Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

mara

mara

29-10-2011 om 16:22

Wintertijd

http://www.nu.nl/politiek/2366958/pvv-wil-af-van-wintertijd.html

waar staat:

"PVV wil af van wintertijd
Laatste update: 29 oktober 2010 15:41 info
DEN HAAG – De PVV wil dat de klok aan het begin van de winter niet meer een uur wordt teruggedraaid.

Uit Brits onderzoek zou blijken dat mensen meer buiten actief zijn indien er geen wintertijd is. Weliswaar is het dan ’s morgens later licht, maar daar tegenover staat dat het ’s middags later donker wordt."

aanklikbare link in het artikel wijst naar:
http://www.nu.nl/gezondheid/2366804/zomertijd-beter-gezondheid.html
waar staat:
"
'Zomertijd beter voor gezondheid'
Laatste update: 29 oktober 2010 11:04 info
UTRECHT - De volksgezondheid zou er wel bij varen als de klok komend weekeinde niet een uur wordt teruggezet. Sterker nog, in het voorjaar zou de klok eigenlijk nóg een uur vooruit moeten. Mensen houden dan veel meer tijd over om buiten actief te zijn.

Dat stelt de Britse wetenschapper Mayer Hillman in een artikel in de British Medical Journal, waaruit het artsenvakblad Medisch Contact vrijdag citeerde op zijn website.

Volgens Hillman zou zo'n dubbele zomertijd volwassenen driehonderd uur extra daglicht geven en kinderen tweehonderd uur."

En, zijn jullie de wintertijd ook een beetje zat? Een iets lastiger contact met buitenland ivm extra tijdsverschil, savonds vroeg donker, de winterdippen, gebrek aan daglicht, wennen aan een uurtje langer in bed blijven voor ochtendmensen en slechte slapers enz.

Van mij mag de wintertijd tot het verleden gaan behoren, ik heb wel wat last van verschillende genoemde punten.
Als ik het goed gelezen heb is Rusland in Februari dit jaar gestopt met het terugzetten van de klok.

De wetenschapper stelt dat als de klok aanstaande zaterdagnacht niet een uur terug, maar een uur vooruit wordt gezet dit voor volwassenen 300 uur extra daglicht oplevert


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
mara

mara

29-10-2011 om 16:25

Klein foutje

"De wetenschapper stelt dat als de klok aanstaande zaterdagnacht niet een uur terug, maar een uur vooruit wordt gezet dit voor volwassenen 300 uur extra daglicht oplevert"
deze laatste zin hoort nog bij het laatste artikel; nu lijkt het of ik die heb geschreven.Er ging iets mis met enteren

Maar....

Wintertijd was/ is toch de "normale" tijd. Ik weet nog dat de zomertijd werd ingevoerd( 1977 ?) Mensen( niet allen baby's en kleine kindern) waren weeeeken van slag, haha.

Tirza G.

Tirza G.

29-10-2011 om 18:30

April 77

Het was gisteren bij 'De Rekenkamer". Wat ik schokkend vond, was dat een chronobioloog 34 dodelijke hartinfarcten per jaar toeschrijft aan zomertijd. In de week dat er naar zomertijd wordt geswitcht, zijn er 5,zoveel procent meer infarcten dan in een normale week. Als we teruggaan naar wintertijd, scheelt het 1,zoveel procent (minder dus dan normaal). Daar aan rekenend, inclusief de 62% die een hartaanval niet overleeft kom je op 34 doden méér per jaar.
Jeumig.

Tirza

Tijdzone

Is het sowieso niet het geval dat Nederland qua ligging beter de West-Europese tijd zou kunnen hanteren dan de Midden-Europese? En dat we hier van oudsher alleen de Midden-Europese tijd aanhouden vanwege handelsbelangen (handel met Duitsland etc).

Wat dat precies betekent voor de zomer- en wintertijd en of we hier eigenlijk altijd zomertijd zouden moeten hebben, weet ik niet precies.

