Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

jessica5

jessica5

14-02-2011 om 00:16

Wat betalen jullie voor een i.d kaart?

Onze zoon wordt in April 14 en moet dus een I.D kaart aanschaffen.
Oudste twee nu 18 en 17 kregen deze gratis.
Nu moeten we 9,95 betalen voor die kaart als we hem voor zijn verjaardag aanschaffen. Daarna betaal je meer.
Ik vind het raar dat het nu dus niet meer gratis is. Dit hebben wij toch niet bedacht dat je een I.D kaart moet hebben boven de 14!.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fiorucci

Fiorucci

14-02-2011 om 07:04

Veranderd

De gratis IDkaart voor 14jarigen is afgeschaft. Bezuinigingen enzo....
Hier betaal je tot de 14e verjaardag 7,22.

Puck

Puck

14-02-2011 om 08:25

Net als pelle

Hier ook kinderen onder de 14 en ook ik ben wel blij met de wijziging. Voor ons is de ID kaart nu ook een stuk goedkoper geworden. Ik vond het juist raar dat als ik een eigen ID kaart voor de kinderen wilde ik juist veel moest betalen terwijl als ze 14 zijn ik hem gratis had gekregen.
Maar wat is nu je probleem? Je schaft zo'n kaart nu toch gewoon een maandje voor hij 14 wordt aan? Dan heb je hem ook nog goedkoop.En ach, dat je het zelf niet bedacht hebt dat je een ID kaart met 14 moet hebben vind ik geen argument. Ik heb ook niet bedacht dat ik belasting moet betalen, of motorrijtuigenbelasting, of.... noem maar op. En toch moet ik dat ook.

Puck

Puck

14-02-2011 om 09:14

Eenmalig? pelle?

Kan je bij jullie maar éénmalig een ID voor een toentje aanvragen? Ik had begrepen dat ze het voor alle kinderen onder de 14 jaar gelijk zouden stellen aan de kosten van het bijscrijven op een paspoort? Voor een jong kind zou dat dus vaker kunnen zijn dan 1x.
Dit vond ik op http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/vragen-en-antwoorden/is-de-identiteitskaart-voor-kinderen-van-14-jaar-gratis.html

Sinds 1 januari 2010 is de identiteitskaart (ID-kaart) niet meer gratis voor kinderen van 14 jaar.

Reden afschaffen gratis identiteitskaart voor 14-jarigen
Vanaf 26 juni 2012 moeten alle kinderen over een eigen reisdocument beschikken. Een eigen reisdocument voor uw kind(eren) brengt natuurlijk kosten met zich mee. Om deze kosten voor u te beperken, verlaagt de overheid het tarief voor een Nederlandse ID-kaart voor kinderen tot en met 13 jaar. Dit verlaagde tarief wordt het jeugdtarief genoemd. Het jeugdtarief geldt sinds 1 januari 2010 en bedraagt euro 8,97. Deze kosten zijn gelijk aan die van een kinderbijschrijving. Per 1 januari 2011 bedraagt het jeugdtarief maximaal euro 9,22.
Om het jeugdtarief te financieren, is per 1 januari 2010 de gratis ID-kaart voor 14-jarigen afgeschaft.

Ook op andere delen van deze website maak ik op dat dat jeugdtarief voor alle kinderen geldt en niet alleen éénmalig tussen 12-14 jaar.

Fiorucci

Fiorucci

14-02-2011 om 10:14

Wij kregen ook bericht

Wij kregen ook bericht ivm de as 14e verjaardag van mijn zoon, met hetzelfde verhaal als jij, pelle.

Kaart mee of kopie?

Mijn zoon wordt in juni 14 maar hij loopt al een paar jaar met een kopie van zijn id op zak. De reden is dat hij erg lang is en er vaak veel ouder uit ziet dan hij is. Op deze manier kan hij bewijzen dat ie echt pas 13 is, niet zozeer naar vrienden maar vorig jaar bij de bioscoop wilden ze hem het volwassen tarief laten betalen bijvoorbeeld.

