Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Mariëlle

Mariëlle

05-04-2020 om 16:55

Zou dit mogen? Verjaardag vieren

Zoon wordt over twee negentien DV. Zijn vriendin en ik zitten te verzinnen hoe we toch iets kunnen vieren.

Ik dacht aan het volgende: ergens in een park afspreken, mensen nemen eigen kleedje en eten/drinken mee/.
Allemaal groepjes van drie of twee op verschillende kleedjes ver uit elkaar en zoonlief mag rouleren. Uiteraard met in achtname van de 1,5 meter.

Het zullen niet meer dan 15 mensen zijn.
Maar zou het zo mogen?

Of kunnen jullie meedenken over een andere vorm, liefst IRL?

dank alvast


Phryne Fisher

Phryne Fisher

05-04-2020 om 17:00

In theorie

In theorie zou dit mogen, maar het wordt wel afgeraden. Een ommetje of een frisse neus halen rijmt natuurlijk niet met een verjaardagsfeest.

Diana

Diana

05-04-2020 om 17:06

Nou nee

Tegen groepen van meer dan twee personen zal worden opgetreden. Dus dat zouden dan 15 kleedjes met 1 persoon moeten zijn, als zoon wil rouleren. En: ga alleen naar buiten als dat nodig is: voor werk, boodschappen, om een frisse neus te halen, hond uit te laten of iets voor een ander te doen.

Lou

Lou

05-04-2020 om 17:07

Groot veld nodig

Vijf groepjes van drie, met tussen de groepjes en ook nog binnen elk groepje anderhalve meter afstand, dan heb je een groot veld nodig. En heel veel discipline. Ik zou het niet zien zitten. Ik denk dat het theoretisch wel mag inderdaad, maar dan moet je er dus echt niet één groep van maken. Dus beter nog dan een veld, verspreiden over twee of meer veldjes.

Ik zou het feest gewoon uitstellen.

Diana

Diana

05-04-2020 om 17:19

Verkeerd

geciteerd: tegen groepen van meer dan twee personen KAN worden opgetreden. Maar je mag dus maar met zijn tweeën zijn, niet met zijn drieën. Als je zoon wil rouleren, zal de rest dus alleen op een kleedje moeten zitten.

Anemone

Anemone

05-04-2020 om 17:56

Picknicken mag niet

Ik las toevallig dat er wordt opgetreden tegen picknicken, dat is echt niet de bedoeling. Ik zou een feestje doen via Zoom ofzo en dan straks als het weer mag in het echt alles inhalen.

Zonne

Zonne

05-04-2020 om 18:06

Park

Juist in de parken hier zie ik controle als ik er langsloop en ook al zitten de groepen uit elkaar, het zal toch duidelijk 1 groep zijn.
Dat is zo gespot, is het niet door de politie dan wel door een overijverige burger. Wat ze dan doen weet ik niet, maar het is op zijn minst minder gezellig, lijkt me, al meten en waarschuwen ze alleen maar. Maar het lijkt me niet dat er helemaal niets aan doen, want dan zit binnen de kortste keren het hele park vol. Want gisteren/vanmorgen/vorige week zaten er ook mensen....

Pirata

Pirata

05-04-2020 om 18:38

Nee

Gewoon niet doen.
Wacht het weer af en ga afhankelijk daarvan gourmetten of barbecuen met alleen het gezin.
Mijn zoon is dan ook jarig, wij doen hetzelfde.
Ik wil wel nog een thuis-lasergameset bestellen, kunnen we met zijn 4-en door de tuin rennen. Als verrassing.

Mariëlle

Mariëlle

05-04-2020 om 18:52

jullie hebben gelijk

Het is niet veilig en niet volgens de richtlijnen.
Ik zou trouwens zelf volkomen gestresst zijn: hij woont niet meer thuis, er zouden studentenvrienden komen en ik behoor tot een risicogroep, alleen daarom moet ik het al niet willen.

Dan wel weer vreemd om te zien dat op het plein voor mijn huis het biercafé is getransformeerd in een bierloket. Gisteren kwamen er honderden mensen bier halen: wel in getekende vakjes maar gemiddeld 50 cm van elkaar af, soms ook met zijn drieën. Dus dan stonden er vijf mensen op een vierkante meter. Ook bij het 'loket'- een waren de verkoper en de klant maar 50 cm van elkaar af.
Politie en handhaving stond er bij te kijken maar deed niets.

Niet dat ik vind dat ik dan wel het verjaarspartijtje zou mogen doen hoor. Veiligheid voor alles. Maar geldt dat dan ook niet voor zo'n bierverkoop?

Pirata

Pirata

05-04-2020 om 19:09

Jazeker

Dat vind ik echt niet kunnen. Misschien een klacht indienen bij de gemeente/politie?
Maar blijf om je eigen veiligheid denken.

