Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Bellefleur

Bellefleur

01-09-2014 om 11:17

wandelen: opbouwen

Ik wil proberen mijn wandelingen wat langer te maken. Tot nu toe haal ik 5 kilometer net. Ik wil dat het liefst uitbouwen. In de laatste week van september is er een wandeling van 20 kilometer die ik heel graag wil lopen. Ga ik dat redden? Hoe moet ik de komende weken trainen om dat voor elkaar te krijgen? Of moet ik het niet doen?


Katniss

Katniss

01-09-2014 om 11:28

Schema's

Ik wandel ook, tenminste dat was mijn voornemen Toen ik begon heb ik via Google wel schema's gevonden. Om uit te bouwen moet je minstens eenmaal per week een lange wandeling doen, en eenmaal een korte wandeling in een steviger tempo.
Waarom blijf je nu hangen op 5 km? Is dat conditioneel of krijg je dan last van iets? Ik was begonnen met 4 keer per week met 6,5 km/u. Dat bleek teveel van het goede voor mijn gammele lijf. Als je last krijgt van spieren en gewrichten kun je beter wat voorzichtiger opbouwen. Van 5 naar 20 in vier weken betekent dat je toch wel deze week 8, en dan 12, 16, 20 moet doen, met daarbij twee keer per week 5 km.

Wandeling

Bellefleur, is het een georganiseerde wandeling met veel deelnemers? Dan haal je het vast wel, in een groep lopen is altijd makkelijker dan in je eentje.

skik

Katniss

Katniss

01-09-2014 om 13:14

Afstand

Je zult die 20 km misschien wel halen, maar mijn ervaring is dat het bij 15-18 km echt wel lastig wordt. Dan krijg ik last van mijn knieën en heupen. Het scheelt waarschijnlijk wel als je goede schoenen draagt.

amk

amk

01-09-2014 om 22:08

Bellefleur

is er een specifieke reden dat je de afstand van 5km niet halt? Want 5 km zou iedereen die gezond is zonder training makkelijk moeten kunnen halen.

Als er een specifieke reden is dan raad ik je aan contact op te nemen met een fysiotherapeutisch centrum waar ze vaker te maken hebben met revalidatietrainingen.

Dan kun je een specifiek programma krijgen om zonder blessures op te bouwen.

Wanda

Wanda

01-09-2014 om 23:06

eens met amk: begeleiding/onderzoek nodig of betere schoenen

Sterker nog, ik denk dat een ongetraind gezond iemand (die niet bejaard is) ook 15-16 km moet kunnen lopen in eigen tempo en met (kleine) pauzes onderweg. Kun je dat niet, dan lijkt me dat er toch iets bijzonders aan de hand is en dat er medisch onderzoek of begeleiding nodig is.

Overigens mag je na die 16 km best moe zijn en je voeten en benen voelen, dat dan weer wel.

Vooropgesteld dat je op goede (bergwandel)schoenen loopt, die goed passen en geen pijn gaan doen. Wel of geen goede schoenen kan het verschil zijn tussen wel of geen pijnlijke voeten of rug. Maar met goede schoenen die goede bescherming geven kun je ook beter doorlopen en gaat het dus ook sneller.

Wat is het probleem? Raak je uitgeput? Gaan je voeten pijn doen? Of je rug? Je benen? Of vind je dat je tempo te laag ligt?

Bellefleur

Bellefleur

01-09-2014 om 23:27

Vandaag

Vandaag heb ik 6,3 kilometer gelopen. Ik ben trots. Waar ik last van krijg: knieën en mijn rechter ondervoet. Ik heb zooltjes, en loop met stevige schoenen. Misschien probeer ik woensdag 8 kilometer, ik wacht even af hoe mijn knieën zich morgen voelen. De wandeling ga ik in mijn eentje doen, ik wil liever niet met iemand meelopen die steviger loopt.

Je kunt ook fietsen

Zou fijn zijn als het je lukt om het regelmatig wandelen uit te breiden. Zelf fiets ik liever dan belast je je gewrichten minder.
Zwemmen zou ook nog goed zijn maar daar heb ik weinig mee en meer tegen.
Maar ik doe alles met de fiets en fiets elke dag. Zoon gaat me binnenkort een route naar de stad wijzen, even meefietsen zodat ik ook dan ga fietsen en niet met ov.

Barvaux

Barvaux

02-09-2014 om 08:24

annej

Lees de beginposting nog eens voor je over fietsen begint...

Bellefleur

Bellefleur

02-09-2014 om 08:57

Annej,

Meer fietsen gaat me niet lukken ben ik bang Ik fiets 120 kilometer per week. Zwemmen is niet zo heel goed voor je gewrichten heeft een fysio mij eens uitgelegd. Je trapt in het luchtledige, en kwetst daardoor meer je knieën.

