Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Mariëlle

Mariëlle

05-04-2020 om 16:55

Zou dit mogen? Verjaardag vieren


Mijntje

Mijntje

06-04-2020 om 18:40

leuk

Ja, leuk al die theorieën, maar mijn vader was bijna dood en het is nog afwachten of mijn zeer broze moeder en mijn broer het overleven.
Ik sta er dus iets anders in.

Bas

Bas

06-04-2020 om 18:58

Er spelen altijd andere overwegingen mee

Natuurlijk staat nu voorop de opmars van dit virus te tackelen.
Dat gebeurt ook.
Maar sorry, voor mij draait niet alles alleen om dit virus. Waarbij niemand weet wat mijn verliezen al zijn of gaan worden en welke risico's ikzelf of mijn dierbaren lopen. Dit virus treft sowieso ons allen dus er van uitgaan dat iemand goede redenen heeft er panischer in te staan vind ik een beetje vreemd.
Dat panische vind ik wel heel begrijpelijk en valide. Maar (een poging tot) meer ontspannen ook.

Dolores

Dolores

06-04-2020 om 19:32

Sydney #52

Nu kunnen we heel lang gaan ping-pongen over waar staat wat en hoe wordt dat bedoeld, maar daar heb ik geen zin in. Of eigenlijk misschien wel zin in, maar ik merk dat het mij negativitei brengt en zo'n forum leent zich niet voor heel handig communiceren en daar heb ik geen zin in.

Volgens de letter van de maatregelen (en dat is hier al meerdere malen gezegd) is wat TS opperde toegestaan/niet verboden, maar het is niet de bedoeling dat dit soort dingen georganiseerd worden.

Hangkous

Hangkous

06-04-2020 om 20:01

Eigen verantwoordelijkheid

Ik heb mij ook al 3 weken afgevraagd waarom de overburen niet aan social distancing deden. Minstens 2x per dag stond er daar de afgelopen weken iemand aan de deur die nog naar binnen ging ook. Ook de zelfstandig wonende kinderen kwamen regelmatig langs en gingen naar binnen.
Ik vond het vreemd maar niet mijn taak om er melding van te doen. We hadden op zich nooit heel veel contact. Had mezelf en mijn kinderen wel ingeprent om bij incidenteel contact met deze mensen echt goed te letten op die anderhalve meter afstand. Eigen verantwoordelijkheid om niet besmet te raken.
De buurman zag ik wel regelmatig buiten de buurvrouw niet.
Gisteren was ze even buiten en toen "zag"ik wie al die mensen waren. Die man met die mooie leren tas is de huisarts. Die dames met die groene kraagjes horen bij de wijkverpleging.
De buurvrouw heeft haar nare ziekte weer terug, te zien aan haar uitgedunde haardos.
Ik ben blij dat ik niets gemeld heb, zou het in deze situatie niet op mijn geweten willen hebben.

Angela67

Angela67

06-04-2020 om 20:25

bas?

noem jij je aan de regels houden omdat de feiten totaal onduidelijk zijn 'panisch'? Ik vind het juist getuigen van onverantwoordelijk gedrag als je in deze onduidelijke beginfase - je weet dat er over een aantal weken meer bekend zal zijn - al gaat afwijken van de regels omdat 'het toch allemaal onduidelijk is'. Dat is toch paard achter wagen spannen? En als jij dat 'onspannen' noemt, vind ik dat juist risicovol gedrag. Ik vind deze situatie knap K.U.T. maar panisch ben ik niet. Eerder ontspannen. Dus je wel of niet aan de regels houden heeft daar niets mee te maken.
gr Angela

Bas

Bas

06-04-2020 om 21:31

Pfffff

Heb er nu wel echt flink genoeg van, wat een kut draadje.
Angela, ik houd me aan de regels.
En ik gaf alleen aan dat ik geen probleem zag in idee van ts, een idee dat absoluut niet tegen de regels in gaat.
Dit geframe, dat vind ik dus panisch gedoe.
Maar ga je gang, mij heb je weggejaagd. Doei.

Angela67

Angela67

06-04-2020 om 22:31

jij ziet geen probleem Bas

daar val ik over. Het gaat er niet om wat jij wel of niet ziet.
Het gaat om het feitelijke plan.
gr Angela

Ida

Ida

07-04-2020 om 01:07

Wow

Wat afgrijselijk, zo elkaar de les lezen. Terwijl ouders online toch altijd een redelijk en genuanceerd forum was.

