Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

koentje

koentje

09-09-2012 om 14:03

Welke partij kiezen jullie?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

D66 maar weer

Al jaren kom ik volgens alle kieswijzers uit op de Partij voor de Dieren. Ik vond dat altijd een partij voor vrouwen die hun kerstkaarten mede namens hun katten ondertekenen of Koos Koetsachtige types. Maar ik ben toch maar eens het partijprogramma gaan lezen en tot mijn verbazing bleken ze met heel veel punten precies te willen wat ik wil. En ik was het nergens echt mee oneens. Die partij heeft gewoon een verkeerde PR met geneuzel over ronde of vierkante vissenkommen voor goudvissen. Ik stemde bijna altijd D66, maar toen ik de vorige keer in hun verkiezingsprogramma stond dat ze consultatiebureaubezoek verplicht wilde stellen en niet-opdagende ouders actief wilden gaan opsporen haakte ik af. Dus vorige keer PvdD gestemd. Maar nu kom ik toch weer terug op D66. Hartstikke leuk, die PvdD, maar wat maken die nou helemaal klaar met zijn tweetjes, of drietjes? Het wordt nu wel eens tijd dat er snel geformeerd kan worden en dat er geen kabinet van 7 kleine clubjes komt bij wijze van spreken. Dus ik wilde mijn keuze beperken tot de wat grotere partijen. Nou slaat D66 ook niet echt een deuk in een pakje boter, maar ze zouden nu wel een rol van betekenis kunnen gaan spelen. Daar hoop ik dan maar op.

skik

Maylise

Maylise

10-09-2012 om 17:32

Het wordt GL maar niet helemaal 100% van harte. Ik vind het fijn dat GL het milieu een warm hart toedraait, pro internationalisatie is maar ik vind het jammer dat ze iets minder liberaal zijn geworden de laatste tijd.

Ik zou mezelf eerder als liberaal beschrijven maar dan niet op de VVD manier. Die obessie met auto's en banken heb ik weinig mee. Daarnaast is de VVD vooral liberaal als het aankomt op de onderkant van de samenleving en worden juist de hogere inkomens beschermt. Daarnaast gaan bepaalde VVD punten met betrekking tot bijvoorbeeld immigratie ook niet samen met het liberalisme in mijn ogen.

SP wordt het ook zeker niet. Best sympathieke club in sommige opzichten maar hun verstikkende regels voor ondernemers en hun houding ten opzichte van Europa maakt al dat ik er nooit op zou stemmen.

PVDA of D66 zou dan het alternatief worden. Dan voel ik me toch net iets beter thuis bij GL. Overigens heb ik op beide partijen wel eens gestemd. Vroeger zelfs wel eens CDA gestemd maar daar zit ik nu helemaal niet mee met op een lijn.

Maylise

Maylise

10-09-2012 om 17:37

Christen unie

CU heeft best aardige ideeen en het lijken me ook integere mensen. Wat dat betreft zou ik er best op willen stemmen. Echter zolang de CU nog steeds wijst naar de Drie Formulieren van Eenheid in zijn grondslag zal ik er als katholiek niet op stemmen uit principe. Daarnaast werkt het CU vaak samen met de SGP en daar heb ik ook moeite mee. Dus CU gaat het ook niet worden.

Rieke

Rieke

10-09-2012 om 19:36

Ik stem op de CU, als beste alternatief voor mij.
En ik stem altijd op de eerste vrouw op de lijst.

Ik stem SP, vanwege de ideologie en hun manier van politiek voeren. De SP is de enige partij die ook buiten verkiezingstijd of als er geen camera's bij zijn actie voert.
Mijn man stemt PvdD en hoewel ik het eens ben met hun standpunt dat eeuwige economische groei niet houdbaar is, blijf ik toch echt een SPer.
Ik zou nooit strategisch stemmen omdat dat a) meestal niet werkt (gaat Samson toch met Rutte samen) en b) kleine partijen van nu kunnen over een paar jaar opeens groot zijn (en andersom). In de laatste peiling die ik zag had bijvoorbeeld PvdD 3-4 zetels en GL 4-5, nauwelijks verschil dus, terwijl GL voor veel mensen veel groter en belangrijker klinkt dan de PvdD.
Christen Unie zou ik nooit stemmen vanwege hun standpunten over homo- en vrouwenrechten en hun samenwerking met de SGP.