Steun aan nordic walking stcks

Vanwege onregelmatigheden op de stoep, (schuine klinkers) heb ik baat aan nordic stick. Het houdt mij in balans en verlicht extra belasting op de enkelbanden. Ook gemerkt dat ik grotere stappen maakt en het tempo, in de ritme van de armbeweging, makkelijker volhoudt. Misschien helpt dit je aantal km te vergroten.

Bellefleur

Ik heb wel eens begrepen dat *te* stevige (en te zware) schoenen ook problemen kunnen geven. Als jij bijvoorbeeld op een bergschoen loopt kan het best zijn dat die eigenlijk te zwaar is, als je in Nederland op paden loopt is dat denk ik ook helemaal niet nodig.

Aan de andere kant: als je nu een paar goed ingelopen wandelschoenen hebt is dit nu ook weer niet het ideale moment om daaraan te gaan rommelen

Misschien moet je inderdaad eens naar een fysiotherapeut of podoloog ofzo, want ik moet eerlijk zeggen dat ik ook verbaasd ben dat je moeite hebt om 6 kilometer te halen. En als je 120 kilometer per week fietst ligt dat duidelijk niet aan een extreem slechte conditie. Laat eens naar die knie en voet kijken, zou ik zeggen, en neem die wandelschoenen dan mee.

Overigens, ik heb er geen verstand van, maar als je al een tijdje op maximaal 5 kilometer zit, en nu met enige moeite 6,3 km hebt gehaald dan lijkt 20 kilometer mij wat al te kras voor eind september.

Succes ermee

Temet

Bellefleur

Bellefleur

02-09-2014 om 15:59

Temet,

Die 20 kilometer lijkt mij ook nogal ambitieus. Maar ik ben zo eigenwijs Ik denk ook dat je gelijk hebt wb. die zware schoenen. Gelukkig kan ik de zooltjes ook aan met mijn sportschoenen. Podoloog heb ik vlak voor de zomervakantie nog gesproken, en fysiotherapeut haalt zijn schouders op, en zegt dat ik gewoon niet zo'n hardloper/wandelaar ben. Maar ja, ik ben zo eigenwijs...

Annet

Annet

02-09-2014 om 16:03

Sportschoenen zijn ook niet ideaal

Ik heb een paar wandelschoenen, gekocht bij de Lidl.
Sportschoenen hebben niet de juiste vering als wandelschoenen.
Je voet wikkelt dan heel anders af.
Nordic stokken zijn inderdaad een goed idee.

Tijgeroog

Tijgeroog

02-09-2014 om 16:54

Bever

Ga anders eens bij een bever ofzo langs. Er zijn heel veel soorten wandelschoenen voor verschillende soorten terreinen, en daar hebben ze veel kennis over wat voor jou geschikte schoenen zijn. En bij de klachten die je beschrijft denk ik dat de juiste schoenen voor jou zeker helpen.

Wandelaar

Wandelaar

02-09-2014 om 21:15

Sportschoenen

Het is niet gezegd dat je niet op sportschoenen kunt wandelen. Als ik op asfalt loop doe ik dat altijd. Ik heb zelfs de hele Vierdaagse van Nijmegen er op gelopen. Wel heb ik sportschoenen uit de hardloopwinkel met aangemeten steunzolen. Je moet even uit proberen wat voor jou werkt. Ik loop heerlijk op mijn lichte sportschoenen maar meestal wandel ik off road zeg maar en dan kunnen die natuurlijk niet. Daar heb ik dan weer hele goede hoge wandelschoenen voor.
Ik loop vaak met Nordic Walkingstokken en dat ontlast behoorlijk. Ik heb nu minder last van mijn artrose knieën. Maar als je die wil meenemen bij een georganiseerde wandeling moet je even goed vragen of dat mag want soms willen ze het niet hebben vanwege de veiligheid.
Die fysiotherapeut klinkt niet zo goed, misschien ben je beter af bij een andere? Ik heb artrose in mijn knieën en heb daar oefeningen voor. Die versterken de spieren in de knie zodat die opvangen wat het kapotte kraakbeen niet meer kan. Als je last heb van je knieën is daar zeker iets aan te doen dus.
Veel succes

Bellefleur

Bellefleur

03-09-2014 om 09:10

Sneeuwwitje en haar dwergen

Schoenen: Meindl. In een wandelwinkel aangeschaft. Sportschoenen: aangemeten en goed. Fysiotherapeut: die man schaf ik niet af. Hij is mijn held. Ook ik doe wekelijks spieren om mijn knieschijven wat te sparen. Ik ben klein, dik en heb korte spieren. Mijn kinderen noemen me een dwerg. Dat is het plaatje denk ik wel Die korte spieren zorgen ervoor dat ik sterk ben, veel kracht heb. Maar het zijn niet de lange is witte spieren die zorgen voor duurzame sporten. Daarnaast stamp ik wat met mijn benen (Yohoo, je krijgt het niet kado) Door al die dingen ben ik niet goed in wandelen en hardlopen. En toch ga ik het proberen. Vanmiddag gaan de 8 kilometer er aan!