Chris

Tirza

In het verlengde van deze (extra) hartinfarcten zouden ook meer mensen moeten overlijden, als ze door een reis in een ander tijdzone terechtkomen ?

mara

mara

29-10-2011 om 21:34

Dat is erg

34 extra doden, dat is bijna 3 personen per maand. En de landen die inmiddels niet meer van tijd verwisselen, zouden daar nog voordelen mee behaald zijn? Aan de andere kant (niet dat ik daarmee die 34 personen wil vergeten), de donkere, kortere dagen zijn voor depressiegevoelige mensen ook moeilijk. Zou dat met de zomertijd nog schelen? Het doel was meen ik ooit energiebesparing, iets dat later niet echt bewezen voordeel zou hebben opgeleverd heb ik begrepen. Waarom evt niet op de zomertijd blijven en langer van de dag genieten?

mara

mara

29-10-2011 om 23:32

Ik weet het niet, de russen hebben het ook gedaan.
Wij lopen als het goed is al 35 min voor(even kwijt waar ik het las) en men zou het extra uur in de zomertijd dan teveel vinden. Ook ivm telers, boeren/vee enz. Mijn gedachte was dat een uur extra licht per dag een hoop zou kunnen schelen voor bv mensen met een winterdepressie of depressieve patienten die het in de donkere dagen moeilijker hebben. Wat voor problemen zou je krijgen dan als je enkel zomertijd zou aanhouden? De russen spraken over juist zoveel ellende met de mensen bij het teruggaan naar de wintertijd.

De britten

P "maar ik hoorde toevallig dat Ierland en Groot-Brittanië ook weer 'bezig' zijn met praten of ze niet beter bij ons konden"

Dat hoorde ik jaren geleden ook al eens (met als argument dat het ook handiger was voor het handelsverkeer). En direct kwamen er felle reacties uit Schotland dat men er daar toch echt niet aan ging beginnen. Want dan gaat daar de zon inderdaad niet voor tienen op (afhankelijk van hoe noordelijk je zit natuurlijk, maar in Inverness zijn ze de pisang). Men voorzag narigheid met halfslapende mensen op stikdonkere wegen. Maar goed, Shonagh weet daar vast meer van.

Ik ben ook blij dat we weer teruggaan naar de wintertijd, ik heb een pest aan die stikdonkerte 's ochtends (ook aan die 's avonds trouwens, maar dat is minder erg). Ik vond de oude regeling wat dat betreft ook beter, vroeger ging men eind september terug naar de wintertijd. Wij volgen wat dat betreft nu de Britten (krijgen die ook eens hun zin )

Groeten,

Temet

Tijgeroog

Tijgeroog

30-10-2011 om 00:16

Mara

"Wat voor problemen zou je krijgen dan als je enkel zomertijd zou aanhouden?"

Om maar iets te noemen: dan is het een hele tijd nog goed donker als alle kinderen op weg zijn naar school. Zoals P schrijft, dan gaat de zon pas om kwart voor 10 op (en het halve uur daarvoor schemert het). Lijkt me niet comfortabel en niet veilig.
En voor de mensen met winterspressies enzo: als het van kwart voor 9 tot half 5 licht is zijn die grotendeels wel wakker. Dat zal niet veel anders zijn dan wanneer het van kwart voor 10 tot half 6 licht is.

tonny

tonny

30-10-2011 om 00:35

Mijn vader vertelde vroeger

dat onze tijd is opgeschoven in de jaren van de Duitse bezetting. Daar komt het zomertijd-wintertijdverhaal nog eens bovenop.

We zouden weer terug moeten naar de tijd van voor WO 2, dan klopt het beter allemaal, qua zones.

Biene M.

Biene M.

30-10-2011 om 06:30

Voor WOII

Van wikipedia:

Vanouds werd op elke plek op aarde de lokale tijd gehanteerd. Als de zon in het zuiden stond, was het twaalf uur. Een zonnewijzer wees dan altijd de juiste tijd aan. Met de komst van nauwkeurige uurwerken lukte dat niet meer en ging men over naar de middelbare zonnetijd. Nog altijd gold dat elke plaats zijn eigen tijd had. Dat werd nauwelijks opgemerkt doordat er weinig gereisd werd, en bovendien waren de reistijden lang. Veel mensen hadden zelf geen klok of horloge maar gebruikten de klok op de kerktoren. De torenklok hoefde niet precies gelijk te lopen, want iedereen keek op dezelfde klok.

Door de komst van spoorwegen en radio kwam de noodzaak een uniforme tijd in te voeren. In 1866 besloten de Nederlandse spoorwegbedrijven dat alle stationsklokken de tijd van Amsterdam zouden aanhouden. Sommige gemeenten besloten dat hun burgerlijke tijd gelijk zou zijn aan de spoortijd, maar andere hielden vast aan de lokale tijd, waardoor de torenklok niet gelijk stond met de stationsklok.

