Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Mariëlle

Mariëlle

05-04-2020 om 16:55

Zou dit mogen? Verjaardag vieren


Iedereen is jarig.

Gewoon niet doen, er zijn zoveel mensen jarig. De felicitatie's gaan via social media en kaartjes in mijn omgeving. Als we gezond blijven kunnen we volgend jaar weer onze verjaardagen vieren, dat lijkt mij het belangrijkste.

Mijntje

Mijntje

06-04-2020 om 10:16

gewoon

Lock down of niet lockdown, het virus verspreidt zich gewoon, ook als sommige mensen zich niet aan de voorschriften houden.
Mijn hoogbejaarde ouders bleven keurig binnen, de boodschappen werden bezorgd. Mijn vader (84)ging nog 1 x naar de fysio toen het nog kon, verder een keer per dag ommetje naar de brievenbus, als er niemand in de buurt was. En nog kreeg hij corona en werd dood en doodziek opgenomen in het ziekenhuis. We konden niet op bezoek, er was geen contact, 1 x per dag belde het ziekenhuis. Als door een wonder heeft hij het overleeft en mag hij over een paar dagen weer naar huis (als alles goed is), het is nu nog anderhalve week afwachten of mijn moeder en broer het niet krijgen, anders begint het hele circus opnieuw.
Die voorschriften zijn er niks voor niks.

Pirata

Pirata

06-04-2020 om 10:19

Bas

Hoe naïef kun je zijn?

Mijntje, jeetje, wat erg, hopelijk heeft hij niet teveel schade.

Anders

Doe het gewoon eens anders.
Stuur je zoon op de fiets rond met tractaties die hij bij iedereen voor de deur neerlegt en dan een whatsapp berichtje.
Laat ze thuis in 'hangout' of een andere voorziening naar keuze van je zoon samen even kletsen.
Je hebt ook ' Beer with me' de app om samen een biertje te drinken.
Spreek een game af samen.
En hopelijk hoeft zoiets nooit meer maar heb je wel een speciale Coronaverjaardag gemaakt. Waar je altijd aan blijft denken omdat je geen gewone verjaardag kon doen.

We zijn nog niet in de exitstrategie.

Doe het voor iedereen, neem geen risico.

Dochter is 21 en gisteren naar buiten met 2 vrienden. Zeer hygienisch en helemaal op de hoogte nam ze thee aan en maakten ze foto's van elkaar zonder daarbij gebruik te maken van de natte doekjes die ze in overvloed bij zich had.

Ja, ze had handschoenen aan en nee, de hele middag niet aan haar gezicht gezeten.
Pas thuis werden de handen gewassen en alles nat afgenomen.

Nee, ook een groep jongvolwassenen heeft het zo voor elkaar dat de quarantaine doorbroken wordt. Doe het niet.

Mariëlle

Mariëlle

06-04-2020 om 10:25

Jeetje

Ik zeg al in #10 dat het geen goed idee was. En dat we het niet gaan doen

Wat is dat dan dat er nog mensen belerend en kappittelend moeten gaan doen.

Aagje: nee hij woont niet thuis op het ogenblik juist omdat ik een risicogroep ben. Ben sad dat ik hem op zijn verjaardag niet kan zien irl . Maar goed het is niet anders

Mariëlle

Mariëlle

06-04-2020 om 10:26

maar wel

fijn als mensen meedenken (had je post nog niet gezien AnneJ)

Aagje Helderder

Aagje Helderder

06-04-2020 om 10:35

Mariëlle

Het was niet mijn bedoeling om belerend of kapittelend te doen. Sorry als je het zo hebt opgevat. Ik vertelde alleen hoe wij het doen. Kind hier bereikt dezelfde leeftijd als jouw zoon.

Wel naar dat je hem niet kan zien op zijn verjaardag. Dat zou ik ook echt rot vinden.

