Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Jip

Jip

05-07-2014 om 11:32

Zonder drankje op een terras

We hebben hier thuis een discussie en graag willen we de mening van anderen weten.

Als je met zijn tweeën op een terras zit, is het dan voldoende dat één persoon iets besteld en de ander dus niks. Of is het een soort van niet geschreven wet dat je beiden minimaal een drankje moet bestellen. Wat vinden jullie?


Limi

Limi

05-07-2014 om 11:51

hangt er van af

Als het mijn terras zou zijn, zou ik het wel vervelend vinden als er 4 mensen zaten waarvan er eentje maar iets bestelde, maar niet als er 4 mensen zaten waarvan er eentje niets nam. Maar als het niet druk was zou het me waarschijnlijk helemaal niets uitmaken. Er zitten natuurlijk ook vaak genoeg kleine kinderen die niks nemen.

Maar ik heb geen terras

Waarom neemt die ene niks? Zou de reden nog een rol spelen?

Jip

Jip

05-07-2014 om 11:56

Limi

Die ene heeft geen zin want zij lust alleen maar water en dat heeft zij in een flesje in haar tas en bovendien leeft zij erg zuinig i.v.m. een zeer bescheiden inkomen.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-07-2014 om 12:02

Jip

Dan zou ik die ander op een flesje water trakteren. Als jij ook zo 'arm' bent dat je je dat niet kunt veroorloven, ga je niet op een terras zitten, dan haal je een paar voordelige flesjes bij een supermarkt en ga je 'in het wild' ergens op een bankje zitten.

Tijgeroog

Tijgeroog

05-07-2014 om 12:06

Anders

Ik zou het dan anders aanpakken denk ik. Want ik vind dit toch wat scheef. Doe het om en om ofzo. De ene keer op het terras, waarbij degene die nu alleen wat drinkt voor allebei wat bestelt. De andere keer ergens op een bankje of in een park op het gras met allebei een flesje water. Dan kan degene met minder geld desnoods voor de flesjes water zorgen. Totale kosten gelijk.
Maar daar moet ik wel bij opmerken dat ik zelf ook graag water drink en me prima vermaak op een bankje of in een park. Als je daar niet van houdt wordt het geforceerd en kunnen ede verhoudingen scheef worden.

Katniss

Katniss

05-07-2014 om 12:07

Beide

Als je met zijn tweeën zit is het wel een beetje ongeschreven regel dat je allebei iets bestelt. Tenzij een van de twee jonger is dan 3 en een eigen flesje/pakje bij zich heeft. Het is meestal niet toegestaan om meegebrachte consumpties, zoals dat flesje water, op het terras te drinken. Toch doe ik dat ook wel eens tijdens vakanties. Dan heeft jongste een flesje water, en ga ik er op het terras niet nog eentje kopen (dus dan hebben we twee gekochte drankjes en een meegebracht flesje water).

ongemakkelijk

De situatie waarin de een wel wat betaald nuttigt en de ander niet is voor iedereen ongemakkelijk. Ik zou er in elk geval niet aan beginnen. Inderdaad, een plekje in het park is ook prima. Toch kan ik me ook voorstellen dat iemand met een minder draagkrachtige beurs ook de bezwaren opzij kan schuiven om er gewoon bij te horen zonder betaald drankje. Kwestie van rug rechthouden.

Jip

Jip

05-07-2014 om 12:21

Ongeschreven regel

Iedereen bedankt voor de snelle reactie maar het gaat er niet over een oplossing te bedenken maar veel meer wat jullie mening daarover is.
Ik vind het namelijk onzin als je met zijn tweeën op een terras zit dat je dan beiden iets moet bestellen. Natuurlijk wel één van de twee, en ga je niet uit je eigen flesje drinken, of met vijven op een terras zitten terwijl er maar een iets besteld.

waar ligt de grens?

samen op een terras, één neemt niks.
Met z'n drieen op het terras, twee nemen er niks.
Met z'n vieren op een terras, drie nemen er niks?

Als je op een terrasstoel zit, maak je gebruik van de voorzieningen die de betreffende horecauitbater aanbiedt. Logisch dat je daar dan voor betaalt door een consumtie te nemen. Per stoel.

