Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Tirza G.

Tirza G.

22-09-2011 om 14:41

Zo, dan is dat ook maar weer klaar (collectes)

Vandaag een artikel in de krant (uiteraard na die KWF-collectebus-diefstal) dat collectes bijna meer kosten dan ze opbrengen, geld inzamelen kan veeeeeeel goedkoper. En dat ze ze in stand houden omdat ze de collectanten niet het idee willen geven dat ze nutteloos zijn.

Zo. Nou. Dat is dan maar weer goed om te weten. Lekker dan.

Tirza


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tirza G.

Tirza G.

22-09-2011 om 15:58

Digitaal

Schijnt het antwoord te zijn. Ik heb ook niet zoveel tegen collectanten, maar de suggestie werd gewekt dat dit een soort onbenullige types zijn die niks beters te doen hebben en ach, daarom houden we het maar zo. Nou. Lekker dan. Denk je je best te doen, houden ze gewoon jouw hobby een beetje in stand omdat het anders zielig voor je is.

Tirza

Ja nou

Ik ben toevallig zo'n onbenullig typetje. Maar zelfs ik zie wel in dat het een tijdrovende en onpraktische manier van geld inzamelen is. Of het zo kostbaar is, weet ik niet zo. Het draait toch grotendeels op vrijwilligers. Of gaat het dan om logistieke kosten?

rosa

rosa

22-09-2011 om 16:29

Nou nee

Dat kan ik me ook niet voorstellen dat die collectes voor de collectanten gedaan worden. Even googelen op www.cbf.nl levert (leuk!) de opbrengsten van collectes per gemeente op, en ook wanneer welke collecte in jouw gemeente gehouden wordt.
In totaal in NL in 2010 voor 'volksgezondheid' 34 miljoen euro opgehaald (jammer genoeg niet per fonds uitgesplitst). Maar daar kun je wel wat logistiek voor doen lijkt me.

Waar staat dat stuk?

Ik ben ook wel benieuwd naar de onderbouwing eigenlijk. Want inderdaad: vooral vrijwilligers. Dus wat kost dat nou helemaal?
Ik heb in vroeger jaren zelf nog wel met een Amnestybus gerammeld, en daar kwam best wel wat in, zonder dat er nou zoveel werd aangestuurd.

Ik heb niets tegen collectanten, in tegendeel. Liever eenmalig vrijblijvend wat in de collectebus doen dan het risico te lopen te worden gestalkt als je een keer onbaatzuchtig hebt gedaan.

Groeten,

Temet

rosa

rosa

22-09-2011 om 17:29

Gulle urkers, zunige limburgers

Tjee, wat een verschil in opbrengst per huishouden tussen provincies! Flevoland is het gulst met in 2010 14,62 per huishouden. In Limburg daarentegen werd 'maar' 5,31 gegeven.
En bij de top 50 gemeenten: bovenaan staat Urk met 46 euro 39 per huishouden, wow.

Tirza G.

Tirza G.

22-09-2011 om 18:19

Dat staat in de

onvolprezen PZC natuurlijk. Ik citeer:
De bedreigingen waar collecteren mee te maken heeft (ik denk dat ze zo'n SMART-analyse gedaan hebben):
*Beschikbaarheid van collectanten
*Inkomsten uit collectes groeien nauwelijks mee
*Contant geld verdwijnt
*Verstedelijking. Blijkbaar wordt in dorpen/wijken waar je elkaar kent, meer gegeven.
Het maakt voor organisaties nog wel een min of meer belangrijk deel van hun inkomen uit (met als topper de Hersenstichting, daar levert de collecte 13% van de inkomsten), maar de organisatie er om heen kost ook ontzettend veel tijd en geld. Aldus de secretaris van Stichting Collecteplan, dhr Peter Schoof.

Tirza

Meike2

Meike2

22-09-2011 om 20:08

Topsalarissen directeuren organisaties

Zelf heb ik moeite met de gigantische salarissen die verdiend worden door de directeuren van de liefdadigheidsinstellingen. Ik vind het sneu voor de collectanten die door weer en wind en vol idealisme de deuren langs gaan en de directeur van bv de hartstichting zoeft voorbij in zijn dure auto op weg naar zijn villa. Dat vind ik heel scheef.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-09-2011 om 22:58