Bas

Bas

06-04-2020 om 10:40

Laatste

Want ik begrijp wel dat mijn boodschap niet gewaardeerd wordt
Maar ik snap het grote verschil niet met veel andere activiteiten vandaag de dag. Zoals bij de soms flink grote groepen kinderen die opgevangen moeten worden.
Zoals de best grote groepen mensen die nog samen moeten werken.
(bij mij op werk doen we enorm ons best maar die 1,5 m is NIET altijd haalbaar, niet naar collega's en niet naar cliënten)

Het lijkt alsof jullie doen alsof we het virus, of het risico daarop, uitbannen. Maar dat doen we helemaal niet, is echt onmogelijk. Het enige dat we kunnen doen is het risico fors verminderen.

En nu zou ik echt niet iedereen aanraden te gaan picknicken ofzo, en zelf heb ik buiten mijn werk en boodschappen doen geen contacten irl meer. Maar zo'n verjaardag zie ik dan echt geen probleem in.

Bas

Bas

06-04-2020 om 10:42

Want ook

Tsja, werken is altijd WEL noodzakelijk, en boodschappen ed. Maar zo af en toe iets leuks doen (mits verantwoord) is naar mijn idee net zo belangrijk.

Hangkous

Hangkous

06-04-2020 om 10:44

Waarom de grenzen opzoeken.

===Ik vraag me ook wel af of jullie je wel goed realiseren dat zelf de 'regels' heel strevenswaardig zijn maar lang niet altijd haalbaar.===

Als iedereen zich er goed voor inspant zijn de regels haalbaar. Het opzoeken van de grenzen maakt het moeilijk.

Vorige week zelf mijn verjaardag gevierd. Als jarige was ik om 9.00 op pad om, bij alle in ons dorp wonende familie, gebak te brengen.
Om 10.30 zat iederen met zijn eigen koffie en het gedeelde gebak achter een laptop met skype.
We hebben het een uurtje heel gezellig gehad.
Ja, het was een slap aftreksel van een normaal verjaardagsfeest maar voor ons even de enige mogelijkheid.

Bas

Bas

06-04-2020 om 10:56

Nee

De regels zijn NIET haalbaar Hangkous.
Op mijn werk niet, en we zijn zeker geen uitzondering.
En beschermingsmiddelen zijn er ook niet genoeg.

Pom

Pom

06-04-2020 om 10:59

Alternatief?

Afgelopen weekend heeft een van m’n vrienden een zoom bingo georganiseerd. Er deden uiteindelijk 83 huishoudens mee. Ze hadden vooraf naar iedereen bingokaarten gemaild, ze hadden prijzen geregeld en zelfs een volkszanger voor in de pauze die vanuit zijn eigen huis 2 nummers zong (mét discolicht). De vriend die het georganiseerd had regelde een bingosetje, draaide de ballen en praatte de boel aan elkaar.

Gezinnen, singles, jonge stellen, oudere stellen, echt iedereen deed mee. Iedereen zat om 20.00 met drankjes en hapjes klaar. Het was echt ongelooflijk leuk.

Zoiets wellicht een idee om voor jarige zoon te organiseren?

Groet Pom

Marielle

Marielle

06-04-2020 om 11:02

Aagje

Nee ik doelde niet op jou joh. Wilde alleen even antwoord geven

Mariëlle

Mariëlle

06-04-2020 om 11:05

Ideeën zijn leuk

Ja toch leuke ideeën weer, een zoom bingo klinkt echt leuk. Ik dacht nog even door op de speed date: zou natuurlijk kunnen dat je een schema maakt waarbij iedere gast twintig minuten met de jarige doorbrengt en hem dan weer peer. Niet zo samen feestelijk maar wel mooie gelegenheid tot contact op afstand

zal hem ook niet worden maar brainstormen is natuurlijk ook maar wat roepen om uiteindelijk tot een vorm te komen

Dolores

Dolores

06-04-2020 om 11:15

Mariëlle

Mijn reacties waren niet zozeer op jou gericht, maar op Bas die vindt dat het 'allemaal wel kan'. Dus op iets in het openbaar / met een groep bij elkaar organiseren nu.

Ik had al gezien dat je een andere manier ging zoeken.
Ik wens jullie een fijne verjaardag en het zal hoe dan ook gedenkwaardig worden.

