Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Jip

Jip

05-07-2014 om 11:32

Zonder drankje op een terras

We hebben hier thuis een discussie en graag willen we de mening van anderen weten.

Als je met zijn tweeën op een terras zit, is het dan voldoende dat één persoon iets besteld en de ander dus niks. Of is het een soort van niet geschreven wet dat je beiden minimaal een drankje moet bestellen. Wat vinden jullie?


vol terras of niet

In deze crisistijd zou het de uitbater van een terras sieren als hij niet zo moeilijk deed. Een vol terras trekt meer klanten aan dan een leeg terras. Deze mevrouw waar Barveaux mee te maken had had ook kunnen zeggen: Eet lekker je broodje op maar maak plaats als er meer klanten komen.
Ik ga ieder jaar in twee schoolvakanties met mijn vriendin en haar kinderen een dagje uit. Museum, stadswandeling, ijsje bij de McD. We hebben wel voor allemaal een picknick in de tas, omdat twee van de meegaande kinderen een glutenvrij dieet volgen. Ik vind het dan niet me Er r dan normaal dat de kinderen met normale voeding ook niet in de horeca iets te eten krijgen. Bij sommige musea mag je alleen in het restaurant gedeelte eten maar geen zelf meegebrachte boterhammen. Bij goed weer doen we de picknick ook wel buiten maar er zijn musea in Nederland die daar zelfs niet aan meewerken (dat je even buiten mag eten en dan op hetzelfde kaartje weer terug naar binnen). We hebben het al een keer gepresteerd om bij de kassa te besluiten toch niet naar binnen te gaan. 2 volwassene en 5 kinderen die rechtsomkeert maakten, jammer voor het museum maar we gingen niet 2 keer een kaartje kopen. Gelukkig waren we in een stad waar meer musea waren dus 3 deuren verder wel succes.

Het gaat om een horecagelegenheid.

Volgens mij ging de discussie om een horecagelegenheid met terras, de rekeningen worden uit de omzet betaald van de consumpties. Ik mis de link met een museum, die het moet hebben van de entree. In een museum, winkel, bus, bibliotheek enz. mag je niet eten of drinken. Wat glutenvrij eten er mee te maken heeft begrijp ik ook niet. Een suikerpatient moet op gezette tijden eten maar met een ander dieet kan je gewoon eerder of later eten toch? Mijn zoon lust geen priklimonade, daarom drinkt hij zijn soms meegebrachte drinken op een moment dat dit kan. Hij is geen baby die gaat huilen van honger en dorst. Maar goed, we verschillen van mening, ook niet erg.

wil

Ooit het rijksmuseum Amsterdam proberen te doen voor of na de lunch? In diverse musea heb je dan horeca (uitbesteed aan een cateringbedrijf) waar je gebruik van moet maken en eigen eten meenemen is niet toegestaan. Even naar buiten om te eten kan ook niet overal. In de tijd waarin wij nu leven levert dat dus voor niemand iets positiefs op. Niet voor de catering, niet voor het museum en niet voor onze groep.
Rijksmuseum was trouwens niet het museum met de strenge regels.

Barvaux

Barvaux

27-08-2014 om 17:37

Wil, dan nog eens

Ik heb juist helemaal niet gezegd dat de prijzen verschilden! Ik kom binnen, zie broodjes liggen met prijsjes erbij, ik maak een keuze, ze vraagt of het warm moet, ik zeg ja en vervolgens vraagt ze of ik het wil meenemen of buiten wil opeten.

Maar fijn hoor, dat ik jouw lunchpauze zo vrolijk heb gemaakt! Ik zal voortaan altijd aan je denken als ik ergens een broodje bestel.

Barvaux...

