Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Wat is het tegenovergestelde van een 'doel'?

Ik had gisteren een komische discussie met mijn sport/yoga-juf. Het ging om het al dan niet hebben van doelen. en of 'doelloos' zijn niet iets positiefs kan hebben. Nou klinkt naar mijn idee elk woord wat op 'loos' eindigt per definitie wat negatievig. Hopeloos, oeverloos, achteloos. Door alleen het woord te zeggen leg je al de nadruk op wat je NIET hebt ('hoop', 'oever' etc). Dus ik heb haar beloofd deze week voor haar na te denken over een 'positieve' versie van het woord doelloos. Maar daarvoor heb ik denk ik een woord nodig dat min of meer het omgekeerde betekent van 'doel', dan kun je er bijvoorbeeld *****rijk van maken (kansrijk) of ****vol (waardevol) Of zoiets. Iets wat positiever klinkt, en benadrukt wat je WEL hebt ipv wat je NIET hebt.

Ik pieker me dus al 2 dagen helemaal suf. Hebben jullie een geniaal idee??

Ingrid


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Jippie

Jippie

05-02-2009 om 22:45

Vrij?

Misschien kan je het hebben van doelen in een kwader daglicht stellen? Als je je een doel hebt gesteld, dan ben je daarna beperkt in wat je kan doen. Dat moet namelijk allemaal dichter naar dat doel leiden.
Zonder doel ben je vrijer, onbeperkt.

Of gewoon

tevreden? In het hier en het nu, doelen zijn niet nodigYoga-juffen zijn erg begaan met het hier en nu, toch?

krin

krin

06-02-2009 om 10:10

Tao

Niet het doel, maar de weg, bedoel je zoiets?
Ik kom niet veel verder dan woorden met on-, die ook negatief kunnen lijken: ongebonden, ongedwongen, ongericht, onbestemd...
Leuke vraag.

Fraz

Fraz

06-02-2009 om 10:18

Misschien

open, vrij, flexibel ???

siem-p

siem-p

06-02-2009 om 10:37

Aanvaarden

Het is zoals het is, aanvaard het.

Tineke

Tineke

06-02-2009 om 10:50

Lukraak

lukraak
op goed geluk
blindelings

Tevreden

Ik zou ook denken: tevreden.

Met een doel moet je nog ergens heen. Als je tevreden bent, dan ben je er al.

Groeten,

Temet

Julie

Julie

06-02-2009 om 11:35

Freewheelen

zou ik zeggen

Willekeurig

misschien?

IngridT

IngridT

06-02-2009 om 11:49 Topicstarter

Leuk!

Hmm. Is een doel een 'ding'? In elk geval geen tastbaar ding (ik bedoelde niet zoiets met 2 palen een lat en een net..LOL!)

Ik vind jullie reacties wel leuk. Lukraak vind ik wel een mooie, want daar zit toch iets 'schieterigs' in, maar dan inderdaad zonder doel. 'tevreden' of 'vrij' zijn me een beetje te algemeen. En ben je trouwens per definitie ontevreden als je een doel hebt?? Ik betwijfel het.

En voor jullie denken dat ik in een halve midlife crisis zit of zo, de vraag was inderdaad min of meer taalkundig bedoeld. het is meer mijn yoga juf dan ikzelf die echt helemaal filosofisch losgaat in dit soort dingen...

Ingrid

Hmmm interessant

een doel is een richting voor je volgens mij, soms een heel specifieke richting, een finishlijn en dan eindigt iets, maar soms is het niet iets wat eindigt maar iets waar je je leven lang aan wil wijden (slank blijven, open staan voor iets etc). In elk geval gaan doelen vooruit, in de toekomst dus want je hebt het nog niet gehaald.

Ik denk dat het tegenovergestelde van doel 'het verleden' is.

MRI

MRI

06-02-2009 om 13:07

Berber heeft een punt

Een ding heeft (meestal) geen tegenovergestelde. Wat is het tegenovergestelde van tafel, bijvoorbeeld, of van schilderij? Of is het een soort Zenyoga? Met een Koan (vraag waar je niet uitkomt)
Maar een kwaliteit of houding kan wel een tegenovergestelde hebben dus ik zou zeggen het tegenover 'doelgericht' zou ik zeggen 'zijn'. Doet het vast goed in yogakringen.

MR

margje van dijk

margje van dijk

06-02-2009 om 14:10

Geen optimalisatie

Ik zit direkt de denken aan wiskundige methoden waarbij vaak aan "optimalisatie" wordt gedaan: als je een 'boom' opstelt van alle mogelijkheden (mogelijke wegen) dan wordt er een doel gesteld en dan moet je zo optimaal (goedkoopst, snelst, etc) bij dat doel zien te komen.

Als het doel ontbreekt is er geen sprake van richting. Waar je dan in geinteresseerd bent is bv. uitputtend beschrijven van de boom. Of: verkennen van de mogelijkheden. Dus bij mij komen dan termen als 'systematisch' en 'verkennend' boven. In de sportschool zou je systematisch een aantal onderdelen af kunnen werken, zelfs 'routinematig', zonder dat er een doel aan vast zit. 'Verkennend' klinkt ook veel positiever dan 'lukraak', vind ik. Je hebt dan wel een doel, namelijk 'verkennen', maar het doel is niet van tevoren bepaald.

Ook kun je spelen met dat 'optimaal': misschien wil je niet het snelst of het goedkoopst een doel bereiken, maar wil je juist de onderhoudendste of mooiste? Zoals de routeplanner een korte of een snelle route voor je kan aangeven, maar misschien wil jij de toeristische route.

