Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Wat moeten we nu met het koningshuis?

Ik vind het onbegrijpelijk dat het koningshuis geen belasting betaald over inkomen en bezit (vastgoed!) hun privevluchten niet zelf betalen en als 'verkapte ontwikkelings hulp' een stulpje bouwt in het armste land denkbaar.

Moeten we onderhand niet de geldstekker eens uit dat koningshuis trekken ? Ik waardeer wel hun inzet om Nl in het buitenland te promoten, snap ook de waarde van een koningshuis maar moeten we niet gewoon af van dat koninklijke gegraai, ze krijgen een riant salaris, hoge onkosten vergoedingen, vakantiehuizen, boten etc allemaal door het volk betaald.

wat vinden jullie ? En wat zou nou wel een goede beloning zijn en zouden ze het er dan nog voor willen doen ?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Chantelle

Chantelle

10-10-2009 om 13:50

Tja...

Ik ben voor een koningshuis als representant naar buiten toe. Die job voeren ze wat mij betreft ook goed uit. Ik vind het moeilijk om te beslissen of de koningin in de regering moet zitten. Haar invloed zal beperkt zijn, maar toch zie ik liever dat ze totaal geen invloed heeft maar wel nauw betrokken is (al gaat dat volgens mij niet samen).

Hun salaris vind ik niet extreem hoog. Ik zou het echt niet voor dat salaris doen. Het lijkt mij een vreselijke taak. De onkosten lijken hoog maar ik snap best dat ze veel personeel nodig hebben en niet leuk kunnen shoppen bij de HenM voor een jurkje voor een buitenlands bezoek.

De familie heeft een groot vermogen, dat hebben ze opgebouwd en niet verworven door dat enorme salaris. Ik vind het inderdaad vreemd dat ze geen successierecht en vermogensrendementsheffing betalen. Dat zou van mij mogen veranderen. Ik vind het ook niet zo slim om in een dubieus project te stappen, maar wat ze met hun geld doen moeten ze zelf weten. Ik snap ook dat een vakantiehuisje in Europa hen niet genoeg privacy biedt. Dus wat dat betreft snap ik goed dat ze iets willen waar ze nog een beetje onbekommerd op het strand kunnen liggen.

De opmerking over het koninklijke gegraai vind ik misplaatst. Daar gaan ze niet over. Dat bepaalt de regering. En ik denk dat ze het zelf dingen best anders willen wat dat betreft.

Stemt de koninklijke familie eigenlijk? En ik vraag me altijd af wat er met de dure japonnetjes van Beatrix gebeurt? Zak van Max? Marktplaats?

Kiki

Kiki

10-10-2009 om 13:56

Ik ben sowieso republikein

Mijn vader is zelfs lid van het republikeins genootschap.

Maar in alle eerlijkheid, als het een kostenplaatje is denk ik niet dat de koningin duurder zou zijn als bijvoorbeeld een president.

Ik ben gewoon niet voor het koningshuis omdat ik tegen het feit ben dat één persoon alleen maar door geboren te worden in zo'n familie ceremonieel aan het hoofd staat van een land

Kaaskopje

Kaaskopje

10-10-2009 om 14:57

Ehm izar

Ik ben van mening dat een president veel goedkoper is dan een Koningin. Al was het maar omdat de familie van de president niet op overheidskosten wordt onderhouden.===
Waar baseer je op dat een president goedkoper is en niet door de overheid onderhouden wordt? Hij leeft echt niet van de bessen uit zijn tuin. Wat dacht je van de vierjaarlijkse verkiezingen? De tamtam eromheen. Zoals het in Amerika gaat kost dat klauwen met geld. Dat wordt weliswaar vrijwillig gedoneerd, maar dat geld had ook anders besteed kunnen worden. Je denkt toch niet dat Balkenende het Catshuis zelf hoeft te betalen? Zo hoeft Obama ook niet de huur van het Witte Huis op te hoesten.

Yta Chalne

Yta Chalne

10-10-2009 om 15:04

Kaaskopje

Izar heeft het over de familie van de president. Omdat er geen troonopvolger uit de familie hóeft te komen (al lijken Amerikanen daar wel gek op te zijn hoeven ze geen zussen, neven en aangetrouwden gratis te laten vliegen/ kleden/ etc.

Manda Rijn

Manda Rijn

10-10-2009 om 15:05 Topicstarter

Ok ok

geen gegraai in de zin dat ze dat zelf doen, maar ik vind ze wel heel erg veel kosten.

Het onderhoud aan zo'n boot bijvoorbeeld, waarom moeten wij dat betalen ? Waarom doen ze dat uit zichzelf niet ? Voor die 2 uur per jaar dat ze met z''n allen in die boot zitten vind ik dat gewoon absurd.

