbaar en realistisch is om als NL mee te doen (en in welke rol). Niet alleen zuinig met geld, maar ook met mensen.

EPD/EKD hoeft voor mij ook niet, niet voor iedereen. VOor bepaalde groepen mensen kan het wel erg nuttig zijn als het bestaat (bijv als je dossier over 5 ziekenhuizen verspreid ligt). Belangrijk isd an wel dat ziekenhuizen vooraf al intern de zaken op orde hebben. Als de afdelingen binnen 1 zikeenhuis al slecht communicaeren kun je het op landelijk niveau nog wel even vergeten.

Hypotheekrenteaftrek begrenzen lijkt me prima.

Kinderbijslag onderbrengen in een kindgebonden budget ook, MAAR dan het maximum wel omhoogschroeven (dus niet: 0% bijdrage vd overheid als je 1,5 keer modaal verdient, maar bijv pas bij 3x modaal).

Misschien manieren zoeken om het eigen risico ziektekosten af te schaffen of ook inkomensafhankelijk maken.. flattax oid onderzoeken (je krijgt onderhand wel een grote armoedeval). Belasting per gezin berekenen ipv per persoon (kostwinnersgezinnen gelijk behandelen als tweeverdienersgezinnen ipv hen meer belasting laten betalen).
Niet op onderwijs (aub juist MEER geld). Niet op peuterspeelzalen/voorscholen/kdv's met zo'n programma.

Geen kilometerkastje in de auto. Wel wegenbelasting afschaffen, evt via verhoging brandstofaccijns.

Efficient uitgeven. Goed beoordelen of ict-dingen wel vervangen moeten worden / pas vervangen als het te zeer versleten is.

Wel op tijd naar bed.

Bejaardenzorg

In aanvulling op Primavera kies ik voor bejaardenzorg en dan met name de eigen bijdrage voor het bewonen van een verzorgingshuis.
Mijn schoonmoeder betaalt daar 189 euro per maand eigen bijdrage voor. Ik begrijp dat niet. Haar woonlasten waren toen ze nog zelfstandig woonde ca 850 euro per maand. Dat kan ze betalen. Ik vind dat iemand die naar een verzorgingshuis gaat daar niet financieel op vooruit hoeft te gaan. Zeker niet zo enorm.
Groet,
Miriam Lavell

Nasha 1st

Nasha 1st

05-01-2010 om 12:31

Miriam

dat is heel wisselend. Mijn ouders betalen een veel grotere bijdrage, ruim 700 euro (en dan is wel alles verzorgd natuurlijk....)

Caro

Caro

05-01-2010 om 15:02

Defensie

En dan wat mij betreft niet op uitrusting enz, maar wel op het vroege stoppen van defensie personeel. Op 57 met pensioen, zo dat zou ik ook wel willen!!! En dat vroege pensioen telt ook voor kantoorpersoneel! Nou die kunnen wat mij betreft ook door tot 67 hoor

Tegenstelling

Nasha:"dat is heel wisselend. Mijn ouders betalen een veel grotere bijdrage, ruim 700 euro (en dan is wel alles verzorgd natuurlijk....)"
De vraag is wat mij betreft: hoeveel waren ze kwijt aan wonen en leven en eten en zorgen voordat ze in dat tehuis kwamen. Dat was allicht meer dan 700 euro p.m.
Ik zie niet waarom je goedkoper uit zou moeten zijn met wonen in een tehuis.
Groet,
Miriam Lavell

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.