Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Wie heeft er op latere leeftijd zijn/haar rijbewijs gehaald?

Ben gewoon even nieuwsgierig, hoe ging het bij jullie en hoe lang deden jullie erover?

Ik heb op mijn 19e een poging gedaan in Nederland. Zo'n 30+ lessen en 2 examens later had ik nog geen rijbewijs. Toen verhuisde ik naar Engeland en had het geen zin om door te gaan.

Ik ben nu 33, heb inmiddels een zoon van 3, en sinds februari zijn we gezwicht voor een auto. Ben nu een paar maanden aan het lessen en gelukkig mag je hier in Engeland met een "proef-rijbewijs" rijden dus met mijn man naast me rij ik ook af en toe.

Nu moet ik in juni examen doen. Aaaargh, ik vind het doodeng want ik ben natuurlijk al 2 keer gezakt.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Hugnyt

Hugnyt

26-04-2010 om 14:36

heb 4 jaar geleden ook mijn rijbewijs pas gehaald, was toen ook 33.Was ook heel zenuwachtig.
De beste tip die ik heb is blijf rustig zodat t oogt alsof je alles onder controle hebt. Verder goed kijken en zelfverzekerd zijn. Heb vertrouwen in jezelf!
Succes je kunt het!!

Groet Hugnyt

koentje

koentje

26-04-2010 om 14:38

Er is nog hoop;

Met 26 jaar begonnen, 31 jaar rijbewijs gehaald: 10 keer examen gedaan, de 10 de keer om 10 over 10, op 10 februari eindelijk eindelijk eindelijk .....
Niet verder vertellen graag.

Ben wel een doorzettertje, vind je niet?

mijk

mijk

26-04-2010 om 14:45

Koentje

BEdankt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Wellicht ga ik dan toch weer eens proberen....

margje van dijk

margje van dijk

26-04-2010 om 15:19

Ja, ik ook!

Ik wou net zeggen dat ik ook al heel oud was toen ik het haalde, maar toen ging ik even rekenen.... uhm, ik was toen 'pas' 32. Ontieglijk jong eigenlijk (nu ben ik 42). Maar dat voelde het toen helemaal niet, toen was ik stokoud.

Anyway: 5 keer examen gedaan. Vier keer 'gewoon', alle keren erger gezakt, vooral wegens totaal onberekenbaar gedrag zodra ik de auto instapte voor het examen. Ik wist echt niets meer, ik was bij de eerste hoek al gezakt dan, bij wijze van spreken. Gelukkig mocht ik daarna 'staatsexamen' doen en toen was ik geslaagd.

Inmiddels al 10 jaar gelukkig coureur.

Margje

Kaaskopje

Kaaskopje

26-04-2010 om 15:44

Mijn moeder en zussen

Mijn moeder was ongeveer veertig en heeft 3 keer examen gedaan. Mijn zussen waren ook al de veertig gepasseerd, ik kan me niet herinneren hoe vaak ze afgereden hebben, maar ik heb 2 keer in mijn hoofd.

Lys Lionne

Lys Lionne

26-04-2010 om 20:51

Sinds 4 jaar...

voel ik me zo vrij als een vogeltje met dat roze kaartje in mijn bezit!!!
Ik heb het gehaald op mijn 34e, na zo'n 50 lessen. Wel theorie én praktijk in één keer!
Dus ik zeg: Doen!!!!

liora

liora

26-04-2010 om 21:15

Hoi,

Ik heb drie jaar geleden mijn rijbewijs gehaald, was toen net 37. Het was het derde examen.

En ik ben er nog steeds zo ontzettend blij mee!

Liora

Terpi

Terpi

26-04-2010 om 21:24

Lol, latere leeftijd :s

Ja met 34 jaar dus, bijna 3000 euro lichter en na 2 examens Maarrrr wel theorie in 1 keer gehaald hahaha

Poppy

Poppy

26-04-2010 om 22:42 Topicstarter

Ik ben dus niet de enige, gelukkig. Ik vond/vind het al vreselijk dat ik 2 keer gezakt ben (vertel dat dus ook niet graag) en moet mezelf echt moed inspreken om straks dat praktijk examen te doen. Ik zal echt doodnerveus zijn maar als ik positief blijf denken lukt het misschien.

Koentje, petje af hoor voor je doorzettingsvermogen!

Weet je, ik kan op zich echt best aardig rijden, maar zo'n examen he, dan gaat echt alles fout. Echt een beetje faalangst denk ik. Theorie gelukkig wel (weer) in 1 keer geslaagd, dat viel me mee maar ook daar zag ik tegenop.