En goed dat de privevluchten nu beperkt zijn tot de 3 kopstukken. maar eigenlijk vind ik het absurd dat we de shopreisjes van Maxima moeten betalen.

Kaaskopje

Kaaskopje

10-10-2009 om 15:12

Niet erg

Ik vind het wel goed dat ook het Koningshuis wordt verzocht de broekriem aan te halen. Het gaat niet meer op dat zij op eenzame hoogte ontzien wordt terwijl de onderdanen getroffen worden door bezuinigingen. Dat is niet modern
Over dat huis in Mozambique heb ik niet echt een mening. Ik vind dat het Koningshuis zich ver van corruptie moet houden. Als bewezen is dat het een corrupte bende is zouden ze zich terug moeten trekken, maar daar weet ik dus niet genoeg van. Maar ik vind ook dat 'het koningshuis' een privéleven heeft en daarin eigen beslissingen mag nemen. Het koningshuis heeft een voorliefde voor Afrika, ik kan me helemaal voorstellen dat ze die kant optrekken voor vakanties en als ze daarbij dan ook nog van nut kunnen zijn voor de lokale bevolking is het helemaal mooi, maar dat moet nog blijken. Ik kan me niet voorstellen dat Maxima met haar microkredietjes in haar privéleven opeens een loeder is die misbruik maakt van de bevolking.
Verder ben ik nogal wars van kritiek op het Koningshuis. Ik zie werkelijk de voordelen van een republiek niet. Net als eerder gezegd is 'verkopen' Beatrix, Willem Alexander en Maxima Nederland goed in het buitenland. Beatrix, W.A. en Maxima werken ook gewoon voor hun geld. Ik vind het mooi dat zij bij de geschiedenis van ons land horen. Wij hebben hier net het Alkmaars Ontzet gevierd. Ook daarbij was een voorouder van Beatrix betrokken. Een president is nietszeggend. Hij heeft geen verleden zoals ons Koningshuis. Ik hou van die traditie. Dat het zich allemaal in een elitaire wereld afspeelt vind ik helemaal niet erg.
Dat postbus akkefietje vind ik overigens wel zeer afkeurenswaardig.

Kaaskopje

Kaaskopje

10-10-2009 om 15:15

Yta

Nee, dat is zo. Maar bij ons is dat ook al stukken afgeroomd. Een groot deel van de Koninklijke familie moet toch echt voor zichzelf zorgen. Alleen diegenen die tot de troonopvolgers horen krijgen geld.

Maylise

Maylise

10-10-2009 om 15:24

Afschaffen

Als republikein (en roepende in de woestijn want erg populair is mijn mening niet) roep ik al jaren dat de monarchie afgeschaft moet worden. Wat mij betreft zal Beatrix dan ook de laatste vorst zijn die Nederland heeft.

Dat heeft overigens niet met kosten te maken maar is gewoon principieel. Ik vind erfelijke troonopvolging niet te verenigingen met een democratie.

Ik vind het overigens onzin om te roepen dat een president duurder is. Een president hoeft helemaal niet duurder te zijn. De vergelijking die met Amerika (en in minder mate Frankrijk) wordt getrokken gaat namelijk helemaal niet op. Die landen hebben een ander staatsrechtelijk systeem. Een president in Nederland zal eerder te vergelijken zijn met de president van Zwitserland bijvoorbeeld of Italië of Duitsland.

Natuurlijk zouden we ook over kunnen gaan op een (semi) presidentieel systeem met veel macht voor de president en een gekozen president zoals bijvoorbeeld Frankrijk deels heeft gedaan met de overgang van de vierde naar de vijfde republiek. Het ligt echter niet in de lijn de verwachtingen en persoonlijk zou mijn voorkeur ook uitgaan naar het huidig parlementaire systeem maar dan met een president ipv een koningshuis.

Maylise

tonny

tonny

10-10-2009 om 16:14

Meedoen

afschaffen hoeft voor mij niet. Maar ik zou het wel bijzonder op prijs stellen als ze op hun niveau meedoen met wat ons als samenleving treft, qua economische omstandigheden! En verder: gewoon belasting betalen, kom op zeg.

Manda moppert over de shopreisjes die 'wij' betalen. Nou ja, zo weet ik er nog wel een paar. 'Wij' betalen ook mee aan die hele hordes ME die eraan te pas moet komen als (voetbal)feestjes uit de hand (dreigen te) lopen en aan het opknappen van kapotgegooide bushokjes na leuke avondjes uit. Dat geld zou ik ook liever zinvoller besteed zien. Zelfs nog net wat liever aan Maxima's kleding, daar hebben we als PR nog wat aan.

