Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Jip

Jip

05-07-2014 om 11:32

Zonder drankje op een terras

We hebben hier thuis een discussie en graag willen we de mening van anderen weten.

Als je met zijn tweeën op een terras zit, is het dan voldoende dat één persoon iets besteld en de ander dus niks. Of is het een soort van niet geschreven wet dat je beiden minimaal een drankje moet bestellen. Wat vinden jullie?


Aqua

Aqua

06-07-2014 om 13:21

MK: slechte service Ned. horeca

MK, ik vind je verhaal typerend voor de slechte service van de Nederlandse horeca. In het buitenland krijg je vaak standaard een gratis karaf water aangeboden al voordat je iets hebt besteld, en als je er om vraagt is het nooit een probleem.

Inderdaad, ik vind 'fris' bij het eten smerig en water uit flessen belachelijk en milieuvervuilend. Ik drink wijn en water bij het eten en kunnen goede redenen natuurlijk zijn om geen wijn te drinken.

Overigens is uit eten gaan in het buitenland ook een stuk goedkoper en beter. Dit gaat samen met een cultuur waar veel vaker buitenshuis wordt gegeten. Dit is dus zeker niet slechter voor de horeca!

vlinder72

vlinder72

06-07-2014 om 13:31

nou Aqua

Ik heb het anders vaak genoeg meegemaakt dat je in het buitenland ook moet betalen voor kraanwater. Niet heel veel maar een paar euro voor het karaf en de glazen. Het staat dan gewoon op de bon.

Vind ik ook logisch. De restaurant houder moet het water toch serveren. De glazen worden gebruikt etc. Hoe zou je het vinden als je een plastic bekertje krijgt met het bericht "daar is de kraan".

Melle

Melle

06-07-2014 om 13:46

Het buitenland

Het buitenland is redelijk aspecifiek. Er zijn buitenlanden waar je goedkoper uit zult zijn, maar ik heb ook echt wel in dure buitenlanden gegeten. Tegelijkertijd at ik hier laatst een hoofdgerecht voor nog geen 7 euro, drankje erbij en ik was voor 'n tientje klaar. Heerlijk gegeten, en het water stond gratis op tafel.

En over de service in het buitenland heb ik ook nog wel een paar verhalen...

Tink

Tink

07-07-2014 om 01:18

water

Ik wil best betalen voor kraanwater, binnen het redelijke natuurlijk; meestal wordt er iets van € 2,50 gerekend voor een karaf, en dan zit er soms ook nog citroen of wat komkommer oid in. Lekker fris.
Wij bestellen meestal een drankje vooraf en dan bij het eten kraanwater. En eventueel nog een 2e karafje.
Ik vind mineraalwater ook lekker bij het eten, alleen het nadeel is dat daar (soms best veel) natrium in zit. Krijg je a) dorst van en b) het eten is vaak ook al vrij zout en daar moet ik mee oppassen.

Maar in sommige restaurants kun je helemaal geen kraanwater krijgen. De laatste keer dat ik dat meemaakte werd er gezegd: dat kan niet mevrouw want we hebben geen karaffen...
Ik was te verbaasd om te vragen of we dan allemaal een longdrinkglas kraanwater konden krijgen

Juno

Juno

07-07-2014 om 08:35

Ooit

Ooit, in het Brabantsche Land heb ik f7,50 betaald. Voor een glas kraanwater. Geen citroen of komkommertje er in. Dat verzin je niet.
Nooit meer daar gegeten.
Geen karaffen heb ik ook vaker gehoord. Er zijn ook restaurants die meeoden aan join the pipe. Je krijgt dan een JtP-karaf gratis water en betaalt dan de donatie. Vind ik heel sympathiek.

MK

MK

07-07-2014 om 11:38

Aqua

"Inderdaad, ik vind 'fris' bij het eten smerig en water uit flessen belachelijk en milieuvervuilend. Ik drink wijn en water bij het eten en kunnen goede redenen natuurlijk zijn om geen wijn te drinken."