Ik wil er niet aan denken hoeveel geld het me al gekost heeft. In Nederland zeker 4000 gulden. Hier zal de schade hopelijk tot een pond of 5/600 beperkt blijven.

Maar goed, ik moet inderdaad aan de vrijheid denken die ik straks heb als ik helemaal alleen met de auto mag. Nou ja, met mijn zoon natuurlijk, maar zonder "chaperonne" zeg maar.

Mijn man is denk ik 10 jaar verouderd sinds hij bij mij in de auto gezeten heeft

Poppy

Poppy

26-04-2010 om 22:45 Topicstarter

Margje

Wat is een staats examen eigenlijk?

margje van dijk

margje van dijk

26-04-2010 om 23:29

Ik weet niet of het nog bestaat

maar destijds was dat gewoon zeg maar de relaxversie van het gewone examen.

Het gewone examen was vanuit het CBR, waar je met ik weet niet hoeveel anderen aan kleine tafeltjes afgewerkt werd, de auto in stapte, en een goed half uur later weer terugkwam, waarna het vonnis geveld werd. Iedere keer had ik enge strenge examinatoren die heel zakelijk waren en zogenaamd casual wat vragen stelden die overduidelijk bedoeld waren om mij op mijn gemak te stellen, en die dus averrechts werkten (bij mij).

Staatsexamen was ergens bij een kroeg buiten de stad, waar ik eerst een kop koffie kreeg van de grote gemoedelijke vrouw die mijn examinator was, maar dat zei ze er niet al te hard bij. We gingen wel een half uur koffieleuten voordat ze zei: zullen we nou maar eens. Vervolgens zei ze: Al rijden we hier de hele middag, we wachten gewoon totdat je het gevoel hebt: ja, nou gaat het lekker. Dat merken we vanzelf. En als ik denk: nou heb ik wel genoeg gezien, dan zeg ik het wel.

Dus ik stapte heel anders in bij haar. Ik vroeg of ik een beetje hardop mocht denken, want bij die andere examens vond ik de paniekerige inwendige discussies met mezelf het ergste. Dat mocht. En dus zei ik gewoon: "Oh, hmm, daar staat een vluchtheuvel met een bord, dus ze zullen wel willen dat ik hier een beetje inhoud" - en zo. In plaats van dat ik inwendig zat te denken: moet ik nou inhouden want die vluchtheuvel staat daar, of moet ik nou doorrijden want anders laat hij me zakken omdat ik te aarzelend rij.

Kortom, ik voelde me veel meer op m'n gemak bij het staatsexamen. En na ik geloof een uur of zo zei ze dat het helemaal goed was en dat ik geslaagd was.

Dus het is duidelijk bedoeld voor mensen die in de examenstress schieten, zoals ik blijkbaar (met schriftelijke examens heb ik dat een stuk minder - ik ben denk ik een van de weinigen die twéé keer theorieexamen heeft gedaan en beide keren met maar 1 fout - dat moest twee keer omdat mijn eerste verlopen was na een jaar). Gelukkig ben ik geen chirurg geworden, denk ik altijd maar.

Ik mocht trouwens pas staatsexamen doen nadat ik 4 keer gezakt was, eerder mocht het niet, volgens de regels.

Margje

Lol margje

Dat hardop denken heb ik dus bij mijn gewone examen ook gedaan, stikkend van de zenuwen bij een nurkse zwijgzame examinator. Ik vroeg het maar niet, want hij zei toch niks terug
Toen hadden we ook nog een bijna-aanrijding (buiten mijn schuld), het scheelde maar een haartje. Daarna was ik ervan overtuigd dat ik toch wel gezakt was, en heb het laatste stukje examen redelijk ontspannen gereden.
Aan het eind ging die man uitgebreid zijn jas ophangen en vervolgens fronsend en zwijgend allerlei papieren invullen, terwijl ik mijn nagels opvrat. (Doe ik anders nóóit.) En toen mompelde hij langs zijn neus weg: "Ja, je bent wel geslaagd hoor."
Ik moest 3x vragen wat hij had gezegd, ik geloofde er niets van.
Nouja, dat examen had me dus minstens 10 grijze haren bezorgd. Maar ik was wel geslaagd, in 1x. En oja ik was 23 toen, bijna 24. Na iets van (gokje) 35-40 lessen ofzo.

