Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Wonderlijke dingen in de lente

Dit is een verzoeknummer voor Chris.
Verder geen spelregels.
Zal ik beginnen? Dit jaar zie ik alle bomen uitkomen, zo raar. Ik heb al jaren smartelijkst gewacht op het groen worden van de bomen, maar pas dit jaar zie ik dat het bij iedere boom weer anders gaat, dat sommige bomen helemaal verkleuren alleen door de kleuren van de knoppen, of dat ze katjes hebben die voor de bladeren uit gaan. De kleuren schreeuwen me tegemoet!


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hazelaar

ik vraag me al drie jaar af waar de hazelnoten in de herfst nu ineens vandaan komen. Ik zie in de lente alleen maar de mannelijke katjes aan de krinkelhazelaar zitten. Google bood uitkomst. Ik zag ze dit jaar voor 't eerst. Miniscuul kleine roodachtige blaadjes direct aan de tak. Dát zijn dus de vrouwelijke bloemen.

Verder verbaas ik me elke lente weer dat zelfs op maar een half uurtje rijden richting zuiden alles veel eerder bloeit en uitbot dan hier (en ws dus verder noordwaarts nog later).

Fiorucci

Fiorucci

18-04-2011 om 10:40

Katten

Ik merk aan mijn katten dat het echt lente wordt, nog voor de natuur zich als zodanig openbaart.

Lente

we hebben een poes, 14 jaar, mijn eerste kind, ik ben stilletjes aan mezelf aan het voorbereiden op het afscheid wat ooit ergens komende jaren gaat komen.
Ze heeft de winter doorgebracht in een speeltentje op zolder onder een wollen deken. Af en toe kwam ze dan beneden, at wat, sprong en rende wat en dat was het dan. Inmiddels ligt ze rollend op het gras in het zonnetje, ook de grijze dikke kater van de buren is net door haar de tuin uitgemept, ze is er weer, is helemaal opgekikkerd, ziet er weer vrolijk en levendig uit en laat het zelfs toe dat mandarijntje haar kopje wild 'aait'.

Lente 2

ik kijk mezelf gisteren aan in de spiegel, ik heb witte pandaogen want ik loop met mijn zonnebril op, ook binnen. Verder is die schrale waas van mijn gezicht af en mijn handen zien er nu ook beter uit, de korstjes en kloven moeten nog weg maar dat zal over een week of zo ook wel weer voorbij zijn.

Gisteren in de duinen gewandeld, zie ik opeens een hert wat rustig blijft staan ook als mijn oudste (type wilde jonge hond) er naar toe loopt, de eerste keer dat mijn oudste een hert in het wild ziet.

Wonderlijke dingen:

- Ik vraag me al jaren af wat die vreemde lichtbruine kegelvormige stengeltjes zijn (met op de kopjes zwarte spikkeltjes) die ik hier overal in de bermen zie opkomen. Aan het eind van het seizoen zijn het gigantische planten geworden. Volgens mijn schoonmoeder is het Groot Hoefblad, maar als ik hierop google herken ik het niet. Hoe dan ook, als ik ze zie, denk ik aan de lente

- Die geur van de lente in de lucht als de zon de aarde verwarmt. Hoe komt het dat je die compleet kunt vergeten in de winter?

- Dat het onvoorstelbaar is dat onze beukenhaag waarvan het blad in hoog tempo afvalt en die nu behoorlijk transparant is geworden in no time weer helemaal groen en ondoordringbaar is.

- Dat er slechts een paar fietstochten op zonnige dagen voor nodig zijn om weer wat meer kleur in je gezicht en op je benen te krijgen, zodat je er voor je gevoel een stuk beter uitziet. (En hoe fijn het is om te fietsen met mooi weer.)

- Dat je kinderen weer de hele dag buiten spelen met vriendjes en alleen af en toe binnenkomen voor wat limonade.

Chris

joep

joep

18-04-2011 om 11:16

Chris

Bedoel je misschien smalle weegbree?

