Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Werkwoordspelling

Ligd het aan mij, of komt het tegenwoordig steeds vaker voor dat mensen een werkwoord in de tegenwoordige tijd vervoegen met een 'd' in plaats van een 't'


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ChrisH

ChrisH

05-10-2011 om 16:47 Topicstarter

Ahum

Tja dat krijg van het typen op een laptop. Ik wilde er nog aan toevoegen dat ik dit fenoneem steeds verder zie oprukken, niet alleen hier op het forum, maar ook op websites van bijvoorbeeld bedrijven.

Ik bedoel het niet veroordelend, maar ik ben gewoon verbaasd ben dat je bijvoorbeeld 'zij betaald het zelf' schrijft.

Herkent iemand dit?

Chris

Massi Nissa

Massi Nissa

05-10-2011 om 17:05

Nee hoor

Nee hoor, dat ligd niet aan jou, dat gebeurd echt steeds vaker. Ik weed ook niet precies wat eraan ten grondslag ligd, al is het wel een bron van ergernis. Misschien is het een gevalletje hypercorrectie. De persoon die een d achter de derde persoon enkelvoud tegenwoordige tijd schrijfd, doed dat in de veronderstelling dat een t vaak fout is. Dat is inderdaad regelmatig het geval, en wel bij een voltooit deelwoord dat fout gespelt word.
Ik denk zelf dat de oorzaak kan worden gezochd bij het feit dat er nauwelijks meer ontleden word onderwezen. Met spelling heefd het feitelijk weinig van doen, het is een gebrek aan taalkundig inzicht.
Groetjes
Massi

ishtar

ishtar

05-10-2011 om 17:14

Rofl

massi

dc

dc

05-10-2011 om 17:34

Hihihi

geweldig!

ChrisH

ChrisH

05-10-2011 om 18:07 Topicstarter

Haha massi

Ik heb er ook aan gedacht mijn héle bericht ter verduidelijking zo te schrijven, het ziet er erg grappig uit.

Ik denk dat je gelijk hebt en dat het een vorm van onbewuste hypercorrectie is. Maar ik ben dus gelukkig niet de enige die het ziet.

Chris

Wat gek gale

Ik ga toch echt al langer dan 2 jaar mee op het forum

Hombre

Hombre

05-10-2011 om 19:12

Fonetisch

Mensen beginnen volgens mij gewoon steeds meer fonetisch te schrijven. Als je het verschil niet hoort schrijven ze het ook niet. Noord-Hollanders schrijven bijv. ongelovelijk omdat ze de v en de f vaak allebei als F uitspreken.

Een nieuw trendje is dat het meervoud bij werkwoordsvervormingen kwijtraakt. Hier, citaatje uit de NRC, godbetert:

"Mannetje Druk, zo noemde zijn ouders hem".

Het is mij werkelijk een raadsel hoe je dat als geschoolde journalist uit je pen krijgt. Maar die laatste 'n' spreek je niet uit, dus dan schrijven ze 'm ook niet...

tonny

tonny

05-10-2011 om 19:38

Was mij ook opgevallen

leuk dat je het ter sprake brengt.
Maar waar ze vandaan komen, al die d's en t's op de verkeerde plek??

Oh ja, u en uw schijnt ook erg lastig te zijn.
Heeft ook te maken met ontleden. Doen ze dat inderdaad nauwelijks meer op school? Vond het vroeger juist zo leuk

ChrisH

ChrisH

05-10-2011 om 19:43 Topicstarter

Wat ik vooral bedoel

Ik snap best dat je bijvoorbeeld in de haast in een berichtje op een forum eens wat d's en t's door elkaar gooit. Zelf hoef ik niet na te denken bij 'ik word', maar bij 'word je' voer ik toch altijd in een fractie van een seconde even een controle uit.

Maar 'zij bedoeld' zou niet eens in me opkomen. En bij veel mensen dus wel, en volgens mij is dat relatief nieuw en ik snap het gewoon niet.

Nou ja, ik was gewoon even benieuwd of meer mensen dit signaleren.

Chris

Vic

Vic

05-10-2011 om 19:59

Chrish

Wie zonder zonde is...
Vergoelijken is zonder i.

Ely

Ely

05-10-2011 om 20:11

Vandaag gezien in een vacature

'wij zijn op zoek naar jouw!'