Overigens heb ik zelf visite ontvangen dit weekend. In de tuin, op 2 meter afstand.

Adelaide

Adelaide

05-04-2020 om 20:21

Veel te veel

Op deze manier zou je zoon veel te veel verschillende mensen zien. Het thuisblijven is ook bedoeld om het aantal mensen met wie we contact hebben klein te houden.

Dees

Dees

05-04-2020 om 21:39

Nou.....

Hij wordt 19 geen bijzondere leeftijd maar gewoon een jaartje ouder. Net zoals de kleine kinderen in de buurt hier kun je het bijzonder maken door mensen voor het raam langs te laten komen kaartjes te laten sturen en dat soort dingen. Of je kunt net zoals met de volwassenen in mijn omgeving afspreken dat je er na deze ellende lekker op uit eten gaat zodat je de locale middenstand nog kunt helpen.

Mwoah

Ongetwijfeld kan je dit veilig doen. Maar wat straal je uit als je daar in een grote groep, weliswaar 2 meter uit elkaar, bij elkaar zit in het park? Als veel mensen dit soort dingen gaan doen is het zo weer volle bak en veel te dicht op elkaar, net als dat eerste weekend dat iedereen met de beste bedoelingen naar park of strand ging en het niet goed mogelijk was voldoende afstand te houden.

skik

Bas

Bas

06-04-2020 om 09:13

Nee

Het zal 'niet mogen' maar hee, het is creatief gedacht en ik kan er geen nadeel ervan bedenken!
Dus ja, ik vind het goed bedacht en waarom niet?
Omdat; iedereen het wil doen... tsja, dooddoener.
Jarig zijn is toch wel bijzonder (mogelijk) en niet iedereen is jarig. En mochten meer mensen op hetzelfde idee komen en het erg druk zijn, och, dat zie je dan wel weer en je kunt daar ook rekening mee houden met plannen etc.
En ja, je moet gedisciplineerd dat aanpakken maar als je dat dan ook doet, dan is het toch ok?!

En dat bierdrinken, mmhh, klinkt toch niet goed. Ik zou daar eigenlijk wel wat mee doen, een klacht of iig vragen over stellen..

Hanne

Hanne

06-04-2020 om 09:23

Niet doen

Denk even goed na, mensen blijven niet op hun eigen kleedje zitten en daarmee weet je ook dat iedereen met elkaar in direct contact komt. Dan heb je al heel veel nieuwe contacten.

Wacht tot het allemaal achter de rug is en organiseer dan een gezellig feestje.

Door het niet te doen zorg je misschien dat er op een ic ergens in Nederland net een minder ingewikkelde keus hoeft te worden gemaakt. Dat lijkt mij de moeite wel waard.

Bas

Bas

06-04-2020 om 09:38

Huh

Maar waarom toch? Waarom 'mensen blijven echt niet op hun kleedje zitten'?
Het is nu toch wel duidelijk dat de meeste mensen zich echt wel goed aan de voorschriften houden. Gelukkig maar, anders kon je de deur helemaal niet meer uit of niet eens boodschappen doen.

Pirata

Pirata

06-04-2020 om 09:43

Bas

Omdat veel mensen van nature niet gewend zijn om afstand te houden.
Als ik buiten de deur ga zijn er veel mensen die rakelings langs me heen proberen te lopen. Iemand kwam hier iets brengen en die liep zó op me af in plaats van het op afstand neer te leggen. Als ik de buurvrouw tegen kom en een praatje maak, dan kruipt ze steeds dichter bij in het gesprek. Afstand houden zit bij veel mensen niet in het systeem. Ik zie het dagelijks.
In bovengenoemde situatie is het heel onaannemelijk dat iedereen op zijn eigen kleedje blijft zitten.

Dolores

Dolores

06-04-2020 om 09:43

Hoe moeilijk kan het zijn?

#blijfthuis

Bas

Bas

06-04-2020 om 09:47

Nee

Natuurlijk zijn we het niet gewend!
Maar het gaat echt wel goed, we houden goed afstand.
Natuurlijk niet iedereen, ik kom ook buiten.... dus ik maak ook nog weleens wat mee...

Maar een tochtje naar de supermarkt lijkt me risicovoller dan zo'n goed doordacht plan.
Ik zou het wel doen.
We moeten nog lang aangepast gaan leven, zeer waarschijnlijk. Het leuk houden (verantwoord) kan erg helpen.

Dolores

Dolores

06-04-2020 om 09:47

Bas

Weet jij hoeveel mensen zich in de supermarkt niet aan de voorschriften houden? Mijn zoon werkt er namelijk.