Verder verwonder ik mij over 2 dingen:
1)De eiken, waar nog niks geen blad aanzit, die als een soort dood boompje tussen de rest staat.
2)De mussen die bossen hout aanslepen groter dan zijzelf, die dan ook nog in een priegelgaatje zouden moeten. (lekker gauw klaar denken zij, maar ondertussen).

norma

norma

18-04-2011 om 11:18

Geur

Lente is voor mij al die heerlijke geuren,van het gras,de bloemen.
Of dat je dochter opgewonden thuis komt,later dan normaal van school,omdat ze naar de geboorte van een lammetje heeft staan te kijken,zomaar buiten in een wei.
Dat zoon binnenkomt in vieze kleren en naar de buitenlucht ruikt.
De paarden heerlijk zonder deken buiten,zodat ze lekker kunnen rollen in het zand.
Het gevoel van de zon op m'n blote armen.
En de vogeltje die indruk op elkaar proberen te maken en 's ochtends vroeg een hoop herrie maken.Heerlijke herrie...

rodebeuk

rodebeuk

18-04-2011 om 12:14 Topicstarter

Ikke wel hoor pelle

Sorry.
Hoort er allemaal bij! Ik ben blij als het goed gaat met de insecten. We eten gewoon niet buiten als er veel wespen zijn.
Bovendien hoort dit bij nazomerklachten, meer dan bij lentegejubel!

rodebeuk

rodebeuk

18-04-2011 om 12:17 Topicstarter

Chris

Zowel groot als klein hoefblad bloeit voordat het blad krijgt, maar ik denk dat jij iets anders ziet. De bloeivorm van paardestaart, Equisetum arvense.
Zie je meteen als eerste plaatje op deze site
http://nl.wikipedia.org/wiki/Paardenstaart_%28geslacht%29

Fiorucci

Fiorucci

18-04-2011 om 12:39

Pelle

Ach ja, elk jaar verschijnen wel van zulke berichten, eest zien, dan geloven!

Inderdaad!

Inderdaad Rode Beuk, dat zijn de plantjes die ik bedoel! Equisetum dus. Alleen groeien die niet uit tot de gigaplanten die ik later in het seizoen zie. Dat zal dus wel iets anders zijn, ik zal er nog eens op letten.

Grappig dat je ook op internet waar alles zo'n beetje wel te vinden is eigenlijk niet zo ver komt als je geen namen weet.

Chris

rodebeuk

rodebeuk

18-04-2011 om 14:01 Topicstarter

Chris: het lijkt er idd niet eens op

..mijn voortuin staat helemaal vol met die groene krengen omdat hij een paar jaar verwaarloosd is. Ik laat het er maar bij zitten. Maar nu was ik dus eens vol goede moed bezig en zag ik die gele staven die jij bedoelt. Mijn conclusie is dat ook deze planten eerst bloeien en dan groeien.

Als je daar op let zie je meer rare dingen. Zo is bij mijn braam heel veel dood hout, maar dat zijn allemaal generatieve takken (met veel bloemen/ex-bramen) van vorig jaar. De enge dikke vegetatieve strengen die vorig jaar omhoog schoten met alleen maar blad daarentegen vormen nu de basis voor de plant van dit jaar. Dus wat vorig jaar De BraamStruik leek te zijn sterft nu af, en wat vorig jaar Die Rare Dingen waren is nu de struik. Die Rare Dingen hadden een heel andere vorm, niet rond tot hoekig maar met hele dikke strengen ertegenaan. Als je het doorsnijdt zou je een soort bloemvorm zien zegmaar.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-04-2011 om 14:23

Eindelijk

Ik weet niet hoe ik het doe, maar de meeste jaren wordt ik opééns overvallen door een bloesempracht aan onze boom. Wanneer die uitgekomen zijn....??? Dit jaar had ik me voorgenomen om het in de gaten te houden wanneer de eerste bloem open zou gaan en jawel hoor... gister. Een bloem was helemaal open en de rest bijna. Ik word ieder jaar weer blij van al dat roze. De sering staat ook op het punt te gaan bloeien. Ik zag gister knopjes in de laurier zitten en de peer bloeit al een poosje. De lente mijn seizoen. Geen seizoen bezorgt mij hetzelfde geluksgevoel als de lente.
Niet zozeer wonderlijk maar 'lastig' is de vraag wat je aan moet. Dochter kon net niet kiezen waar ze mee de deur uit moest gaan. Alleen een vest, vest en jas, alleen een jas... Het is lekker warm, maar 's morgens en tegen de avond koelt het ook weer flink af.
De katten genieten er ook van. Zodra de temperatuur stijgt is de oudste altijd buiten te vinden. Ze heeft haar eigen plek in de tuin. Een rommelplek, maar kat gaat er lekker in het zonnetje liggen. We hebben ook zelfgeknutselde bankjes. Heerlijk in het zonnetje ligt er altijd wel een kat te soezen.