Meike

Wie weet is de collectant ook wel in het bezit van een dure auto en een villa aan de rand van de stad. Het is jouw aanname dat collectanten niet uit die kringen komen.
Ik weet ook niet wat ik altijd van hoge directiesalarissen moet vinden. Het zijn soms wel erg hoge bedragen. Toch vind ik dat niet automatisch schande. Waarom zou je directeur van een goed doel willen worden als je er geen salaris voor krijgt dat gelijkwaardig is aan wat andere directeuren krijgen? Enkel uit idealisme? Lijkt me niet. Een directeur van het, noem eens wat, Kankerfonds heeft er een mooie baan aan en dat het fonds goed werk doet maakt die baan alleen maar mooier. Ik zit er dus niet zo héél erg mee dat een goed doel directeur een flink inkomen heeft, maar het kan ook te. Mijn man is collectant en hij zit er ook niet mee. Hij doet zijn rondje trouw omdat het nog steeds nodig is en hij doet dat rondje ook omdat hij degene die de boel regelt niet wil laten zitten. Als dank krijgen we ieder jaar lekkere koeken van die man, die hij uit eigen zak betaalt. Mijn man haalt bij zo'n rondje niet eens zo heel veel op, maar al die bussen bij elkaar zullen toch een leuk bedrag opleveren.

Hombre

Hombre

23-09-2011 om 15:58

Bevalt mij ook niks

Die collectant doet zijn werk voor het goede doel voor niets, collectanten krijgen niet betaald. Als hij/zij daarnaast een villa en twee mercedessen heeft, prima.

Die directeur z'n salaris komt uit de collectebus en daar moet je zuinig mee zijn. Er zijn vast mensen genoeg te vinden die zo'n organisatie kunnen besturen zonder daar sloten geld voor te hoeven vangen.

Een vervroegd gepensioneerde ondernemer met z'n schaapjes al op het droge bijvoorbeeld. Ik ken er wel een, prima geschikt. Die kan dan met een ruime onkostenvergoeding nog iets goeds doen voor de wereld. Dat doen die donateurs toch ook? En die collectanten?

Ik heb de laatste collectes gemist, maar ik neig ernaar om met vermelding van reden te bedanken. Ik vind het lullig tegenover de collectant, dat wel.

rosa

rosa

23-09-2011 om 17:15

Maar

Waarom zou zo'n fonds dan iemand aannemen die veel geld kost als het veel goedkoper kan? Ik geloof best dat het wat minder kan, maar er gaat heel veel geld om in sommige fondsen en de activiteiten van een fonds gaat natuurlijk verder dan alleen die collectebussen over het land verdelen.
In het jaarverslag van de Nierstichting staat dat een fonds volgens de regels maximaal 25% van de opbrengsten zou mogen besteden aan gemaakte kosten van fondsenwerving(zij zitten daar zelf onder met 19%). Dat is best veel, een kwart gaat dus op aan bijv personeel (45 fte bij de Nierstichting).

Hombre

Hombre

23-09-2011 om 19:01

Status

Het heeft ook met status te maken denk ik. Zo'n fonds wil een bekende jonge manager die elders naam heeft gemaakt. Dan moeten ze concurreren. Maar hoeveel grote bedrijven danken hun topmensen niet af bij 55 of 60? Die moeten toch in staat zijn zo'n fonds te managen. Misschien zie ik het te simpel, maar wat voor gigantische vaardigheden heb je nodig om een organisatie te besturen die in feite alleen maar geld doorsluist? Met dit soort topsalarissen beschadigen ze hun eigen publieke imago flink.

Je ziet op veel plaatsen de zelfde mechanismen. Toen ik klein was (sixties) woonde de directeur van de woningstichting bij ons in de straat in een rijtjeshuis. Die jongens verdienen nu zo 4 ton...

Julie

Julie

23-09-2011 om 23:11

Kaaskopje

"Wie weet is de collectant ook wel in het bezit van een dure auto en een villa aan de rand van de stad. Het is jouw aanname dat collectanten niet uit die kringen komen."

Volgens mij bedoelt Meike dat niet. Volgens mij bedoelt ze dat het nogal wrang is als iemand door weer en wind het salaris van de directeur aan het collecteren is, die op dat moment langs komt zoeven in zijn bolide.

Kaaskopje

Kaaskopje

24-09-2011 om 01:12

Julie

Een 'goed doel' mag een bepaald percentage van de inkomsten gebruiken voor andere zaken dan het goede doel zelf. Daar wordt op toegezien en daar krijgen ze een keurmerk voor. Ik vind het daarom acceptabel dat het bestuur en wat daar direct voor werkt een salaris krijgt. Een dokter verdient ook aardig wat en toch loopt er een vrijwilliger rond die een patient naar die dokter toebrengt. Zo is het nu eenmaal. Ik vind dat 'top' goed mag verdienen, ze dragen ook de verantwooordelijkheid als puntje bij paaltje komt en sommigen werken heus hard voor hun geld. Maar nogmaals, het kan ook te en dat dat aangepakt wordt vind ik terecht.

