Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Monique D*

Monique D*

20-11-2014 om 17:33

Welke voorwerpen kan jij je uit je jeugd herinneren, waarvan de kinderen van tegenwoordig zich niets bij kunnen voorstellen?


Mijntje

Mijntje

21-11-2014 om 09:58

fluitketel en oude bandrecorder

Ik heb ook nog een fluitketel. Ik vind dat wel zo gezellig klinken.
En verder had ik in de jaren negentig nog een oude bandrecorder en monteerde ik daar geluid op. Volgens mij ligt die nog in de schuur???? Het lijkt mij wel leuk voor mijn zoon, gewoon handwerk ipv digitaal. Leuk speelgoed!

Wij hebben ook nog bakken vol dia's en een projector, alleen kijken we haast nooit.

Kaaskopje

Een handboor vind je waarschijnlijk nog in een goed gesorteerde ijzerzaak, en een handmixer had je tot voor kort zelfs gewoon bij de Hema. Maar als die ze niet meer heeft: Dille & Kamille lijkt me een goed adres voor dat werk. Weet alleen niet of die in Alkmaar zit.

Groeten,

Temet

Thursday Next

Thursday Next

21-11-2014 om 10:05

kraantjeskan

Koffie uit de kraantjeskan bij mijn opa en oma, met een grote klont kandij erin.
De matrixprinter met kettingpapier, daar hebben wij nog steeds een grote stapel van.

mirreke

mirreke

21-11-2014 om 10:14

Handgrasmaaier

Zo eentje die je zelf moet rollen.

Dat vinden mijn kinderen zo bizar. Terwijl ik laatst nog iemand deze zag gebruiken.

Een typemachine met lint, een typemachine met zo'n bolletje (man, man wat was mijn vader daar wijs mee...) Calceerpapier, om kopietjes te maken terwijl je aan het typen was.

Inderdaad pen en inkt, op de kleuterschool...

En ja, die grijze vuilnisemmers, ineens komt er een hoop boven, blijkbaar was dat een goed geïntegreerd onderdeel van het leven, de vuilnis.

Bij ons kwam een palingboer voorbij, die had dan zelf gevangen palingen in de achterbak en hij slachtte ze waar je bij stond... Gruwelijk en fascinerend tegelijk.

Inderdaad ook cassetterecorder, pickupje met singletjes, en zelf had ik later eerst een walkman en daarna een discman, zo'n gele van Sony.

Mijn vader had een filmcamera met super8 filmpjes, en zo'n apparaat om te monteren, hartstikke leuk, en een projector die dan dat ratelende geluid maakte als je zat te kijken. Oude bandrecorder hebben we ook nog. Mooi geluid!

De auto's zonder veiligheidsgordel, waar je als kind gewoon lekker op de achterbank kon zitten hoe je maar wilde, of lekker liggen slapen. (supergevaarlijk natuurlijk, maar toch hoorde je nooit over ongelukken).

Eigenlijk is alles ook al genoemd.

Suze

Suze

21-11-2014 om 10:16

zelfgemaakte skelter

zie je volgens mij niet meer.
Allemaal van die mooie, dure, tegenwoordig.

In zijn algemeenheid werd er meer zelfgemaakt.

En ik heb zelf (op kamers) nog een petroleumkachel gehad. Werd af en toe door een petroleumwagen bijgevuld. Voor ik hem aanstak moest ik er een klein laagje petroleum in laten lopen. Als ik het even vergat "verzoop" hij en moest ik weer alles opdeppen. Wat een gedoe. Maar had wel zijn charme nu zo achteraf .

Wij hebben nog wel dekens (op zolder), maar gebruiken ze weinig.

Stonden de fotocamera's met fotorolletjes en zonder schermpje er al bij?

Leuk draadje!

Sis

Als je je huis zo eens doorloopt en gaat tellen hoeveel stekkers je hebt schrik je echt, het zijn er altijd veel meer dan je denkt. En er komen er steeds meer bij. Toen ik hier 7 jaar geleden kwam wonen was ik blij met zo veel stopcontacten. Nu moet ik vaak zoeken waar ik een telefoonoplader in kan pluggen en heb ik weet ik hoeveel stekkerdozen.

Bij Dille en Kamille heb ik ook al verlekkerd gekeken naar zo'n handmixer en een passeerzeef. Handboortjes heb ik in de schuur liggen, het is ook veel handiger om die te gebruiken als je een simpel gaatje nodig hebt. In mijn hele huis ligt parket, ik stofzuig een paar keer per jaar de kleden en verder veeg ik met de bezem. Veel wendbaarder, geen herrie en je bent net zo snel klaar. En vegen is lekker zen.

skik

Half a twin

Half a twin

21-11-2014 om 10:30

Jabo vloerbedekking

In het eerste huisje van mijn ouders hadden ze jabo vloerbedekking laten leggen, een soort geweven kokosmat. Niet zo koud als het toen veel gebruikte zeil maar wel ruw.
Toen we verhuisden naar een grotere nieuwbouw woning paste het stuk jabo uit de huiskamer precies in de kamer waar mijn tweelingzus en ik gingen slapen.
Ruw aan je blote voeten! Op de grond met je poppen spelen zorgde voor forse afdrukken in je blote benen. Onverslijtbaar, dat wel maar het heeft toch plaats gemaakt voor wat zachter materiaal.
Niet aan kinderen van nu uit te leggen wat het precies was, en een stukje laten zien kan niet meer.