Braamstruiken

RB, in de berm die ik bedoel, die zo vol staat met equisetum, groeien ook veel braamstruiken.

Ik ga deze en volgende zomer mijn aandacht richten op jouw vegetatieve Rare Dingen (en eindelijk ook eens proberen wat bramen te oogsten, of wordt dat nog steeds afgeraden in verband met hondsdolheid?).

Chris

rodebeuk

rodebeuk

18-04-2011 om 14:37 Topicstarter

Heel scherp chris

...mijn 'voortuin' heet alleen maar 'voortuin' in het taxatierapport, net als mijn rijtjeshuis dat alleen maar in dat rapport "herenhuis" heet.

Eigenlijk is mijn hele tuin dus een berm!

Overigens staat de braam achter tegen de schutting. Omdat ik het zo lekker vind om ervan te snoepen.

rodebeuk

rodebeuk

18-04-2011 om 14:37 Topicstarter

Kaaskopje

precies, dat je 's ochtends je kinderen in te dunne kleren naar school stuurt omdat ze anders de hele dag lopen te puffen van de hitte. En dat het dan wel knisperkoud is om naar school te gaan. Dat is ook lente!

tonny

tonny

18-04-2011 om 18:20

Observatie

Steeds neem ik me voor de lente en alle prachtige verschijnselen bewuster te observeren, compleet met notitieboekje en veel fotgraferen, maar het komt er niet van.
Jammer jammer, de lente is echt het mooiste seizoen dat er is. Heerlijk!!

rodebeuk

rodebeuk

18-04-2011 om 19:06 Topicstarter

Tonny

De oplossing bij dat soort dingen is niet meer uitstellen. Dus als je eraan denkt gewoon beginnen, al is het dan juli

Margriet*

Margriet*

18-04-2011 om 20:26

Ha rode beuk

Dat krijg je als je ouder wordt, dat je dingen bewuster beleefd (hoewel Tonny geen tijd heeft ). Maar vroeger wist ik ook precies dat de Morel de Ribes en de Prunis achter elkaar bloeide. Begin mei was dat, dan is mijn zus jarig, maar het verschilt per jaar.

Het leukste dat ik met mijn collega zag waren twee kauwen die in een grote boom (ik weet eigenlijk niet wat voor boom het is), heel systematisch met hun snavel of al springend met hun poten de dode takjes afbraken en verwijderden. Ze lieten ze op de grond vallen en verzamelden ze toen. Ik had dat nog nooit gezien. Het leuke aan die boom is dat als het blad ervan valt je al miniscule knoppen ziet (ik begreep dat de nieuwe knoppen het oude blad eraf duwen). Gewoon te zien vanuit mijn werkkamer.
Verder zit er in de nu enorme boom waar we op zolder op uitkijken een enorm ekster nest. Ook hen zag ik alles verzamelen en vorige week zag in het Vondelpark alweer mevrouw en meneer Ooievaar op hun nest zitten.
En als laatste hebben we gisteren kikkervisjes, die al uit kwamen stiekem bij de buurman in de vijver gegooid (was het idee van de buurvrouw die weer daarnaast woont). Wordt een gezellige boel deze zomer...

tonny

tonny

18-04-2011 om 20:33

Hoho

ik heb wél tijd! Maar ik ben gewoon niet attent genoeg. En ik weet nog steeds niet de Latijnse namen van al die bomen en struiken, ik zou graag een natuurcoach hebben die eens gezellig meefietst/wandelt dan schrijf ik netjes op wat voor bomen en struiken er in de omgeving staan. Is natuurlijk best op te googlen allemaal. Poe, ik ben te lui! Dat is het!
Maar ik vind het fantastisch mooi, al die bloesen, al die tinten groen, geweldig!

rodebeuk

rodebeuk

18-04-2011 om 20:49 Topicstarter

Natuurcoach! gat in de markt!

