Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

koentje

koentje

26-10-2011 om 16:42

Wat vinden jullie van mauro?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Roosje Katoen

Roosje Katoen

28-10-2011 om 12:52

Pff

Dat is een lekker argument Joyeux. Een kind van 9 alleen op het vliegveld zetten is in eerste instantie al triest genoeg, en dan moet het op zijn 18e nog een keer omdat hij het al eerder heeft meegemaakt? Heel apart.

Ik kan er ook niet bij dat mensen het erg vinden dat ALLE ama's (volgens Vic 160) mogen blijven. Waar hebben we het over? 160 Kinderen! We hebben de jeugd nog hard nodig straks als we nog van een pensioen willen genieten.

Ik word behoorlijk moedeloos van die eigen-volk-eerst-mentaliteit, gadver.

Vic

Vic

28-10-2011 om 12:58

Roosje

Van mij mogen ze allemaal blijven. En dan? Volgens mij is die hele wetgeving een grote valkuil. Het is namelijk enorm logisch dat we alleenstaande kinderen niet terug sturen als ze in Nederland aan komen. Dan heb je dus altijd de situatie dat zo'n kind op zijn 18e weer terug moet naar het land van herkomst. Als je de wet aanpast en zegt dat alle ama's altijd mogen blijven als ze meerderjarig zijn, levert weer allerlei ongewenste bijkomende problematiek op (wat Mark zei over mensenhandelaars bijv.). Dus, wat is jouw oplossing?

Juliea

Juliea

28-10-2011 om 12:59

Angolees

Grappig dat jullie het over angolees praten hebben. Ze spreken daar portugees. Ik hoorde op de radio vandaag dat je daar niet serieus wordt behandeld als je die taal niet spreekt. Verder krijg je geen baan als je geen mensen kent die jou die baan geven en tenslotte zit hij in het eerste jaar van zijn MBO studie ICT dus hij heeft ook geen beroepsopleiding.

Zorg voor werk daar en een cursus portugees en stuur hem dan pas terug.

krin

krin

28-10-2011 om 13:28

Bijkomende problematiek

(Minderjarige) vluchtelingen uitzetten of buiten de deur houden om mensenhandel tegen te gaan vind ik net zoiets als eh.... net zoiets als het verkeer op de snelweg in een filefuik laten lopen om twee benzinedieven te pakken.
Dat 'men' geen algemene regeling voor AMA's wil, is niet vanwege mensenhandel, maar om de toeloop klein te houden. De procedures zijn tijdrovend en omslachtig en bieden te veel ruimte voor willekeur. Ze willen het zo graag goed (lees: grondig) doen dat het fout gaat.
Wilders wil het vast niet weten, maar als hij de immigratie wil indammen, moet hij niet bezuinigen op ontwikkelingshulp, maar constructieve hulp bieden aan de landen van herkomst. Help landen zorgen dat moeders zich niet gedwongen zien hun negenjarige zoon op het vliegtuig te zetten.

Emmawee

Emmawee

28-10-2011 om 13:29

Joyeux

"Waarom zou dat bij een kind van 9 wel mogen maar bij een volwassen man niet? De kans dat hij zich nu kan redden, met zijn moeder, is toch en stuk groter dan toen hij met zijn 9e moederziel alleen naar dit vreemde land werd gevlogen?"
Wat een rare redenering!
Het mag juist níet bij een kind van 9, al is het wel gebeurd. En heb je bij jouw kansberekening ook meegenomen dat deze jongen al een behoorlijk trauma heeft opgelopen? Speelt de kans mee dat die wond weer behoorlijk wordt opengereten, met alle gevolgen van dien? Heb je er rekening mee gehouden dat de kansen om jezelf te kunnen redden in een land als Angola misschien sowieso wat kleiner zijn dan hier? Heb je in die kansberekening ook meegenomen dat van een volwassen man wordt verwacht dat hij voor zichzelf zorgt en dat kinderen op een zekere opvang en zorg kunnen rekenen? Ik denk dat er een goede kans is dat Mauro zichzelf daar zal redden, zoals er destijds een goede kans was dat hij hier zou worden opgevangen.
Maar Mauro gaat gewoon opnieuw naar een vreemd land en zal zich daar moeten zien te redden. Dat dat al eens eerder in zijn leven gebeurd is, maakt de zaak toch niet minder ernstig?
Groeten, Maw.