Bellefleur

Leen van iemand een paar stokken en kijk hoe dit gaat.

Bellefleur

Bellefleur

04-09-2014 om 09:58

8,4 kilometer. Het ging goed, nu heb ik spierpijn, maar geen voet- of knieklachten. Over een paar dagen de 12, en daartussen nog een keer 5 kilometer.

mama2

mama2

11-09-2014 om 13:12

ik dacht

in eerste instantie " hoe zou je bouw eruit zien". Ik ben namelijk 1.76 en slank en loop met gemak 20 km weg dus dan begrijp ik dat het voor jou iets lastiger is gezien jouw stappen ook veel kleiner zijn dan die van mij!

Ik loop 3x per week waarvan 2 kort (12 km) en 1 lang (20 km). Dit wil ik opbouwen tot een wandeling van 40 km waarbij de korte dan op 20 komen. Ik denk dat je voor jezelf moet kijken waar je grens ligt. Heb je teveel klachten, dan ben je dus te snel of te lang gegaan. De eerste weken heb ik ook lopen schipperen wat voor mij het beste was. Wat ik ook merk (buiten goeie wandelschoenen) is waar ik loop. Loop ik alleen, dan loop ik bij ons in de wijk. Stoepje op, stoepje af, oversteken en dus vaak wachten, hop weer een stoepje...ik ben dan echt 3x zo moe als dat ik vlak loop. Met mijn vriendin loop ik dus de polder in, rechte vlakke weg en lopen we zo behoorlijk wat weg. Een tip van een wandelaar was "loop met een rugzak op je rug". Zo voorkom je dat je bij vermoeidheid naar voren gaat hangen. Ik loop dus idd met rugzak met daarin mijn fles water (en wc papier, maar dat is weer een ander verhaal hihi).

Rustig aan opbouwen, komt goed!

Bellefleur

Bellefleur

11-09-2014 om 22:20

het gaat goed

Ik heb gistermiddag 16 kilometer gelopen. Ik probeer komende zondag de 20 te doen. Mijn ervaring tot nu toe is routes te vinden die afwisselen. Als het laatste stuk moeilijker wordt, is het fijn om een aangename omgeving te hebben. Verder heb ik mijn MP3 mee, voor de laatste loodjes. Dat wc papier, waarvoor?

Pet af!

Jeetje, Bellefleur, petje af. Dat is toch wel in no-time van 5 km naar 16. Geen klachten, hoop ik?

En het is inmiddels zondag, zijn die 20 km gelukt? Je had er wel een prachtige dag voor (tenminste, hier in het westen was het mooi).

Groeten,

Temet

muts

muts

15-09-2014 om 08:13

stomme vraag misschien

Maar hoe weten jullie hoe ver je hebt gelopen? Of lopen jullie alleen afgebakende routes?

Barvaux

Barvaux

15-09-2014 om 09:08

Hadewich

Hadewich

15-09-2014 om 10:04

muts

Of met een app op je smartphone, zoals runkeeper, runtastic of sportypal. Die zet je aan als je vertrekt (gps aan), weer uit als je klaar bent met je wandeling en je ziet precies hoe ver je hebt gelopen (of gefietst of wat dan ook), hoe snel je ging en op een kaartje wat precies je route was. Erg leuk en handig!

Bellefleur

Bellefleur

15-09-2014 om 11:04

22

22 kilometer. Als ik niet zoveel spierpijn had in heupen, zou ik zweven. Het evenement is volgende week zaterdag. Ik kan dus 20. En stiekem denk ik al aan de 25 kilometer variant. Ik dacht altijd dat wandelen saai zou zijn, maar dat is het helemaal niet! Je komt al snel in een soort flow terecht. Veel sneller dan met lange fietstochten. Ik kan me goed voorstellen dat mensen verslaafd raken aan wandelen. Toch een soort high . Tijdens de wandeling gisteren regende het een uurtje. Ik droeg een blauwe regencape. Een fietser zag me, en zei 'kijk een blije smurf' En zo was het ook.
Aangezien ik de afstand kan, moet ik weten hoe ik me moet voorbereiden op de komende zaterdag. Moet ik deze week nog een lange afstand lopen, of is 2x 5 kilometer voldoende? Muts, het aantal kilometers bereken ik met Google Maps. Ideaal.

