Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Onderzoeks-oproepen en enquêtes Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Onderzoek naar overgewicht bij kinderen


bieb63

bieb63

06-04-2016 om 22:34

triva

"In een half uur een kilo sperziebonen afhalen, anderhalve kilo aardappels schillen en een karbonade bakken die toch echt wel 20 min moet? Nou dat lukt mij niet."

T'is krap tijd, geef ik toe. En wellicht ben je er langer mee bezig.
Maar het punt is dat we voor een dergelijke simpele, gewone maaltijd met voldoende groente en zonder kant en klaar, niet eens meer de tijd hebben. Met het gevolg dat we voor gemaksvoedsel gaan. En dan gaat het nog niet eens zozeer of je een 'smaak'pakje door de sperziebonen gooit of niet, je moet ze nog steeds afhalen en koken (of roerbakken). En ook die aardappels schillen. Alternatief: gepunte sperziebonen en geschilde aardappels. Maar dat gaat ook niet elke portemonaie trekken.

Half a twin

Half a twin

07-04-2016 om 08:31

voorbereiden

Als ik weet dat het qua tijd krap wordt om op tijd aan tafel te gaan dan doe ik alvast voorbereidingen de avond van tevoren of vroeg in de ochtend. Dinsdagochtend was ik om en nabij huis en dan staat er dus een grote pan suddervlees op waar we twee dagen van kunnen eten. Die tomatensaus die ik zo ga maken gaat ook in porties in de vriezer. Snel klaar op een later moment.

Bob Martens

Bob Martens

07-04-2016 om 08:42 Topicstarter

@DC

Bedankt voor je advies.

Hebben jouw kinderen overgewicht (als ik zo vrij mag zijn)?

Die uitspraak was namelijk geen vooroordelen maar een uitspraak uit een wetenschappelijk onderzoek van het JGZ "Overbruggingsplan voor kinderen met overgewicht".

Met de noodzaak om minder te bewegen wordt oa ook bedoeld het verhogen van het huiswerk en meer school zoals je zelf aangeeft. Terwijl er wordt bezuinigd op de gymles zitten kinderen vaker meer en langer op een stoel te leren.

Uit een ander onderzoek van het TNO blijkt dat Wii-games niet voldoende motivatie geven aan inactieve kinderen om meer te gaan bewegen. onder deze groep (waar het overgewicht zich bevind) zijn de kinderen niet positief over de spellen. Om deze groep aan het bewegen te krijgen is meer nodig, professionele begeleiding en extrinsieke motivatie onder andere. Wii games zijn wel een goede toevoeging.

Wel top natuurlijk dat jouw kinderen liever buiten spelen en de xbox en playstation maar niks vinden, en dit zal voor veel gezinnen zo zijn! 1 op de 7 kinderen heeft overgewicht wat wil zeggen dat het bij veel gezinnen goed gaat. Alleen stijgt het aantal kinderen met overgewicht wel.

Daarnaast ga ik het bedrijf alleen faciliteren. Ik ben geen voedingsdeskundige/kinderpsycholoog en/of beweegexpert en geef mezelf daar ook niet voor uit. Daar worden mensen voor in dienst genomen die daar de juiste opleiding voor hebben.

Triva

Triva

07-04-2016 om 09:00

bieb en hat

Bieb, ik vind vooral dat als je wil aanstippen dat agf ook in een korte tijd kan je niet die tijd nog eens moet bekorten om je punt te maken. In een half uur is niet mogelijk.

Daarentegen zeg ik niet dat ik pakjes gebruik omdat het in tijd scheelt, het scheelt mij in gedoe en kruiden en andere dingen op voorraad hebben. Ik ben gewoon geen kok die het leuk vindt om van alles in een pan te doen en dan maar te zien of het wat wordt of om een hele reeks kruiden op voorraad te hebben of steeds iets nieuws uit te proberen. Misschien later als ik achter de geraniums zit. Het is gewoon niet mijn ding dat gekook.

Ik kook wel graag stamppot dus aan die agv komen we wel op een andere manier. Ik heb mij ook nooit druk gemaakt over de hoeveelheid groente die wij eten. Het fruit is hier meer een probleem maar mijn kinderen hebben geen overgewicht, jongste zou er wel iets bij mogen nu maar juist hij eet veel te veel koek, chips etc als we het niet in de gaten houden. Zijn maag lijkt een stuk sneller vol te zitten dan die van de rest van het gezin en dat is wel lastig.