Vic

Vic

28-10-2011 om 13:56

Drommels

Ik heb me niet verdiept in die wet, maar ik kan wel bedenken wat zou gebeuren als je het opnemen van ama's definitief en onvoorwaardelijk maakt. Dat heeft 'zoals men dat noemt' een aanzuigende werking. Dat vinden 'wij' (niet ik maar alle partijen) ongewenst.

Tineke

Tineke

28-10-2011 om 14:47

Ik snap er niets van

Tot wie is deze jongen tot last? Voor wie is hij hier teveel? Kijk, als het nou ging om een irritant en vooral misdadig ventje, dan begrijp ik misschien iets van 'hij hoort hier niet'. Maar nu, wie komt er tekort omdat hij in dit land is?
Nou ja, ik begrijp so wie so niets van het hele wij-zij-verhaal. Ik voel me niet meer of minder verbonden met mensen van dezelfde nationaliteit dan van een andere. Dat gen ontbreekt bij mij volledig.
En ook, voor wie dat gen wel sterk bezit, waar houdt dat op? Voor mij, als import-Groninger, is het misschien nu ook onderhand wel genoeg. Scholing, medische zorg, allemaal geconsumeerd. Misschien moeten wij ook wel weer terug. Naar waar?

Fiorucci

Fiorucci

28-10-2011 om 15:06

Vic

Drommels zegt: De wet is helder en biedt de mogelijkheid om verder verblijf te toetsen per individueel geval. Wie heeft het over definitief en onvoorwaardelijk? laat de ama's die hier nu zijn, een kleine groep blijven, en zorg bij nieuwe ama's dat er snel besloten wordt of ze mogen blijven. Niet die eindeloze jarenlange procedures die valse hoop geven.
En verder sluit ik me aan bij KKKaatje, ik mis kennelijk en gelukkig ook dat gen....

Fiorucci

Fiorucci

28-10-2011 om 15:07

Ehm...

KKKaatje? Een K is genoeg..

Mark van Abcoud

Mark van Abcoud

28-10-2011 om 15:18

Uitleg

Zie de link:

http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Politiek/320708/Vijf-prangende-vragen-over-de-kwestieMauro.htm

Geeft wat antwoorden over deze zaak. Vooral de volgende paragraaf raakt de kern van de zaak.

"Eerder heeft PvdA'er Elizabeth Schmitz als staatssecretaris voor Vreemdelingzaken haar discretionaire bevoegdheid ook niet gebruikt om de Turkse kleermaker Zekeriya Gümüº in Nederland te houden. Schmitz oordeelde: 'Wij kunnen geen vreemdelingenbeleid hebben zonder actief uitzettingsbeleid.'"

En zo is 't maar net.
Hij weet al jaren dat ie terug moet, hij heeft nog steeds contact met zijn moeder en kan dus blijkbaar wel met haar communiceren en verder word hem hulp aangeboden. Ik vind dat persoonlijk humanitair genoeg.

Vic

Vic

28-10-2011 om 15:40

Fio

Begrijp jij mij niet of ik jou niet? Een ama mag blijven tot hij meerderjarig is. Wanneer hij 18 wordt moet hij terug, tenzij dat op dat moment niet mogelijk is vanwege de omstandigheden in het land van herkomst. Voor Mauro was alles al duidelijk. Ik weet niet wie nu alle commotie en valse hoop heeft veroorzaakt.
Persoonlijk vind ik trouwens heel andere dingen. Laat ze die grenzen maar open gooien. Waarom zouden wij meer rechten hebben in Nederland omdat toevallig ons wiegje hier heeft gestaan?

liora

liora

28-10-2011 om 18:05

Waarom

Wat zou er zo erg aan zijn als hij teruggaat?

Emmawee

Emmawee

28-10-2011 om 18:40

Liora

Mijn oudste wil nog wel eens zijn schouders ophalen als het om pestgedrag gaat. Hier thuis zeggen we dan: "hoe zou jij het vinden als..."
Hoe zou jij het vinden als je gedwongen wordt te verhuizen, als je gedwongen wordt je ergens te vestigen waar je je niet (meer) thuis voelt, als je gedwongen wordt je bestaan op te gaan bouwen in een land waar je als kind zou zijn weggestuurd? Of, hoe zou jij het vinden wanneer dit met je (pleeg)kind zou gebeuren?
Het persoonlijk leed. Dat is erg. Ik vind tenminste van wel. En de dwang, vind ik ook erg. Ik vind vrijheid een groot goed.
En laat ik de vraag eens omdraaien. Waarom zou het erg zijn als Mauro hier zou blijven?
Groeten, Maw.

