Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Ellen

Ellen

20-05-2009 om 18:27

Welke zin is juist:

A) U hebt uw muts vergeten mee te nemen
U heeft uw muts vergeten mee te nemen

en

1) Hebt u de bloemen water gegeven?
2) Heb u de bloemen water gegeven?
3) Heeft u de bloemen water gegeven?

Volgens mij A en 1, volgens mijn vriendin B en 3.

Mijn broer beweert dat U dezelfde persoonsvorm is als jij. In dat geval zou zin 2 goed zijn en niet zin 3.
Maar dat klinkt toch heel raar?

Hoop dat iemand dit weet. Mirjam?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Zus

Zus

20-05-2009 om 18:35

Zinnen b en 3

Dat is hoe het officieel zou moeten, derde persoon enkelvoud dus. Maar dat zou ook bij 'zijn' moeten, dus 'u is' en dat doen tegenwoordig de meeste mensen niet meer. Ik gebruik zelf altijd wel 'u heeft', maar 'u is' zeg ik eigenlijk nooit, alhoewel dat juist natuurlijk wel zou moeten!
Overigens mogen tegenwoordig beide vervoegingen, dus 'u hebt' wordt in officiele stukken ook toegestaan.
Maar je ziet hoe raar het wordt als zin 2, wanneer je u als jij gaat gebruiken.

Vic

Vic

20-05-2009 om 19:18

A en 1

'U heeft' mag tegenwoordig ook, maar dat heeft niet mijn voorkeur. 'Heb u' is in ieder geval fout, dat is net zo erg als 'hij hep'.

Holiday

Holiday

20-05-2009 om 19:42

Allebei goed

Ja, u hebt/heeft en hebt u/heeft u mogen allebei.

Mijn voorkeur gaat uit naar heeft maar dat is persoonlijk.

Jakiro

Jakiro

20-05-2009 om 19:59

A, b, 1 en 3 zijn allemaal goed

http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/820/
Jakiro

Ellen

Ellen

20-05-2009 om 20:22

Laika

Je hebt waarschijnlijk gelijk. Je bent je muts vergeten en niet je hebt je muts vergeten.

Verkeerd voorbeeld gekozen door mij. Maar goed iedereen begrijpt mijn vraag, daar ging het me om!

Groet,
Ellen

Guinevere

Guinevere

20-05-2009 om 20:44

Hebt/bent

Als je BENT vergeten, dan is iemand jóu vergeten mee te nemen. "Ik ben vergeten (door papa ". En als je iets HEBT vergeten, dan ben je zelf de schuldige...
Maar het zal wel weer een kwestie zijn van een glijdende taalschaal.

Inge M

Inge M

20-05-2009 om 21:11

Net zoiets als gewonnen zijn

Ik vind dat je hebt gewonnen.
Anderen zeggen: ik ben gewonnen.
Ik voel toch meer dat ik er zelf een actieve rol in heb.

Met vergeten werkt het volgens mij anders.
Ik ben mijn sleutel vergeten.
Dan is toch echt mijn sleutel vergeten en niet ikzelf. Vandaar de vorm 'ik ben'. Lijkt me geen glijdende schaal.Maar misschien is het wel een regionaal verschil.

Geen glijdende schaal

Iets vergeten zijn is volgens mij de juiste vervoeging van de voltooid tegenwoordige tijd. Net zoals ergens geweest zijn (en dus niet "ik heb gisteren in Amsterdam geweest"). Het zal wel iets met sterke en zwakke werkwoorden te maken hebben dat sommige woorden in de voltooid tegenwoordige tijd met "zijn" vervoegd worden, dat weet ik niet meer precies.
n@nny

Verschil in betekenis bij hebben/zijn

Er is een verschil in betekenis tussen ik heb vergeten en ik ben vergeten.
- "Ik heb vergeten" wordt gebruikt als vergeten "verzuimen te doen/mee te nemen" of "er niet aan denken" betekent. Daarom is het: ik heb mijn boeken vergeten.
- Als vergeten betekent "niet meer weten", "zich niet meer herinneren" betekent, dan gebruik je "ik ben vergeten". Bijvoorbeeld: Ik ben die definitie vergeten.

Holiday

Holiday

21-05-2009 om 10:30

Ik ben gewonnen

Ja, ik ben gewonnen is iets regionaals denk ik. Ik hoorde een klusjesman die uit een andere streek kwam, hier laatst zeggen "ik ben nieuwe schroefjes nodig".

Gronings,.....

briefje van school, van de juf van groep 8 vorige week....

'Voor de musical zijn wij natuurlijk ook ouderhulp nodig'

Heel gronings/drents. Maar ook heel fout.

Ingrid

pristel

pristel

21-05-2009 om 20:18

1e, 2e en 3e persoon

Ik leg m'n studenten (!!) het verschil tussen 1e, 2e en 3e persoon als volgt uit:

De eerste persoon, dat ben ik; de tweede persoon dat ben jij; de derde persoon, dat is de ander. En bij meervoud hetzelfde: wij, jullie en de anderen.

U is de tweede persoon en behoort dus als tweede persoon vervoegd te worden: U hebt, hebt u? Maar tegenwoordig voelen mensen 'u heeft' als een beleefdere vorm en zie je die veel vaker gebruikt worden.

Verder, het verschil tussen vergeten hebben en vergeten zijn is:

Ik ben iets vergeten: het is uit m'n hoofd verdwenen. Bijvoorbeeld: ik ben je verjaardig vergeten.
Ik heb iets vergeten: verzuimen te doen of mee te nemen. Bijvoorbeeld: ik heb de sleutel vergeten.

pris

margje van dijk

margje van dijk

21-05-2009 om 21:20

Andersom, pristel

Ik heb vroeger bij Latijn geleerd (bij Latijn leerden wij meer Nederlands dan bij Nederlands) dat u oorspronkelijk een derde persoon is. Dus 'u heeft' was vroeger zoals het hoorde. Dat is gaandeweg een tweede persoon geworden, dus 'u hebt' mag nu ook.

Margje

pristel

pristel

22-05-2009 om 10:35

Opgezocht....

Ok, nu raak ik in de war... U is zo duidelijk een 2e persoon, dat ik me slecht kan voorstellen dat het ooit een 3e persoon was. Daarom even opgezocht (taaladvies.net), maar je hebt gelijk. U komt van uwe edelheid, en dat is een 3e persoon. Tegenwoordig wordt U als 2e persoon beschouwd. Dus: u hebt. De verandering zie je nog terug in de veelvoorkomende sterke werkwoorden hebben, zijn, willen, kunnen en zullen. Van deze zijn beide vormen mogelijk.

Pris

pristel

pristel

22-05-2009 om 10:56

Verschil in betekenis hebben en zijn: transportwerkwoorden

Sommige werkwoorden drukken beweging uit, vervoer van een plaats naar een andere. Je kunt ze combineren met hebben of zijn:

Ik heb vanmorgen op mijn nieuwe fiets gefietst.
Ik ben gisteren naar Amsterdam gefietst.

We gebruiken 'zijn' als er een richting wordt aangegeven, 'hebben' als er geen richting wordt gegeven.

zie:
http://taaladvies.net/taal/advies/tekst/33/vorming_van_voltooide_tijden_met_hebben_zijn/

pris

Guinevere

Guinevere

22-05-2009 om 11:53

Kijk

Kijk eens aan, zo leer ik nog eens iets bij!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.