Dát ga ik doen. Wel ff Lidwientje Walg inschakelen (of heeft die onverlaat haar nick veranderd? moet ik weer eindeloos wachten tot ze ergens laat doorschemeren dat ze ook biologisch onderlegd is).

Tonny, je kunt heel klein beginnen. Latijnse namen hoef je sowieso niet te kennen, en alle bomen of struiken ook niet. Gewoon alleen die die je leuk vindt.

Leuk boek in dit verband, waarin de meest voorkomende bomen in NL met heel veel liefde worden behandeld is het bedrieglijk getitelde "Bomen van Artis en de Hortus) van Hans van der Stelt. De inheemse en uitheemse bomen en cultivars die daar staan zijn nl ook de bomen die je in de rest van NL het meeste kan vinden.

Framboos

Framboos

18-04-2011 om 22:38

Salamanders in het slootje en nog veel meer

en dat de kinderen dan op een zelfgemaakt bruggetje in het water liggen te turen om salamanders te vangen. Even bekijken en weer terug de sloot in. De salamanders dan heh en heel soms een kind
En dat de merels weer zo vroeg maar wel heel mooi fluiten
en dat het stikt van de mussen rondom huis
en dat we 's avonds weer vleermuizen zien - zo mooi!

tonny

tonny

18-04-2011 om 22:59

Oh ja, die merels...

... daar krijg ik zo'n weemoedig verliefd lentegevoel van...

Wespen

Ik heb twee weken geleden al de eerste wesp in huis doodgeslagen. Sindsdien nog een stuk of vier. Buiten zie ik er ook heel wat. Ik vind het wel opmerkelijk, begin april al zoveel wespen. Vorig jaar hadden we een nest in de fietsenschuur, er zaten er echt honderden. Ik hoop dat ik met het doodmeppen van de koninginnen een nieuwe wespenplaag kan voorkomen.

skik

Jaaaaa, lente (en wespen)

Ik mag ze niet, wespen. Vorig jaar overigens is zoontje gestoken door een gigantische koningin, rond deze tijd in de schuur. Hij zag haar niet aankomen, en opeens zat ze op zijn handje. Ik heb hem nog zelden zo overstuur gezien.
Maar goed, de lente. Ieder jaar lijkt die zich weer opnieuw uit te vinden, ieder jaar maak ik het mee dat het zo bekend is en tegelijkertijd zo nieuw. De geuren, buiten ruikt de bloesem naar kauwgomballen, binnen ruikt alles zoet en zonnig, de geluiden van inderdaad de merels en al zijn collega's, de kleuren van de bloesem en de donkere takken van bomen met daaraan frisse groene blaadjes. Zonneminnende poezen, het konijn dat ik van mijn werkplek af en toe zie rondspringen. Aaaaaaaaah, heerlijk ik kan wel zingen als het zover is!

O ja

En hommeltjes, die vind ik zoooo leuk, van die dikke zoemende zachte bolletjes, en bijtjes in alle maten en kleuren al zo vroeg.

Valkyre

Valkyre

19-04-2011 om 23:39

Wat mij opviel

Weken geleden alweer, toen het buitenspeelseizoen weer was losgebarsten: wat zijn de buurtkinderen ineens GROOT geworden! Wij waren in de winter ook veel buiten, maar zij dus niet... En ons Poolse buurmeisje van vier heeft ineens geen accent meer, en spreekt vloeiend Nederlands!

Ja, en de tuin.. Dit is mijn derde zomer in dit huis, en er komen nog steeds verrassingen op. Nu staan er ineens prachtige lichtroze, gevulde tulpen te bloeien! Kleuren voor geen meter bij de rest, maar toch... Grappig

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

tonny

tonny

23-04-2011 om 13:40

Nou ik ben begonnen

Heb een degelijk stevig opschrijfboekje gekocht en schrijf bijna elke dag dingen op die me opvallen in de natuur.

Bij de vijver, aan een drassig randje, komt steeds een vogel van alles opsnorren, hij vliegt met snavels vol weg. Het is een bruin spikkelig vogeltje met een spitse vrij lange snavel. Wat zou dat zijn?

bibi63

bibi63

23-04-2011 om 15:26

Een merel?

Zie titel.
gr. Bibi

Een lijster?

zie titel

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.