Beetje dom van het kwf

Beetje dom om 500 gevulde collectebussen op kantoor te laten staan. Ik ben jarenlang wijkhoofd van de Amnestycollecte geweest. Ik had zo'n 15 collectanten. Als die bussen ingeleverd werden, ging ik die met de collectant openen en tellen. De opbrengst werd per munt/biljeteenheid op een kaartje gezet. Als ik ze allemaal binnenhad ging ik ze met de andere wijkhoofden storten bij de bank. Mocht er bij mij thuis ingebroken worden terwijl het geld hier nog ligt, dan is de schade te overzien. Ik snap echt niet dat het KWF al die bussen op kantoor laat staan.

skik

Tirza G.

Tirza G.

24-09-2011 om 16:45

En ik vond

Eerlijk gezegd, dat er bar weinig inzat. Zo'n 60-70 eu per bus. Nou. Lijkt me toch een hoop werk voor die paar centen, het verplaatsen-meesjouwen-openbreken van die bussen lijkt me nog een hele heisa.

Tirza

Ach, door weer en wind

Nou, nou. Zo zielig is het niet hoor. Toevallig heb ik pas gecollecteerd, was daar ongeveer 2,5 uur mee bezig, gezellig een kind mee. Leuke mensen ontmoet, lekker weer, en volgens mij aardig wat opgehaald. In mijn eigen buurt. Als er 60 euro in mijn bus zit dan vind ik dat een goede opbrengst, is toch 24 euro per uur.
Ik doe dit niet omdat ik niets anders te doen heb naast mijn werk en gezin, maar meer omdat mij is wijsgemaakt dat de collecte 25 procent van de inkomsten is en het doel spreekt mij wel aan. Het salaris van de directeur van deze Stichting vind ik niet overdreven.

Julie

Julie

24-09-2011 om 22:17

Nee kaaskopje

jij schreef: ' het is jouw aanname dat die collectanten niet uit die kringen komen'

Dat begreep je verkeerd. meike bedoelde niet dat ze aanneemt dat collectanten minder bedeeld zijn.
Ze schetste het contrast tussen de collectant en de directeur.

Kaaskopje

Kaaskopje

24-09-2011 om 23:46

Dan nog

Een collectant doet zijn rondje en draagt daarna de verantwoordelijkheid van dat geld over aan het doel. Een directeur blijft altijd verantwoordelijk. Maar als ik even mag muggenziften(, zoals ik het bedoelde dan hoeft er echt geen contrast tussen de collectant en de directeur te zijn. De praktijk zal vaak anders zijn, maar je kunt niet uitsluiten dat een collectant zelf ook in goede doen is en dus niet in schril contrast tot een directeur staat. Maar hoe je het ook bekijkt, het sneue is dat beiden klagers opleveren. De directeur omdat hij teveel verdient en de collectant omdat hij het waagt om aan te bellen en om geld te vragen.

Fay

De Amnestycollecte is altijd in februari. Reken maar dat dat door weer en wind is. En regen! Echt een rotweek, 't is al vroeg donker, veel mensen doen dan niet open. En moeilijk collectanten te krijgen, juist veel wat oudere mensen die best willen collecteren zien het niet zo zitten om door het donker en soms met ijzel o.i.d. langs de deuren te gaan.

Ik ging ook vaak met mijn dochter, zo'n schattig blond meisje met van de regen druipende haren leverde aardig wat bijdragen op ;0)

skik

Skik

Voor Amnesty zou ik ook wel willen lopen, maar ik kan mij voorstellen dat februari minder geslaagd is dan september. Zeker als er dan ook nog die rotsneeuw ligt.
Mijn dochter is al wat ouder en had iets met doodskoppen aan. Grappig was dat ik dat een dubieuze keuze vond, terwijl juist wat oudere dames complimenten gaven voor haar outfit.