Heb trouwens totaal geen hekel aan voetbal, maar de randverschijnselen, blegh!

tonny

Kaaskopje

Kaaskopje

10-10-2009 om 17:09

Precies tonny

Je hebt helemaal gelijk Tonny.

reina

reina

10-10-2009 om 17:29

Ook

Ook ik ben het eens met Tonny, er is zoveel waar we met z'n allen aan meebetalen zonder dat ik het nut ervan inzie ( ik heb wél een hekel aan voetbal, dus alles wat daaraan uitgegeven wordt vind ik weggegooid geld ), maar dat ook het koninklijk huis de broekriem aan moet halen in een tijd waarin het slecht gaat met de economie vind ik wel juist.

Tante Truus

Tante Truus

10-10-2009 om 21:01

Nou ....

Ik had nooit tot zoveel tegen het koningshuis, ik vond het wel decoratief en feestelijk en gekozen presidenten zouden immers ook ook geld kosten etc. dus waarom niet?
Totdat ik een aantal jaren geleden (jaar of vijf/ zes) een documentaire op SBS6 zag over de Oranjes het financieel aanleggen. En toen ben ik echt geschrokken. Ze leggen het er dus echt op aan om zoveel mogelijk geld te vergaren, ook via allerlei handige trucjes en constructies. Er werden allerlei voorbeelden gegeven maar ik herinner me er slechts eén: paleizen verkopen zodat je er geld voor vangst en er dan toch gratis in blijven wonen. Dat soort dingen.
Het verbaasde me toen al dat er zo weinig mensen over vielen/ iets van zeiden. Ik bedoel, ik vind het allemaal weinig 'koninklijk' of edel, het bleek een gewone egoïstische kliek.
De berichten de laatste tijd verbazen me dus niet. Ik vind het nu ook niet meer leuk of decoratief meer, ik vind het gewoon op plukkers lijken.

TT

Manda Rijn

Manda Rijn

10-10-2009 om 21:15 Topicstarter

Vind ik geen goed punt

natuurlijk kosten andere dingen (kinderen bijv) de heel maatschappij geld zonder daar zelf iets aan te hebben.

Maar Maxima in functie mag van mij best haar schoenen declareren. Maar waarom ook nog eens alle vluchten die ze totaal niet in dienst doet ?

Als die mensen zelf zo'n groot en duidelijk onderscheid willen tussen prive en werk dan moeten ze ook dit soort uitgaven scheiden en niet zoals nu alles declareren zoals dus die shopreisjes.

Misschien is het geen goed voorbeeld, kleding voor je werk kan je best tijdens een prive-vakantie kopen.

Manda Rijn

Manda Rijn

10-10-2009 om 21:26 Topicstarter

Neem bijvoorbeeld

nou die boot, dat ding kost een ton per jaar aan onderhoud, ik geloof dat hij gerestaureerd is voor 3 ton. Ik vind het niet fraai, voor die paar uur per jaar dat ze daar in zitten. En als ze hem wel vaker gebruiken prive, laten ze haar dan ook zelf onderhouden.

En ze heeft die boot nu een dikke 50 jaar geleden gekregen van het volk, zet hem lekker in een museum, schenk hem aan een vereniging.

En het is niet dat ik de crisis op die manier wil tegen gaan, in verhouding met is het een fractie maar toch, het stoort mij gewoon steeds vaker.

Tante Truus

Tante Truus

10-10-2009 om 22:40

Koningin heeft geen stemrecht volgens mij

Want ze moet boven de partijen staan. Hoe dat voor de rest is, weet ik niet.
Nee, ik vind de ceremoniële functie van het koningshuis best hoor, maar ik vind dat ze dan zelf ook een beetje mee moeten doen door net te doen of ze meeleven met 'het volk'. Wat inleveren hier en daar zou edel staan en sympathie opleveren. Maar zo kien zijn ze nou weer net niet. Ik hoorde van iemand die bekend is binnen die kringen dat ze (Alex met name) ook vinden dat ze voorbestemd zijn deze edele positie in te nemen. Gedraag je daar ook naar, zou ik zeggen.
En zo niet: Balkendenorm opleggen + strenge controle onkosten.

TT

Maylise

Helemaal eens met Maylise. Niet van deze tijd, niet democratisch. Daarbij: erfelijke opvolging. Acherm die prinsesjes. Schattige meisjes, prachtig sprookje - maar dat moet je als land, als volk (als ouders ook) geen kind aan willen doen. Erfelijk een aapje in een glazen kooi.