Officieel moet hij over een paar maanden de originele kaart meenemen maar ik heb daar toch wat problemen mee. Bij kwijtraken, breken moet ik voor een nieuwe zorgen (en vanaf 14 is dat geloof ik 43 euro). Zou er nou iemand een probleem van kunnen maken als hij een kopie bij zich heeft?

Fiorucci

Fiorucci

14-02-2011 om 11:29

Pelle

Ik kreeg een briefkaart in januari, dat zoonlief voor zijn 14e verjaardag in maart de IDkaart kan aanvragen voor een laag tarief.

Puck

Puck

14-02-2011 om 11:35

Cobi en savon

Cobi, er lopen nog rechtzaken om de IDkaart gratis te krijgen. Zie http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/vragen-en-antwoorden/wat-zijn-de-kosten-van-een-paspoort-of-nederlandse-identiteitskaart.html

"Identiteitskaart niet gratis
Het gerechtshof in 's-Hertogenbosch heeft beslist dat gemeenten een Nederlandse identiteitskaart gratis moeten verstrekken. Ze mogen daarvoor geen leges meer rekenen.

De uitspraak is nog niet definitief. De gemeente tegen wie deze zaak loopt, kan hier nog tegen in cassatie gaan. De Hoge Raad zal dan een oordeel geven over de uitspraak. Zolang de uitspraak nog niet definitief is, moeten bij de aanvraag voor een Nederlandse identiteitskaart leges worden betaald. Het is wel mogelijk om bezwaar tegen die leges in te dienen. Meer informatie leest u hierover op de website van het Agentschap Basisadministratie Persoonsgegevens Reisdocumenten (BPR) bij ‘Legesheffing voor Nederlandse identiteitskaarten’. "

Savon: formeel is een kopie van je ID niet genoeg en ja, daar kunnen ze moeilijk over doen en een boete voor geven. Dan moet je dus gewoon afwegen of je het bedrag van de boete op vindt wegen tegen het risico van kwijtraken etc.

Puck

Puck

14-02-2011 om 11:37

Pelle

Onze oudste wordt dit jaar 13 en wij hebben vorig jaar dat bericht niet gehad. Geen idee of dat kwam omdat wij zelf al in maart, erg ruim voor zijn 12e verjaardag, een nieuwe kaart voor hem aangeschaft hadden.

Kobalt

Kobalt

14-02-2011 om 12:47

Geen bericht

Ik denk dat het bericht sturen, afhankelijk is van de gemeente. Wij hebben ook geen bericht gekregen en realiseerden ons ineens dat dochter een id kaart moest, toen ze al hoog en breed 14 was. Zonde van het geld.

Kopie

Had hier ook geen idee dat het voor de 14e verjaardag goedkoper was. Zoon heeft een paspoort en dat leek me genoeg. Aanvankelijk gaf ik hem een kopie mee van zijn paspoort want ik vind het nogal wat om zo'n kind, en al die andere kinderen met id's op zak te laten lopen, al helemaal niet met een paspoort. Dat vraagt om diefstal of verlies en gedoe.
Maar nadat zoon mij bezwoor dat ik zelf op mocht komen draven mocht zoon aangehouden worden heb ik me toch maar over laten halen. Dat is even fysiek onmogelijk. 43,- euro dacht ik inderdaad. Zoon heeft het zelf met zijn paspoort geregeld.

Puck

Puck

14-02-2011 om 14:06

Jessica

Ik snap best dat je het lullig vind, maar dat is nu een kwestie van pech. Hebben anderen ook wel eens.
Wees blij dat je voor je andere kinderen wel hebt kunnen profiteren van de regelingen. Ik heb voor mijn kinderen ALTIJD moeten betalen voor hun ID-kaart of zelfs paspoort (nodig voor Amerika, helemaal onbetaalbaar). Dat kan je lullig vinden of niet, maar is gewoon een gevalletje helaas pindakaas.Tja en je kunt je natuurlijk heel druk maken om een ID kaart die je door je strot geduwd wordt, maar zo worden er zoveel dingen door je strot geduwd. Erg verspilde energie in mijn beleving om je daar druk over te maken.
En vanaf 1012 moet IEDER kind zijn eigen ID hebben, dus mag er helemaal niet meer bijgeschreven worden op het paspoort van de ouders.