Vera*

Vera*

21-11-2014 om 10:51

Herinneringen

Wat een herinneringen komen hier boven!
Bij ons kwam de aardappelman met paard en wagen en een keertje was hij heel erg laat want het paard wilde zich in de wei niet laten vangen.
Ik was een jaar of acht en toen werd de gaskachel ingeruild voor aan te leggen c.v..
De afstandsbediening voor de tv was er al heel snel bij ons. Dat was ik namelijk doordat ik zo dicht bij de tv zit hoef(de) ik alleen maar mijn arm uit te steken om op het knopje te drukken.
Mijn zusje en ik gingen bij ons in de buurt oud papier ophalen. Daarna met volle karren naar de oud papier opkoper. Vlak daarnaast zat de sigarenboer waar het verdiende geld werd verbrast voor snoep (dat al op was voor wij thuis waren).
Gelukkig kwam de melkboer aan de deur zodat je niet met zware glazen flessen hoefde te sjouwen.
Verder alles wat hiervoor genoemd is, brengt herinneringen boven.

mijk

mijk

21-11-2014 om 12:14

Wij hebbeneen flink grasveld

en gewoon een handmaaier. Net een nieuwe gekocht. Mijn kinderen kunnen er ook prima zelf het gras mee maaien. Die vinden het dan weer hilarisch dat alle buren met kleinere tuinen dat met een electrisch ding doen. Wij hebben in de tuin geen electrische rommel. Dan horen we de vogeltjes niet meer.

Hier had ik laatst ook een heel boos kind. Ik zou poffertjes maken maar dat deed ik niet. Ik stond het beslag te mixen dus ik vroeg hem hoe je dan poffertjes maakt.

Die maak je niet: die piep je was zijn antwoord

Hij vond de mijne lekkerder...

Mijk

p.s. Mijn kinderen vonden laatst een oude luchtpostbrief. Dat vond dochter heel romantisch. en dat was het natuurlijk ook.

snijbonenmolen

als we snijbonen gingen eten, moest ik de molen op een uitschuifbare houten plank in de keuken vastmaken en dan in de twee openingen elke keer een snijboon stoppen. En maar kijken welke 't eerst helemaal gemalen was. Maar wel lekker !

handgrasmaaier (ot)

Hebben wij ook gewoon hoor. We hebben er zelfs 2 want grote tuin, dan kun je het mooi samen doen. Ik erger me rot aan al die vreselijke lawaaiige elektrische maaiers. En het gaat trouwens ook gewoon sneller met een handmaaier.
Heggen, struiken en grasrandjes enz. knip ik trouwens ook allemaal met de hand. Volgens mij is juist de essentie van tuinieren de rust en stilte en het lekker met je handen bezig zijn. Maar goed, blijkbaar is dat ook een uitstervende visie...

Barvaux

Barvaux

21-11-2014 om 12:30

suze

Ben ik met je eens maar bedoel je geen zeepkist?

Als kinderen vaker iets zelf zouden maken waarmee ze spelen zouden ze er waarschijnlijk ook langer mee spelen?

Katniss

Katniss

21-11-2014 om 12:37

De SRV

Bij ons in de straat kwam de SRV-man. Daar gingen we vaak snoep halen zonder te betalen want we lieten het opschrijven. Pas veel later kwam ik erachter dat mijn moeder dat dan natuurlijk wel moest betalen aan het eind van de maand.
Mijn overgrootouders woonden tegenover ons. Zij hadden nog een wastobbe met wasbord en wringer. Toen mijn opa als verrassing een wasmachine had gekocht is mijn overgrootmoeder helemaal door het lint gegaan, dat kwam haar huis niet in. De volgende dag is hij dus weer opgehaald. Zij kookte ook nog op een petroleumpitje, en had een strijkijzer dat op dat pitje moest worden opgewarmd. Dat was overigens begin jaren '80!
Verder had ze natuurlijk een koffiemolen, die zijn nu ook weer in zwang. En mijn eigen moeder had een slacentrifuge en een snijbonensnijder. Die apparaten heb ik al jaren niet meer gezien.
Schillenboeren en voddenmannen zijn van voor mijn tijd

rode krullenbol

rode krullenbol

21-11-2014 om 13:18

Hier

Sigaren, met de bijbehorende, in hoge broeken gehesen mannen op leeftijd.

Chippie

Chippie

21-11-2014 om 13:22

Een douchebak

Op vakantie hadden wij een douchebak met glazen scherm. Thuis een inloopdouche en bad. Zoon: Oh wat grappig, we hebben een heel klein bad...

