Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Elena

Elena

01-02-2016 om 23:37

wat zeggen jullie? Taalverschillen


Christel

Christel

03-02-2016 om 15:11

Daar heb ik niks mee

ken ik ook. Geboren en getogen in Rotterdam en niemand van de familie komt of woont in Noord Nederland.

Emma

Emma

03-02-2016 om 15:35

Ad hombre

Doezen associeer ik met vrijgevochten gristenen die zich niet meer willen schamen en hardop durven te zeggen dat ze "lekker gaan doezen"
Lunsen: collega die nonchalant wil overkomen maar dat zeer zeker niet is!

Noet

Noet

03-02-2016 om 17:53

dresswar

waar toch echt een dressoir staat.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-02-2016 om 18:11

Daar heb ik niks mee

Is dat ook al streekgebonden? Ik vind het een heel erg normale zin.

Wat ik tijdens mijn werk nog wel eens gehoord heb is: Daar heb ik geen belang bij. Toen ik het voor het eerst hoorde vond ik dat zo'n aparte manier om te zeggen dat iemand geen belangstelling heeft. In mijn beleving zeg je dat je ergens wel of geen belang bij hebt, als je er wel of geen voordeel aan denkt te hebben.

Oeps foutje

De zin verkeerd ingetypt, ik bedoelde: "daar kan ik niks mee worden"...

grappig

Hier zeggen we oto ( en ik kom uit noordholland), ijskast (niet van adel), doesjesn, lunsjen, wc, gebakje, restorant, sjierurgie en iets tussen entousjast en antoesjast in.
Zeuven zeggen we niet, vooral mijn dochter krijgt hier helemaal de kriebels van.

Egel

Egel

03-02-2016 om 22:50

nog een draadje

Toen ik iets ander zag, vond ik precies zo'n draadje als deze uit 2009.

http://www.ouders.nl/forum/off-topic-discussies/auto-of-ooto-uitspraakirritaties

Zeven jaar geleden scheelde het niet veel qua inhoud, grappig!

bieb63

bieb63

03-02-2016 om 23:17

Mijn man

En zijn familie zeggen altid porsje ipv porsie (portie in schrijftaal). Geen idee waarom, we komen uit dezelfde (Randstad) regio. ik vind het gek klinken...

Half a twin

Half a twin

04-02-2016 om 10:13

Heb net de hele draad gelezen

Was er eerder nog niet toe gekomen maar was wel nieuwsgierig naar de taalverschillen in sommige families en regio's.
Ik zeg zelf doesjen en lunsjen, restorant en oto. Maar hoor om mij heen ook wel van die afgrijselijke uitspraak als hier genoemd werd. Doezen en zo.

Heb in mijn familiekring 1 persoon die haar afkomst en weinig scholing (alleen lagere school) wil verbloemen door woordgebruik dat geleend is uit de betere kringen waardoor soms de meest wonderlijke woorden voorbij komen in een totaal verkeerde context. Lachen gieren brullen.
Zit ze te vertellen dat haar man de crocussen lineair geplant heeft maar dat daar na opkomst weinig meer van te zien is. Na gevraagde verduidelijking bleek dat de crocussen geplant waren in rechte lijnen wat een leuk effect zou moeten geven in het grasveldje. Bij haar is ook nooit iemand dood gegaan of overleden maar daar zijn mensen gestorven(uitgeproken met zo'n hete aardappel o).

Half a twin

Half a twin

04-02-2016 om 10:22

verschil kennen en kunnen

Hier in het dorp kennen veel mensen het verschil tussen kennen en kunnen niet. Vraag aan een mede ouderraadslid:ken jij de moeder van x? Ja die kan ik wel! Kan jij even koffie halen bij de supermarkt? Ja dat ken ik wel!
Het leukst zijn dan de mensen die het echt netjes willen doen. Kan jij even koffie halen zou nog kun jij even koffie halen kunnen worden maar kun jij de moeder van x kan echt niet. En dat horen ze zelf niet.

Noet

Noet

04-02-2016 om 10:34

het werkwoord boodschappen

in de regio waar ik vandaan kom hebben velen het ook over: X is te boodschappen ipv X is boodschappen doen of boodschappen aan het doen.

Je gaat tenslotte ook bieren ipv bier drinken in de kroeg.

met de wagen

Een oom zei vaak met de wagen ipv met de auto (ik zeg oto). Mijn moeder vond dat maar ordinair ! Ijskast, plafon, onder de doesj, restoran, pansion. Het woord lunchen gebruiken we nooit. Sjirurgie, wc, onderbroek(nooit slip), enerzjie,
Een tante die Engels had gestudeerd vroeg bij de slager om corned beef, hij begreep niet dat ze kornetbief bedoelde (echt waar).
Mijn moeder vond het belangrijk dat wij netjes praatten. Dat doe ik nog steeds. Als iemand doezen zegt denk ik altijd eerst dat het een grapje is !

The car

Een familielid had het quasi over the car: gaan we met the car?

Vaatwasser of afwasmachine

Ik vind vaat gewoon een verschrikkelijk woord. De vuile vaat, vaatdoekje, vaatwasser, brrr. Rotterdamsig. Afwasmachine dus voor mij.

skik

bieb63

bieb63

04-02-2016 om 23:16

Skik

Dat wist ik niet....... Vaat, vaatdoekje en vaatwasser klinken voor mij heel normaal en ik kom en woon niet in R dam. Overigens vind ik afwasmachine ook heel normaal. Ik gebruik het doorelkaar. Is vaat een rotterdams woord?

