Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Monique D*

Monique D*

20-11-2014 om 17:33

Welke voorwerpen kan jij je uit je jeugd herinneren, waarvan de kinderen van tegenwoordig zich niets bij kunnen voorstellen?


Monique D*

Monique D*

23-11-2014 om 23:01

En wat ik nog steeds gebruik..

..is een cassetterecorder in de auto (nog geen cd-speler, want waar moeten die cassettebandjes heen). Ik heb later nog een oude radio met cassettedeck en cd-speler op de kop kunnen tikken..

Een vhs videorecorder heb ik nog. In dat apparaat is er ook een dvd-speler. Het was de bedoeling dat ik videobanden zou kopiëren naar dvd's, maar dat was helaas een miskoop.

De stereo-installatie met platenspeler is helaas een tijd geleden kapot gegaan. Binnenkort zal ik een digitale platenspeler kopen. Ik heb nog een grote verzameling oude singles en lp's die ik niet weg wil doen.
Die boxen waren toen vrij groot(ongeveer een meter hoog), maar ik merk nu dat de boxen van nu erg klein zijn (subwoofer voor de bassen en boxen voor het resterende geluid).

Helaas heb ik die kleine boekjes met die singletjes niet meer. Dat is wel jammer.

Monique D*

Monique D*

23-11-2014 om 23:05

Waterput

In veel binnentuinen en buiten de stad achter de huizen was er een waterput. Als het niet in gebruik was dan het afgedekt. Ik vond een waterput altijd heel geheimzinnig en zelfs een beetje griezelig als kind. Zo oneindig diep..!

Je ziet ze bijna niet meer.

Monique D*

Monique D*

25-11-2014 om 19:33

Stencil en stencilmachine, wie weet dat nog?

De schoolkrant van mijn lagere school werd gemaakt via een stencilmachine. Het stencil is een speciaal papier waarop getypt of getekend is en dat hang je aan een apparaat met inkt(?). Als je dat niet goed doet dan zit je helemaal onder. Onder het apparaat zijn er vellen papier (net zoals bij een fax- of kopieerapparaat. Dat apparaat met het stencil gaat draaien waardoor de afdruk op het vel papier komt en naar voren wordt geschoven. Volgens mij is de stencilmachine de voorloper van het kopieerapparaat.

En o, wat vonden wij het leuk om op het stencil een tekening te maken! En was iets niet goed, dan kan je het corrigeren met een of andere rood vloeistof, die je kan vergelijken met Tippex.

Tink

Tink

25-11-2014 om 20:06

Piggelmee!

Jaaa, de boekjes van Piggelmee. Ik heb ze van mijn oma, de originele dus met ingeplakte plaatjes die ze spaarde bij koffie van Van Nelle
Toen al 1 grote reclamestunt want als Piggelmee in het verhaal van Het Tovervisje dankzij zijn inhalige vrouwtje Tureluur aan het eind alles wat hij gewenst heeft weer kwijt is, mag hij nog 1 wens doen en dan wenst hij zijn Van Nelle kopje koffie terug

Ik heb 4 delen, de andere 2 heten Piggelmee groeit en.... wordt weer klein, De wonderschelp, en Piggelmee, de baas van bos en duin. Die laatste is niet op rijm, gewoon een (lang) verhaal, de andere 3 wel.

Thursday Next

Thursday Next

25-11-2014 om 22:45

Piggelmee

In het land der blonde duinen
en niet heel ver van de zee
woonde eens een dwergenpaartje
en dat heette Piggelmee

Die hadden wij dus ook, en Flipje Tiel, en Bruintje beer. Reuze spannend!
Piggelmee is hier: http://www.dbnl.org/tekst/grim001tove01_01/ nog te lezen trouwens, net als andere oude kinderboeken.

Dat singeltje van Bim, Bam en Bom had ik ook, dat was een reclameding van biotex. Grijsgedraaid inderdaad.
En EO kindertijd op tv en als je daar puzzels oploste en een kaart (!) met de oplossing kreeg je een boekje!

Evanlyn

Evanlyn

26-11-2014 om 10:21

Paulus de Boskabouter. Wij hadden boekjes en een grijsgedraaid plaatje, dat ik nog woordelijk kan opzeggen.

Prelientje bij de Persil. Van Annie mg Schmidt.
"Prelientje dwaalde door de stad, haar vingertje in haar mond. En als ze iemand tegenkwam, dan keek ze naar de grond."
Als 3jarige geleerd.

Jasmijn

Jasmijn

26-11-2014 om 11:56

verzameling op pinterest

Hierbij een leuk linkje van Pinterest (hoef je geen lid van te zijn). Hier zie je een verzameling van allerlei spullen van vroeger, echt leuk om eens te bekijken: http://tinyurl.com/pnxnrw4

Föhn-ding

Mijn moeder had zette vroeger krulspelden in en dan had ze een plastic ding wat over het haar ging, dat ze kon aansluiten op de föhn. Dat blies dan met warme lucht op als een ballon. Zo werd het haar eerder droog en konden de krulspelden er snel weer uit. Daarna nooit meer gezien.