Volledig mee eens, ik vind het ook logisch om een karaf gekoeld kraanwater te serveren bij een fles wijn, of een glas kraanwater bij een glas wijn. Het ging er in dit geval om dat de gasten allemaal een glas kraanwater wilden en geen drankjes bestelden. Dat vind ik te ver gaan en dan vind ik dat je als eigenaar best iets mag rekenen voor een karaf kraanwater. Of Spa Blauw serveren.

Als je

ergens wilt zitten, maar niets wilt bestellen, kun je ook gewoon een bankje zoeken.
Als de prijs van de consumptie het probleem is; haal wat in een supermarkt of drogist, en wederom; zoek een bankje.

Ardenna

Ardenna

07-07-2014 om 17:43

Niet mee eens MK

Je kunt dan beter iets rekenen voor het kraanwater dan mensen verplichten iets te bestellen voor meer geld. Mag ik potdorie zelf bepalen wat ik drink en ik drink per definitie nooit duur water uit een fles, dat vind ik helemaal onzinnig. Het kraanwater is prima in Nederland.

MK

MK

07-07-2014 om 20:44

Ardenna

Dat zeg ik: dat je dan best iets mag rekenen. Ze zitten in je zaak, maken gebruik van je bediening, glazen moeten worden afgewassen, etc. Dus dan mag er best iets voor gerekend worden. Alleen deze mensen maakten heel duidelijk dat het gratis moest zijn.

Ardenna

Ardenna

07-07-2014 om 23:28

Dat zei je niet in beide postings, dat ze het perse gratis wilden. Verder wil jij ze wel verplichten om spa blauw te nemen en juist dát vind ik milieuonvriendelijk en volstrekt niet nodig. Ik vind gewoon dat jij fout zit en dat je kraanwater op de kaart moet zetten tegen een schappelijk bedrag (dus niet meer dan een euro voor een karaf).

Kaaskopje

Kaaskopje

07-07-2014 om 23:54

Water voor een euro

Ik zou dat inderdaad een redelijke oplossing vinden. Wel met een ijsklontje er in en een schijfje citroen, maar dan zou ik het tenminste niet raar vinden om te bestellen. Ik heb er nu toch wat moeite mee om gewoon een kaal glaasje kraanwater te vragen.

Lang geleden was ik met een groep mensen en mijn toen nog vriend/nu man in Lourdes. Mijn man was daar helper en ik mocht een keertje mee. Op een gegeven moment kwam er een groep Italianen aan in het hotel. Het duurde niet lang of er werd gemopperd dat die Italianen alleen maar kraanwater bestelden. Dat schenen ze ieder jaar weer te doen. Het mocht vooral niks kosten...

Met z'n tweeën één drankje

Ik sluit me aan bij de vorige sprekers: als je op een terras gaat zitten, dan bestel je een drankje. Je kan daar allerlei redenen voor verzinnen waarom je vindt dat het niet hoeft (ik lust alleen water, ik heb heel weinig geld...), maar het hoort niet. Je maakt gebruik van de faciliteiten van het terras en dat betaal je terug in je bestelling. Net zoals je niet alleen een café binnenstapt om naar de wc te gaan en dan weer zonder iets te bestellen naar buiten stapt.

Licht OT

Doet me denken aan een discussie die ik ooit had met één van onze cursisten. Deze vond dat ze best gratis of tegen zeer gereduceerd tarief aan de cursus deel kon nemen. De docent stond immers toch al voor de klas en zij (de potentiële cursist dus) zou de lesstof wel kopiëren van iemand die zich al had ingeschreven. Dus ze snapte eigenlijk niet waarom ze nou nog moest betalen. Wat maakte het ons nou helemaal uit of ze wel of niet bij de colleges aanschoof???

Kaaskopje

Kaaskopje

09-07-2014 om 19:58

Precies N@nny

Je betaalt voor een dienst waar je gebruik van maakt. Zelfs als de dienstverlener daarbij passief is. In het geval van het drankje zit je op het terras van die 'dienstverlener', dus maak je gebruik van de service 'lekker zitten op mijn terras'.

Ik denk dat élk kind die met het openbaar vervoer reist wel eens een opmerking maakt als 'We zijn helemaal niet gecontroleerd. Nou, dan hadden we ook geen kaartje hoeven te kopen!' Nou jawel dus, je betaalt niet omdat er een conducteur langs kan komen, je betaalt voor de dienst.

nina b.

nina b.