Biene M.

Biene M.

27-04-2010 om 07:26

Ik geloof dat ik 34 was, maar om dat zeker te weten zou ik even op mijn rijbewijs moeten kijken. Op mijn 18e was ik al eens begonnen, had toen al mijn theorie gehaald, maar ik vond het rijden niet leuk en ik had geen idee wanneer ik eens in een auto zou rijden.

Toen ik 33 was had ik een man met auto van de zaak en toen die man twee weken voor zijn werk in India zat en ik met kind op de fiets door de novemberregens ploegde, terwijl die auto ongebruikt voor de deur stond, vond ik het tijd. Vervolgens met 1 fout mijn theorie overnieuw gehaald, 30 lessen van 2 uur genomen en, oh wonder, in één keer geslaagd. En ik ben sindsdien zó blij met mijn rijbewijs! Ik vind autorijden heerlijk. En ik voel me zelfstandig en vrij.

Wat veel beter ging toen ik 34 was dan op mijn 18e was het verkeersinzicht. Ik snapte het beter en ik zag het beter. Toen ik 18 was vond ik het vreselijk om uit te voegen op zo'n strook waar ze ook invoegen en op mijn 34e vond ik diezelfde plek eigenlijk helemaal niet zo lastig meer. Maar dat weet jij allemaal al, want je rijdt alweer Het komt vast goed met dat examen in juni!

Maxime.M

Maxime.M

27-04-2010 om 08:34

Opeens weet je het; je wordt examinator!

Ik heb nog nooit gehoord van mensen dat ze een aardige examinator hadden! Ik ben 3 keer afgereden, waarvan 2 keer met een enorme sjachrijn als examinator. Echt zo'n iemand die geen plezier in zijn werk heeft. (of hele leven, je weet het niet) maar heb nog nooit zulke norse mensen meegemaakt. Kon geen lachje vanaf, en waren sterren in het zenuwachtig maken van mensen. (bijvoorbeeld geen antwoord geven op een vraag of opmerking tijdens het rijden) hoe stiller zo'n man werd (en ik reed echt niet als een krant zodat hij wit om zijn neus werd hoe nerveuzer ik werd.
Mijn laatste keer dat ik moest afrijden,en slaagde, kwam alleen door mijn examinator, ik had namelijk een vrouw van toen in de 60 jaar. Ze leek op mijn oma met haar grijze haar met knotje en was heel lief. Ik had het idee dat ze zo naast me kon zitten met breiwerk in haar handen in ieder geval geen nurks type en dat ontspande me zo dat ik prima had gereden en dus slaagde.
Mijn rij-instructeur had het trouwens prima door, en we hebben het zelfs geoefend, dan ging hij naast me zitten zoals een examinator doet (zwijgend, en overdreven overhangen in iedere bocht enzo) en ja hoor...dan ging ik dus rijden als een krant. Gelukkig heb ik alleen examenvrees tijdens praktijkexamens, theorie (welk examen dan ook) ging altijd heel goed.

Maxime

25 mei!

Ik ben dus niet de enige laatbloeier! Ik ben 36 heb nog geen rijbewijs maar 25 mei examen. Ik hoop natuurlijk dat ik het in 1 keer haal. De auto die ik dan ga gebruiken staat al klaar, een gigabak voor 7-personen. Moet eigenlijk mijn vrachtwagenrijbewijs hiervoor halen!

Teherkenbaar

Teherkenbaar

27-04-2010 om 09:06

Ik heb mijn normale nick weggehaald, want met deze man ben ik anders zo herkend: mijn man heeft het vorig jaar op zijn 48e gehaald. In drie keer. Goed he?

Er is nog hoop!

Dank je, Teherkenbaar, voor deze laatste posting. Er is dus nog hoop dat ik, nu 41, mijn rijbewijs kan halen.
Ik weet nog steeds niet of ik het wil proberen, eigenlijk. Eerst maar eens wat meer rust in de tent en dan nog eens nadenken

Die drie pogingen die heb ik er in het verleden al opzitten. Dit zou poging 4 worden.

Groeten,

Temet

Poppy

Poppy

27-04-2010 om 13:24 Topicstarter

Ieks

Geen goed idee dit draadje, van jullie gruwel verhalen word ik nog nerveuzer.

Ik kan me mijn 2 vorige pogingen niet meer zo goed herinneren, behalve dan dat ik me beide keren totaal niet op mijn gemak voelde. Ik vraag me af of het deze keer anders zal zijn of niet. Dat staatsexamen klinkt mij goed in de oren maar dat hebben we hier niet.