Emmawee

Emmawee

28-10-2011 om 18:40

Liora

Mijn oudste wil nog wel eens zijn schouders ophalen als het om pestgedrag gaat. Hier thuis zeggen we dan: "hoe zou jij het vinden als..."
Hoe zou jij het vinden als je gedwongen wordt te verhuizen, als je gedwongen wordt je ergens te vestigen waar je je niet (meer) thuis voelt, als je gedwongen wordt je bestaan op te gaan bouwen in een land waar je als kind zou zijn weggestuurd? Of, hoe zou jij het vinden wanneer dit met je (pleeg)kind zou gebeuren?
Het persoonlijk leed. Dat is erg. Ik vind tenminste van wel. En de dwang, vind ik ook erg. Ik vind vrijheid een groot goed.
En laat ik de vraag eens omdraaien. Waarom zou het erg zijn als Mauro hier zou blijven?
Groeten, Maw.

Margriet*

Margriet*

28-10-2011 om 19:50

Ik vind

het ethische onverantwoord om over de rug van deze jongen deze missers en problematiek zo uit te vergroten. Bovendien wordt hem elke keer weer een worst voorgehouden die hij waarschijnlijk toch niet mag opeten. Hallo, het is een 18 jarige jongen, die je zijn hele toekomst vergooid.
Daarbij vind ik die Gerd Leers een griezel....

Huh

"Nogmaals, het was eerlijker geweest als men hem op zijn 9e meteen terug hadden gestuurd. Maar dat wil niet zeggen dat hij dan maar meteen hier zou mogen blijven."

waarom wil dat niet meteen zeggen dat hij hier mag blijven ? Een overheid hoort een zaak op tijd af te ronden, nu is de tijd op want hij is meerderjarig. Zo kan je ook zeggen dat de Nl'se overheid tijd kan rekken en het probleem vanzelf opgelost wordt.

Ik snap eigenlijk niet, of ik wil dat wel eens weten, waarom die adoptieprocedure is mislukt. Hij had als er officieel afstand is gedaan geadopteerd moeten worden, dat had alles opgelost.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-10-2011 om 00:28

Boos

De kamer mag zich dus alleen buigen over groepsbelang en niet over persoonlijk belang?

Kaaskopje

Kaaskopje

29-10-2011 om 00:39

Emmawee

Laat ik vooropstellen dat ik het een schande vindt dat Mauro in deze nachtmerrie terecht is gekomen. Schande! Zelfs als hij voor zijn opleiding hier mag blijven is het dreigement waarmee dat wordt 'aangeboden' te idioot voor woorden. Hoe goed is het voor de concentratie als je bij élke test, presentatie, stage, etc.. het zwaard van Damocles boven je hoofd voelt hangen. "als ik zak moet ik weg, als ik zak moet ik weg..." Schande!
Jouw opmerking: Waarom zou het erg zijn als Mauro hier zou blijven?
Er zijn meer Mauro's. En daarmee is meteen verklaard waarom dit onderwerp niet misstaat in de tweede kamer. Er komt maar geen aanvaardbare oplossing voor kinderen die hier al te lang zijn om nog in hun oorspronkelijke land te kunnen aarden. Je zet een kind die hier is opgegroeid, zijn halve opleiding hier gedaan heeft en in 'de geest' nog amper Afrikaan, of Braziliaan of waar dan ook vandaan is, niet meer op het vliegtuig naar huis zodra je van dat kind af kan, met 18 jaar dus. In wat voor tijd leven we??

Kaaskopje

Kaaskopje

29-10-2011 om 00:40

Emmawee

Bij het versturen bedacht ik me dat jij misschien kunt denken dat ik boos op jou reageer, maar dat is niet zo hoor.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-10-2011 om 00:43

Ai, emmawee nogmaals

Schuif het maar op het tijdstip, maar ik weet ook dat jij die opmerking niet maakte van 'waarom zou het zo erg zijn." Dat was Liora en daar ging jij op in. Zo bedoelde ik het. Pfff

Wat ik niet snap

In mijn regio struikel ik over de Poolse, Roemeense en Bulgaarse arbeidsmigranten. De helpdesk van de plaatselijke kabelboer heeft al jaren problemen met vacatures vervullen. Waarom zou een ict-student op mbo-niveau dan hier niets nuttig kunnen doen? Tja, "aanzuigende werking", maar in geval van die arbeidsmigranten is dat blijkbaar geen probleem.

