Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Elena

Elena

01-02-2016 om 23:37

wat zeggen jullie? Taalverschillen


Maaike

Maaike

02-02-2016 om 17:06

brabant

Sorry voor de Brabanders hier maar ik kan ook erg slecht tegen ons mam / ons pap. Gruweldegruwel...

Li

Li

02-02-2016 om 17:22

Maaike

Dat vind ik juist wel weer schattig...

Christel

Christel

02-02-2016 om 17:23

Nee Maaike

Echt? Ik vind dat zo leuk klinken dat ik er wel eens over gedacht heb naar Brabant te verhuizen. Maar dat heb ik in december ook altijd met Linus, dan wil ik in Noorwegen wonen.

Kaaskopje

Kaaskopje

02-02-2016 om 18:03

Ons mam etc.

Als je mijn man met een ding op de kast wil krijgen dan moet je het over 'ons mam' hebben. "Het is niet mijn moeder!"

Het maakt mij niet ontzettend veel uit, maar het is wel een béétje gekke gewoonte (vanuit mijn redenatie uiteraard).

Inanna

Inanna

02-02-2016 om 18:39

ons mam

is ook niet de moeder van jouw man, dat is hullie mam

Elisabeth

Elisabeth

02-02-2016 om 19:08

ik vind

Euries nog erger dan uro's
Hoor ik ook regelmatig. Vreselijk!

Vesper Lynd

Vesper Lynd

02-02-2016 om 19:21

Zuid-Holland

Mijn vriend is van oorsprong uit Zuid-Holland en daar hebben mensen het dus bijna allemaal over doesen i.p.v. doesjen. Je hebt daar ook tegenwind en 'voor de wind'. Het heeft wel een paar jaar geduurd voor ik doorhad dat hij met voor de wind gewoon 'wind mee' bedoelde
Ikzelf spreek redelijk netjes, denk ik. Dan wel auto en koelkast, maar ook aanrecht (en geen arech), en tandpasta en geen tampasta. Vroeger heette de koelkast bij ons ijskast, volgens mij noemt mijn moeder hem nog zo. Voor de rest praatten wij nogal plat Haarlems/Amsterdams thuis, maar dat heb ik snel afgeleerd toen ik naar de middelbare school ging.

Magalí

Magalí

02-02-2016 om 19:38

Voor de wind

Die term ken ik wel, is een zeilterm!

Kaaskopje

Kaaskopje

02-02-2016 om 20:19

Doesen en lunsjen

Gek hè, hoe gewoon je je eigen uitspraak vindt. Nooit het gevoel gehad dat doesen tokkie gevonden wordt. Ik ga onder de does en ga daar doesen, héél normaal) Mijn moeder komt uit Rotterdam en haar opa uit Brabant. Ik heb de uitspraak vast niet van haar, want in haar Rotterdamse tijd hadden ze nog geen douche.

Ik hoor net in de Wereld Draait Door energie in plaats van enerzjie. Wat zeggen jullie?

Koniggin... het doet zeer aan mijn oren.

Kaaskopje

Kaaskopje

02-02-2016 om 20:23

Voor de wind

Ik zeg meestal wind mee, maar voor de wind vind ik wel een normale uitspraak.

Wat het woord does en mijn moeder betreft... wie weet toch? Als het daar zo normaal is? Mijn andere familie zou het meer uitspreken als doez'n. Met de doe wat langgerekt.

Larissa

Larissa

02-02-2016 om 20:34

niemand is consequent volgens mij

En natuurlijk is het sjierurzjie. Ik zou de spelling ook gewoon zo laten, heeft wel wat.
Verder auto, koelkast, vrieskist, auto met automaat, zeven.

Lastig vind ik dan weer de thuiszorg: ICARE. Het is ws bedoeld als engels: I care, maar niemand zegt dat. En om in de medische wereld te blijven: Ik weet nooit of Isaaaala kliniek is of IEsala (zwolle)

Gristen

Gristen en Kristen gebruik ik om verschillende denominaties weer te geven. Een gristelijk liedje is een psalm uit de oude berijming, een kristelijk (met een hele harde k) liedje komt van Huub Oosterhuis.
Een liedje dat daar tussenin zit, zit ook de klank van christelijk een beetje tussen 'g' en 'k' in.

bieb63

bieb63

02-02-2016 om 21:21

wat ik eigenlijk een beetje raar vind

is dat als je vindt dat je het op z'n 'Nederlands' zou moeten uitspreken (auto, restaurant, doesjen enz), waarom je het dan ook niet zo zou schrijven..... En daarbij zeggen wij (even uitgegaan van Nederlanders en niet van Belgen) niet gehandikapt, maar gehendikept. Dat is dan toch hetzelfde (van oorsprong Engels woord)? Waarom wél restaurant of auto, en niet gehandikapt (wbt uitspraak)? Overigens ooit iemand trottoir horen zeggen? Volgens mij zegt iedereen (als hij het woord gebruikt) trotwaar.
T'is i.i.g. niet erg consequent wat mij betreft...

Chirurgie

Moet echt sjirurgie zijn. De verschillend geschreven g-klanken komen door de oorsprong van het woord

Chirurgie of heelkunde (Oudgrieks: χείρ cheír = "hand, arm" en ἔργον érgon = "werk")

Gristenen gebruiken die Griekse klank om zich af te zetten tegen de Roomsche K van de latijnse uitspraak. Vermoed ik.

Volgens mijn oma was mijn vader militaar.