Bieb

Het zal vast niet specifiek Rotterdams zijn, maar ik vind het zo Rotterdams klinken. Of misschien gewoon erg volks. Net zoiets als kroten in plaats van rode bietjes. Of wagen in plaats van auto en woning in plaats van huis. Die woorden zijn ook niet fout of de alternatieven beter, maar ik vind ze gewoon niet fijn klinken.

skik

Kaaskopje

Kaaskopje

04-02-2016 om 23:54

Woning

Ik sta versteld Skik. Wat is er nu niet fijn aan woning? Ik ga natuurlijk niet naar mijn woning, maar naar huis. Maar ik zoek wel een nieuwe woning als ik wil verhuizen.

Er wordt wel vel aan Totterdams toegeschreven. Doesen, vaat...

Kaaskopje

Misschien komt het ook wel door wie het zegt. En hoe het gebruikt wordt. Als je zegt: In 2016 worden er 10.000 nieuwe woningen gebouwd vind ik het normaal. Als je woning gebruikt voor één specifieke huis, dan vind ik het naar. Komt denk ik door het type dat ik die dat woord op die manier hoor gebruiken. Zo'n Rotterdammert die zegt: ik pakt effe de wagen, gelukkig ken ik die altijd voor me woning kwijt.

Gebruik jij ook woning als het om je eigen huis gaat? Van jou kan ik het hebben hoor ;0)

skik

Magalí

Magalí

05-02-2016 om 00:14

Rode bietjes

Rode bietjes ken ik als krootjes, ik dacht dat dat Zeeuws is?

Half a twin

Half a twin

05-02-2016 om 08:32

Raadsel

Waar wonen inwoners van Nordukkerhout en Kaduk aan c?
Enkele ooms en tantes van mijn man wonen daar, hoewel ik zelf afkomstig ben uit die contreien had ik geen idee waar ze woonden. Mijn wiegje stond aan het uiterste noordpuntje van de provincie.

Noet

Noet

05-02-2016 om 09:17

bollenstreek

in de Zuiderzeepolder is het ook zo leuk, met al die oude dialecten die inmiddels wat door elkaar heen lopen. Zeeuws met Drents, en Limburgs. Vooral bij de oudste bewoners hoor je het nog goed.

bieb63

bieb63

05-02-2016 om 09:23

skik

Ik vind juist wagen iets wat 'deftige' mensen zeggen. Verder heb ik het altijd over mijn huis. Maar wel over we hebben een beneden/boven woning. En heel gek, dan weer wel hoekhuis...en niet hoekwoning. Hm, apart eigenlijk

Ad Hombre

Ad Hombre

05-02-2016 om 09:24

skik

"Of wagen in plaats van auto en woning in plaats van huis."

Leder in plaats van leer. Bweeh.

Huurbaas in plaats van huisbaas.

Woningbouw in plaats van woningbouwvereniging.

Overkopen in plaats van overnemen.

Allemaal heel erg fout in mijn oren.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

05-02-2016 om 10:03

Vaatdoekje

Bedoelen jullie met vaatdoek het gele doekje (ook te verkrijgen in roze en blauw) of aanrechtdoekje?

Noet

Noet

05-02-2016 om 10:05

dat doekje waar de vaat op staat uit te druipen voor je het met de theedoek afdroogt, vandaar de naam vaatdoekje.

angel3

angel3

05-02-2016 om 11:09

en dan nog die puberwoorden erbij

Dan wordt het helemaal een leuke rijstebrij
Zoon zegt nl niet auto of wagen. Die zegt: gaan we rijden of met de fiets?
HUH?
Zijn klasgenoten zeggen het ook.
Soms belt ie op: mam mag ik rijden? hij bedoelt dan : kom je me ophalen met de auto?

Dussss.......

Laatst appte hij K.
Alleen de K.
In mijn tijd betekende dat nog k*t.
of kanker. Hij bedoelde echter oke.
Kee zeg maar. Op zń engels maar dan kort.
Ook normaal blijkbaar op zijn school.
Je krijgt er behoorlijke misverstanden van

Elisabeth

Elisabeth

05-02-2016 om 11:19

angel3

Ja!!! Bij mij ook af en toe KK! Dus dan zeg ik dat het erg op de Ku Klux Klan lijkt en het telkens daarmee associeer.
"mam...doe normáál, betekent gewoon kee kee" (Oke dus....pfff)

Lou

Lou

05-02-2016 om 11:50

Beter haal je die punt weg mam

Ja lachen die pubertaal. "Beter gaan we met de auto" betekent "We kunnen beter met de auto gaan." Dochter van 14 heeft ook een keer een uitgebreide instructie gegeven over de verschillende manieren waarop je oké kunt schrijven en wat dat dan betekent. Veel verschillen. Vooral met of zonder punt maakt uit! "Beter haal je die punt weg mam."

Jamie

Jamie

05-02-2016 om 12:24

oke

Daar had ik laatst al een discussie over, in sommige delen van het land schijnen pubers met ok opkankeren te bedoelen, ja zo ken ik er nog wel één. Zelf een nieuwe betekenis bedenken die te gruwelijk is om uit te spreken en dan anderen verwijten dat ze niet weten dat ok opeens iets anders betekent?

Lou

Lou

05-02-2016 om 13:25

Jamie

Oooh da's erg, die kende ik niet en dat bedoelde mijn dochter gelukkig niet. Het ging meer van:
okkie = oké leuk
okeeej = hm nou vooruit dan maar
ok. = goed dan maar ik ben wel boos

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.