Mijn afrijdatum is trouwens 10 juni. Jullie zijn de enigen die het weten (op mijn man na). De rest hoort het wel als ik mijn rijbewijs heb.

Heel veel succes op 25 mei Sharon, hoop dat ie goed gaat!

Praktisch advies

Hoi Petal,

Jij woont toch in Engeland? Ik weet niet of je alleen maar met je man oefent maar het is wel handig om ook even een aantal lessen bij een erkende rijschool te volgen (BSM of AA zijn allebei duur maar erg goed) omdat er toch een aantal tips en trucks zijn die je door je rijexamen halen. Ook omdat je tegenwoordig dat stomme stukje moet doen waar ze je een aantal vragen over de auto stellen en daar moet je dan standaard antwoorden op geven.

Als je al lest, beschouw dit stukje dan maar als niet geschreven.

Mariel (23, derde keer in Engeland gehaald)

Poppy

Poppy

27-04-2010 om 13:55 Topicstarter

Mariel

Ja ik woon in Engeland en ik les ook hoor, bij een hele goede instructeur (geaffilieerd met de WhatCar driving school). Mijn man vertikte het om met mij in de auto te rijden voordat een instructeur dat veilig vond

Vond de 20 pond per uur die ik betaal eigenlijk meevallen. Toen ik 19 was koste het me geloof ik toen al 60 gulden per uur.

Die Show me/ Tell me dingen moet ik inderdaad nog eens goed bekijken, nog niets mee gedaan. Hoe vond jij het theorie examen? Die vragen vond ik een makkie maar die hazard perception was nog best moeilijk (niet de hazard vinden maar meer niet teveel klikken zodat je helemaal geen punten meer kreeg).

Poppy

Poppy

27-04-2010 om 13:56 Topicstarter

Mariel

Ja ik woon in Engeland en ik les ook hoor, bij een hele goede instructeur (geaffilieerd met de WhatCar driving school). Mijn man vertikte het om met mij in de auto te rijden voordat een instructeur dat veilig vond

Vond de 20 pond per uur die ik betaal eigenlijk meevallen. Toen ik 19 was koste het me geloof ik toen al 60 gulden per uur.

Die Show me/ Tell me dingen moet ik inderdaad nog eens goed bekijken, nog niets mee gedaan. Hoe vond jij het theorie examen? Die vragen vond ik een makkie maar die hazard perception was nog best moeilijk (niet de hazard vinden maar meer niet teveel klikken zodat je helemaal geen punten meer kreeg).

Biene M.

Biene M.

27-04-2010 om 14:04

Examinator

Volgens mij was de mijne best aardig. Het zal haast wel, want als hij onaangenaam was geweest had ik het vast onthouden Het examen viel me eigenlijk ontzettend mee, ik dacht dat we net begonnen waren en toen was het alweer afgelopen!

Jessica O

Jessica O

27-04-2010 om 14:34

Ach

je examen is juist makkelijker dan als je je rijbewijs al binnen hebt.
Er zit iemand naast die nog op de rem trapt als het nodig is.

Werkelijk waar, zo ben ik naar mijn examen gegaan (ok, ik was 19 maar toch). De eerste keer daarna zelf rijden vond ik veel enger, vreselijk.
Vriendlief (toen nog) heeft 3x over zijn papiertje gedaan, zenuwen. Hij had de laatse keer van die tabletjes van de drogist, weet ik welke. Maar in elk geval was hij heerlijk relaxed begonnen met het examen.
De andere examens daarna (aanhanger en motor) heeft hij in 1x gehaald.

Je kunt het hoor!!!!!!!!! (en dit lees je gewoon elke dag tot aan je examen).

Succes.
Jessica

37 jaar

Ik hab afgelopen juli mijn rijbewijs in 1 x gehaald, 37 jaar!

Ik had nooit de behoefte om hem te halen en ineens wilde ik het gaan doen. Eerst had ik een vreselijke instructeur, dus van rijschool veranderd en het ging super.

Ik heb 28 lessen gehad, een half uur voor het examen nog even rijden en ik had nog nooit zo slecht gereden. Zelfs een busje van rechts niet gezien, waardoor mijn instructrice nog een noodgreep moest doen...
Het examen begon twijfelachtig, maar ik gaf mezelf een schop onder me kont en toen ging ik pas echt rijden.