Puck

Puck

14-02-2011 om 16:02

Jessica

Waarom ga je ervan uit dat ik die paspoorten nodig heb voor een vakantie? Er zijn genoeg redenen te bedenken waarom een kind al op jongere leeftijd een eigen ID nodig heeft. Beetje minder vanuit je eigen positie redeneren en wat begrip voor anderen zou geen kwaad kunnen voor je zo op je teentjes getrapt reageert. Jij zegt dat jij er niets mee te maken hebt dat ik paspoorten heb moeten aanschaffen. Dat gaat analoog voor jou op: ik heb er toch ook niets mee te maken dat jij jouw zoon 2 jaar geleden nog hebt bijgeschreven op je paspoort. Als dat voor vakantie was dan was het toch ook jouw keuze?
Er wordt iedereen maatregelen die geld kosten door de strot geduwd waar je helemaal niet op zit te wachten of waar je geen gebruik van maakt. Ga jij tegen al die maatregelen zo reageren.
En je leest niet goed: iedereen moet in 2012 een eigen REISdocument hebben. Dat wil nog niet zeggen dat alle kinderen een eigen ID nodig hebben. Als jij nooit naar het buitenland gaat is het voor kinderen onder de 14 nog steeds niet nodig om een ID te hebben.

Fiorucci

Fiorucci

14-02-2011 om 18:30

Jessica

Mijn zoon liep laatst om 19.00 naar zijn vriend. Toevallig in een straat waar echt net was ingebroken, dus politie was zoekende met speurhonden enzo. Zoon werd staande gehouden, moest naam en adres geven en men morde nogal dat hij geen ID had. Nu is hij 13, dus ze konden geen boete geven, maar als hij 14 was geweest had hij zijn ID moeten laten zien en anders een boete. Daarvoor kan het nodig zijn dus. Niet dat ik het er zo mee eens ben hoor, maar om maar een voorbeeld te noemen.
verder mag je hier als 14 jarige naar een film voor 16 jarigen in gezelschap van een volwassene, mits je kunt aantonen dat je 14 bent, dmv een IDkaart. Dus mijn zoon verheugd zich reuze op zijn verjaardag en die kaart..

bibi63

bibi63

14-02-2011 om 21:23

Dus..... als je slim bent

Regel je voor je kind als hij/zij nog net geen 14 is een ID kaart of laat hem vernieuwen (ook als is de looptijd nog niet voorbij). Dan is'ie voorlopig weer 5 jaar geldig.
Gr. Bibi

Puck

Puck

14-02-2011 om 21:45

Jessica

HEt gaat er helemaal niet om om wat voor reden wij naar Amerika gingen, het gaat erom dat je er niet klakkeloos van uit kan gaan dat een paspoort voor eigen plezier zoals vakantie gebruikt wordt. Wat dacht je bijv. van een begrafenis van geëmigreerde familie en zo kan ik nog meer redenen noemen.
En wat betreft een eigen ID voor ieder kind, dat heb ik idd geschreven. Ik heb het nog even nagezocht en dat klopt idd niet. Er staat (op de website die ik noem in de posting aan Cobi en Savon) dat ieder kind een eigen reisdocument moet hebben. En dus zou je daar uit op kunnen maken dat als je de grens niet over gaat je voor kinderen onder de 14 geen ID verplicht hoeft aan te schaffen.
Je vraagt: "Het gaat mij ook meer om die I.D verplichting voor minderjarigen wat mij een naar gevoel geeft. Heb jij dat niet dan?."
Nee, dat heb ik niet dus, in mijn beleving kunnen de voordelen wel eens groter zijn dan de nadelen. En als je niets fouts doet dan is het toch ook niet erg om je I.D. te kunnen tonen als daarom gevraagd wordt?

