Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Kaaskopje

Kaaskopje

30-07-2018 om 01:42

Wat zou je willen inleveren ten gunste van 'het grote geheel'?


Kaaskopje

Kaaskopje

15-08-2018 om 13:39

OND

Heb ik normale komkommers? Hoera! ). Op zich valt het mee met de houdbaarheid. Onder een raar verkleurde schil zit het vaak nog best goed.

OND

OND

15-08-2018 om 13:55

Natuurlijk zit het beste onder de schil

dat geldt voor alles en iedereen.

Sloeber

Sloeber

15-08-2018 om 18:23

Maar kaaskopje

Het wás geen negatief voorbeeld. Ik zei:

‘Zou je denken he? Maar vanuit alle reacties hier, variërent van die van Kaaskopje tot Ad Hombre Kun je lezen dat we het wél best moeilijk vinden, allemaal.’

Jij bent deze discussie gestart met een appèl aan ons allemaal. Het leek mij niet meer dan logisch dat als blijkt dat we allemaal het lastig vinden daaraan te voldoen (imho) dat ik jou ook noem, het begon bij in deze. Ad noemde ik omdat ik de indruk kreeg dat je vindt dat hij lijnrecht tegenover je staat qua uitlatingen.

Enfin, niks negatiefs dus, wat mij betreft.

En vwb positief zijn in dit draadje heb je aan mij volgens mij juist een goeie, zoals je kunt lezen. En nee, ik denk niet dat deze veranderingen komen omdat er mensen zeuren of drammen. Ik geloof daar niet in, dat negatief connoteren de beste aanjager zou zijn van dit soort veranderingen. Tuurlijk helpt urgentie besef bij veranderen maar volgens mij moet er toch altijd nog een aanlokkelijk iets aan geplakt worden wil t vliegwiel echt doordraaien.

Bijvoorbeeld: als tweedehands goed exact t zelfde zou kosten als nieuw zou (vrijwel) niemand voor het milieu toch kiezen voor tweedehands. De financiële prikkel is daar toch wel doorslaggevend in.

Met de minder ogende groentes ook zo wat; de consument wil voor zijn geld t beste waar, als je als winkel en producent daaraan voorbij gaat heb je geen handel.

Angela67

Angela67

15-08-2018 om 18:54

Sloeber / ot

'vliegwiel'
No pun intended?
Gr Angela

Kaaskopje

Kaaskopje

17-08-2018 om 00:42

Sloeber

Met frisse moed weer verder 😊

Wat mij betreft, zou om de bevolking tot gezondere keuzes te verleiden, op verse groente en fruit geen BTW geheven moeten worden. Het is belachelijk dat je zonder BTW de wereld over mag vliegen, maar straks zo'n 300 euro duurder uit bent door het hogere BTW-tarief op o.a. voedsel.

Natuurlijk is de prijs ergens van, bepalend bij de keus die je maakt. Tweedehands moet wel erg bijzonder zijn om daar meer voor te willen betalen dan voor nieuw. Artistieke waarde, verzamelwaarde, e.d.. Dus ik vrees ook dat tweedehands een stuk minder "ik ben milieubewust-"-trendy zou zijn als je voor hetzelfde geld naar IKEA kunt.

Een kringloopwinkel in onze stad gaat overigens een stapje verder. Tweedehands meubels worden onderhanden genomen en zijn dan opeens unieke exemplaren. Erg leuk! Ik ben benieuwd wat ze met de prijs doen.

Vintage

De opgeknapte ‘vintage’-meubels zijn aan de prijzige kant voor tweedehands meubels, maar het is een vorm van broodwinning. En zolang de klant iets uniek wenst wanneer het is uitgekeken op zijn/ haar eigen meubels, is er markt.
Willen we allen zuiniger zijn op moeder Aarde, zullen we minder hebzuchtig in het leven moeten staan. Dus niet om de paar jaar een nieuwe pc of een winterjas als de oude nog functioneert.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-08-2018 om 09:37

Flanagan

Ik heb de prijs nog niet gezien, daar ben ik ook wel benieuwd naar. Maar omdat het unieke stukken zijn, zal de prijs waarschijnlijk toch weer hoger mogen zijn, dus bijvoorbeeld even duur als een kast van Ikea, om een niet al te dure winkel te noemen. Hoe leuk is het om het gevoel te hebben dat je geen doorsnee inrichting hebt? Daar zijn best veel mensen gevoelig voor, vermoed ik. Mensen die per se een inrichting willen die zo uit de folder weggelopen lijkt te zijn, blijf je ook houden.

OND

OND

17-08-2018 om 12:09

In het degelijk opknappen van een meubel

kruipt makkelijk 50, 100, 150 uur werk en meer...
Zelfs aan het eenvoudig opfrissen van een grenen tafelblad (vernis weghalen, schuren, bleken, white washen), ben je makkelijk een uur of 10 bezig
Dat zijn leuke hobby-projectjes, maar economisch is dat niet zinvol.