Ad Hombre

Ad Hombre

03-02-2016 om 07:23

Douche revisited

Als je douche op z'n Nederlands wilt uitspreken wordt het daug. Dus does is eigenlijk alleen te verklaren met luiheid: Het gewoon verdommen om na de s-klank nog even je tong naar binnen te drukken voor de j.

Ik vind het echt een afknapper als iemand dat zegt, maar helaas is het tegenwoordig de meerderheid. Tenminste in deze regionen.

En 'luns', dat is toch helemaal de limit? Volgens mij kom je dan echt in tokkie territorium.

Ik geloof niet dat veel mensen restAUrant zeggen, de meerderheid zegt restorant. En de echte multiculturelen zeggen 'restoran', comme il faut!

Ad Hombre

Ad Hombre

03-02-2016 om 07:26

Elisabeth

"Euries nog erger dan uro's
Hoor ik ook regelmatig. Vreselijk!"

Da's van die humor die *een* keer leuk is. Maar sommige mensen houden er niet meer mee op. Sleurhut, dat was er ook zo een, een keer een leuke vondst, maar als een Tokkie hem snapt, dat moeten we dat vervolgens decennialang aanhoren tot hij weer een nieuwe spitsvondigheid aangereikt heeft gekregen.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

03-02-2016 om 08:38

Gehoord

Ik hoorde laatst iemand restranden zeggen, als meervoud van restrant. Ik zeg trouwens restoorant, dus ook niet helemaal zoals het hoort. Ik zeg ook plafond, want dat is allang niet Frans meer.

bieb63

bieb63

03-02-2016 om 08:56

beetje eens met Ad

T'is inderdaad niet logisch. Je zegt iets óf zoals het in de oorspronkelijke taal gezegd wordt, eventueel met een enigszins Nederlandse tongval (dus bijv. wel een 'zachte' t achter restOrant, ipv de volledig Franse uitspraak met de 'deftige' n op het eind), óf je zegt het volledig Nederlands uitgesproken, restaurant dus. Dus waarom iemand does zou zeggen ipv doesj, daar zie ik de logica niet van in. Zeg dan gewoon douge, want zo zou je het in het Nederlands uitspreken.
Ik zie het dan ook meer als óf een bepaalde manier van spreken in een bepaalde streek, óf inderdaad als slordig (Nederlands) spreken. Niet als een consequent iets uitspreken zoals je het schrijft.
Overigens: ooit iemand magine horen zeggen (behalve een kind misschien dat net leert lezen)? Iedereen en overal zegt toch masjine? Dus ook daar is de logica ver te zoeken.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

03-02-2016 om 09:05

Het is ook niet logisch

Ik zeg inderdaad restorant en geen restaurant.
En zeker geen restoran. Maar wel plafond.
Plafond heb ik nog nooit gehoord. Zelfs niet van mijn Hollandse man en zijn familie.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

03-02-2016 om 09:06

Nee

Plafon ...

Hij gaat uit bij dit draadje, die autocorrect.

Elisabeth

Elisabeth

03-02-2016 om 10:22

hmmm

Dan ben ik een tokkie
Ik zeg dus : does en het woord lunch gebruik ik helemaal niet, ik zeg gewoon middageten.....
En soms roep ik: voer!!!!

Dat ben ik nodig

Dan nog even een hele andere. Hier in het Noorden zeggen veel mensen (bijna allemaal). Dat ben ik nodig. In plaats van dat heb ik nodig.
Vind het zo raar, dacht eerst dat het Fries was maar dat is het ook niet perse volgens mij. Wie herkent dat ook?

Nur

Nur

03-02-2016 om 11:24

Ciska

Ik kom oorspronkelijk uit het noorden maar dat herken ik dan weer niet. Misschien iets heel plaatselijks?

Li

Li

03-02-2016 om 11:37

euro's

Je kan ook nog uiro's zeggen, zoals mijn ouders. Het was er niet uit te krijgen bij ze. En Almere was Almère.

"Daar heb ik niks mee"

Die uitdrukking bleek kennelijk ook uit Noord-Nederland te komen toen vrienden hier in de Randstad me een beetje raar aankeken toen ik die uitdrukking bezigde. Ben ook opgegroeid in Zuid-Holland, maar mijn ouders kwamen uit noord-Groningen vandaan.

Noet

Noet

03-02-2016 om 11:58

dat ken net

kan het nu wel of kan het nu niet?

Aan de ene kant van de afsluitdijk wel, aan de ander kant niet.

Magalí

Magalí

03-02-2016 om 12:17

Daagje

Ik zie op facebook regelmatig het woord 'daagje' langskomen, toevallig allemaal mensen uit Papendrecht en omstreken. Is dat ook iets uit die streek? Want ik ga een dagje uit, of een dagje niks doen. Maar geen daagje.

angel3

angel3

03-02-2016 om 13:24

wat ik ook weleens hoor

Is tataar ipv taRtaar en Avund ipv avOnd. Dat laatst avUnd brrrrrrr. Bij Humberto hoorde ik het gisteravond weer of is het Huumberto? oemberto?

is het wiekend of weekend?

Hier inmiddels steeds platter dialect, wel worden de werkwoordsvormen nog goed uitgesproken en verbeterd indien nodig

elena

elena

03-02-2016 om 14:10

aanvullend

Dat iemand bijvoorbeeld aanvullond zegt en ochtond ipv aanvullend en ochtend. Ik geloof dat dat Ammsterdams is. Robert ten Brink zegt dat vaak zo. Vervolgons etc

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.