Gonniegans stelt je een vraag over de prijs van de broodjes binnen afhaal/buiten op terras. Daar reageer ik op. Je slaat reacties van anderen over.

lieske

Geen dieet, geen vaste onbijt/lunch/diner tijden tijdens een dag uit. Ik red me ook met een brunch en/of high tea en diner ' s avonds laat. Ook een patatje gaat er na afloop van de schilderijen wel in. Dus ik hoef niet naar buiten voor een boterham op een vastgelegde lunchtijd. Ik pas de eettijden dus aan aan de situatie, no problem. Voor suikerpatienten en baby's is dit anders. Ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld met de tijd waarin wij nu leven. Bedoel je de crisis? Het ging toch over een glutenvrije boterham, die de horeca niet kon bieden? Dat was toch het probleem?
Dat je niet zomaar tussendoor naar buiten kan om te eten met je vriendin en kinderen? Of spelen de kosten van de horeca ook mee?
Ik zou het persoonlijk gewoon vragen in het museum.We zijn met 6 personen, 2 kinderen volgen een speciaal dieet. Is het goed als we hier gaan zitten en alleen zij hun meegebrachte broodje opeten? Van een goede restauranthouder zou je zelfs 2 bordjes, bestek en servetjes krijgen, extra. Nog 4 mensen over die wel eten bestellen en voor 6 pers. iets te drinken. Dan help je de horeca uit de crisis

Wil

Wil je reageert erg vanuit een volwassen perspectief. Jij red je wel als je ergens niet mag eten (ik ook). Kinderen in de basisachoolleeftijd roepen om 12.00 uur dat ze "honger" hebben.
Volgens jou volwassen idee ga ik dan dus met de kinderen naar de horeca van een museum en bestel iets voor de personen zonder dieet en de kinderen met dieet eten hun eigen brood op.
Er ooit wel eens bij stil gestaan hoe die kinderen dat vinden? Altijd het buitenbeentje zijn,
Je broertje en vriendinnetjes krijgen luxe broodjes of zelfs patat en jij zit aan dezelfde kleffe hap als thuis?
Met deze tijd bedoelde ik inderdaad de crisistijd. In mijn verhaal stoot de een de ander brood uit de mond door de rigide houding. "De cateraar" wil niet toestaan dat mensen hun zelf meegebrachte lunch eten, de klant kiest ervoor om dan maar niet naar het museum te gaan.

LiesK

Naar mijn idee blijf jij nu erg hangen in het aanpassingsgehalte van een kind met een dieet. Zo blijven we nog heen en weer berichten en zien we beide het horecaprobleem uit een ander gezichtspunt. Ik denk in oplossingen. Mijn zoon roept om 1200 uur niet dat hij honger heeft. Dat heb ik al voorzien door hem iets te eten te geven voor ik naar binnen ga. Ga ik met meerdere eten dan krijgt hij geen kleffe hap. Ook met verjaardagen, schoolreisjes, bij de overblijf, kerstdiners, paasontbijt, traktaties is mijn glutenkind een uitzondering. Aan mij om smakelijke alternatieven te bedenken. Waarschijnlijk denk je nu: je hebt geen idee wat een glutenvrijdieet inhoud, dat is heel lastig. Dat klopt, zijn moeder weet dat uitstekend neem ik aan en zorgt voor een topdag uit naar het museum. Niks geen opvallende uitzondering. Als hij met mij mee gaat krijg ik de dieetvoorschriften en regel een prima hap voor iedereen. Hoe lastig dan ook. Eventueel bel ik van te voren naar het restaurant voor overleg, niet bij de entree waar het kind bij is.Een glutenvrije pannekoek is prima haalbaar toch?

Astrid

Astrid

28-08-2014 om 09:20

LiesK

Zoals kinderen op basisschoolleeftijd honger krijgen, hebben ze toch ook niet echt de leeftijd om uren en uren in een museum rond te lopen? Als je nu bv eerst buiten waar het mag zou lunchen en dan om 12 uur het museum in?
Dan is het ook niet nodig om nog eens op hetzelfde kaartje naar binnen te mogen, iets dat ik overigens alleen nog maar in discotheken ben tegengekomen...dan kreeg je een stempel op je hand.

Ik zit me af te vragen, je schrijft dat je een picknick meeneemt omdat het voor de kinderen met het glutenvrij dieet anders niet leuk is dat zij hun eigen eten moeten eten en een ander meer keuze heeft.
Is het niet mogelijk om eens van te voren in de buurt van een museum te informeren naar een restaurant dat glutenvrij serveert en daar dan met zn allen te gaan eten? Het punt is namelijk ook een beetje dat je de schuld bij de ander legt, terwijl het probleem (met respect) bij jullie zit. (jonge kinderen en glutenvrij moeten eten) Dat heb ik eerder gehoord en daarom dacht ik dat het misschien handiger is als je de controle in eigen handen neemt en zo allemaal evenveel plezier aan een dag weg beleefd.