Wij hebben deze maand ook twee verjaardagen en gaan nog nadenken op wat voor manier we dat tot een leuk feestje omtoveren.

Dolores

'#blijfthuis'

Strikt genomen is het #blijfZOVEELMOGELIJKthuis. Een frisse neus halen mag gewoon en er kan worden opgetreden tegen groepen van meer dan 2 personen die niet ten minste 1,5 meter afstand tot elkaar houden. Als iedereen 1,5 meter afstand houdt, is het voorstel van TS dus wel toegestaan.

Maar goed, nu zal ik wel weer het halve forum over me heen krijgen.

Hangkous

Hangkous

06-04-2020 om 11:38

Nood breekt wet

===De regels zijn NIET haalbaar Hangkous.
Op mijn werk niet, en we zijn zeker geen uitzondering.===

Ik besef dat de regels niet ALTIJD haalbaar zijn, dat is iets anders dan NIET haalbaar.
In de zorg als je met 2 personen een patiënt moet verzorgen is het niet haalbaar, duidelijk.
Eergisteren heb ik ook de regels overtreden, ik heb het (uit de tuin ontsnapte) buurjongetje van 2 jaar oud bij zijn capuchon gegrepen om te voorkomen dat hij de weg op liep voor een auto.
Dan geldt die anderhalve meter ook even wat minder streng. Hoewel het bijdehante zusje van 5 wist te melden dat ik zo te weinig afstand hield toen ik hem weer in de tuin bracht.
Dat de regels niet altijd haalbaar zijn wil niet zeggen dat je je er dan niet aan hoeft proberen te houden.

Maar om nou bewust voor een verjaardag de grenzen van wat mag en wenselijk is op te gaan zoeken vind ik niet nodig, zelfs zeer onverstandig.

Dan vier je nu je verjaardag, al dan niet extra's duur, omdat de boa of agent het nodig vond om je een boete te geven vanwege het overtreden van de regels en is er misschien volgend jaar geen verjaardag meer te vieren, omdat er in die groep toch iemand besmet was en jou ook heeft besmet. Hoewel je jong was en dacht goed gezond te zijn had je toch een onderliggend hartprobleem en overleed je het niet.

Gewoon niet doen een verjaardag vieren net op de grenzen van het toelaatbare.

Overigens heeft TS al besloten zo geen feestje te gaan doen en dat is verstandig.

Dolores

Dolores

06-04-2020 om 11:42

Sydney

Heb ik ergens gezegd dat het (aangepaste) voorstel van TS volgens de regels niet mag? Afgezien van het aantal personen met kleedje dus?

Ik gaf #blijfthuis juist aan omdat dit zegt dat je zoveel mogelijk thuis moet blijven, dus niet iets in een park met andere mensen organiseren.
Of vind jij het idee van TS passen in de blijfZOVEELMOGELIJKthuis?

En niet proberen om langs de randjes van, maar toch binnen, de regels toch dingen te gaan doen.

Mariëlle

Mariëlle

06-04-2020 om 11:49

En ook nu weer

zie ik op het terras beneden zeven mensen, waarvan ik weet dat er maar een of twee familie van elkaar zijn, rond een picknicktafel zitten. Dat is echt geen 1,5 meter.
Er komen agenten langs, die zien het en komen gezellig een praatje maken... en laten verder de boel de boel. ben ik nou gek?

Mijntje

Mijntje

06-04-2020 om 12:34

zoet

Ik reageerde ook op Bas. Tuurlijk, als je met bv gehandicapte kinderen werkt lukt het afstand houden niet. Maar dat is werk. Als iedereen denkt, deze gelegenheid is een uitzondering, dit moet kunnen, zijn we langer zoet met dit virus.

Dolores

'Of vind jij het idee van TS passen in de blijfZOVEELMOGELIJKthuis?'

Zoals ik al aangaf, zijn er meer maatregelen dan alleen 'blijf zo veel mogelijk thuis'. Hef RIVM heeft daarom een apart stukje gewijd aan de openbare ruimte. Dat JIJ van mening bent dat alleen de bovenste maatregel van de hele lijst geldt, maakt het nog niet waar.