Ama's

Je kunt met voortschrijdend inzicht stellen dat het voor kinderen een slechte beslissing is om ze eerst hier op te vangen en dan botweg terug te sturen als ze 18 zijn. Dat kan niet.
Je had op zijn minst zo'n kind de taal van dat land moeten leren. In aanraking laten komen met andere Angolese migranten. En in dit individuele geval het contact herstellen met moeder of andere familieleden en de terugkeer voorbereiden. Maar dat is teveel gevraagd van de overheid. Dan moet je ze laten blijven.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

29-10-2011 om 15:22

Nee joyeux

Er spelen verschillende dingen.
Heeft de minister conform de regels een beslissing genomen? (antwoord: ja). Zou de minister gebruik moeten maken van het recht dat hij heeft om van de regels af te wijken? Daarover kun je natuurlijk van mening verschillen.
Wat verder speelt, is dat veel mensen zich op dit moment afvragen of de regels wel juist zijn. Of het uberhaupt wel wenselijk is om AMA's zoveel jaar in Nederland te houden en op hun 18e uit te zetten.
Je hebt ongelijk als je zegt dat hij al negen jaar weet dat hij terug moet. Dat is gewoonweg niet waar. Hij is jarenlang in procedures verwikkeld geweest.
Daarnaast leg je nogal een claim neer bij de pleegouders. Zij hebben hem ten onrechte niet voorbereid op een terugkeer. Ik ben geneigd te zeggen dat dat onterecht is, maar ik weet niet welke 'opdracht' zij als pleegouders hebben meegekregen destijds. Ik vermoed dat zich dat heeft beperkt tot 'geef die jongen een warm huis' en niet was 'bereid hem zo gedegen mogelijk terug op zijn terugkeer'. Hij heeft - buiten het gezin - ook (tot kort geleden volgens mij) een voogd gehad, die toezag op zijn opvoeding etc.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

29-10-2011 om 15:26

Verwarrend

Hm, heb het niet helemaal duidelijk geschreven. Ik schreef "Zij hebben hem ten onrechte niet voorbereid op.." Daarmee bedoel ik dus te zeggen dat Joyeux dat blijkbaar vind. Ik zelf dus niet.

Joyeux

Zijn goedwillende mensen die Mauro ook wilden adopteren maar ja, door regeltjesgedoe, moeder leeft nog en weet ik niet wat, mocht dat ook weer niet. En zo valt een kind tussen wal en schip. Dan maak je gebruik van je discretionare bevoegdheid als ambtenaar. Dat is als de regeltjes botsen met de bedoeling en de humaniteit.
Overigens zag ik ook een mevrouw van het kinderrecht die stelde dat bij Mauro eerder regels van het kinderrecht er al voor hadden kunnen zorgen dat dit kind mocht blijven. Jammer te laat? Nee! Daarvoor heeft de minister de bevoegdheid om het op te lossen. En het is dom dat hij het zo ver heeft laten komen dat het nu bijna een kabinetscrisis is.
De overheid zijn wij zelf trouwens, nog steeds denk ik dat, beetje naief wel ja.

Gezinsvoogd

Of was het eigenlijk de taak van de gezinsvoogd om het overheidsbeleid naar de letter uit te voeren?

Slapen

Hebben in deze zaak meer mensen zitten slapen.
Tijdens het Kamerdebat werd Leers voorgehouden dat als Mauro bij het Europese hof deze handelwijze van NL zou aankaarten, hij in het gelijk zou worden gesteld en hangende de zaak in NL zou kunnen blijven. Leers bevestigde dat; dan zou de PVV hem niets kunnen verwijten (quote rc. Trouw).
Nog een reden om je discretionaire bevoegdheid te gebruiken. Nee, liever jagen we die pleegouders de procedure in en op kosten om hun recht te halen voor Mauro.

Klopt

Kinderen zonder netwerk, ook als ze nog ergens een moeder hebben, op hun 18e loslaten geldt ook voor Nederlandse kinderen, lijkt me eigenlijk wel logisch dat we dat dan ook voor dit soort kinderen zo regelen. Nee echt, ik herken het wel.

Fiorucci

Fiorucci

30-10-2011 om 16:37

Mja

"Hij WEET al sinds 2008 dat hij niet mag blijven, hij wil het alleen niet accepteren." Zullen we even niet vergeten dat het een jongvolwassene is, hij is verdorie net 18. Misschien waren zijn verwachtingen irreel,maar inherent aan zijn leeftijd is het vermogen tot het hebben van dromen en idealen...wat zou je zelf gedaan hebben??

Mauro

moet gewoon bij zijn familie, waar hij zich thuis voelt, waar hij thuis is blijven. Sterker nog hij zou alsnog als kind aangenomen/geadopteerd moeten worden, achternaam, de hele mikmak.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.