In België hebben de kringloopwinkels het statuut van "sociale werkplaats". Ze worden fors gesubsidieerd om twee redenen: recyclage en omdat ze "instap- een doorstroomtrajecten" aanbieden aan mensen die, om welke reden ook, niet meteen aan de slag kunnen in het reguliere arbeidscircuit. Ook in die kringloopwinkels is het aspect "opknappen" erg summier, zoniet onbestaande.

OND

OND

17-08-2018 om 12:20

BTW...

Als je je eens begint te verdiepen in BTW-wetgeving... In Belgie gold tot dit jaar op tampons en maandverband een tarief van 21%, voor prostitutiebezoek en aankoop van goud geldt het 0-tarief.
Onze rijkaards kunnen dus goud kopen zonder BTW te betalen, maar ze moeten vooral niet te exotisch gaan denken, want op ander kostbare metalen zoals zilver en platina betalen ze wel BTW, zij het dat daar een margeregeling geldt die doorgaans voordeliger is .

Kaaskopje,

Verdiep je eens op de prijzen van bekende sites met dergelijke meubels; bizar gewoon maar er is blijkbaar vraag naar.

bieb63

bieb63

17-08-2018 om 15:46

verschil 'basis'' kringloop versus vintage e.d.

M.i. moet je die 2 dingen niet door elkaar halen...... Denk maar eens aan echt antiek....

Je kunt ontzettend veel leuke tweedehands dingen kopen (m.i.) in de kringloop, op rommelmarkten, antiekmarkten en natuurlijk op Internet. Van vintage tot antiek. Allemaal gebruikt, maaaaaar bedoeld voor de liefhebber. Dat heeft dus een 'liefhebbers/verzamelaars/antiek/vintage enz' waarde. In principe: wat de gek er voor geeft.
Dat is echt heeeeel iets anders dan naar de kringloop gaan voor 'gewone' tweedehands glazen, vazen, een tv of koelkast of een gewone tafel die je evt. zelf opknapt.

Leuke tweedehands spullen scoren op een antiekmarkt of kringloopwinkel, is wat anders dan bewust uit financiële en/of duurzame overwegingen spullen kopen in een kringloopwinkel e.d.

Sloeber

Sloeber

17-08-2018 om 16:18

Hoe weet ik dat dan ?

‘Leuke tweedehands spullen scoren op een antiekmarkt of kringloopwinkel, is wat anders dan bewust uit financiële en/of duurzame overwegingen spullen kopen in een kringloopwinkel e.d.’

Dus het verschil zit m in; je koopt t omdat het leuk is òf vanwege financiële en/of duurzame overwegingen? Ben ik nou de enige die dat niet zo ervaart? Die én én prima vindt samengaan? Ik zie echt dat hele duidelijke verschil niet zo. En wat maakt het dan uit? Ik snap (echt serieus) die knip niet?

Kaaskopje

Kaaskopje

17-08-2018 om 22:41

Flanagan

Ik ben vooral benieuwd wat de specifieke winkel ervoor gaat vragen.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-08-2018 om 23:04

Bieb

"Vintage" is eigenlijk gewoon tweedehands, net als "brocanterie". Ik moet altijd lachen als mensen hun inboedel verkopen als brocanterie.

Plak er een thema, zoals een decennium, aan en opeens noemt men het dan vintage. Zo hebben wij vintage in de vensterbank staan. Koffie, thee en suiker van ik denk Brabantia uit de jaren '50. Op een kraam met vintage hangt daar een prijskaartje aan. Zo ook een setje pindabakjes van mijn ouders, met grotere schaal waaruit je pinda's serveert kwam ik tegen voor 50 euro. Het is een mooi setje, maar dat had ik niet verwacht. Bij ons in de stad een winkel met vintage-jurken. Of daarop gebaseerd, jaren '50/'60, énig vind ik ze. Dus bij vintage denk je wel snel aan een stijl, maar die vind je ook in de gewone kringloop. En de gewone kringloop is tegenwoordig hip, dus ook voor mensen die best nieuw kunnen kopen

bieb63

bieb63

17-08-2018 om 23:12

Sloeber

Natuuuuurlijk kan en/en. Waarom niet?
Dar maakt op zich ook niet uit.

Wat ik wilde zeggen is dat als duurzaamheid voor ieman een belangrijke beweegreden is, je naar een kringloop kan gaan om daaar bijv limonadeglazen te kopen of een kledingkast enz. Uiteraard is dat ook leuk voor je portemonnee, maar niet voor iedereen noodzakelijk. Maar als je duurzaamheid wel belangrijk vindt, is de kringloop een goede keus om huis tuin en keuken dingen te kopen.
Los daarvan kan iemand ook naar de kringloop gaan juist om bijzondere of vintage enz spullen te kopen. Niks mis mee, maar de beweegreden is anders, voornamelijk zijn dat
'Hebbendingetjes'

Ik wilde dus alleen die verschillende motieven en noidzakelijkhede of niet-noidzakelijkhede aangeven.
Zonder verder oordeel overigens....

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.