Juist niet

'Als iedereen denkt, deze gelegenheid is een uitzondering, dit moet kunnen, zijn we langer zoet met dit virus.'

Nee, dan zijn we juist korter zoet met het virus, want dan worden meer mensen tegelijkertijd besmet.

Ja, en

Dan gaan wij hier ook het leger inzetten om overleden mensen uit hun (te)huizen te halen. Zoals in Spanje.

Mijntje

Mijntje

06-04-2020 om 14:00

Sydney

Ik bedoel natuurlijk: dan hebben we langer het probleem met dat de ziekenhuizen de hoeveelheid ernstig zieken niet meer aankan. Het is niet wenselijk als er meer mensen tegelijkertijd besmet zijn.

maar dat wist je vast al

Bas

Bas

06-04-2020 om 16:40

Mmhh

Maar er is echt meer dan 'zo weinig mogelijk besmettingen'.
Er is bijv ook: deze maatregelen over langere tijd kunnen volhouden.
(waarbij het net zo goed niet verstandig is ALTIJD bij burgers het randje van grens opzoeken dat ze mentaal aankunnen.)
Er is ook: (wat mij betreft) hoe houden we deze zware, moeizame weg zo prettig en aangenaam mogelijk voor elkaar opdat we er zo positief en gezond mogelijk uitkomen. (Rutte roept niet voor niets op dat we 'aardig' moeten zijn. Van essentieel belang! Sociale controle kan prima zijn, elkaar angstvallig en angstig gaan monitoren lijkt me bijna schadelijker dan Corona.

Verder is slechte groepscohesie, mentale en emotionele achteruitgang van gezondheid ook slecht voor lichamelijke gezondheid en kan dus (juist op die wat langere termijn) net zo goed voor overbelasting zorgsysteem zorgen. Dat wordt nu ook vaak 'vergeten'.
Zo fit en gezond mogelijk zijn geeft ons vast ook wat meer weerstand tegen covid 19.

En ik snap dat gevoel van groepscohesie verstevigd kan worden als je met een grote groep 'verstandige' mensen de paria's die iets minder hard mee (kunnen) werken hard aanpakt. Maar je hebt in deze strijd IEDEREEN nodig en moet het echt met z'n allen doen.

Angela67

Angela67

06-04-2020 om 16:53

Bas

alle psychologie ten spijt: het gaat first and foremost om technische feiten. Dan pas kun je gaan afwegen welke psychologisch problemen je moet gaan tackelen bij welke technische oplossing.
gr Angela

Angela67

Angela67

06-04-2020 om 16:55

ps ik bedoel dus

je kunt een heleboel psychologie bedenken bij de huidige situatie maar dat zegt niets over de toekomstige situatie. Je kunt wel de observaties van nu bewaren om strategische keuzes in de toekomst mee te maken. Maar zeggen dat je nu wel op dat kleedje in het park etc. kunt omdat het psychologisch nooit vol te houden zijn heeft geen zin. De regels zoals ze nú gelden, gelden. Als er meer feiten zijn worden de regels aangepast. Met medeneming van de maatschappelijke/psychologische overwegingen.
gr Angela

we worden echt fijn

Nee, ik zou het niet doen. En TS heeft ook al aangegeven het niet te doen. En het zal aan mij liggen, maar van dit soort berichten "Laat ik het zo zeggen: als ik zoiets zou zien zou ik Handhaving er op af sturen." word ik ook echt somber
Zo worden we, een en al snitchen. Ik vraag me af of mijn overbuurvrouw mij al ergens gemeld heeft omdat mijn LAT partner hier nog komt. Ik sluit niks meer uit tegenwoordig.

o ja

En ik weet dat het allemaal voor het goede doel is. Maar ik vraag me echt soms af of het doel alle middelen heiligt

Chrono

Chrono

06-04-2020 om 17:36

Tjonge

Ja Alkes, dat zou ik doen, in het belang van de Volksgezondheid. Ik vind JOU niet zo fijn, eigenlijk. (Zucht).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.