Massi Nissa

Massi Nissa

25-09-2011 om 13:38

Skik

Mooi is dat, je kind gebruiken om te bedelen .
Groetjes
Massi (nam bij het innen van krantenwijk-nieuwjaarsgeld altijd haar kleine, bleke broertje mee, lol)

Oh massi

Dat deed ik ook! De opbrengst was 300 gulden. 20 voor hem, 280 voor mij, goeie deal vonden we toen allebei.

skik

-janneke-

-janneke-

26-09-2011 om 10:47

Nieuwe collectes

Waar ik mij aan erger: de collectes nieuwe stijl. Had er deze week weer één: een meisje voor Veilig Verkeer Nederland (dacht dat die door de overheid werden betaald). Eerst een heel lang verhaal (terwijl ik aan het koken was). Toen een formulier onder mijn neus: de enige manier om wat te geven was een maandelijkse bijdrage. En die bijdrage was ook al verzonnen: bij voorkeur 12 euro per maand, een hokje er achter voor 6 euro, en dan nog een klein hokje achteraan om zelf een bedrag voor te stellen.
Maar ik wil helemaal niet iedere maand aan een vaste uitgave vastzitten. En eenmalig iets geven bleek wel mogelijk, maar ingewikkeld: eerst een automatische incasso afgeven, en dan weer telefonisch intrekken. Ze maken het je zo wel moeilijk, en proberen op zo'n manier mensen er toe te krijgen iedere maand iets te geven. En steeds meer collectes werken zo.

Chippie

Chippie

26-09-2011 om 10:56

Janneke

Wat mij het meest tegenstaat van die collectes-nieuwe-stijl is dat die collecteurs krijgen betaald. het is een populair bijbaantje. Dat staat me zo tegen, dat ze dus helemaal niets krijgen. En inderdaad, ik houd ook niet van maandelijkse donaties (dat doe ik wel maar dan zoek ik zelf uit welke doelen).

Chippie,

Chippie,

26-09-2011 om 10:58

Collecteurs?

Collectanten dus...

Vic

Vic

26-09-2011 om 11:19

Chippie

"Wat mij het meest tegenstaat van die collectes-nieuwe-stijl is dat die collecteurs krijgen betaald. het is een populair bijbaantje."
Jeetje, dat heb ik me nooit gerealiseerd. Inderdaad komen met die invulbrieven altijd jongeren, terwijl de 'normale' collectant meestal ouder is. In collectebussen doe ik altijd wel iets, maar ik wil geen maandelijkse donatie doen en houdt dat graag zelf in de hand. Die jongeren doen dat meestal af met 'maar het kost maar een klein bedrag per maand, kan al vanaf 6 euro'. Tja, ik doe ook geen 70 euro in een collectebus (per keer) en ik wil aan meerdere doelen iets geven.

Ik vul niets in

Daarom geef ik de voorkeur aan gewone collectes: omdat ik niets wil invullen. Omdat ik anders ineens een "warme relatie" schijn te hebben en bestookt word met post. Dat is nu juist waarom ik niet overmaak, maar aan collectanten geef.
Collectanten nieuwe stijl hebben pech, maar om eerlijk te zijn, heb ik ze nog niet aan de deur gehad.

Tineke

Tineke

26-09-2011 om 16:32

Collectes dorpen

De collectant heeft bij zich: de bus én een lijst. Op die lijst staan alle bewoners, en daarachter kan de collectant het bedrag invullen wat je geeft. Tsja, als boer Piet een euro gaf, wil je daar toch niet voor onder doen. Iedereen ziet wat iedereen geeft. En daarom wordt er in dorpjes nog wel wat opgehaald.

Kaaskopje

Kaaskopje

26-09-2011 om 16:58

K. heksenvet

Toen ik voor mijn werk nog donateurs moest zoeken, hoorde ik die verhalen ook wel eens, van lijsten met daarop de donatie van de buurman enzovoorts. De mensen die ik daarover sprak waren er eigenlijk niet over te spreken, maar inderdaad slikten ze dat in, want je wilt tenslotte niet bekend staan als kniert of moeilijk persoon. Kassa dus. Dit was voor deze mensen reden om niet vast te doneren, want dan zouden ze zich evengoed gedwongen voelen om iets in de bus te doen.
Ik vind die vorm van collecteren niet gepast. Zoals de nierstichting het altijd doet vind ik eigenlijk wel netjes. Ze delen van te voren zakjes uit en halen die gevuld met geld weer op. De collectant weet dus ook niet wat je geeft.

Tirza G.

Tirza G.

26-09-2011 om 21:48

Ik heb toch de laatste tijd vaker dat ik hol en schamper gelach over zou willen brengen met een simpele druk op de knop.
Bij zakjes weet de collectant niet wat je geeft? Je hebt zeker geen buitenlamp Natuurlijk zien ze dat. Het verschil leeg-briefgeld-muntgeld is sowieso duidelijk waarneembaar en welke coupure dan precies ook nog wel.
Het idee is goed, maar de praktijk is weerbarstiger.

Tirza

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.