Kaaskopje

Kaaskopje

11-10-2009 om 01:52

En dan heb je heel democratisch

een president... Het is schandalig misschien, maar ik zou zo niet meteen kunnen roepen wie de president van Duitsland, Griekenland of Zwitserland is. Ik heb het ooit vast wel ergens gelezen. Ik kan wel direct het gezicht van de Zweedse koning voor me halen. Ik ken de toekomstige koning(-en) van Engeland ook van gezicht. Eventuele presidenten van een land als Nederland zijn zo nietszeggend dat ze geen bekendheid genieten in de wereld en dus ook niets bijdragen aan de PR van het land.
Als een opvolger van het koningshuis écht niet meer wil is hij vrij om op te stappen. Ik kan me voorstellen dat zo'n beslissing niet snel genomen wordt, maar als in de familie zelf geoordeeld wordt dat de opvolger het aan kan en de opvolger accepteert die taak, is het niet aan ons om daar ingewikkeld over te doen.
Wat mij betreft zou een privéboot, geschonken door het volk of niet, gewoon door de familie zelf onderhouden moeten worden. De Gouden Koets heeft een nationaal symbolisch karakter. Daarvan vind ik het logisch dat het op kosten van 'ons' onderhouden wordt, maar een pleziervaartuig??

Abc

Abc

11-10-2009 om 14:54

Middeleeuws

Wat een middeleeuwse bedoening, het koningshuis via geboorte overgedragen, of ze er nu toe in staat zijn of niet...Dat ze ons dan een prins of prinses laten kiezen, (desnoods tot de pensioenleeftijd), maar ik vind hoe het nu eraan toe gaat echt een middeleeuwse vertoning, LEVE DE REPUBLIEK

Kaaskopje

Kaaskopje

11-10-2009 om 17:58

Tjee

wat dit al niet losmaakt... Een gekozen prins of prinses slaat vind ik als een tang op een varken. Het is geen carnaval.

rep

rep

11-10-2009 om 22:50

Van mij hoeft het niet

Ik hoop dat we na Beatrix soepel overstappen op een republiek, vooral vanwege het feit dat de allerhoogste functie van ons land door niemand anders kan worden vervuld dan door mensen die in deze ene familie geboren worden. Het was misschien leuk in de Middeleeuwen maar nu is het tijd voor een andere staatsvorm.

Voor de liefhebbers: www.prorepublica.nl

tonny

tonny

12-10-2009 om 10:46

Bekendheid

eerder opperde iemand geen idéé te hebben wie bv. het staatshoofd van zwitserland is. Nou nee, ik ook niet. Nederland is een miniminilandje, ook al hebben we veel praatjes, en als we ook 'gewoon een president' hebben vallen we weg in het niets. Dat koningshuis is handig voor onze herkenbaarheid. Want het voetbal valt al jaren tegen

tonny

mirreke

mirreke

12-10-2009 om 12:36

Prima, een koningin

Juist goed voor het imago, voor de zakenwereld, voor de economie, voor het karakteristieke, voor de herkenbaarheid in het buitenland, voor het scheppen van een speciale band bij speciale gelegenheden: doe mij maar een Koninginnemarkt, heel Nederland een trödelmarkt, fantastisch. En dan hebben wij ook nog eens een heel bijzonder koninklijk huis, redelijk intelligent, dichtbij het volk, een komische mix tussen afstandelijk en dichtbij, tussen knuffelbaar en op een voetstuk. Daarbij vind ik juist de bijna onverenigbare mix tussen onze democratie op polderniveau en het Middeleeuwse historische van een Koningshuis typisch nederlands en daarom te koesteren. Dat verklaart ook waarom men in het buitenland (veel) meer respect voor ons koningshuis lijkt te hebben dan Nederlanders zelf, in ons landje moet je eigenlijk alles wat een soort onhaalbaar niveau heeft afkraken en met de grond toe gelijk maken, dat lijkt een soort heilige plicht te zijn (zie de kamerdebatten van de afgelopen week).
Wat ik ook vreemd vind is die neerbuigende toon waarop er over Willem Alexander wordt gesproken. Deze man heeft behoorlijk wat knowhow in huis, en heeft dit echt niet alleen maar via zijn connecties en afstamming verkregen. Google maar eens op zijn verdiensten. Verder meen ik mij te herinneren dat leden van het koninklijk huis (het dichtstbij de opvolging) geen salaris (mogen) verdienen, maar slechts een toelage krijgen. Ze mogen dus officieel geen baan hebben. Ik denk dat je deze toelage zou kunnen zien als het afkopen van een stuk persoonlijke vrijheid, de vrijheid van eigen meningsuiting, het hebben van een persoonlijke carriére, in ruil voor 'dienstbaarheid' aan een groter goed namelijk het land. Ik denk dat deze mensen op persoonlijke titel meer doen voor Nederland in termen van aanzien, herkenbaarheid en geld dan welke individuele nederlander dan ook.
Ik denk dat de kosten die voor hen gemaakt worden ver in het niet vallen bij de opbrengsten. Alleen kun je die niet altijd één op één met elkaar verbinden.