In 1892 besloten de spoorwegen de tijd van Greenwich aan te houden. Deze was 19½ minuut achter op de tijd van Amsterdam. Pas in 1909 hanteerden alle Nederlandse plaatsen dezelfde tijd, want toen werd besloten dat de Amsterdamse tijd voor heel Nederland zou gelden.

In 1940 werd door de Duitse bezetter de Midden-Europese Tijd ingevoerd, die een uur voor is op de tijd van Greenwich en ruim 40 minuten op de tijd van Amsterdam.

Van 1916 tot 1945 kende Nederland zomertijd om het energieverbruik te verminderen. In 1977 werd de zomertijd opnieuw ingevoerd.

tonny

tonny

30-10-2011 om 09:22

Mooi overzicht biene!

heldere uitleg. We hadden dus ooit Amsterdamse tijd. Nou, wat mij betreft gaan we daarnaar terug. En dan verder mooi zo laten (al vind ik het wintertijdweekend altijd héérlijk!)

mara

mara

30-10-2011 om 09:41

Tijgeroog/joyeux

tijgeroog: mijn kinderen zaten op een streekschool vanaf het VO en moesten dus evengoed in het donker reizen als het om half 5 al schemerig is, of wanneer ze in de ochtend weggingen. Als je school om 8.15 uur begint moet je ook in het donker reizen, ook van de rest van de werkende wereld zal altijd een deel zijn dat in de winter nauwelijks daglicht ziet op de lunchpauze na. Een uur extra licht is dan meegenomen. Uiteraard niet voor iedereen, dat snap ik.

joyeux: nou dat bedoel ik eigenlijk: wij kunnen wel op de zomertijd blijven, dat is een kwestie van gewoon doen, anderen hebben dat al gedaan, we leven immers al een half jaar op zomertijd. Ik vind 2 keer per jaar aanpassen ook teveel.

Tineke

Tineke

30-10-2011 om 10:47

12 uur

Wat ik wil is dat de zon om 12 uur op het hoogste punt staat. Dat is voor mij volkomen logisch. Op die zon enzo is onze tijd/klok dan ook bedacht. Ik kan dan ook klokkijken op de zon.
Zomertijd, dat klopt dus voor geen meter. Ik kan er niets mee. Ik heb het idee dat ik midden in de nacht moet opstaan 's ochtends, en op een gegeven moment red ik dat ook niet meer. Zo'n hele maand september voel ik me waardeloos. En nu dus ook de hele maand oktober.
En nu valt voor mij alles weer op z'n plek. Ik word wakker op een normale tijd. Het klopt weer. Ik weet weer hoe laat het is zonder een klok te raadplegen. Zo klopt het weer met mijn inwendige systeem. He, he, eindelijk, ik ben weer thuis.
En ik weet het, heel OO zal wel roepen dat dit onzin is, aanstellerij, want wat maakt dat ene uurtje nou uit, maar ja, ik voel/ ervaar/beleef het anders. Kan ik ook niks aan doen.
Oh, en voor de statistieken van P.: ik ben een ochtendmens, juist wel, maar dus niet met zomertijd, dan ben ik niks meer.

Vic

Vic

30-10-2011 om 11:01

Heksenvet

Eindelijk een gelijkgestemde. Ik heb het ook. Alles is weer normaal geworden, en de tijd klopt weer. De overgang naar zomertijd gaat bij mij altijd heel moeizaam, ik heb daar zeker twee weken last van. Naar wintertijd gaat als vanzelf.

mara

mara

30-10-2011 om 11:11

Geloof de klachten gelijk

heb er zelf 2 keer per jaar last van, omdat ik het slaapritme/bioritme van een depressieve heb. Alleen is ook onze "gewone" tijd dus nog steeds 40 minuten voorlopend en dus minder gewoon dan wanneer je dit niet wist. Overal door de tijd heen (zie bericht biene) zijn aanpassingen gedaan met de tijd. Ik denk dat je amper over een "gewone tijd" kunt spreken eigenlijk. Vroeger liep er niets nauwkeurig, we zullen dus best wat tijd ingehaald of verloren hebben naast de aanpassingen die bewust zijn gedaan. De jaartelling is immers ook gewoon een keer gestart, of het nu precies klopte met was geweest of niet.

Tijgeroog

Tijgeroog

30-10-2011 om 11:57

Mara

Ik moest vroeger op het VO ook op kwart over 8 op school zijn, en daarvoor 10 km fietsen. Dus ik weet heus wel hoe het is om in het donker te fietsen. Niet prettig. Als je wintertijd afschaft duurt die periode alleen maar langer.

