Off-topic discussies

Ina333
03-09-2025 om 07:41
Welke hobby starten: keramiek of tekenen?
Ik zou als volwassene (ben bijna 30) graag een nieuwe hobby starten. Ik twijfel tussen keramiek en tekenen. Ik zou dit vooral willen doen om nieuwe mensen te leren kennen. Heb ook totaal geen voorkennis.
Iemand tips of ervaringen om de juiste keuze te maken?

Izza
03-09-2025 om 08:34
Nee, hou eens op eindeloos onzinnige draadjes te openen. Waarbij je nooit meer komt reageren. En niets doet met advies. Zoek psychische hulp!

Anoniemvoornu
03-09-2025 om 08:58
To ga gewoon eens iets proberen , ga een keer naar een proefles enz. En maak eens een eigen beslissing, dit gaat nergens over... reageer eens wat meer inhoudelijk in je topics , je kan geen huis kiezen , heb je eindelijk gekozen en ben je verhuisd? je kan geen hobby kiezen waarom zou een forum beter weten als jijzelf wat je leuk vind om te doen? En nee kinderen in wat voor vorm zou nu niet passend zijn in je leven , je bent of zeer onvolwassen of dit is gewoon nep

troelahoep
03-09-2025 om 09:32
Jeetjemineetje. Ik vraag me eigenlijk af, doet forumbeheer ook nog iets aan dit soort gevallen? Misschien legt dat iets meer gewicht in de schaal als zij Ina333 aanmoedigen om hulp te zoeken dan als forumleden dat doen.

1968
03-09-2025 om 12:07
Sowieso een proefles doen. Ik had me ingeschreven voor een cursus tekenen en toen bleek iedereen minstens 10 tot 20 jaar ouder te zijn dan ik (en dat zou nog niet eens een probleem hoeven te zijn) maar ze waren met zijn allen gewoon nors en niet spraakzaam. Ik heb de 8 lessen afgemaakt (het kwam niet in me op om dan maar te stoppen en weet ook niet of ik mijn geld zou terugkrijgen (is al lang geleden) maar ik ging het doen om een beetje contact te leggen in mijn nieuwe dorp...nou niet met deze mensen dus
Dus check vooral of je de proefles leuk vindt en of de mensen een beetje gezellig doen onderling.

1968
03-09-2025 om 12:10
Ben ik nog een keer, ik heb toen ook een tijdje wat verschillden workshops gedaan. Worshop haren opsteken, workshop fotografie en ik had met een vriendin zelfs overwogen om een workshop metselen te doen (maar die was wat duur) Workshops zijn vaak maar 1, 2 of 3 keer dus je zit er niet enorm lang aan vast en vaak moet je met dat soort lessen ook wel samenwerken met de andere cursisten.

Jonagold
03-09-2025 om 12:47
Meisje toch, zoek alsjeblieft hulp! Er speelt vast iets bij je (autisme, als ik moest gokken) en dan heb je vaak gewoon een steuntje in de rug nodig. Ga naar je huisarts, leg uit dat je problemen hebt met zelfstandig je leven leiden en het maken van keuzes en kijk of je bij een praktijkondersteuner terecht kan. Iemand die je even bij de hand neemt en je wellicht door kan verwijzen voor onderzoek voor een eventuele diagnose en hulp. Zo kom je nergens!
Stap 1 is dus de huisarts, stap 2 op jezelf gaan wonen, en stap 3 is dan daar in de buurt mensen leren kennen. Niet in een andere volgorde alsjeblieft, en zeker nog niet nadenken over kinderen. Dat je op je 30e nog geen geschikte partner hebt wil niet zeggen dat je die nooit vindt. Maar nu een kind op de wereld zetten is vragen om ellende. Voor jezelf, maar vooral voor dat kind. Een kind krijgen is altijd een egoïstische keuze, maar een kind krijgen als je weet dat je zelf niet in staat bent om er goed voor te zorgen is wel de overtreffende trap. Dat kan alleen maar heel veel drama opleveren.
Echt, ga wat aan je problemen doen. Heel veel mensen hier wensen je echt het allerbeste toe, maar vanachter onze toetsenborden kunnen we je alleen maar aanmoedigen. Dat doen we dan ook met zijn allen. ZOEK HULP!

snoepjeharibo22
03-09-2025 om 12:54
kan beheer of een moderator niet opgeroepen worden in een comment doormiddel van @? Ik denk dat deze dame echt beschermt moet gaan worden voor/tegen zichzelf door niet meer te kunnen plaatse.