Margje

Hmmm

Een doel hebben versus fladderen? Zie ik zo'n gefocuste gelikte krijtstreeppakker tegenover een meisjes met twee staartjes die door het leven fladdert.
Misschien is het tegenovergestelde van een doel ook wel pragmatisch? Dit vond ik ergens over de uitleg van pragmatisch: Pragmatisch ben je wanneer je een vooropgesteld doel of idee "afzwakt" of aanpast omdat het in de werkelijkheid niet haalbaar, niet praktisch is.
Overigens is loos niet per definitie negatief. Denk aan belangeloos.

Ik vind het een intrigerende

Ik kom niet verder dan doelvrij, maar dat dekt de lading ook niet helemaal. Het is dat doelloos een negatieve lading heeft, maar anders was het het perfecte woord

Simpel toch?

mij lijkt het heel simpel wat het tegenovergestelde van doelloos is....namelijk:
doelgericht! (da's toch logisch? jullie zijn allemaal veel te filosofisch ingesteld)
alleen als je dat met iets weer negatief moet maken wordt het wel lastig...
ondoelgericht? flexibelgericht? fladdergericht? of gewoon fladderig...flexibele invulling...vrije-invulling, vrijgericht? is dat niet wat?
groeten albana

IngridT

IngridT

06-02-2009 om 22:04 Topicstarter

Lol albana.

nog een keertje lezen! Ik zocht een SYNONIEM voor doelloos!

Misschien print ik trouwens de hele discussie wel even uit voor m'n sportjuf. Dan hebben we nog tot as dinsdag om er een mooi verhaal van te maken. Ik ga nog even nadenken over al jullie gedachtenkronkels...

Ingrid

Ongericht?

of mocht het niet met ON beginnen?

Eureka

carpe diem

Ja precies ingrid

lees de laatste regel
groeten albana

Amarins

Amarins

07-02-2009 om 10:10

Flow

Flow, of stromend. Past wel bij yoga

mijk

mijk

07-02-2009 om 10:33

Van dit draadje lag ik dus wakker vannacht

maar om tien over vier wist ik het ineens. Voor mij is het tegenovergestelde van doel: zijn.

Ik ben wel zo iemand die altijd bezig is met later en morgen ga ik en plannen, plannen en nog eens plannen. En dan vergeet ik nu wel eens. Terwijl als het me lukt om gewoon te zijn, ik ineens zo maar hier en nu gelukkig ben!

Die is mooi mijk!

Bij mij dwarrelde de gedachte rondom doel en geen doel ook nog rond, voor ik in slaap viel

Ik zat in dezelfde hoek als jij nu schrijft, maar kon het nog niet zo onder woorden brengen!
Mien

Als het met on mag...

... is het simpel: ondoel
En wat bijzonder dat iemand nu met "zijn" komt als synoniem voor "ondoel". Gisteravond (je houdt ons uit de slaap, IngridT ) herinnerde ik me dat ik meer dan 20 jaar geleden een verhaal schreef waarin de hoofdpersoon klaar was met naar doelen streven en alleen nog maar was.

Wat leuk

Ik dacht in eerste instantie ook aan "zijn", maar dat is een werkwoord, en "doel" niet. Toen dacht ik aan (het)"Nu". Je "bent" dan wel dus dat is samenhangend.
groetjes, Olief

Olief

"Zijn" kan ook als zelfstandig naamwoord gebruikt worden. Het zijn, als in: the unbearable lightness of being. Flegma vind ik toch ook weer een wat negatieve klank hebben.

Genista en wat vinden jullie van deze

Lightness is toch het zelfstandig naamwoord in die zin?
Via het engels en de thesaurus heb ik deze bedacht als tegenovergestelde van doel: oneindig (of had iemand die al?)

Olief

being (zijn) is ook zelfstandig gebruikt en in dat opzicht naar mijn idee een goede tegenhanger van doel.

Emmawee

Emmawee

08-02-2009 om 21:31

Aanzet / aanleiding / impuls

Leuk dit! Nog een andere invalshoek. Als doel ziet als het einde van een 'beweging', dan zou je kunnen zeggen dat de aanzet / aanleiding / impuls het beginpunt is en daarmee het tegenovergestelde.
Ter illustratie: Kleine kinderen zijn vaak niet doelgericht. Zij volgen hun impulsen. Volwassenen zijn veel vaker doelgericht (proberen hun impulsen vaak te beteugelen). Dit leidt soms tot verwarring. Als een baby huilt, of als een peuter driftig is, wordt dit door de ouders soms gezien als doelgericht gedrag. "Hij probeert iets gedaan te krijgen", terwijl het voor het kind impulsgestuurd gedrag is. "Ik uit mijn ongenoegen". Het kind stopt met het huilen / schoppen / slaan omdat het ongenoegen ophoudt (speen, borst, snoep) en ouders zien dat het kind zijn doel heeft bereikt. "Zo nu heb je het voor mekaar".
Groeten, Maw.

IngridT

IngridT

09-02-2009 om 23:08 Topicstarter

Ha! dank je emmawee!

als doelgericht=impulsen beteugelen
dan is doelloos=impulsief?

Helemaal zo slecht nog niet. Impulsief vind ik aardig wat positiever klinken dan doelloos.

Ik ga het draadje uitprinten en geef het morgen aan mijn sportschooljuf. Heeft ze aardig wat mentale inspiratie.

Ik hou jullie op de hoogte!

Ingrid

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.