Nu heb ik kinderen op de basisschool. Kleuters in donkere winterjassen die rond de school lopen terwijl gestresste ouders daar in hun auto tussendoor racen. Dan ben ik blij dat het altijd in ieder geval een beetje licht is, zodat de kinderen beter gezien worden. Wel zo veilig.
Ik snap niet echt wat je als voordeel ziet. Wat is er voor jou beter als het 's ochtends pas een uur later licht is? Ik ben dan ook pas een uur later goed wakker, terwijl er voor die tijd al wel vanalles moet gebeuren.

Britten

Dat verhaal van de Britten lees ik ieder jaar hier op het forum, maar verder hoor of lees ik er niets over.
Ja inderdaad is het hier langer donker 's morgens in de winter, scholen beginnen "pas" om 9 uur ( zomer en 's winters trouwens).
Maar als je nog noordelijker gaat, inderdaad bv Inverness, is het pas om 10 uur licht en om 3 uur al weer donker. Het "probleem" blijft.
Wel ben ik blij dat in Europa de klokken op dezelfde dag worden verzet. Toen we 14 jaar geleden verhuisden op 1 nov, hadden we dit 2 weken achter elkaar, daar heb ik toen wel lang last van gehad :o)

mara

mara

30-10-2011 om 12:34

Tijgeroog

voordeel voor mij als persoon met depressieve klachten is dat ik meer profijt heb van langer/later licht. Moeite met bed uitkomen heb ik altijd, of het nu eerder of later licht wordt 's morgens, door een andere aandoening. Mijn kinderen moesten 16 km fietsen, dus gingen in de winter met donker de deur uit en kwamen in het donker terug. Dat laatste zou minder zijn als het zomertijd was; scheelt in elk geval 1 keer. Maar ik besef dat een ieder van zijn eigen voordeel uitgaat.

34 doden

Dat verhaal van die 34 doden neem ik met een flinke schep zout. Alsof die mensen niet zouden sterven als er geen zomer/wintertijd zou zijn! Als je hart zo zwak is dan zal het een weekje later bij een andere negatieve prikkel wel op tilt slaan. Uiteindelijk ga je èrgens aan dood.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Maylise

Maylise

30-10-2011 om 13:45

Te korte dagen

Ik vind wintertijd niet echt leuk. Ik hou er niet van dat het 's middags al vroeg donker is. Ik vind het echter ook heel erg om in het donker op te moeten staan. Mijn conclusie: het uren daglicht is gewoon te weinig en of we nu 's ochtends een uur langer licht hebben of 's middags we moeten toch inleveren. Enige oplossing is dichter bij de evenaar te gaan wonen zodat je 's winters wat langere dagen hebt (en zomers kortere). Hier in Zuid Frankrijk merk ik het verschil al. Ook met wintertijd is het pas om 18.00 donker in de winter. Persoonlijk vind ik dat erg fijn. Ik hou gewoon niet zo van donker.

Verder zou ik het gewoon zou houden als het nu is. Zomertijd is fijn want of we het nu om 4 uur of 5 uur licht is 's zomers maakt voor het gros van de mensen niks uit. Dat uurtje extra 's avonds is wel heerlijk. Wintertijd is een kwestie van kiezen tussen twee kwaden.

Wat GB betreft. Toen ik nog in Engeland studeerde heel wat jaren terug vond ik het ook zo verschrikkelijk dat het in December al om 16.00 echt helemaal donker was. Ik wilde toen zeker dat ze in Engeland de wintertijd afschaften. Daarentegen hoefde ik inderdaad nooit in het donker op te staan maar 16.00 is echt heel vroeg. Rond 15.00/15.30 al schemering... Gelukkig is het maar ongeveer een maand dat het echt zo extreem is maar ik heb het altijd rot gevonden.

Mijn ritme is verder niet zo precies dus daar heb ik geen last van. Ik ga nu ook niet elke dag op hetzelfde tijdstip naar bed of sta op hetzelfde tijdstip op.

Dichter bij de evenaar gaan wonen is in elk geval de enige oplossing die ik kan bedenken

Monique D*

Monique D*

30-10-2011 om 14:08

Waarom begint de wintertijd pas in eind oktober..

..i.p.v. in eind september?
Ik had gedacht dat vorige week de wintertijd weer zou beginnen, maar had het mis. Het gebeurde dus het laatste weekend van oktober. Dat vind ik wel laat èn zinloos.

