Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Wilma

Wilma

20-04-2012 om 14:47

Weer een heel belangrijke vraag

Ik zit elke keer in de categorie zwáár onbelangrijke vragen (eet je hagelslag die achter op 't bord blijft op of laat je die liggen was ook zoeen), maar goed.

Mijn man zegt 'Zuidelijk halfrónd' en ik zeg 'Zuidelijk hálfrond'. Geen idéé waarop we het allebei baseren, maar we gingen ons toen wel afvragen hoe het eigenlijk is en of meer mensen het op verschillende manier tegenkomen. Ikzelf hoor eigenlijk nooit halfrónd, maar 't is natuurlijk niet dat ik dit woord zes keer in een week hoor. Ik was in elk geval verbaasd toen mijn man zei "halfrónd". Zoon was ook verbaasd.

Hoe spreken jullie het uit ??


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hálfrond

Klemtoon op de eerste lettergreep.

Halfrond

HALFrond natuurlijk. Met de klemtoon op half.

HalfROND is wat je doet als je bij een gemiddelde rotonde de 2e afslag neemt. Dan ga je half rond.

Raar woord trouwens half. Half half half half half......

Ingrid

Op z'n wilma's

Echtgenoot en ik hebben zo'n meningsverschil over notulen.
Ik: noTUlen, hij: NOtulen

neteret mut

neteret mut

20-04-2012 om 15:29

Och

hier in B is soms de uitspraak ook anders. Ik zou bv misdadiger een klemtoon geven op mis niet op da. Ik zeg de klemtoon op half.

Hálf

En nótulen.

Chris

Vic

Vic

20-04-2012 om 19:34

Half

Hálfrond en verslag. Als het echt moet notúlen
Ik twijfel zelf altijd over misdadiger. Waar ligt daar de klemtoon?

Misdadiger

MISdadiger. Nooit op het idee gekomen dat het anders kon.

Aanstaande

Daar rommel ik zelf altijd mee. Ik zeg AANstaande dinsdag, maar dinsdag aanSTAANde.

Vic

Vic

20-04-2012 om 19:44

Nog meer

Hedera en pergola? Oh, en laatst bij de huisarts bleek dat hij impetigo anders uitspreekt dan ik (ik vermoed dat hij het goed heeft).

Haha!

Veel eigenlijk.
HEdera
PERgola
imPEtigo

Vic

Vic

20-04-2012 om 19:50

Dat dacht ik ook, maar de huisarts zei impeTIgo.

En als we toch medisch bezig zijn

ik dacht altijd coeli-A-kie, maar nu hoorde ik laatst iemand coe-LI-akie zeggen. Ik vond het raar klinken, maar hoe het hoort weet ik niet.

ishtar

ishtar

20-04-2012 om 20:21

Hálfrond

en cóeliakie (séúliakie, tenminste volgens de dokter, en sindsdien zeg ik het ook zo)

Halfrond

NOtulen
MISdadiger
impeTIgo
NAkomelingen

Biene M.

Biene M.

20-04-2012 om 21:36

Leuk

Ik zeg hAlfrond, notUlen, misdAdiger en seuliakIE. Maar niet vagIna (zoals een mij bekende gynaecoloog altijd zegt)

Ik ga op vakantie en ik neem mee...

noTUlen, een MISdadiger, een aanSTAANde (mijn toekomstige echtgenoot) een PERgola, een HERbera, een cliTOris en een VAgina (hoewel de bekkenbodem-therapeut-zwangerschap-gymnastiekjuf idd. vaGIna zei)
En ik ga natuurlijk naar het Noordelijke HALFrond, op AANstaande dinsdag.

En omdat ik het net op het tien uur nieuws hoor:
Ik noemde die vulkaan in Mexico (in mijn hoofd) altijd de PopoCAtePEtl. Op het nieuws hoor ik steeds PopocaTEPEtl

Margriet*

Margriet*

20-04-2012 om 22:28

Lol, ik neem ook nog mee

waarschijnlijk het meest vaak verkeerd gezegd, een KatAlogus en ik ga naar St MichielsgestEl. (als we daar langs rijden moet ik het altijd fout zeggen.... )

Margriet*

Margriet*

20-04-2012 om 22:29

O ja

en in mijn tuin groeit CampAnula.

Zus

Zus

20-04-2012 om 22:40

Vagina

Hoorde toevallig van de week dat het echt vaGIna moet zijn,ik zei ook altijd VAgina. Verder noTUlen, HALFrond en norMAliter. En coeliaKIE. Denk ik.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-04-2012 om 22:54

Wilma

Er staat mij bij dat jullie in Limburg wonen en ik hóór in mijn hoofd een denkbeeldige Limburger halfrónd zingen. Laag bij half, zingend naar hoog bij rond. Niet abnormaal voor Limburg naar mijn idee, maar ik ben geen Limburger en heb er eigenlijk niet echt verstand van
Ik zeg HALFrond, notUlen, MISdadiger, VAgina en HeerhugoWAARD.

Wisse

Wisse

20-04-2012 om 23:29

Hedera

klimOP

krin

krin

20-04-2012 om 23:31

Pagina en vagina

dan zijn het vast ook gynaecologen die paGIna zeggen.
Het schijnt ooit toch echt NOtulen geweest te zijn, maar ook klemtonen zijn aan taalverandering onderhevig, zo blijkt. Al zie ik die vaGIna voorlopig niet aanslaan.
Dan is er nog carnaval, dat ik sinds ik Brabants gelieerd ben weet uit te spreken als carnaVAL.

Tink

Tink

21-04-2012 om 14:46

Heu margriet

Dat plaatsje heet toch echt St. MichielsGEStel hoor
En het is ook ROSmalen en niet RosMAlen zoals het op het journaal altijd gedaan wordt.
Ohja en nu we toch bezig zijn: Oisterwijk en Goirle spreek je uit als OOSterwijk en GOOrle, die oi is geen oj.
Notulen schijnt officieel inderdaad de klemtoon op de 1e lettergreep te hebben, maar dat bekt niet lekker vind ik. Ik hoor het ook nooit iemand zo zeggen.

koentje

koentje

21-04-2012 om 15:42

Zo blijf ik me af vragen

is het Epilepsie of epiLEP sie of epilepSIE?

Fiorucci

Fiorucci

21-04-2012 om 16:12

Koentje

Ik hoor van artsen altijd: EpilepSIE. Zo zeg ik het zelf ook.

Margriet*

Margriet*

21-04-2012 om 17:01

Tink

i know

Nog een leuke: is het energie (spreek uit schie) of enerGie (dus met een harde G).

Emmawee

Emmawee

21-04-2012 om 22:50

Nee hoor, p!

Enerzjie.

Emmawee

Emmawee

22-04-2012 om 12:16

Joepie! (o.t.)

Wanneer doe je weer eens Gezèllug mee met de spelletjes, P?
Enerschie heb ik idd nog nooit van gehoord, energie wel, vaak met zachte g. Is Gristelijk al aan de orde geweest?

Margriet*

Margriet*

22-04-2012 om 20:51

Mijn vader

Natuurkundige zegt het altijd. Maar hij is 80, misschien is het een ouderwetse uitspraak.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.