Het lijkt er op dat het bij veel mensen nog niet doorgedrongen is dat dit minstens anderhalf jaar gaat duren. Het zal er echt om gaan, zoals Bas aangeeft, hoe we dit vol gaan houden, als individuen, als relaties, als groepen, en als maatschappij en samenleving.

De maatregelen zijn ervoor bedoeld om besmettingen te verminderen, niet om ze uit te bannen. Dat laatste is namelijk niet mogelijk. En ja dat is eng, maar daar zullen we moeten leren leven. En soms sterven.

De regels zijn niet eenduidig. Tegelijkertijd "blijf zoveel mogelijk thuis", "houdt buiten anderhalve meter afstand", "haal gerust een frisse neus", "zorg dat je gezond blijft", "steun de plaatselijke horeca en kleine winkels door af te halen en lokaal boodschappen te doen", "eet veel friet", etc. etc.

Gelukkig is er maar weinig wettelijk vastgelegd en heeft iedereen ruimte voor interpretatie, afhankelijk van je eigen omstandigheden en gesteldheid.

En je kan ook zelf logisch nadenken. Buiten op anderhalve meter afstand is minder risicovol dan binnen op anderhalve meter afstand. Zoveel mogelijk buitenactiviteiten is juist goed, voor je gezondheid, maar ook omdat het virus binnen langer in de kamer blijft hangen en waarschijnlijk niet goed tegen uv-licht kan. Belangrijk is om zo min mogelijk verschillende mensen te ontmoeten, ook via via. Boodschappen doen mag, maar is risicovoller dan in het park zitten, lopen, sporten of spelen. Aan ieder om zelf afwegingen te maken.

Alkes

'Laat ik het zo zeggen: als ik zoiets zou zien zou ik Handhaving er op af sturen." word ik ook echt somber'

Hier ook een groepje buren dat elke middag gezamenlijk een bakkie doet. Iets van 4 gezinnen, denk ik. En niks 1,5 meter afstand. Ik snap ze wel. Hun kinderen spelen de hele dag samen buiten, en dan zouden de ouders elkaar niet mogen opzoeken?
Als de politie het zag, zou er waarschijnlijk wat van gezegd worden. Maar die komt niet. En natuurlijk ga ik de politie niet bellen. Het zijn volwassen mensen, die inderdaad zélf hun afweging maken. We zijn hier geen politiestaat.

Angela67

Angela67

07-04-2020 om 08:30

ida

ik zet m'n ps vast bovenaan ipv eronder:
ps dit gezegd hebbende weet ik dat iedereen totaal anders omgaat met deze pandemie. Dus de verhouding ratio/emotie en de beslissingen die iemand neemt ligt bij iedereen anders. ik bagatelliseer dus niemands emoties hierin. Maar hoop dat iedereen de balans tussen emoties en ratio wil blijven zoeken.

Waarom noem je het de 'les' lezen? Het gaat juist precies om 'dat gezonde verstand' wat jij noemt.

"Het lijkt er op dat het bij veel mensen nog niet doorgedrongen is dat dit minstens anderhalf jaar gaat duren. Het zal er echt om gaan, zoals Bas aangeeft, hoe we dit vol gaan houden, als individuen, als relaties, als groepen, en als maatschappij en samenleving."
Probleem vind ik dat daarin direct ook speculatie-teneur opduikt van 'we gaan hele lang tijd in deze situatie zitten en daarom zijn emotionele argumenten ook belangrijk en dus valt er wel te schuiven met grenzen'.

Het hele eieren eten is: deze periode is in stukken gehakt met strenge/strengere regels om onderzoek te kunnen doen. Het voordeel van daar zo goed mogelijk aan vasthouden - en niet alvast hele scenarios voor de komende maanden aan vast te knopen en daarom anders omgaan met die regels. De aanpak is pak stukje bij beetje, ook de emoties/teleurstellingen die erbij horen en dan is - over het algemeen - de menselijke geest in staat om zichzelf te helpen.

Als je nu al ver vooruit gaat kijken (en ja dat doet iedereen, ik ook, dat is logisch) en je gaat op basis daarvan anders om met huidige maatregelen en / of creatieve plannen dan gaan meerdere mensen meerdere interpretaties hanteren ('omdat het toch langer gaat duren'.)

Dat is wat ik lees als ondertoon op het moment dat iemand zegt 'realiseer je wel dat dit heel lang gaat duren'. Ja, dat realiseer ik me ook. Maar als we in staat zijn om het in stukken te hakken en bijbehorende maatregelen te kiezen die te overzien zijn, dan hoop ik dat mensen individueel niet over grenzen heen willen gaan want "het is toch niet duidelijk".
gr Angela

Dolores

Dolores

07-04-2020 om 08:56

Mooi gezegd Angela

En dingen als 'handhaving er op sturen'? (Dit komt niet van Angela).