Fiorucci

Fiorucci

11-09-2012 om 07:08

Maaike

Ik ben niet met je eens dat andere partijen geen campagne voeren buiten verkiezingstijd. Hier in de stad is D66 bijvoorbeeld ook altijd actief en zichtbaar.

Conference

Conference

11-09-2012 om 10:18

Een pot nat

Zodra de formatie begint, begint meteen het onderhandelen. Als jullie dit punt laat vallen, dan laten wij dit vallen en jij krijgt er dit voor in de plaats en dan nemen wij dat. Logisch, want ze willen allemaal regeren, maar zo kom je als kiezer toch een soort bedrogen uit.
Dus het is bij mij een kwestie van wegschrappen. VVD en CDA hebben het verknalt, die schrap ik weg. Kleine partijen, daar ga ik me niet in verdiepen, ook schrap. PVV vind ik onbetrouwbaar, krijgt mijn stem zeker niet, dus die schrap ik ook weg. D66 en Groen Links tja ik weet het niet, voelt gewoon niet goed, schrap.
Ik vind het partijprogramma van SP goed, maar ik vind Emiel Roemer niet echt als een sterke persoonlijkheid naar voren komen, ik twijfel of hij geschikt is, om ons land als minister-president te vertegenwoordigen. En dan is er ook nog PvdA, Diederik Samsom vind ik wel behoorlijk sterk en duidelijk, alleen vraag ik me af of hij de dingen die hij zegt, kloppen of dat het een goed staaltje mediatraining is die zijn werk doet. Nou ja, ik mag er nog een nachtje over slapen, het wordt dus waarschijnlijk 1 van die twee.

Petra.v.S.

Petra.v.S.

11-09-2012 om 12:06

Sopn

Eindelijk een partij waar ik helemaal achter kan staan.

Heel het financieel systeem anders indelen, naar het voorbeeld van IJsland, die na hun faillissement de banken verantwoordelijk hebben gesteld voor heel de schuld en de burgers vrij hebben gesteld. IJsland is nu het europese land met de meeste economische groei.

Een onvoorwaardelijk basisinkomen voor iedere nederlander. Daarboven mag iedereen verdienen wat hij wil en betaalt iedereen 25% belasting. Iedereen, dus ook de multinationals die nu haast geen belasting betalen.
Dat het basisinkomen haalbaar is is uitgebreid onderzocht en staat op de website www.basisinkomen.nl

Kritisch over wat ons wordt verteld door de media, politiek, farmaceutische industrie. Niet alles is zoals ons wordt voorgehouden. Meer openheid over alles.

Dit en nog veel meer onderwerpen die mij aanspreken en die ik heel belangrijk vind.

Snuggle's

Snuggle's

11-09-2012 om 14:37

Sopn

Goh, ik had er nog nooit van gehoord, maar het klinkt interessant dat basisinkomen. Ik ga me er eens in verdiepen.

Tirza G.

Tirza G.

11-09-2012 om 15:48

Snuggle's

Dat is nou eens even een heel oud gedachtengoedje uit het feminisme, dat basisinkomen. Volgens mij bedacht door Joke Smit (er is een land waar vrouwen willen wonen).

Tirza

Mavyan

Woehahahahahaha!

Groeten,

Temet

Fiorucci

Fiorucci

11-09-2012 om 17:17

Welnee mavyan

Bijstand krijg je niet zomaar en gaat vergezeld van allerlei plichten. als je bijverdiend krijg je minder alimentatie. Dus dat is geen basisinkomen waarvan je zelf kunt beslissen of je iets extra werkt of niet.

Iris

Iris

11-09-2012 om 17:33

Ik stem op de SP. Vorige keer heb ik stategisch op de PvdA gestemd, maar nu ga ik weer SP stemmen. Zo links mogelijk! Heb ook vaak Groen links gestemd. Ik vind dat Emile Roemer het best goed doet. Alles beter dan die enge Rutte!

Petra.v.S.

Petra.v.S.

11-09-2012 om 18:15

Basisinkomen

Het idee van een basisinkomen is inderdaad niet nieuw.

Wat wel nieuw is is dat er nu een partij is die het daadwerkelijk wil gaan invoeren. Het is de afgelopen jaren goed onderzocht en het is financieel haalbaar. En inderdaad, het is onvoorwaardelijk, dus absoluut niet te vergelijken met de bijstand.