Ik dacht het niet, dus

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Massi Nissa

Massi Nissa

05-10-2011 om 20:33

Linzel

Vandaag nog op een poster op school van kleuterdochter: "Teken jou favoriete held en win een prijs!" n.a.v. nota bene de Kinderboekenweek. Dan kan ik het toch niet laten om de meester van groep acht heel even aan zijn mouw te trekken, het staat zo verschrikkelijk dom (dat zeg ik er niet bij, maar dat vind ik wel).
"Ook taalzwakkeren laten zich op internet horen" - dit vond ik wel een mooie zin, ik krijg er een soort amalgaambeeld bij van Televaag-reaguurders, neonazi-nieuwsgroepverslaafden en hatuurlijk BabyBrabbel. En toch he, ik denk echt dat het erger is geworden. Mijn eigen leidinggevende (jarenlang onderwijzeres in groep acht geweest), schrijft zonder blikken of blozen "u kind" in een brief aan alle ouders.
Groetjes
Massi

Hermans

Ik las vanmorgen in de Volkskrant dat W.F. Hermans in 1972 de P.C. Hooft-prijs heeft geweigerd vanwege een typefout in een brief van de minister van CRM.
Mooi verhaal.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Hombre

Hombre

05-10-2011 om 20:54

Jou en jouw

Ze doen het PRECIES omgekeerd!
En consequent!
Jou als het jouw moet zijn, jouw als het jou moet zijn.

Zeker allemaal geleerd van die chef van Massi.

krin

krin

05-10-2011 om 21:00

Vergoelijken

Die verkeerde voorzet met i kwam van mij. Een peuk te veel gerookt, blijkbaar. Niet te vergoelijken.
Ik zie het ook steeds vaker, de d's en t's. Dus of ik word kritischer, of het gebeurt vaker. Ik denk het laatste. En dat het hier gebeurt, of elders in schrijfsels van gewone mensen, daar lig ik niet wakker van (misschien wel van het in gebreke gebleven onderwijs wat eraan ten grondslag ligt, maar goed).
Dat inderdaad journalisten het óók niet meer weten, echter, stemt mij droevig. Al was het maar omdat ik me nog net te jong voel om een grumpy old woman te zijn, en ik liever gewoon de krant lees dan de fouten zie.

Hombre

Hombre

05-10-2011 om 21:22

Temet

Inderdaad, als het woord er vertrouwd uitziet en qua uitspraak hetzelfde klinkt gaan de massa's in de fout.

(ik trouwens ook wel, maar ik heb dan nog die oude gewoonte om even terug te lezen anders hadden hier drie fouten gestaan)

Ja maar

je moet wel even al mijn postings niet mee rekenen !!!

Want ik schrijf altijd op de gok een d of een t. En dan check ik het ook nog wel regelmatig op google (ken je voorstelluh...)

maar dat was hopelijk algemeen bekend, ik doe verder niet mee met het draadje, daar krijg ik last van.

Zij betaalt het zelf

heb ik dat geschreven, gut eens kijken bij mijn geld2 draadje.

Aha, ik was het niet !!

zo volgens mij heb ik in die postings geen fout gemaakt.

Zij betaalD het zelf, het zou zo voor mijn gevoel kunnen trouwens, maar dan doe ik "zij loopt het zelf" en dan is het een t. Toch, ja dat was hem.

mooi, veel ergernis vreugde, ik ben hem gepeert, gepeerd

gepeerd, want in kofschip/fokschaap zit geen r.

Zo eigenlijk wil ik hem niet peren, als jullie naast je ergernis vreugde mij wat oefeningetjes willen laten doen dan graag even in de titel mijn nick schrijven. Leuk !

Ely

Ely

05-10-2011 om 22:53

Leren ze dat nog?

Wat voltooid deelwoord en vvt een ovt enzo is? Onze groep7-er heeft nl geen idee wat het is.

Beetje ot: maar wat ze nu persoonsvorm moeten noemen heet in mijn herinnering werkwoord, of niet? Het is nl vrij hilarisch dat ik help met taal huiswerk, had vroeguh niet mijn grootste belangstelling zeg maar....

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Ontleden krijgen ze nog wel

Hier krijgen ze in elk geval wel ontleden.(ook op het VO) Zelfs dingen die ik me helemaal niet kan herinnneren ooit gehad te hebben: zoals voorzetselvoorwerp en bijstelling.

Ah, gelukkig

**Wat mij wel opvalt is dat ik ze de laatste tijd bij mensen zie opduiken bij taalvaardige forummers die eerder foutloos schreven.**

Ik dacht even dat het ook over mij ging

ChrisH

ChrisH

06-10-2011 om 09:42 Topicstarter

Vic

Je hebt gelijk hoor, ik ben helemaal niet zonder zonden. Maar ik moet wel toegeven dat ik de 'i' in 'vergoeilijken' van krin had overgenomen uit de vorige posting. Omdat ik haar namelijk nooit op spelfouten betrap en daarom voetstoots aannam dat 'vergoeilijken' dan wel de juiste spelling zou zijn

Dit doet me trouwens denken aan die keer dat ik in de OR van school een opmerking maakte over de spelfouten in de brieven van het team en de voorzitter over me heen kreeg die het veel belangrijker vond dat al die moeders die de kinderen naar activiteiten reden fatsoenlijk konden autorijden. Prioriteiten hè!