Puck

Puck

14-02-2011 om 21:50

Jessica, welkom

Jessica: "Er werden te veel valse namen,adressen e.d opgegeven en daar zijn dus al die "nette"burgers de dupe van!. "
Tja, welkom op deze wereld. Het IS ook krom maar zo is het toch met zoveel dingen in de maatschappij? De wereld is nu eenmaal niet eerlijk en de kwaden verpesten het altijd voor de goeden. Je bespaart jezelf een hoop ergernis door daar maar een beetje aan te wennen en je er niet te veel aan te ergeren. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je alles maat klakkeloos moet slikken, dat is nu weer het andere uiterste.

Fiorucci

Fiorucci

15-02-2011 om 07:08

Puck

En als je niets fouts doet dan is het toch ook niet erg om je I.D. te kunnen tonen als daarom gevraagd wordt?
Klopt, maar zoonlief schrok zich kapot, die liep nietsvermoedend in het donker in ons suffe wijkje even naar een vriend. En krijgt van een agent gemopper omdat hij geen ID heeft,alsof hij dat zou moeten.(Hoe weet ik dan wie je bent, was de vraag)

Puck

Puck

15-02-2011 om 08:17

Fio

Ik kan me best voorstellen dat jouw kind zich te pletter schrikt als hij in het donker een norse agent tegenkomt die imponeert. Daar zou ik ook van schrikken als brave burger. En nu had jouw zoon de pech dat hij nog geen 14 was en dat hij dat ook nog eens moet gaan uitleggen aan zo'n brombeer. Maar nuchter nadenkend kan ik wel begrip opbrengen voor een actie zoals jouw zoontje heeft meegemaakt, maar het had wel anders ingekleed mogen worden.
En als antwoord op mijn vraag: ik heb nog nooit mijn ID hoeven laten zien en ik heb mijn rijbewijs wat dat betreft ook voor nop gehaald, dat heb ik in 25 jaar ook nog nooit hoeven laten zien. Maar ik denk dat ik mijn puber als hij 14 is wel zijn ID bij zich laat dragen. Naar school zijn er regelmatig fietslichtcontroles en worden hele groepjes staande gehouden en dan kan hij het maar beter voor de zekerheid bij zich hebben.

Pubers wel

Ooit dacht ik toen die i.d.'s werden ingevoerd dat een kopie wel genoeg was, maar na 2 officiele waarschuwingen en de belofte dat nog 1 keer geen i.d. een boete zou worden (dacht 40 euro) neemt oudste 'm trouw mee.
Ze is ook al tig keer gecontroleerd. Wanneer ze naar school fietst (in groep) of met de bus gaat of zelfs als ze in het centrum loopt. Niet dat ze er bijzonder uitziet, gewoon doorsnee 17 jarige en ook niet dat ze omgaat met bekenden van politie ofzo, haar vriendinnengroep/vrienden zijn ook allemaal hele gewone brave pubers. Geen drank/drugs-problemengroep, gewoon allemaal pubers die keurig naar school gaan, bijbaantjes hebben,sporten etc.etc.Geen hanggroep. Ook niet dat er dan rondom hen íets'gebeurd,welnee....
Over het algemeen fietsen/lopen ze, er loopt een agent en die vraagt hen allen even naar i.d.
Pubers zelf noemen het 'pubers intimideren' en volgens hen is het een geliefde hobby van agenten.....
Ik vind het ook wel verbazingwekkend, snap het nut er ook niet van, of het moet inderdaad intimiderend bedoeld zijn.......
Ikzelf ben nog nooit gecontroleerd.
En vroeger trok ik ook met een vergelijkbare groep op en fietste dezelfde weg naar school en liep in hetzelfde centrum. En zelfs nu met de invoering van i.d. word ik nooit gecontroleerd. Buiten een paar bekeuringen voor licht niet in orde is puber ook nog nooit met de politie in aanraking geweest......Een vriendin van haar is ooit meegenomen (puber was erbij) omdat ze haar i.d. niet bij zich had en moest door haar ouders worden opgehaald.
Ik betwijfel ernstig ook het hele effect van die invoering van i.d. . Het was toch voor de veiligheid? En wat bereik je ermee om pubers die toch al braaf zijn dan de hele tijd te controleren?
Zo krijgen er alleen een grote hekel aan de politie door....! En is dat goed dan?
groeten albana

Puck

Puck

15-02-2011 om 09:13

Ik vraag me af of dat mag albana

Dat wat jij beschrijft komt op mij ook over als pubertje intimideren. Ik vraag me af of het ook mag. Ik dacht dat er een gegronde reden moet zijn om iemand naar zijn ID te vragen dus als ze gewoon rustig op het busstation staan te wachten op de bus mag er volgens mij helemaal niet naar gevraagd worden. Maar ik weet dat niet zeker.