Dus ja, als je op een terras gaat zitten, betaal je in elk geval een consumptie. Anders moet je ergens anders gaan zitten.

Als het rustig is, zou je een gunst kunnen vragen, maar je hebt geen enkel recht.

Mijntje

Mijntje

05-07-2014 om 12:57

eens met bromvlieg

Ja precies. Gewoon per stoel. Dat kan je wel onzin vinden, maar die stoelen zijn er niet zomaar neergezet, die horen bij een bedrijf.
Je hoeft ook niet op een terrasje te gaan zitten, je kan ook op een bankje in het park. Of thuis blijven.
Als je in de bioscoop meteen in slaap valt krijg je ook je geld niet terug. Op de stoel zitten betekent consumeren.

Katniss

Katniss

05-07-2014 om 13:01

Hoeveelheid?

Hoe lang mag je van die stoel gebruik maken met 1 drankje? Met een kop koffie doe ik ongeveer 5 minuten, mag je dan wel een half uur blijven zitten? Met een wijntje doe ik een half uur, mag ik dan een uur blijven zitten?

Mijntje

Mijntje

05-07-2014 om 13:06

Katniss

Ik denk dat ze liever niet hebben dat je je wijntje snel achterover klokt. Er zijn geen precieze regels voor, maar die stoelen zijn er denk ik wel om te consumeren.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

05-07-2014 om 13:27

de eigenaar bepaalt

Of iets mag of niet: daarover gaat de eigenaar van het terras. Wij kunnen wel aangeven wat wij wel of niet acceptabel vinden (hoeveel mensen wel/niet, hoelang mag je met je drankje doen etc.), maar uiteindelijk gaan wij (en jij) daar natuurlijk niet over.

Ik denk dat het nogal kan verschillen. Zal ook wel samenhangen met de drukte op het terras. Als er ruimte genoeg is, dan kan ik mij voorstellen dat men coulanter is dan op een bomvol terras. Ook zal denk ik wel meespelen wat die ene persoon dan bestelt en hoe lang je blijft zitten. Bestel je een kop koffie en geef je direct aan dat je maar even blijft, of bestel je een glas water en doet daar een uur over?

Ik zou er in ieder geval rekening mee houden dat de terras-houder het niet waardeert (en mogelijk zelfs niet accepteert) dat slechts een van beiden wat bestelt. Maar misschien levert het geen problemen op, dan heb je geluk.

Ben trouwens stiekem wel nieuwsgierig aan de achtergrond van deze vraag.

bibi63

bibi63

05-07-2014 om 14:00

of de restauranthouder het nou accepteert of niet

ik vind het raar.
Bibi

Wel sneu

maar zeker raar. Kan degene met meer geld niet gewoon trakteren? En anders geen terras, maar inderdaad bankje o.i.d.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-07-2014 om 16:44

Jip

Jij kan het wel onzin vinden, maar daar koopt die restauranthouder niet zoveel voor

Ely

Ely

05-07-2014 om 16:47

Wat bromvlieg zegt

Ben ik het mee eens. Je maakt gebruik van faciliteiten daar hoort een financiële transactie bij. Anders kan die stoel gebruikt worden door iemand die wel afneemt. De eigenaar van het terras moet ook zijn lasten betalen. Zeker een flesje water in je tas hebben vind ik geen goed argument, dat valt toch onder zelf meegebrachte consumptie. Zoals gezegd, de eigenaar van het terras heeft ook kosten en moet het bij elkaar sprokkelen.

Theekopje

Theekopje

05-07-2014 om 18:33

Waarom ga je op een terras zitten?

Waarom ga je op een terras zitten? Omdat er stoeltjes en tafeltjes staan, omdat het een gezellige plek is, en omdat je er leuk mensen kunt kijken.

Iémand heeft voor al dat leuks betaald. Een terrasvergunning kost geld, meubilair ook.
De terrasbaas betaalt al die kosten omdat hij hoopt er op te verdienen: door drankjes te verkopen.

Ik vind het niet netjes om wél van die voorzieningen gebruik te willen maken, en er niet voor te betalen. Van 2 euro omzet per bezet tafeltje kan een terras niet uit, dat snap je toch wel?