Pippeltje
03-09-2025 om 14:09
Wat reageren jullie hysterisch op een vraag zeg. Het is inderdaad een wat onbenullige vraag, maar kom op: daar meteen autisme of weet ik wat voor fantasieën aan koppelen? En "kan forumbeheer haar niet tegen zichzelf in bescherming kan nemen, zodat ze niet meer kan plaatsen"?
Ina 333: als je creatief bent zijn er vele dingen die je kunt gaan doen. Voor veel hobby's (o.a. tekenen) heb je weinig nodig: papier,een fineliner, potlood en gum is genoeg om met tekenen te beginnen. Als je denkt dat je niet zo goed bent in tekenen en je zoekt ontspanning: ga dan eens bij you tube filmpjes kijken voor "zentangle voor beginners". Dat zijn tekeningetjes waarbij je patronen maakt: heel simpel en je maakt toch al snel iets moois.
Gaat het je om contact maken met anderen? Dan kun je ook gaan kijken naar workshops zentangle die je kunt gaan doen. Er worden er veel gegeven.
Je kunt ook filmpjes kijken over keramiek: je gaat vanzelf voelen of je er al zin in krijgt. Veel plezier!

Izza
03-09-2025 om 14:13
snoepjeharibo22 schreef op 03-09-2025 om 12:54:
kan beheer of een moderator niet opgeroepen worden in een comment doormiddel van @? Ik denk dat deze dame echt beschermt moet gaan worden voor/tegen zichzelf door niet meer te kunnen plaatse.
Je kunt op het uitroepteken drukken aan de rechterkant.
Deze forummer blijft zinloze topics openen. En blijkt elders al een ban te hebben. Erg storend voor anderen.

Jonagold
03-09-2025 om 14:25
Pippeltje schreef op 03-09-2025 om 14:09:
Wat reageren jullie hysterisch op een vraag zeg. Het is inderdaad een wat onbenullige vraag, maar kom op: daar meteen autisme of weet ik wat voor fantasieën aan koppelen? En "kan forumbeheer haar niet tegen zichzelf in bescherming kan nemen, zodat ze niet meer kan plaatsen"?
![]()
Ina 333: als je creatief bent zijn er vele dingen die je kunt gaan doen. Voor veel hobby's (o.a. tekenen) heb je weinig nodig: papier,een fineliner, potlood en gum is genoeg om met tekenen te beginnen. Als je denkt dat je niet zo goed bent in tekenen en je zoekt ontspanning: ga dan eens bij you tube filmpjes kijken voor "zentangle voor beginners". Dat zijn tekeningetjes waarbij je patronen maakt: heel simpel en je maakt toch al snel iets moois.Gaat het je om contact maken met anderen? Dan kun je ook gaan kijken naar workshops zentangle die je kunt gaan doen. Er worden er veel gegeven.
Je kunt ook filmpjes kijken over keramiek: je gaat vanzelf voelen of je er al zin in krijgt. Veel plezier!
Heb je al haar topics gelezen? Zo nee: we reageren hier niet zomaar zoals we doen. We reageren vanuit het beeld dat we in de loop der jaren van haar hebben gekregen en dat is een beeld van een onvolwassen getroebleerde jonge vrouw. Dat los je niet op met een hobby.
En ik roep niet zomaar wat: ik heb (ruim) ervaring met autisme in mijn directe omgeving.

Pippeltje
03-09-2025 om 14:30
Het is een regel op het forum dat je info uit andere topics niet gebruikt als die persoon een ander topic opent.

IMI-x2
03-09-2025 om 14:36
Pippeltje schreef op 03-09-2025 om 14:30:
Het is een regel op het forum dat je info uit andere topics niet gebruikt als die persoon een ander topic opent.
En wat als iemand binnen een paar dagen 3 overlappende topics opent? Dan ontkom je daar niet aan. Deze TO komt letterlijk al jaren met min of meer dezelfde vragen.