Wandelaar

Wandelaar

15-09-2014 om 20:05

Flow

Ik ken het. Die flow is heerlijk en inderdaad het gaat op een gegeven moment moeiteloos. Helaas blijft dat nooit heel lang Mijn valkuil in die flow is dat ik dan zo lekker loop dat ik niet wil stoppen om te eten of te drinken. En dat is op langere afstanden toch nodig.
Verslaafd zou ik mezelf niet noemen maar ik was wel heel gelukkig dat ik vorige week 73 km heb gelopen. Helaas kreeg ik last van mijn knieën en heb rustig aan moeten doen. Maar morgen ga ik weer Ik ga over een paar weken de Geuldalmarathon doen. 42 Kilometer wandelen van België naar NL. Belooft heel mooi te worden
Als je zaterdag je wedstrijd/tocht heb zou ik deze week rustig aan doen. Zeker als je spierpijn hebt. Op een rustig tempo wat kilometertjes maken en verder veel rusten en goed eten.
Heel veel succes zaterdag

Bellefleur

Bellefleur

15-09-2014 om 21:00

Wandelaar,

Je zegt dat je vergeet om te drinken en te eten. Hoeveel zou verstandig zijn om te drinken? Hoe doe jij dat normaal gesproken? En, jemig! meer dan 40 kilometer. Dat is veel... En 73 kilometer per week Enorm!

Wandelaar

Wandelaar

15-09-2014 om 21:23

Drinken

Ik hou mijn tijden bij op Looptijden.nl. Eerst met hun (gratis) app en nu met een sporthorloge. Tot nu toe liep ik in september 106 km, in augustus 164, in juli 201 maar daar zat ook Nijmegen in, juni 117, mei 281, april 168, maart 127, februari 138, januari 108. Deze maand wandel ik één jaar Ik woog voorheen 114 kg en na een maagverkleining kon ik eindelijk serieus sporten. Hardlopen gaat me niet zo goed af vanwege allerlei blessures en zo ben ik gaan wandelen. Ondertussen vind ik het echt leuk, zeker omdat ik bij een aantal clubjes zit en als je daar wat mensen leert kennen is dat heel gezellig wandelen. Als ik echt kilometers wil maken ga ik alleen. Dan loop ik gemiddeld zo'n 7 km per uur en neem ik bijna geen pauzes. Drinken doe ik in principe als ik dorst heb. Eten probeer ik wat vaker te doen omdat mijn hongergevoel niet altijd even goed werkt. Maar eigenlijk vind ik een appel of een banaan nog het lekkerste. Drinken is voor iedereen verschillend. De een werkt 2 liter water weg, ik neem mijn halve liter flesje meestal onaangebroken weer mee naar huis. Het belangrijkste is dat je luistert naar je lichaam. Als je dorst hebt, drink. Als je moe bent, pauzeer. Als je honger hebt, eet. Als je een keer te lang door bent gegaan leer je daar van voor de volgende keer
Zo'n wandelclubje is trouwens een aanrader. Buiten de gezelligheid en de aanspraak heb ik daar ook een hele hoop tips gekregen. Zo ben ik begonnen met stokken bijvoorbeeld. Dat loopt in het Limburgse heuvelland een stuk fijner en ik ontlast mijn knieën. Door het overgewicht zijn die nogal krakkemikkig en dat is helaas niet herstelt. Maar het is vooral uitproberen wat voor jou werkt en wat niet. En het aller- allerbelangrijkste: heb plezier

Bellefleur

Bellefleur

18-09-2014 om 10:30

Wandelaar,

Wauw. Als je al die kilo's/kilometers bij elkaar optelt... wauw. En wat een tempo! 7 km per uur. Ik doe meestal 4,5 tot 5 per uur. Hoeveel kilo ben je nu kwijt? Ik had ook gehoopt op mindering in kilo's, ik moet zeker 20 kwijt. Maar ik sport veel zo door de week: meestal 2 uur per dag, in de zin van fietsen en fitness. En sinds kort dus wandelen. Desondanks blijven die kilo's fijn zitten. Ik weet wel waarom Als ik daar iets aan zou kunnen doen! Ik heb deze week tot nu toe weinig aan sport gedaan, ik had vorige week een beetje te veel gepresteerd. Vandaag doe ik 5 tot 8 kilometer, morgen ga ik weer fijn fitnessen, en zaterdag De wandeling. Ik heb stiekem het plan bedacht naar de start te fietsen, dat is 20 kilometer.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.