Als het heel rustig is kun je vragen of het mag, zolang je ook 'nee' als antwoord accepteert.
Als het druk is hoor je gewoon te bestellen. Allemaal, behalve kleine kinderen misschien.

En hoe lang je mag blijven zitten: ik heb geen idee van richtlijnen, maar iedereen snapt dat het niet de bedoeling is dat je twee uur zit op één kopje koffie. Om dezelfde reden.

Als je gratis wil zitten kun je naar het park.

Tante Tiny

Tante Tiny

05-07-2014 om 18:56

Mijn antwoord is nee

Als je met twee volwassenen op een terras zit, dan hoor je beiden wat te bestellen. Sommige horeca-ondernemers lossen dat op met een bordje: consumptie verplicht. En ja, die verplichting is per persoon.

raar

Waarom ga je dan naar een terras? Daar ga je heen om wat te nuttigen en even te zitten. Als je alleen even wilt zitten en/of je meegebrachte consumptie wilt nuttigen dan doe je dat op een bankje.

MK

MK

05-07-2014 om 20:53

Hoe vinden jullie dit

Wij hebben een aantal jaar een restaurant gehad en daar hadden we eens een tafel met 4 gasten die een maaltijd bestelden maar daar allemaal een glas kraanwater bij wenste. Wij vonden het een rare situatie en hebben uitgelegd dat ze best een glas kraanwater konden krijgen bij een betaald drankje p.p.

Serwe

Serwe

05-07-2014 om 21:01

Dat vind ik wel raar eigenlijk van jullie. Natuurlijk moet je een consumptie bestellen maar dat hadden ze gedaan: eten.
Het leveren van kraanwater daarbij is heel normaal.
Als wij uit eten gaan doen we dat ook regelmatig. Niet altijd hoor. Vaak bestellen we ook wel wat te drinken. Maar soms ook niet. Heeft niemand ooit moeilijk over gedaan.
In het VK moet bij de wet elk restaurant/bar waar je ook alcohol kan kopen je gratis kraanwater geven als je daarom vraagt. En dat vind ik ook wel zo netjes.
Natuurlijk moet je iets bestellen maar als wij allemaal een maaltijd bestellen dan is dat dus al een consumptie.
Overigens als wij wel een drankje bestellen dan vragen we altijd om een karaf kraanwater er naast en uiteraard met de verwachting dat dit gratis is.

Eens

met Serwe

Kaaskopje

Kaaskopje

06-07-2014 om 02:10

Gratis water

Gevoelsmatig vind ik het ook bij een etentje wel zo netjes om op zijn minst 1 betaald drankje te bestellen. Als je uit eten gaat, of als je op een terrasje gaat zitten, dan vind ik dat je niet al te kniertig op je portemonnee moet gaan zitten. Doe het goed of doe het niet. Maar ik vind dat je als restauranthouder niet van mensen mag eisen dat ze een drankje bij hun maaltijd kopen. Mensen komen uiteindelijk om te eten en dat mogen ze ook met een droog bekkie doen. En als mensen gewoon een glas water bestellen, dan moet je niet zeuren vind ik. Het is jammer dat dat gratis moet, maar zo iemand gaat wel met een tevreden gevoel naar huis en zal om die reden misschien vaker komen. Het zou ook een sympathieke service zijn om gewoon standaard een karaf water op iedere tafel te zetten.

Mijntje

Mijntje

06-07-2014 om 07:29

Spa

Ik vind het wel raar om uit eten te gaan en dan niks te drinken. Thuis is water uit de kraan gratis. Dat water gratis is in een restaurant, is service van de zaak. Een karaf water vind ik op zich wel luxe.
Volgens mij kreeg ik wel eens de vraag: spa rood of spa blauw?

Ardenna

Ardenna

06-07-2014 om 09:35

Ja, dat vind ik inderdaad vreemd dat jullie dat een vreemde situatie vinden: http://www.telegraaf.nl/mijnbedrijf/duurzame_zaken/21413421/__Horeca_onder_vuur_op_Wereld_Water_Dag__.html

Linda

Linda

06-07-2014 om 09:46

Ardenna / gratis kraanwater

Dat artikel gaat voor zover ik het lees of (gratis) kraanwater in plaats van duur flessenwater. Sta ik helemaal achter. Ik drink liever kraanwater dan flessenwater, vanwege milieu en betere controle van kraanwater en vraag daarom ook altijd om kraanwater.