Manda Rijn

Manda Rijn

12-10-2009 om 14:43 Topicstarter

Volgens mij

zijn we (Nederland !) sowieso het volkje wat het meeste over de grens weet.

Toen ik een keer in Amerika/Hawai was en iemand vroeg waar ik vandaan kwam dacht ze dat the Netherlands bij de ranch Neverland van MIchael Jackson lag. Ze had nog nooit gehoord van een land dat zo heette.

ach ja natuurlijk weten ze dat niet, ik wist vanochtend ook opeens niet meer hoe de koning van Belgie heet (daar vroeg mijn dochter naar) en de pc stond niet aan dus kon ik het ook niet snel even googlen

Bastet

Bastet

12-10-2009 om 18:48

Ja, holland

Zeggen dat je uit Holland komt,is makkelijker,ze weten gelijk wat je bedoelt.Er was er een verkoopster in Atlanta die oprecht verbaasd was: You don't wear wooden shoes!
Bastet

Abc

Abc

12-10-2009 om 20:01

Hillary, michelle obama, carla bruni...

Nancy reagan, Eleanor Roosevelt,Jackie Kennedie......
de namen van presidentsvrouwen maken toch echt wel vééééél meer indruk op mij dan van die koninginnen welke toch echt niet meer in deze tijd thuis horen, welke op een troon gezet worden enkel en alleen omdat ze er geboren werden, maar heel vaak het verstand ver beneden het landelijk gemiddelde meekregen,
voor mij is het duidelijk hoor, geen functies enkel en alleen door geboorte, de zin daarvan is lang voorbij !

Maylise

Maylise

12-10-2009 om 20:25

Weinig herkenning

Bij gesprekken in het buitenland over Nederland passeer de koningin wel eens de revue na het gebruikelijke pedagogische praatje: Waar kom je vandaan?
Nederland.
Waar ligt dat?
Europa, hoofdstad Amsterdam.
Oh Holland
Nee Nederland. Holland is een deel van Nederland maar geen land...

Echter bij de meeste mensen doet de naam Beatrix geen belletje rinkelen. Op zijn best weten mensen dat Nederland een monarchie is maar verder gaat het niet.

Maylise

Tirza G.

Tirza G.

12-10-2009 om 23:10

Abc

Neeeeeee, dát is een lekker criterium. Bekend worden omdat je man toevallig chef-de-pays is. Tjongejonge. Waar kénnen we de presidentsvrouwen van? Van hun haardracht, kledingstijl, alcoholverslaving, borstkanker of huidskleur. Tjongejonge, over inhoudsloos gesproken.

Tirza

Abc

Abc

13-10-2009 om 11:01

Chef de pays of koning

Dat is niet meer of minder inhoudsloos als de aangetrouwde prinsessen, juist hetzelfde lijkt mij, en er werd hierboven ergens aangehaald dat daar nood aan is..., de klederdracht ed te kunnen keuren,
trouwens lijkt Hillary Clinton wel haar op haar tanden te hebben. Bovendien spreekt Iron lady Margareth Thatcher mij veel meer aan dan het koningshuis met al haar fratsen !
Een Sarah Palin, daar zou je voor kunnen kiezen, over een lelijke, domme en oude Beatrix- welke ook niets meer kan dan handjes schudden en proberen de show te stelen door lelijke hoeden te dragen- heb je ook niets te zeggen

Bastet

Bastet

13-10-2009 om 12:26

Sarah palin?

Sarah Palin?Oh jakkes,over dom en inhoudsloos gesproken,brrr.....
Bastet

Tirza G.

Tirza G.

13-10-2009 om 17:18

Maar wat zo fijn is

Ik hóef ook niks met Beatrix, al is ze nog zo oud en lelijk (wat een criterium trouwens). Zo bar veel invloed oefent zij niet uit op mijn dagelijks leven. Met zo'n trola als Sarah Palin kom je slechter weg: daar zit je maar mooi vier jaar mee, als die de regering leidt.
Sorry Abc, jij ondersteunt je liefde voor de republiek met het noemen van Fantastische Presidentsvrouwen. Ik vind het niet sterk.

Tirza

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.