Ik had trouwens een hele aardige examinator!!! Dus ze zijn er wel!!!

Succes voor een ieder die nog bezig is!

Coco

Coco

27-04-2010 om 20:17

Nog net geen 40

Ik haalde het een paar weken voor ik 40 werd. De derde keer.
Ik heb vreselijk veel last van faalangst en begon net ernstig te twijfelen of ik nog wel door moest gaan, toen een hele aardige examinator (v) mij er doorheen praatte.
Wel veel lessen gehad, ook nog een zwangerschap ertussendoor.
Ik ben vreselijk blij met mijn rijbewijs en rijd heel veel. Ook op plaatsen waar mijn man niet durft te rijden, zoals in de bergen of in landen waar links gereden wordt.

Vic

Vic

27-04-2010 om 21:19

13 keer

Mijn voormalig schoonmoeder heeft haar 13e examen haar rijbewijs gehaald. Ze was toen bijna 60. Zo rond haar 30e had ze al 6x afgereden en was toen met lessen gestopt. Voor haar 55e verjaardag hebben we haar een aantal rijlessen cadeau gegeven en toen heeft ze wel doorgezet. Ze is overigens nog steeds geen held in de auto en rijdt alleen bekende routes, geen snelwegen, en zeker niet in het buitenland Zelf heb ik destijds dispensatie gekregen om al na een keer zakken staatsexamen aan te mogen vragen. Ik was zo'n hopeloos nerveus geval dat mijn eerste examinator aangaf dat ik het op de reguliere manier nooit zou halen. Die man was overigens een heel onaangenaam persoon, die zich bij elke bocht die ik maakte aan het portier (raam was open) vastklampte. Uiteindelijk heb ik de tweede keer 'normaal' examen gedaan omdat dat eerder was dan het ook aangevraagde staatsexamen. Toen had ik een heel aardige examinator, die nog een kopje koffie voor me ging halen toen we al in de auto zaten om te beginnen met het examen

Asa Torell

Asa Torell

27-04-2010 om 21:43

Ik ken er een heel aantal

Zelf beschouwde ik mezelf op mijn 24e ook al als oud toen ik mijn rijbewijs haalde, maar achteraf gezien viel dat toch best mee . In mijn omgeving zijn aardig wat vriendinnen en familie die het pas als dertigers gehaald hebben. En in de meeste gevallen ging dat heel soepel (zeker vergeleken met hoe het bij mij ging, hahaha, weliswaar maar 2x examen maar wel >100 lessen...). Dus volgens mij is leeftijd bij lange na niet zo'n bepalende factor als talent. Als je nu al zelf rijdt ga je het vast zo halen!
Ik zou trouwens niet te veel nadenken over die eerdere lessen en examens. Het is wel jammer van het geld maar na zoveel jaren begin je gewoon weer bij nul is mijn indruk. Dus als je nu al zou zakken, gewoon zien als de 1e keer .

Petal

jij ook succes 10 juni! Ik zal voor je duimen!

Poppy

Poppy

28-04-2010 om 09:46 Topicstarter

Leuk

Al die verhalen van jullie. Nu ben ik nog best optimistisch - ik voel me meestal best vertrouwd in de auto en heb echt het gevoel dat ik het wel kan. Ik weet niet hoe dat zou zijn als ik hier weer zou zakken. Hier schijnt men gemiddeld 2.1 examen te moeten doen voor je slaagt, dus eigenlijk moet het 3 maal scheepsrecht zijn voor mij.

Ik hoop dat degenen die het geprobeerd hebben maar waar het niet gelukt is het nog eens gaan proberen. Dan moedigen we elkaar aan hier, ongeveer zoals het draadje als de afvallers

Poppy

Poppy

28-04-2010 om 09:51 Topicstarter

Sharon

Hoeveel lesuren heb jij tot nu toe gedaan? Ik 17.5 uur lessen en dan zeker nog 10 uur zelf rijden denk ik. Plus vroeger natuurlijk 30 of 40 uur, kan het me niet meer herinneren. En lijkt het je niet eng om in zo'n bak te rijden?

Vroeger leste ik in zo'n grote Honda, en daar heb ik me nooit in thuisgevoeld. Bij de instructeur trouwens ook niet, maar goed, dat is verleden tijd. Nu les ik in een kleine Ford Fiesta, heerlijk! Zelf hebben we een Skoda Roomster en die is wel iets groter maar toch ook best nog klein.

Lekker he, straks kunnen we gewoon zelf de auto pakken!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.