Duh???
Waar zijn we mee bezig?
Laat de politie/handhaving zelf zijn werk doen en bepalen wie ze moeten waarschuwen of aanpakken. Ze hebben hier ongetwijfeld duidelijke instructies over gehad.
Zolang je niet zelf bedreigd wordt in een situatie lijkt mij dit een beetje over de top hoor.

Deze lente/ zomer geen verjaardagen vieren

Als je met een verjaardag vieren er constant rekening mee moet houden dat je 1,5 meter afstand moet houden, hoeft het voor mij persoonlijk niet. Wij hebben voor volgende maand een uitnodiging voor de verjaardag van mijn man rondgestuurd. Maar zolang we nog in de 1,5 meter samenleving zitten gaat het niet door. Zou om maximaal 12 personen gaan die op bezoek komen. 4 kinderen, 8 volwassenen, waarvan 2 in de risicogroep. Ook al kunnen we in onze tuin makkelijk op 1,5 van elkaar zitten, dan nog gaat het niet door. Lekker gezellig op zo'n afstand van elkaar praten. Voornaamste gespreksonderwerp zal cornona zijn. Dan maar een jaar geen verjaardag vieren.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

06-05-2020 om 14:09

Inderdaad erg ongezellig

Op m’n werk gingen enkele collega’s met pensioen. De naaste collega’s kregen koffie met gebak, de leidinggevende hield een digitaal praatje en het hele spul zat met anderhalve meter afstand in een kring. Goed geprobeerd, dit was nou eenmaal de laatste werkdag, maar wat een ongemak.

Groot gelijk dat je de verjaardag afzegt chantalpa. Er is gewoon niks aan, dan is zoomen nog gezelliger. Met een pubquiz of zo, anders verzand je alsnog in Coronagerelateerde onderwerpen.

Nou, waarom niet?

5 mensen hebben zich vanmiddag met een tafeltje en wat stoelen op het gras voor het appartement gezet. Twee bij elkaar, de rest met een grote afstand. Zitten daar gezellig te praten en een kopje thee te drinken.
Misschien mag het nog niet, maar het ziet er niet gevaarlijk uit. Zolang je maar afstand houdt. En je eigen natte doekjes bij de hand houdt denk ik dan, om je kopje schoon te maken of het lijf van de thermos die je vastgehouden hebt, voor dat een ander er aan zit.

Mariëlle

Mariëlle

06-05-2020 om 21:45

Hoe we het uiteindelijk hebben gedaan.

Zoon is met een vriendin naar een park tussen onze beide steden in, gekomen.

Ik had twee ver van elkaar staande bankjes (> 2 m) versierd met slingers. taart en cadeautjes al klaargezet met een vuilniszak voor het afval ernaast (opdat zij dat zelf konden weggooien en niet ik ivm besmettingskans).

Zoon gaf zelf aan dat hij het oorspronkelijk plan weliswaar leuk maar toch als stressvol zou hebben ervaren.

Het was heel gezellig, door de slingers werd hij steeds gefeliciteerd door voorbijgangers, wat hij leuk vond.

Later vieren we het met familie en vrienden.

Ik zit met hetzelfde dilemma. Kind wordt 10 en verheugd zich op kadootjes, bezoek etc. Ze heeft ook al menig traantje gelaten bij het feit dat ze opa/oma van beide kanten al 2 maanden niet gezien heeft. Ze snapt het, maar heeft het er moeilijk mee.

Mijn ouders hebben aangegeven om op haar verjaardag 's middags op visite te komen. Onze huiskamer en tuin (maar het wordt kouder komende week) zijn groot genoeg. Van mijn schoonouders weet ik het nog niet wat ze willen. En als ze komen dan zou 's ochtends prima kunnen. Klinkt goed, maar toch wringt het. Alle vier zijn natuurlijk lid van een of meer risicogroepen. Ik ben er nog niet uit. Ik wil geen ziekte of erger op mijn geweten hebben.