Puck

Puck

15-02-2011 om 10:27

Eerst link van pelle staat een fout in.

In de eerste link die Pelle geeft staat volgens mij een fout. Er staat in dat vanaf 12 jaar een identificatieplicht geldt. Dit moet toch echt 14 zijn.
En Albana: 2e link van Pelle even uitprinten en aan je kind meegeven. Kan ze zo'n bromsnor gelijk op zijn nummer zetten. Is dus idd een gevalletje pubertje intimideren.

Dat heb ik al eens gedaan

Dat gecontroleer als ze naar school fietsen (in groep, gemiddeld 4/5 pers. langs lange provincale weg van dorp naar dorp) hing mij ook al mijlenver de keel uit. 1 keer hebben ze een bekeuring gehad...omdat ze met z'n 3-en naast elkaar fietsten (puber ontkent dit, volgens haar was het met z'n 2-en en de 3de met het voorwiel een stukje tussen de achterwielen). Dan denk ik oké, dat mag ook niet, maar al die andere keren was er écht geen enkele aanleiding. Agenten rijden in auto, parkeren op de B-weg bij een afslag ergens voor hen, wachten rustig tot ze komen en vragen dus om i.d.Een grote mond of niet meewerken leid tot bekeuring (heeft puber al een keer meegemaakt als getuige). Ik heb er een keer over gebeld,toen had puber agent z'n naam onthouden. En ik heb expliciet naar hem gevraagd. Volgens agent was er wel reden tot aanhouden,ze waren in een 'groep' en dat was reden genoeg en ze deden 'wild' op de fiets (volgens puber niet anders dan normaal,ze wachten wel eens opelkaar,wisselen van voor naar achter en praatten achterstevoren zo nu en dan.). Nog 'gedreigd' dat ik het er niet mee eens was en dit onzin vond en reden voor een klacht de volgende keer (werd smalend op gereageerd, "Nou dan doet u dat toch?"). Het hielp ook niks, de keer erop was het een ander en aan de naam van dochter kon hij al zien dat 'die' 'd'r moeder had gebeld' waar dochter niet zo blij mee was. Volgens puber zouden ze nu juist de 'pik' op d'r hebben(zit wat in,oké). Ik heb onder dreigementen van puber (bemoei je er niet mee, je maakt het alleen maar erger) ook de klacht dus niet ingediend.
Op station/bushalte schijnt ook een reden te zijn,daar is 'verscherpt toezicht' i.v.m. koperdiefstal en graffeti en vernielingen. Zei een andere moeder die dáár over klaagde. Wij moeders zijn er allang over uit...
Dit is écht pubertje intimideren en klagen maakt het alleen maar erger.
Tja. Ik weet ook niet echt wat ermee te doen.
Dit is écht sinds de invoering van dat i.d., enkele ouders hebben ook oudere jongeren en beweren toen (geen i.d. plicht) écht nooit dit soort verhalen gehoord te hebben.
groeten albana

Maylise

Maylise

15-02-2011 om 23:22

Mag misschien niet maar

Je hebt er weinig aan dat het officieel niet mag om zomaar iemand te controleren. Tegen de politie een heel verhaal gaan houden over dat wat ze doen wettelijk niet mag werkt misschien wel als een volwassene het zou doen maar bij die jongeren zullen ze gelijk een proces verbaal krijgen wegens belediging van ambtenaar of iets dergelijks. Zo werkt het helaas wel.
Ik ben ook nog nooit gecontroleerd. Mijn kinderen wel, vooral de jongens. Tja, mannelijk geslacht, jong, allochtoon... Die worden de hele dag door gecontroleerd. Wat doe je er tegen? In de praktijk niet veel. Het werkt natuurlijk het vertrouwen van de jeugd in de politie niet in handen. Wel het wantrouwen en gevoel gediscrimineerd te worden.