09-07-2014 om 20:46

echt meegemaakt

Wel eens van een terras afgezet om die reden. Ik was misselijk van de hoofdpijn, wilde daarom niets nemen. We waren aan het fietsen met een man of 25, groot terras,midden in de bossen, we waren de enige gasten en iedereen bestelde wat behalve ik dus. "als je niets consumeert moet je het terras verlaten" . Heb ik gedaan: ben op het stoepetje voor het terras gaan zitten: hij keek heel zuur maar had daar niets over te zeggen . Hij keek nog veel zuurder toen de hele club z'n bestelling annuleerde (hij stond nog op te nemen) en gezellig naast me kwam zitten . (daarna mochten we natuurlijk terugkomen "misverstandje")

nina b.

Schaam je je dan niet? Die hele heisa schoppen om maar geen paar euro te hoeven betalen voor een glas drinken?

De knieperigheid ten top!

Cecile

Cecile

10-07-2014 om 12:07

Mark

Dat zou je ook kunnen zeggen van de uitbater als van de hele groep van 25 iedereen bestelt en slechts eentje niet.
Als je met zijn tweeën bent een een bestelt niet, snap ik dat wel, maar met een groep van 25...

En ik weet niet of Nina het er toen ook bijgezegd had dat ze zich niet lekker voelde (dat zou ik dan weer wel doen), want daarvan uitgaande, vind ik het wel bot van de uitbater.

buitenland

Ik woon in zo'n buitenland waar je altijd een glas koel water krijgt, ook als je koffie drinkt op een terras. Heerlijk is dat. Als ik in Nederland ben, mis ik dat glas water, wat je gebracht wordt wanneer je aan je tafeltje gaat zitten. Bij de La Place zelfbedienings restaurants staan trouwens kannen water, na de kassa. Gratis dus.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-07-2014 om 12:10

Water

Roodborst, je bestelt dus wel koffie als je er water bij krijgt. Je bent dus een betalende klant.

Ik blijf het vreemd vinden als je op een terras gaat zitten als je je geen consumptie kunt permitteren. Als eentje het wel kan betalen, dan trakteert die maar. Bij een grotere groep zou een café of restaurant zich flexibel op kunnen stellen en als service een kan water neerzetten. Volgende keer zal die waterdrinker zich dit herinneren en wel iets bestellen... misschien.

Geen probleem.

Als ik op het terras ga zitten bestel ik een consumptie, per stoel. Als het erg warm is en/of ik heb een eind gefietst bestel ik water als extra. Een uur zitten met een kopje koffie doe ik alleen als het rustig is en er nog lege stoelen zijn. Ik vraag ook gerust aan de serveester of dat een probleem is omdat ik bijvoorbeeld op iemand zit te wachten. Ik ga niet met iemand op een terras zitten die niks wil. En als je dat wel doet zou ik dat ook alleen doen als het geen topdrukte is.

Cecile

Dat zou je kunnen doen. De meesten zullen het vast wel laten gaan. Maar toch, als de uitbater aangeeft dat de stoelen zijn voor betalende klanten en dan weigeren iets te bestellen en liever de hele groep meesleuren in je 'principes' of beter gezegd knieperigheid vind ik getuigen van een kleingeestige persoonlijkheid.

geen geschikt eten

Hoe moet t eigenlijk als je wegens een speciaal dieet iets eten moet maar het restaurant heeft niets dat in je dieet past, maar je hebt je eigen eten mee, moet je dan naast je bronwater nog iets bestellen wat je laat staan terwijl je je meegenomen eten eet? Voorbeeld: een suikervrij biskwietje in een ijsbar die de rest van het gezelschap heeft uitgekozen? Of moet het hele gezelschap zich aanpassen aan degene met dieet?

Katniss

Katniss

26-07-2014 om 18:12

Grappig voorbeeld

Ik eet ook zelden tot nooit ijs, dus als ik met de kinderen naar een ijssalon ga neem ik koffie of niets. Als het gaat om uit eten en bijv. glutenvrij of vegetarisch eten, is het wel zo gezellig als je vooraf informeert of degene met het dieet daar ook kan eten.
Als je een dieet hebt met zakjes of shakes vraag ik me af waarom je überhaupt mee gaat.