Als we een complete lockdown willen voorkomen, waarin je op voor jou - of je postcode vastgestelde tijden boodschappen mag doen, je niet naar buiten mag om hard te lopen of een wandelingetje te maken, alle winkels behalve supermarkten dicht gaan, dan ga je NIET iets buitenhuis organiseren.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

06-04-2020 om 09:48

Ik zou dit jaar

de dag zelf klein vieren. Gewoon zo je nu thuis bent met elkaar (voor het gemak aannemend dat hij thuis is bij jou/jullie. Maak het gezellig met elkaar en lekker eten en drinken. En dan later een keer uitgebreider met vrienden.
Hier doen we het zo met een van de kinderen die ook bijna jarig is. Het is nu gewoon niet anders.

Bas

Bas

06-04-2020 om 09:50

Tsja

Maar die lock down hebben we dus NIET.
Dus je mag best iets leuks doen, zolang je de regels niet schendt!!!

En ieder voor zich moet uitmaken of iets wel de moeite waard is of niet.
Het is en blijft een advies, om zoveel mogelijk binnen te blijven. (die ik zelf heus ook wel)

Dolores

Dolores

06-04-2020 om 09:52

Goed doordacht plan?

Het plan was al niet goed doordacht, want TS dacht aan groepjes van 2 of 3 mensen.

Maar ze moeten geisoleerd (in hun eentje dus) op een kleedje zitten wachten tot de jarige een 'verplicht' gesprekje komt houden. Of allemaal groepjes van twee die in zijn geheel rouleren. Dat klinkt voor mij meer als speeddaten.

Bas

Bas

06-04-2020 om 09:55

En hij

wordt 19 hé.
Dan hebben we het gewoon over volwassen mensen.
Kinderen die jonger zijn, die zou ik het wel ontraden. Pubers kunnen die afstand niet houden doorgaans, denk ik. Volwassenen moeten dat heus wel kunnen.
(en misschien kunnen ze het niet, maar het is dan toch ook hun verantwoordelijkheid. Dus ook boete oid. We hebben nu eenmaal GEEN lock down, al meen ik te lezen dat velen dat wel zouden wensen.

Bas

Bas

06-04-2020 om 09:57

Dolores

Ik ging ervan uit dat ts bedacht had dat die groepjes dan ook op gepaste afstand onderling zouden zitten.
Lijkt me niets mis mee.
En nu oordeel je erover, lijkt me niet nodig, jij hoeft het niet leuk te vinden.

Pirata

Pirata

06-04-2020 om 09:57

nou Bas

Laat ik het zo zeggen: als ik zoiets zou zien zou ik Handhaving er op af sturen.
Eigen verantwoordelijkheid, mijn neus. Gezamenlijke verantwoordelijkheid voor iedereen in dit land. Word eens wakker!

Dolores

Dolores

06-04-2020 om 09:57

Lockdown

Een complete lockdown krijgen we niet als iedereen zich vrijwillig aan de adviezen houdt. Hoe meer mensen zich via het 'letterlijk nog aan de regels te voldoen' toch buiten de deur begeven, hoe strenger de regels worden om het beheersbaar te houden.

Maar iets buiten de deur organiseren voor ca 15 personen is gewoon onverantwoord. Vind ik. Mijn mening. Jij mag een andere hebben.
NB überhaupt het bij elkaar brengen van 15 personen.

Dolores

Dolores

06-04-2020 om 10:01

#26

"En nu oordeel je erover, lijkt me niet nodig, jij hoeft het niet leuk te vinden."

Dit ging over dat het al anders was dan TS had gedacht. TS had het over groepjes van twee of drie personen. Maar het gaat over geisoleerde personen. Of groepjes van twee die op hetzelfde moment dan moeten rouleren.
En ik geef mijn mening hierover. Dat mag toch ook?

Bas

Bas

06-04-2020 om 10:03

Pirata

Als jij je daar fijn bij zou voelen dan moet je er vooral handhaving op af sturen.
Maar als het verloopt zoals ts voorstelt dan valt er niks te handhaven.

Een lock down krijgen we echt niet als iedereen zich aan de adviezen houdt.
Een lock down krijgen we misschien (in extreme omstandigheden!) als veel mensen zich niet aan de regels houden.

Bas

Bas

06-04-2020 om 10:08

Dolores

Je overdrijft met je '15 mensen samen brengen'.
Zoals ts het voorspiegelt breng je niet 15 mensen samen. Maar gewoon, zoals dat MAG, kleine groepjes mensen.
Zolang de afstand van 1,5 m behouden blijft is het volgens de regels en zie ik geen probleem.
Dat sommige mensen eigen, strengere regels voor zichzelf hanteren is hun eigen keuze.

Ik vraag me ook wel af of jullie je wel goed realiseren dat zelf de 'regels' heel strevenswaardig zijn maar lang niet altijd haalbaar.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.