Puck

Puck

16-02-2011 om 00:13

Maar jessica

Ik snap dat het je nu vooral om het MOETEN gaat. Maar dat is toch met zoveel dingen. Ik MOET belasting betalen, ik MOET een ziektekostenverzekring nemen van 1000 euro per jaar, ik MOET van alles, allemaal dingen waar ik eigenlijk helemaal geen behoefte aan heb en die ik toch moet doen. Een ID vanaf 14 jaar valt bij mij ook in dat rijtje. HEt is zo zonde om je daar zo druk om te maken, je hebt er toch geen invloed op.

Puck

Puck

16-02-2011 om 09:37

Jessica, je snapt mijn punt niet

Het gaat me ook helemaal niet om die ID kaart. Jij hebt het erover dat vooral het MOETEN een probleem is. Dan zijn de voorbeelden die ik erbij haal wel zeker een vergelijking. Daar gaat het ook om MOETEN betalen voor iets waar ik helemaal niet om gevraagd heb. Ook dat is ons gewoon opgelegd en ook daar hebben burgers geen invloed op. En zoals ik al eerder zei vind ik de voordelen van een ID-plicht toch opwegen tegen de nadelen.

Fiorucci

Fiorucci

16-02-2011 om 13:17

Jessica

Weet je, er zijn van die dingen die nu eenmaal zijn zoaLS ze zijn. Kun je hoog en laag springen, je heel druk maken, maar het verandert niks. En je kunt je glas halfleeg laten zijn en boos blijven, of je glas halfvol laten zijn en blij zijn dat er in ieder geval een gunstig tarief is.

Fiorucci

Fiorucci

16-02-2011 om 13:19

Andere vraag

Ik heb net per site van de gemeente een afspraak gemaakt voor het aanvragen van de ID kaart voor mijn bijna 14 jarige.
Er staat bij dat hij niet perse zijn ouders mee hoeft te nemen, maar wel moet kunnen aantonen dat hij is wie hij is. Maar hoe dan? Hij staat alleen zonder foto bijgeschreven in het paspoort van mijn man. Zijn biebkaart,schoolpas misschien?)

Puck

Puck

16-02-2011 om 16:46

Ff denken

Staat hij in je trouwboekje?
Ik zou hem geloof ik alle mogelijke pasjes meegeven waaruit blijkt dat hij hij is. Uit ervaring weet ik dat er erg pietluttige ambtenaren tussen kunnen zitten. Wil je op safe spelen dan zoou ik gewoon meegaan als je die mogelijkheid hebt.
Staat er op de website ook niet vermeld hoe een kind dan zijn identiteit moet kunnen aantonen?

Fiorucci

Fiorucci

16-02-2011 om 16:48

Puck

Nee, er staat alleen dat hij iets moet meenemen waaruit het blijkt. Nou ja, ik was al van plan om mee te gaan, dus ik neem mijn bolderkar vol pasjes en trouwboekje maar mee..)

Gemeente ambtenaar

Gemeente ambtenaar

16-02-2011 om 18:13

Aantonen van identiteit.

Leuk, al die voors maar vooral tegens van de identificatieplicht. Het grappige is dat ik aan de balie nog nooit iemand heb ontmoet die hier problemen over maakte.

Over een kind wat moet kunnen aantonen wie hij/zij is: Er bestaat zoiets als 'identificerende vragen stellen', waarbij er een aantal vragen worden gesteld over de namen van het kind, namen en/of geboortedata van ouders, hoeveel broers/zussen iemand heeft, welke naam deze hebben, het adres, eventueel vorige adressen, etcetera. Deze vragen zullen alleen worden gesteld als een kind hier qua leeftijd toe in staat is en als er geen enkel ander legitimatiebewijs (paspoort, id-kaart, bijschrijving in het paspoort van de ouders) beschikbaar is.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.