Leuke Pinterest

Leuke link Jasmijn, echt terug naar mijn jeugd!
De Dolle Tweeling, ik ging elke keer als ik genoeg zakgeld had gespaard naar de mark om daar een deeltje van te kopen. Of een paardenpocket, en dan dromen dat ik kon paardrijden en een eigen paard had.
Mijn dochter droomt ook dat ze een eigen paard heeft (en las ook paardenpockets), maar ze kan wel paardrijden!

Snoepschelpjes!

Ik krijg opeens een smaakje van weleer in de mond, van die plastic schepjes met van dat lekker vieze kleverige snoep erin...!

Jasmijn

Jasmijn

27-11-2014 om 17:01

Snoepjesschelpjes

Volgens mij ken ik die wel, plastic schelpen met gegoten snoep erin (soort zuurtje) toch? Zou nu hartstikke verboden worden, want ik stopte op een gegeven moment het hele schelpje in mijn mond om het snoep eruit te krijgen...je zou er zo in kunnen stikken.

Agatha

Agatha

27-11-2014 om 17:10

Zoethout

en kauwgom met iets vloeibaars erin. En zwart op wit poeder (zo noemden wij dat tenminste).

amk

amk

27-11-2014 om 17:12

Jasmijn

die schelpsnoepjes worden nu nog steeds verkocht.

Jasmijn

Jasmijn

27-11-2014 om 17:27

echt?

Hmm apart dan weer, dat dat niet verboden wordt. Flippo's mochten niet meer in de chips omdat je erin kon stikken en dan mogen dit soort schelpen weer wel. (niet dat het mij wat uitmaakt van die flippo's, maar dat kan ik me nog herinneren)

Barvaux

Barvaux

27-11-2014 om 19:18

jasmijn

Je stikt in iets wat je slokdarm maar net niet in kan, dat kan zo'n schelpje toch niet?

amk

amk

27-11-2014 om 19:28

Barveaux

die schelpen hebben een doorsnede van een cm of 3. Zo klein zijn ze niet en van hard plastic. Je kunt ze daarom ook prima weer hervullen met een lepel stroop. mmmmmmmmm

Barvaux

Barvaux

27-11-2014 om 19:42

precies

Juist OMDAT ze niet zo klein zijn zijn ze dus niet zo gevaarlijk als Jasmijn denkt!

amk

amk

27-11-2014 om 19:58

nou

ze zitten vrij makkelijk onbereikbaar achter in je keel. En sluiten dan zowel luchtpijp als slokdarm af.

Ze worden nog steeds verkocht maar echt veilig, nee daar geloof ik niet zo in.

Jasmijn

Jasmijn

27-11-2014 om 21:52

Groter toch ?

In mijn beleving waren die dingen zo'n 4 cm doorsnee, eigenlijk net zo groot als zo'n flippo was (waar iemand in gestikt is) vraag me ook niet hoe.

jar

jar

27-11-2014 om 22:30

stoepkrijt

Zo'n opblaasding om je moeders haren...die verkopen ze nog steeds. Gemakkelijk ding. Het is gewoon een mobiele droogkap, was al de moderne versie van de ouderwetse kap in de kapsalon.

Monique D*

Monique D*

28-11-2014 om 17:58

Opblaasding = droogkap

Dit opblaasding heb ik nog gebruikt toen ik mijn haren liet ontkroezen. Dat betekende: wassen, haar in krulspelden doen en het laten drogen onder de droogkap. Mijn moeder had de originele versie (zij heeft vroeger bij een kappersschool gewerkt). Ik zelf gebruikte dus die opblaasbare droogkap, wat ik een stuk makkelijker vond. Dit omdat, zoals Jar al zei, het een mobiele versie was van de ouderwetse kap.

Monique D*

Monique D*

28-11-2014 om 18:00

Paulus de Boskabouter

Dit zag ik als kind nog op tv. Daarna kwam Fabeltjeskrant. Dat was in het zwart-wit, wat nu, zeker voor de kinderen van nu, ondenkbaar is.

Zeker leuk, die pinterestpagina

Behalve al die dingen die je je nog wel herinnert, zijn er ook zoveel dingen die je vergeten bent. Dat fietssleuteltje bijvoorbeeld. Wie had die niet?

Hebben dat ook wel, dat bepaalde geuren je helemaal terugbrengen naar je kleutertijd? Ik word intens gelukkig van de geur van zo'n potje wit dik plaksel dat kon uitdrogen en waar zo'n kwastje bij hoorde. Ze verkopen het nu nog bij de Hema (en soms neem ik daar even een snuifje). Sommig plastic ruikt ook zo lekker naar vroeger, dat associeer ik meteen met het 'joepie, kadootjes !'gevoel.

skik

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.