Als je meer wil weten kun je kijken op www.basisinkomen.nl of www.sopn.nl

ijsvogeltje

ijsvogeltje

11-09-2012 om 19:20

Kieskompas

"En vergeet de invloed van de kieswijzers/kompassen niet. Ik vraag me af of die wel allemaal zo neutraal zijn. Of kom ik nu paranoia over?"
Een beetje, maar dat is niet erg. Er zijn er nogal veel, en die zijn vast niet allemaal even 'neutraal'. Kijk dus ook vooral naar de partij die er achter zit.
Maar een betrouwbaar advies kan er natuurlijk sowieso niet uitkomen. Het regeren van een land is nogal complex, en niet terug te brengen naar 30 stellingen. Zo wordt de zorg in een paar van die testjes gereduceerd tot de discussie of de eigen bijdrage omhoog mag of niet. Wat zou het heerlijk zijn, als dat slechts het enige dilemma was. De Europese vraagstukken worden teruggebracht tot een vraag als 'moet er meer toezicht komen op de banken'.
Wil je je echt serieus voorbereiden, dan zul je toch de partijprogramma's moeten doorspitten. En dan nog vond ik het deze keer best lastig om een gedegen keuze te maken.
Ik vind het belang van de lijsttrekker trouwens wel groot. Geen enkele partij zal een absolute meerderheid gaan halen, dus het partijprogramma kan per definitie niet volledig worden uitgevoerd. Je weet op voorhand niet op welk vlak de concessies gedaan worden. Alleen naar de inhoud kijken kan dus ook tot teleurstellingen leiden.

esmee

esmee

11-09-2012 om 20:31

Pvv

ik stem op de PVV

bibi63

bibi63

11-09-2012 om 21:56

Basisinkomen / sopn

Maar wat staat er dan tegenover dat basisinkomen (plicht)? Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die dat basisinkomen te laag vinden (of zowiezo al in een huis wonen waarvan je dat niet kan betalen), een leuke, goede baan hebben, een hoge opleiding en lekker erbij werken en verdienen. Het is fijn voor mensen die ongewild in de bijstand zitten, van een AOW'tje leven enz. Maar zijn er dan niet een heleboel mensen die dat onvoorwaardelijke inkomen wel prima vinden. Het zal hoger zijn dan nu de bijstand neem ik aan, anders gaat het nergens over. Wat nu als je met een eenvoudige saaie baan hetzelfde verdiend als dat dadelijk dat basisinkomen zou zijn? Blijft iedereen dan nog die eenvoudige saaie baan doen, of denken sommigen: ik stop, want dat basisinkomen heb ik toch? Wat voor plichten staan er dan tegenover dat basisinkomen?
Of denk ik nou te simpel?
Gr. Bibi

Chippie

Chippie

11-09-2012 om 23:19

Esmee

Ik ben heel benieuwd waarom je PVV stemt? Het is een hele oprechte, integere vraag. Ik zou het heel graag proberen te begrijpen.

En dit bedoel ik absoluut niet aanvallend: ik begrijp daar namelijk helemaal niets van. Ik vind Wilders rondom onbeschoft (zie debat vanavond). Door zijn opstelling is zijn rol in Den Haag uitgespeeld. En misschien ben je het met zijn denkbeelden eens - daar wil ik geen oordeel over vellen - maar een stem op hem lijkt me weggegooid: niets en niemand wil nog met hem regeren en/of serieus reageren op een amendement of motie van zijn kant.

En ik zou me niet met zijn stemmers willen of kunnen identificeren. Dat heeft te maken met zijn in mijn ogen 'oenige' voorstellen (bv de euro moet terug) maar ook de wijze waarop hij zijn voorstellen presenteert.

Ik vind het knap dat je 'open en bloot' aangeeft PVV te stemmen. Ik ken echt niemand die daar voor uitkomt...

Snuggle's

Snuggle's

11-09-2012 om 23:36

Basisinkomen nieuw draadje

Ik heb een nieuw draadje gestart hier over het basisinkomen. Ik hoop dat je daar ook wil reageren Petra? Ik ben oprecht benieuwd naar de vragen die hier ook gesteld worden.

Maylise

"Daarnaast werkt het CU vaak samen met de SGP en daar heb ik ook moeite mee"
Ze regelen een restzetel. Maar hoe dat werkt weet ik niet precies. Ze hebben wel wat andere denkbeelden hoor. Ik zou nooit op de SGP stemmen.
Maar goed, ook de CU heeft dingetjes die me minder aanstaan, maar dat hebben alle partijen.