laat maar

Wil ik geloof dat je geen idee hebt wat glutenvrij inhoud. Een glutenvrije pannenkoek in een restaurant waar dat niet standaard op de kaart staat, het idee alleen al bezorgt mij een hikkende lachbui.
Zelfs een glutenvrije kop thee is in een horeca gelegenheid al moeilijk. Een kopje gepakt met de hand waarmee net de tosti van de vorige klant op een schoteltje is gelegd maakt het kopje al niet meer absoluut glutenvrij.
Mijn glutenvrije kind is een uitzondering en het is aan mij om daar oplossingen in te bedenken inderdaad en in de thuissituatie gaat dat goed. Zomaar gebruik maken van horeca gaat, zelfs met vooraf telefonisch overleg, nog te vaak fout om het risico te nemen.

Precies de reactie die ik had verwacht LiesK.

......maar dat schreef ik al. Met Astrid kan ik beter een dagje uit gaan misschien. Wij komen er niet uit en zitten we inderdaad met een kleffe hap op een muurtje.

Precies de reactie die ik had verwacht wil40

Je hebt echt werkelijk geen idee wat een glutenvrij dieet inhoud wil. En helemaal niet van de gevolgen die het heeft als je per ongeluk toch een kruimel binnenkrijgt met gluten.
Het ideaalbeeld wat jij voor ogen hebt van de horeca, dat ze een glutenvrije pannenkoek kunnen bakken bestaat namelijk niet.

Voor Astrid

=Zoals kinderen op basisschoolleeftijd honger krijgen, hebben ze toch ook niet echt de leeftijd om uren en uren in een museum rond te lopen? Als je nu bv eerst buiten waar het mag zou lunchen en dan om 12 uur het museum in?=

Het zal je wellicht verbazen maar ook kinderen in basisschoolleeftijd kunnen museum bezoek heel leuk vinden. Niet direct het rijksmuseum in Amsterdam maar Nemo (met picknick terras) het Museon in Den Haag (heel goed getroffen met de medewerkers) zijn musea waar mijn kinderen zonder moeite een dag doorbrengen. Echt van 10 uur 's morgens tot dik na 16.00 uur.

=Dan is het ook niet nodig om nog eens op hetzelfde kaartje naar binnen te mogen, iets dat ik overigens alleen nog maar in discotheken ben tegengekomen...dan kreeg je een stempel op je hand.=
Volkenkunde in Leiden deed heel goed mee, met inderdaad een stempel op onze handen waardoor we langer konden blijven.

=Ik zit me af te vragen, je schrijft dat je een picknick meeneemt omdat het voor de kinderen met het glutenvrij dieet anders niet leuk is dat zij hun eigen eten moeten eten en een ander meer keuze heeft.
Is het niet mogelijk om eens van te voren in de buurt van een museum te informeren naar een restaurant dat glutenvrij serveert en daar dan met zn allen te gaan eten? Het punt is namelijk ook een beetje dat je de schuld bij de ander legt, terwijl het probleem (met respect) bij jullie zit. (jonge kinderen en glutenvrij moeten eten) Dat heb ik eerder gehoord en daarom dacht ik dat het misschien handiger is als je de controle in eigen handen neemt en zo allemaal evenveel plezier aan een dag weg beleefd.=

Overleg met restaurants is een goed idee, hebben we ook wel eens geprobeerd maar heel veel restaurants hebben geen idee waar het echt om gaat. Een medewerker die voor klant A een gewone tosti maakt moet dan voor ons heel goed de handen wassen om voor ons kopjes thee te kunnen maken. Soms is de wil best aanwezig maar ontbreekt het aan de mogelijkheden. Medewerker 1 klopt een beslagje voor gewone pannenkoeken in de buurt van medewerker 2 die glutenvrij probeert te maken. Bloem kan een beetje stuiven en voor je het weet zitten er toch gluten in het glutenvrije beslag.
Het probleem zit bij ons dat is duidelijk dat besef ik heel goed, wij zouden al heel blij zijn als horeca ondernemers, al dan niet in musea, het zouden toestaan dat de volwassenen zonder dieet iets bestellen en alle kinderen ook die twee zonder dieet de eigen lunch mogen opeten. Om voor de kinderen een lijn te trekken, dan zijn de dieetkinderen minder een buitenbeentje.