Theekopje

Theekopje

26-07-2014 om 18:45

In het redelijke

als je bij een ijssalon bent en jij mag geen ijs, dan bestel je toch koffie of bronwater. En al de nou echt hè-le-maal niks hebben dat jij mag, dan overleg je even met de bediening. Dan leg je de situatie uit en vrag je of ze eer bezwaar tegen hebben dat jij je glutenvrije koekje eet.

Meestal mag dat. Tot het moment dat iedereen dat als smoes gaat gebruiken om niks te bestellen en dan houdt het weer op. Terecht ook.

Barvaux

Barvaux

26-07-2014 om 19:34

Precies

Zoals Theekopje zegt, als je met een grote groep komt dan vraag je vantevoren of er iets voor je bij zit en als dat niet zo is vraag je gewoon netjes of ze er bezwaar tegen hebben dat je er toch bij komt zitten (want anders zoeken jullie wel een andere gelegenheid....). Als je met z'n tweeën gaat zou ik het overigens niet snel doen.

nou ik doe dat met zeer grote regelmaat

Ik begeleid 1 op 1 mensen, die niet alleen 'weg' kunnen. Er zijn dagen bij dat ik 10 keer met 10 verschillende mensen op pad ga, iedereen een uurtje b.v. En het kan best wel zijn dat 8 van die mensen iets willen drinken op een terras in de stad.(zeker als het weer er naar is). Ik ga dan écht niet 8 keer wat bestellen! Ik bestel 1 of 2 keer wat en declareer dat als zijnde kosten bij mijn baas en de rest van de keren zit ik er gewoon bij zonder consumptie en eet als ik pauze heb mijn meegebrachte brood en drink in de kantine wat.
Ik denk ook niet dat die terrasbaas blij wordt als ik op een bankje in het park ga zitten en mijn cliënten daar alleen laat zitten, ze worden niet voor niks 1 op 1 begeleid hé? Ik wil best die stoel vrij maken en ernaast gaan staan ofzo hoor.
Ik heb nog nooit meegemaakt dat terrashouders er raar van opkeken of er opmerkingen over maakten. Het komt ook vaak voor bij dezelfde terrasjes, dus de meesten kennen mij wel van gezicht en weten dat ik over een uurtje weer kom met iemand anders. Maar het kan ook zomaar ergens zijn waar ik onbekend ben, dat ligt aan de cliënten, wat zij willen.
En als ze er wel wat van zouden zeggen, ga ik gewoon met die 8 ergens anders wat drinken, missen ze wel die 8 klanten tenslotte en w.s. nog veel meer, want in de zomer is dit voor mij mijn dagelijkse werk.
Wat een veroordelingen weer zonder erbij na te denken.
groeten albana

Kaaskopje

Kaaskopje

15-08-2014 om 13:00

ja maar...

Dat is wat anders. Dan kun je stellen dat de terraseigenaar blij moet zijn met de bestelling van de persoon die jij begeleidt. Ik vind dat anders dan twee vriendinnen die gezellig bijkletsen op 1 kop koffie.

bibi63

bibi63

15-08-2014 om 14:00

tja Albana

Dat is toch een totaal andere situatie?? Die terraseigenaar ziet ook wel dat jij een groep bij je hebt die begeleid moet worden. Waarom jij dat veroordelingen noemt, snap ik niet. Je hebt geen enkele reden om je aangesproken te voelen, door wie dan ook. Dan snap je zelf ook wel....
Bibi

Lynn

Lynn

15-08-2014 om 14:14

Bibi

Albana heeft geen groep bij zich. Ze begeleidt ze 1-op-1, schreef ze.

Maar inderdaad, ik denk dar iedereen (ook de café-eigenaren) begrip hebben voor die situatie.

Maar in gewone gezelligheidssituaties zou ik met zijn tweeën me ongemakkelijk,voelen om maar 1 drankje te nemen.

bibi63

bibi63

15-08-2014 om 14:41

Je hebt gelijk lynn

Ik dacht even aan een groep.
Bibi

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.