Ik stem

SP.
Ik stem al jaren op die partij waarvan ik vermoed dat die het meest opkomt voor de zwakkere in de samenleving. Dat is wel eens CU geweest en de laatste paar verkiezingen SP. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik er ook niet aan moet denken dat de SP het alleen voor het zeggen heeft, maar een flink tegengeluid tegen een groot VVD van economische groei ten koste van alles lijkt me erg wenselijk.

Die arbeidskorting van de pvda

Ik las gisteren dat de PvdA de arbeidskorting voor ZZP'ers wil afschaffen. Moet daar nog even over nadenken.

Chris

esmee

esmee

12-09-2012 om 09:39

Chippie

Ik ga op de PVV stemmen omdat de meeste standpunten (ik zeg de meeste en zeker niet alle) van de PVV overeenkomen met hoe ik over de zaken denk.
Als tweede kwam de VVD uit de bus.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

12-09-2012 om 10:29

Pvv

Ik ken wel mensen die de vorige keer PVV hebben gestemt. Dat was vooral om te rellen en omdat ze gewoon veel last hadden van vervelende marokkaanse jongeren in hun buurt. Niet verstandig, maar ik kon het eigenlijk ook best begrijpen. Niet zo leuk als je ineens een grote moskee om de hoek hebt.
Maar dat er nu nog mensen zijn die op Wilders stemmen verbaast me echt. Hij zet zichzelf zo idioot neer, gisteravond was gewoon tenenkrommend. Oei, wat keek Samsom woest soms.
Ik ben trouwens geswiched van Vvd naar PvdA. Moet eerlijk zeggen dat het door Samsom komt dat ik hun partijprogramma eens goed ben gaan lezen. Cohen vond ik echt niet een voorbeeld van iemand die op de barricaden staat. En hoewel ik absoluut liberaal denk en toch altijd rechts van het midden sta denk ik nu dat de PvdA beter bij onze portemonee past. En dat is voor mij toch wel belangrijk.
Ik ben heel benieuwd wat het gast worden vanavond.

Fiorucci

Fiorucci

12-09-2012 om 13:17

mirabella

mirabella

12-09-2012 om 16:33

Oeps

Oeps, had bijna per ongeluk PVV gestemd. Ik had mijn leesbril niet bij me en zocht bij de PvdA, dacht ik, naar degene op wie ik wilde stemmen. Ik kon die persoon maar niet vinden maar wist zeker dat ie in de top 10 stond. Ik ga helemaal naar de bovenste van de lijst, naar de lijsttrekker en zie Wilders staan. Foutje, dus. Bij de PvdA vond ik de persoon gelullig al snel.
Nog een leuke aneldote: dochter van net 15 bestudeerd de kandidatenlijst die je thuis krijgt. Ze vindt de stemlokalen interessant en bestudeert ook de kandidaten. Ze ziet bijvoorbeeld bij de pvdd iemand staan die ze kent en ineens ziet ze bij de PvdA Maarten van Rossem, UtJrecht staan. ¨He mam, is dat die man van de slimste mens?¨ ¨Ja meid, dat is m.¨ ¨hee, doet ie ook aan politiek?¨ ¨nee, hij staat alleen maar op de lijst als lijstduwer. Dat heeft hij zelf gezegd.¨ ¨Ik weet niet wat dat is maar als ik mocht stemmen, dan zou ik op hem stemmen, hij is zo leuk brommerig grappig.¨ ¨Ja meid, dat is nou net de bedoeling van een lijstduwer.¨

Fiorucci

Fiorucci

13-09-2012 om 07:04

Izar

Vraag ik me ook weleens af...alhier was het ook weer een heel gedoe om een moskee te situeren in een wijk. Een vrij kleine overigens, zonder minaretten.. Maar dat is weer zalig uit de hand gelopen,compleet met een bedreigde wethouder enzo. De moskee is er dus nog niet.

Brianna F

Brianna F

13-09-2012 om 10:18

Pvv

Het is heel opvallend dat jullie het telkens over de al dan niet charismatische uitstraling van de lijsttrekkers hebben en helemaal niet over de inhoud van het partijprogramma. Ik stem op een partij, niet op een persoon.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

13-09-2012 om 10:26

Moskee

Ik vind het ook prachtige gebouwen, maar toch liever niet hier in de betuwe tussen de koeien en de bloesem. Er zijn plannen geweest hier om zo'n groot gebouw hier bij de entree van onze stad te zetten. Ik ben toch blij dat dat niet door is gegaan.
Smaken verßchillen nou eenmaal.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.