Ik vind het wel wat anders of een hele tafel alleen om gratis kraanwater vraagt of dat 1 van de 4 dat doet of dat je gratis kraanwater vraagt bij je wijn of koffie.

Ik heb nl al lang geleden begrepen dat de horeca vooral verdient (moet verdienen) aan de drankjes.

En ik ben best een beetje zuinig, maar om die reden vind ik het niet heel netjes en voel me dan zelf in elk geval niet op mijn gemak.

Gelukkig heb ik mijn gezelschappen nooit 4 waterdrinkers .

Juno

Juno

06-07-2014 om 10:07

Niet uit zuinigheid

Ik drink bijna altijd water want ik hou afgezien van koffie niet zo van ander drinken. Een goed gezette kop thee, maar dan houdt het op. Ik drink ivm medicijnen geen alcohol. Een heel enkel keertje drink ik fris.
Als ik in een restaurant ben zit ik eigenlijk tegen mijn zin cola te drinken. Ik vind dat drinken een aanvulling hoort te zijn op de smaken van het eten en fris is dat imo niet.
Jammer dat water drinken niet zo geaccepteerd is. Ik neem met liefde twee of drie espresso's na het eten als ik tijdens het eten maar gewoon mag drinken wat ik altijd drink.

Jip

Jip

06-07-2014 om 11:48

Water

Weer even ont-topic, de vraag ging niet over mezelf. Maar ik drink ook alleen water en hoef dus niet altijd iets te drinken op een terras. Overigens vind ik het nog steeds een discutabele veronderstelling dat je per se iets moet nemen per stoel. Hoe zit het dan met de tijd dat je op die stoel mag blijven zitten? Is het minder erg als je maar een kopje thee neemt en vervolgens twee uur blijft zitten?
Ook in een restaurant wil ik alleen maar water bij mijn eten. Wegens medicijngebruik mag ik geen alcohol en fris bij mijn eten vind ik niet lekker. Meestal vraag ik een fles Spa Blauw (o.i.d.)maar eerlijk gezegd heb ik net zo lief een karaf water. Echt raar dat een restauranthouder van je verlangt dat je er ook een consumptie bij besteld.

Angela67

Angela67

06-07-2014 om 12:05

kraanwater of fooi

als ik bij eten en een ander drankje een karaf kraanwater bestel en dat wil men niet leveren dan betaal ik het 'betaalde water' van de fooi. Soms heeft men een tussenoplossing: dan mag men geen karaffen kraanwater leveren maar wel losse glazen water. Dan moeten ze dus vaker lopen maar geef ik wel fooi .
gr Angela

Theekopje

Theekopje

06-07-2014 om 12:30

Flauw

"Overigens vind ik het nog steeds een discutabele veronderstelling dat je per se iets moet nemen per stoel. Hoe zit het dan met de tijd dat je op die stoel mag blijven zitten? Is het minder erg als je maar een kopje thee neemt en vervolgens twee uur blijft zitten?"

Ik vind dat een beetje flauwe redenering. Je kunt altijd je eigen mening wel rechtvaardigen door iets te verzinnen dat net zo erg, of bijna erg, of nog iets erger is.

Nee, twee uur zitten op een kopje thee is ook niet de bedoeling, en ik zal hem er vast voor je inkoppen: met 10 mensen komen, allemaal een uur blijven zitten op één drankje en dan allemaal apart af willen rekenen is ook niet de bedoeling.

Niemand verplicht je om op een terras te gaan zitten. Als je niet per stoel een consumptie wil nemen kun je ook in het park of op een bankje of muurtje gaan zitten met je flesje. Maar kennelijk is er toch iets aantrekkelijks aan dat terras waardoor je dáár wil zitten.

Waarom daar dan niet voor betalen? Moet de terrashouder jou dat genoegen gratis aanbieden?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.