Chris

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

06-10-2011 om 10:04

Ow sgatje hor is me boek is wech

Tja.
Rosa van der Zanden

krin

krin

06-10-2011 om 10:19

Chrish

Ik ben zeer zeker niet zonder (spellings)zonde. En gooi desondanks veel en graag met stenen. Tsk.

margje van dijk

margje van dijk

06-10-2011 om 10:19

Hier laatst in de bus

Geen geschreven taal, maar gesproken: ik zat laatst in de bus (ik woon in Gelderland), en daar riep een ietwat geirriteerde buschauffeur nogal plat maar overduidelijk gearticuleerd door de luidspreker:
"Het is nog altijd de gewoonte in dit land dat als je op het knopje druk, da-je dan ook uitstap!"

Ik woon hier al 20 jaar, maar ik vat dat Oost-Nederlands nog altijd niet (Of is het Arnhems? Nijmeegs? Ik zou het niet weten).

Margje

Hibiscus

Hibiscus

06-10-2011 om 10:28

Op school

In groep 7 krijgen ze vaak nog gewoon werkwoord spelling hoor. Als de school een taalmethode hanteert zeker wel (mits de leerkracht die methode dan goed gebruikt...). Ik gebruikte in groep 7 Taal actief en daar zaten taalbladen voor werkwoords vervoegingen bij, iedere week een blad. Nu doet zoon, die groep 7 niet in Nederland heeft gedaan, in sneltreinvaart het werkboek spelling van Taal op Maat om over 2 weken in gorroep 8 in te kunnen stromen. Hij doet iedere dag twee bladen, ik kijk ze na dus ik zie precies wat hij moet doen. (en zo doen we in een maand al het werk van een heel jaar...) En hij moet iedere dag wel iets van voltooid deelwoorden doen, verleden tijd vervoegingen etc. Het verschil tussen betaald en betaalt wordt daar absoluut uitvoerig in behandeld. Voltooid deelwoorden (d of t) ook.

Ik denk dat men luier is geworden met de taal. Als je in sms taal ff kunt schrijven en men begrijpt dat, waarom zou je dan moeite doen voor een d of een t, iedereen weet wat je bedoelt. Ik merk zelf dat als ik iets typ, ik dat snel doe en dan schieten er foutjes in die ik niet zo bedoel. Fouten die ik, als ik iets met een pen schrijf, nooit zou maken. Kwestie van je stukjes heel goed nalezen voor je op verzenden drukt. Maar daar ben ik dan soms weer te lui voor

Overigens gebeurt het hier in Engeland ook. Spelfouten en grammaticale fouten in kranten (ook de betere kranten) komen veelvuldig voor, veel meer dan bijvoorbeeld 10 jaar geleden. Zo is het redelijk normaal om te schrijven 'he would of done that' ipv 'he would have done that' Daar gaan je tenen natuurlijk ook van krullen, zo vreselijk.

Hibiscus

Hibiscus

Hibiscus

06-10-2011 om 10:29

Tja

toch te lui geweest.....

+ Brunette +

+ Brunette +

06-10-2011 om 11:21

Nog niet genoemd.

Soms is het de haast. Ik beschouw mezelf als bovengemiddeld goed in werkwoordspelling maar soms over komt het me ook, niet omdat ik het niet weet, maar omdat ik te snel op de knop druk en dan is er geen weg meer terug. Om het voorbeeld uit de NRC er maar eens bij te halen (Druk dingesje, noemde de ouders hem"):

Het zou kunnen dat er eerst stond "noemde de moeder hem" of "noemde de omgeving hem". Toen vond de journalist dat hij er beter 'ouders' van kon maken en daar-en-daar kon hij het ook beter anders formuleren en opeens zat ie te schrappen, knippen en plakken. En toen zag hij die n over het hoofd. Dat gebeurt met name als je een tekst te vaak achter elkaar overleest. Mij overkomt het op dit forum ook weleens, dat ik een tekst van mezelf achteraf teruglees en zie dat ik een t in een d had moeten veranderen of andersom. Heel erg vind ik dat.

Maar dat het spellingsonderwijs slechter is dan vroeger en dat veel mensen zich bij e-mails, mobiele teksten enz. niet meer zo heel erg druk maken over spelling is ook waar.

+ Brunette +

+ Brunette +

06-10-2011 om 11:23

Omwisseling d-t

Om het een beetje concreet te maken: dan schreef ik in eerste instantie "het is weleens gebeurd dat..." en verander het later in "het gebeurt weleens dat..."

ChrisH

ChrisH

06-10-2011 om 11:42 Topicstarter

Fouten in de krant (ot)

Journalisten zijn ook gewoon mensen natuurlijk die allemaal wel eens een fout maken. Wat jij beschrijft Brunette, een zin omgooien en dan vergeten iets aan te passen, gebeurt volgens mij vaak als je een artikel schrijft. Voeg daar nog eens de tijdsdruk bij en voilá.

Maar, denk ik dan, een krant heeft toch een eindredacteur die zoiets eruit moet halen? Of is die wegbezuinigd?

Chris

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.