Fiorucci

Dankjewel, maar heb je gelezen wat er staat: "Britten" overwegen, maar eigenlijk moet je dus lezen "Engelsen" overwegen........... Het blijft gedoe hier ;o)

Vic

Vic

30-10-2011 om 16:07

Winter

Ik (en met mij vele anderen) ga in de winter naar mijn werk in het donker, en kom ook thuis in het donker (resp. 08.15 en 18.00 uur). Dat wordt toch helemaal niet anders als de tijd een uur verschuift? Oudste zit op sommige dagen al om 07.40 uur op de fiets, dat is helemaal vroeg (en donker, en koud). Gelukkig staat zij beter op dan ik

Fiorucci

Fiorucci

30-10-2011 om 16:38

Shonagh

Ik las elders: De britten ovewegen, de schotten willen niet!

mara

mara

30-10-2011 om 17:35

Eh p?

met 16 km fietsen en 8.15 beginnen fiets je toch in het donker hoor. een heel groot deel daarvan in elk geval wel.
Mijn kinderen hadden roosters tot en met 5 uur op diverse dagen. In de winter fiets je dan dus 16 km in schemer en donkerte naar huis. Misschien fietst jouw kind een stuk korter en kan dus later weg en is eerder thuis. Met OV trouwens hetzelfde maar dan zitten ze in elk geval binnen en hoeven ze niet langs de snelweg te fietsen, alleen duurt de rit dan nog langer (half uur er bovenop). Nu zitten mijn kinderen op het beroepsonderwijs in een andere stad en een college begint dan bv om half 9, waarna hetvolgende college einde middag begon en om half 7 eindigde. Als je dan meer dan een uur moet reizen zit je gewoon een groot deel in het donker, hoe jij het ook went of keert. En dat geldt misschien niet voor elke dag, maar met kinderen op VO zijn de roosters nu eenmaal afwisselend, vallen er dingen uit, beginnen scholen eerder of later enz. Daar zal jouw kind ook mee te maken gaan krijgen.
School hier tegenover (basis) begint ook 8.15 en ook die kinderen lopen in het donker. Als er een uur donkerte bijkomt, lopen ze nog steeds in het donker.

Kunstmatig

Hoe kun je nou zeggen dat de wintertijd wel en de zomertijd voor je gevoel niet klopt? Wij doen door het gebruik van kunstmatig licht toch sowieso al ons natuurlijke slaapritme geweld aan?

Met de kippen op stok lijkt mij het meest natuurlijk, maar dat gaat natuurlijk nooit meer gebeuren.

Chris

Kaaskopje

Kaaskopje

31-10-2011 om 13:23

't zit tussen de oren

Dit onderwerp komt jaarlijks twee keer voorbij volgens mij en ik lees iedere keer dat er mensen zijn die last ondervinden van het geschuif met de klok. Ik moet dat aannemen, maar ik vind het ook héél apart. Misschien dat het even twee dagen omschakelen is, omdat je bij de wintertijd opeens een uur later naar bed gaat dan je gewend was, maar na een paar keer slapen is dat toch weer van de baan? En omgekeerd ook. Bij de zomertijd slaap je een keer iets korter, Een keer, twee keer slapen en je zit weer in dát ritme. Naar mijn bescheiden gevoel is het dus meer iets tussen de oren dan dat de biologische klok écht van slag is door dit uurtje verschil.
Ik vind het hele najaars/winterseizoen maar niks, ik word altijd een beetje mismoedig zo rond deze tijd. Als ik naar huis ga met de trein, zit ik te sippen bij het idee dat het nog máánden gaat duren voor ik weer bij daglicht naar huis mag. Mijn klok floreert dus bij zoveel mogelijk daglicht. Zowel 's morgens als 's avonds. Is er eigenlijk een land waar het midden in de winter (onze winter) nooit helemaal donker wordt, net als in o.a. Scandinavië in de zomer?

Vic

Vic

31-10-2011 om 13:39

Vanmorgen

Het is misschien apart, maar ik hoef nu helemaal niet om te schakelen. Vanmorgen stond ik juist bijzonder uitgeslapen uit, ook al was het gisteren al 23.30 uur voor ik naar bed ging. Ik moest wel lachen om jongste die om 07.15 uur wakker werd en een beetje geschrokken kwam melden dat het al licht was en ze naar school moest. Lekker op tijd, en we waren ook de eersten op het schoolplein vanmorgen. Daar sprak ik ouders die gisteren om 6 uur 's morgens al op waren. Dan ben je ook niet helemaal wijs

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.