Katniss

Katniss

21-11-2014 om 13:32

Lavet

Mijn oma is tot op hoge leeftijd in het lavet geklommen om te badderen. Haar buren hadden allang al een douchebak gekregen maar dat vond ze maar niets

sis

sis

21-11-2014 om 14:49

skik

Ik veeg ook veel, gebruik de passeerzeef regelmatig en verder doe ik veel met een koksmes en een snijplank. En de ruwstenen vijzel natuurlijk. Een handmixer gaat me net een stap te ver denk ik. Van 't winter wil ik wel een hooikist maken. En over zen gesproken, ik heb mijn bbm verkocht en sta nu af en toe zo heerlijk gedachteloos brooddeeg te kneden. Gelukzaliger dan een sessie met een psychiater volgens mij. En al helemaal als je dan zo'n heerlijk geurend gevlochten vloerbrood uit de over haalt.

automatische suikerpot

Ik heb mijn ultieme jeugdherinnering in huis. Sindsdien kunnen mijn kinderen zich er iets bij voorstellen, maar het valt me doorgaans niet mee om uit te leggen wat ik bedoel.

Voor dit draadje maar even gegoogeld of ik wat kan vinden.
Kijk nou
Een hele voorraad!

http://www.shie.nl/industrieel_erfgoed/echos_van_de_werkvloer/overzichtslijst/de_familie_van_den_broek_automatische_suikerpot

Katniss

Katniss

21-11-2014 om 14:58

Museum

Het Openluchtmuseum in Arnhem kent iedereen natuurlijk wel, maar in Hoorn zit het Museum van de 20e eeuw waar je allerlei gebruiksvoorwerpen uit de vorige eeuw kunt zien. Erg leuk.

Niny

Niny

21-11-2014 om 15:06

Viewmaster

Dat was een plastic apparaat met een kijkvenster waar je een rondje met plaatjes in schoof, en als je dan een hendel bewoog kwam het volgende plaatje in beeld. Ik probeerde net een link toe te voegen, maar die was wel heel lang.
Verder inderdaad de SRV-man, typemachines en zinken vuilnisbakken. Een snijbonenmolen (van gietijzer, een rode) heb ik vorig jaar op de koninginnemarkt gekocht, en ik gebruik hem regelmatig!

Mirjam, ik heb zo'n suikerpot

Toen de oma van mijn man doodging, mocht ik haar suikerpot. Altijd leuk om die bij de koffie en thee op tafel e zetten en de visite moeilijk te zien kijken hoe je dat ding nou moet gebruiken.

skik

Brianna F

Brianna F

21-11-2014 om 16:03

dia's OT

Daar heb je een scanner voor zodat je al je dia's kan digitaliseren. Ik moet nog steeds beginnen.

Ze heet oma

Grappig Skik.
Die van ons was van mijn oma. De suikerpot heet zodoende ook oma.
Ja, dat gepruts. Maar dat is dan ook precies wat ik me als kind ervan herinner. Ik heb heel wat suiker gemorst voordat ik het geheim heb ontrafeld.

Ulla

Ulla

21-11-2014 om 16:34

Terug van weggeweest

De regenton en de bedstee.

Brianna F

Brianna F

21-11-2014 om 16:42

Nog meer

Een lavet, waar je in gewassen werd, de spinazie werd gewassen en een inzetstuk inging zodat je kon wassen. Zelf warm water erin gieten.
Kolenhok. Op balkon was een hok met boven een klep waar de kolen ingingen, die de kolenboer bracht.

Ulla

Ulla

21-11-2014 om 16:45

de doofpot.

Pien

Pien

21-11-2014 om 17:16

Is

Carbonpapier al voorbij gekomen? Een velletje onder je gewone papier en je had een 'kopie' .

Een handgrasmaaier heb ik hier! We wonen nu 14 jaar in dit huis en ergens in de eerste jaren is die aangeschaft, dus echt geen oud ding. Ik heb hem nu te koop (geen gras meer), dus als er een liefhebber is

En de gulden, het geld-rekenen in kwarten ipv in vijven, zoals nu. Een dubbeltje, kwartje, stuiver... De kinderen van nu weten het niet meer!

Barvaux

Barvaux

21-11-2014 om 18:07

oja miriam (en ulla)

Zo'n ding hadden wij ook thuis, eigenlijk een mooiere dan op de foto (wel gewoon metaalkleurig) geweldig ding!

Ulla: Regenton is die weggeweest dan? In de jaren 80 kon je zo'n grijs ding kopen die je aan de regenpijp bevestigde waar een kraantje aan zat en mijn buren hebben ook gewoon zo'n ton (wel kunststof natuurlijk).

Mijn zus trouwde in 1985 en heeft toen een bedstee aangelegd in hun huis. Na een jaar of tien hebben ze er een kamer van gemaakt.

En.

De floppies inderdaad, maar ook..

De diskette,
Walkman
Disc man

four

four

21-11-2014 om 19:06

vooral dingen die we niet hadden

Toen ik klein was hadden we geen telefoon, geen koelkast, geen droger, geen magnetron. Geen computers, geen internet, geen kleurentelevisie. Allemaal dingen waarbij mijn kinderen zich bijna niet kunnen voorstellen dat je ze niet hebt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.