LiesK

Maar LiesK, is er dan (vantevoren dus) geen overleg mogelijk met zo'n museum? Als je het even vantevoren aangeeft, lijkt het me dat ze er geen problemen mee hebben als een kind met een dieet zijn eigen eten meeneemt, toch?

Wel zou ik zelf niet zo strikt vasthouden aan het principe alle-kinderen-gelijk, geloof ik. Da's leuk als het kan, maar voor kinderen met een dieet is het prima te begrijpen dat er momenten zijn dat zij inderdaad een uitzondering (of zoals jij het formuleert: "buitenbeentje") zijn. Dat hoort er nu eenmaal bij.

En (om je alvast voor te zijn): nee, ik heb geen idee hoe het is om met een glutenvrij dieet te leven. Wel heb ik veel ervaring in het overleggen en soms onderhandelen bij eetgelegenheden i.v.m. de diabetes van onze dochter. In mijn ervaring is dat prima te doen en zijn mensen over het algemeen heel soepel in het bijstellen van hun regels.

N@nny

Soms wel, soms niet. We hebben hele goede ervaringen (Volkenkunde Leiden, Museon Den Haag) maar ook hele slechte, waar eerder gemaakte afspraken over buiten picknicken aan de kassa werden teruggedraaid.
Bij het schoolreisje hecht ik niet zo aan alle kinderen gelijk, 70 kinderen aanpassen aan die ene met speciaal dieet is teveel gevraagd van die 70. Bij een uitstapje met 4 kinderen 2 dieet en 2 niet vindt ik het gelijk zijn wel belangrijk. Dat geeft het dieetkind het gevoel dat het niet altijd anders is dan de rest.

vlinder72

vlinder72

28-08-2014 om 14:10

Liesk

Volgens mij doe je nu moeilijk. Hoe zie jij het dan voor je? Musea moeten dan dus blijkbaar iedereen maar toelaten om eigen lunch op te eten in het restaurant. Of speciaal picknick plekken gaan inrichten of zo? Hoe wil je anders onderscheid gaan maken. Wie mag wel lunchen met eigen eten in het museum en wie niet?

Mijn voorstel is om direct een paar museumkaarten te kopen. Je kan dan altijd een museum in en uit als je je eigen boterhammen niet mag opeten binnen. Jullie gaan blijkbaar vaak naar musea dus je hebt de kosten er zo uit.

Er zijn ook musea met picknick mogelijkheden zoals Kroller Muller, Openluchtmuseum Arhem, Zuiderzee museum etc. In de meeste pretparken kan je ook je eigen lunch eten. Kan het een keer niet dan zal je een andere oplossing moeten bedenken.

bibi63

bibi63

28-08-2014 om 15:38

Rare discussie eigenlijk, even weer naar de topic

Er zijn altijd uitzonderingen, en ik snap dat dat heel lastig kan zijn. Ook dat er onkunde en/of onwil kan zijn. Heel vervelend.
Maar waar de oorspronkelijke discussie over gaat, is dat de poster vindt dat als je op een terrasje gaat zitten, maar geen zin/geld hebt om iets te bestellen, dat dat moet kunnen. En daar ben ik het absoluut niet mee eens. Niet omdat die ene persoon die dat zou doen, de doodsteek is voor de uitbater (ervan uitgaande dan zij geen plaats bezet houdt voor betalende/consumerende gasten), maar wel om het zo te stellen dat dat gewoon moet kunnen. Als wij het nou allemaal met haar eens zijn, en niet alleen wij, maar iedereen (want dat vindt zij eigenlijk: 'men' moet dat gewoon vinden), dan zou dat dus een vrijbrief zijn c.q. gemeengoed worden, dat iedereen maar op een terrasje gaat zitten als hij/zij daar zin in heeft, ook zonder iets te bestellen of evt. uit eigen flesje te drinken. Iedereen snapt dat dat niet de bedoeling is. Dus in het algemeen stellen dat dat zou moeten kunnen: Nee, daar zijn die terrassen niet voor bedoelt. Ook al is het niet 'erg' als een dood enkeling dat een keer doet, maar als die 'dood enkeling' dat zou mogen, dan mag iedereen dat. Een beetje onnozel.
Bibi

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.