Pennestreek

Pennestreek

07-05-2020 om 17:23

AnnaNiem

Dat kan toch prima in de tuin? Liefst voortuin, als je een achterom hebt kan ook de achtertuin. Je zet ruim van tevoren een tafel en stoelen klaar in een ruime cirkel rond de tafel. Je zet kopjes klaar. Losse gebakjes op schoteltjes met een servetje er al bij/onder en vorkjes er al bij. Voor in de koffie zakjes melk en suiker, ruim op een schoteltje leggen zodat wie wat wil pakken dat kan doen zonder een andere aan te raken. Prullenbakje klaarzetten voor het weggooien van alle troepjes (doet iedereen zelf). Jij schenkt alles in, zonder kopjes vast te pakken natuurlijk.
Cadeautjes niet ter plekke uitpakken, maar later (eventueel voor de tablet tijdens videobellen).
Na het bezoek gaat dat bezoek weer naar huis.
Ik zou ze dan wel apart laten komen denk ik.

Wat lastig is, is dat er niet gezoend/geknuffeld kan worden, en toiletbezoek kan niet. Dat is misschien nog het moeilijkste. Hoewel ik dat bij mijn ouders ook een keer heb opgelost door hun toilet beneden te gebruiken, en zij hebben toen een paar uur alleen boven gezeten. Ik ben toen door de voordeur gegaan die mijn moeder had open gezet en ben zo ook weer naar buiten gegaan zonder deurknoppen of zo aan te raken.

Hoewel mijn vader echt tot de risicogroepen behoort met zijn astma en bronchitis komen we al een paar weken bij ze op bezoek. Op deze manier. Of zij komen langs bij ons en dan kletsen we wat over het tuinhek heen. Wij wonen op fietsafstand, en ik wandel ook wel eens met de hond langs (half uur wandelen). Dat geluk moet je maar net hebben natuurlijk, maar ook als mensen van verder weg moeten komen kan het op deze manier. Alleen dat toiletbezoek is iets om op te letten. Dus thuis plassen voor ze weggaan .

Phryne Fisher

Phryne Fisher

07-05-2020 om 18:05

Toilet

Kun je niet met een Glorixdoekje even de deurklink, lichtknopje, kraan en wc-bril afnemen als ze naar de wc zijn geweest? Of het hen zelf laten doen.

Ja, en

Ik heb een spuitflacon met schoonmaakmiddel in het toilet staan. Die gebruik ik na elke toiletgang. Dat coronavirus schijnt niet tegen zeep te kunnen, dus die gewoonte lijkt me toevallig handig.
Ik spuit er altijd mee op het water terwijl er doorgetrokken is en op de bril.

Toilet?

Hoezo kan toiletbezoek niet? Kan dat ding in je bullen niezen? En gewone ouderwetse huishoud- of groene zeep is het beste. Het is het vet in de zeep die de corona bestrijd. Met chlorix en al die bacterie doende middelen maak je álles kapot, de goede bacteriën, je huid en 't milieu. Overigens lopen mensen met flink overgewicht de echte risico's. 90% van de corona patiënten op de IC heeft flink overgewicht. Ik maak me geen zorgen bij mensen met normale gezondheid en postuur dat binnen de normaal bmi valt.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

07-05-2020 om 19:50

Nou Elledoris

Ik ken 2 50’ers die beide, graatmager en wel. toch weken op de IC vertoefd hebben.
Sterker nog: het zijn de enige die ken die met Corona op de IC gelegen hebben.

Inderdaad

De 5 corona patienten die ik ken hebben/hadden allemaal een slank of tenger postuur.

Mijntje

Mijntje

08-05-2020 om 08:37

dus elledoris

jij vindt het niet erg dat via jou en via via via het virus doorwoekert en er nog meer mensen (vnl 50 plussers, soms obesitas, soms niet) worden besmet. Vind je niet zo erg dat die op de ic komen te liggen of overlijden. Jij waant je veilig, en jouw slanke naasten.

Glorix of alcohol 70 procent is wel zo veilig om het toilet (en deurklinken etc.) schoon te maken als je gasten hebt, met dit virus tenminste. Met kopjes moet je ook uitkijken.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

08-05-2020 om 09:55

Glorixdoekjes

Vziw zit er geen bleek in die Glorixdoekjes. Het is gewoon allesreiniger maar dan van het merk Glorix. Momenteel heb ik trouwens een pak Dettoldoekjes liggen. Dat was het enige wat er nog was, gelijk 80 stuks. Ik gebruik ze ook als ik even snel de wc wil schoonmaken zonder emmer en sop en zo.

Mijntje

Waar maak je uit op dat ik het niet erg vind dat er mensen op de IC liggen? Ik constateer dat ikzelf hoogstwaarschijnlijk niet in die risicogroep val en me dus geen zorgen maak. Voor mezelf. Ik hou heus wel afstand hoor, maar niet voor mezelf.

Oh ja

Ik ben al ver in de 60

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.