HAT: ik ga geen groente snijden 's ochtends vroeg, niet goed voor de vitamines het scheelt overigens nog steeds niet in tijd en daar ging het om. AGV heb je niet binnen een half uur als je groente moet snijden, aardappelen moet schillen en je hebt ook een stuk vlees wat minstens 20 min op moet.

Half a twin

Half a twin

07-04-2016 om 09:17

boontjes afhalen

Is een taakje dat je makkelijk van te voren kunt doen, als je ze dan niet wast en in de koelkast bewaard raak je echt niet alle vitaminen kwijt en staan ze 's avonds snel op. Het scheelt in absolute tijd die je aan de maaltijd besteed inderdaad niets maar op het moment dat iedereen hongerig thuis komt ben je wel sneller klaar. En daar ging het om, kan ne binnen een half uur eten op tafel hebben na thuiskomst, ja dat kan als je maar goed plant en vooruit werkt.

Fransien

Fransien

07-04-2016 om 09:30

makkelijk doen met groenten

Als ik weinig tijd heb, pak ik een zak diepvriesgroente uit de vriezer, werkt prima en schijnt ook nog genoeg vitamines te bevatten. Overigens ga ik wel uit van ruim een kilo groente voor 2 volwassenen en 4 (basisschool)kinderen.
Hier geen overgewicht, ik ben de enige die op mijn figuur moet letten. Mijn man is gezegend met de eetlust van een bootwerker en dito verbranding, oudste dochter is aan het groeien en wat die naar binnen werkt wil je niet weten en de rest is ook gezegend met een flinke eetlust, weinig gemiep over lust-ik-niet en een flinke dosis energie die ze van mij ook vooral buiten moeten uitleven (tikkertje door het hele huis heen is voor mij niet zo prettig).

Fransien

Fransien

07-04-2016 om 09:38

praat me niet van voedingsadviezen

Van de voedingsadviezen van het consultatiebureau heb ik bijna een trauma opgelopen. Geen van mijn kinderen at/groeide/ontwikkelde zich volgens het boekje en dat was iedere keer een GROOT PROBLEEM. Oudste at ook als peuter alles en heeft nooit een slecht eten fase gehad -> probleem! dat hoorde niet zo! moest er niet iemand meekijken met de opvoeding?! En dan zag ik het probleem niet, kind at goed, was vrolijk, gezond...
Tweede was net zo tenger gebouwd als zijn vader, dus te mager (vader is kerngezond met een bmi van 16,3), dus gaf ik hem niet genoeg te eten. Ze wilden niet geloven wat hij allemaal naar binnen werkte.
Derde heeft een koemelkallergie en stond onder controle van de kinderarts, ik ben toen alleen voor de prikken naar het cb gegaan, wat was dat een opluchting! Het cb heeft toen de kinderarts nog wel gebeld om dat te controleren.
Vierde had zowel een koemelk- als een soja-allergie en stond ook onder controle van de kinderarts. Wat een rust! Eindelijk geen gezeur over te klein/te groot/te dik/te dun/te vroeg/te laat/te veel/te weinig/etc.

Ook nu met al die schoolprogramma's, wat een onzin! Krijgt mijn slanke dochter te horen dat de boterham met kaas die zij graag eet tussen de middag helemaal niet gezond is, dat moet 30+-kaas zijn. En dat een koekje tussendoor ook al niet goed is, ze mag alleen fruit. Ze krijgt ook iedere ochtend en iedere middag fruit, maar dan wel met een koekje erbij om niet van de graat te gaan.
Dat schoolgruiten, wat een drama! Die van mij hebben een hoop nodig en worden behoorlijk sjaggie van te weinig eten, en dat hebben ze gemerkt op school. Mijn behoorlijk lieve kinderen werden zo tegen 11-en draken en dat knapte weer op na de lunch. Ze waren niet eens de enigen die meer nodig hadden dan een mandarijntje of wat komkommer.

Mijn oudste heeft een vriendin die al sinds haar kleutertijd echt te zwaar is. Ik doe mijn uiterste best om te voorkomen dat ze haar eetgewoontes gaat overnemen, dat meisje heeft namelijk van haar (ook veel te zware) moeder geleerd dat lijnen gezond is en dat je dat zo hoort te doen dat je echt flink honger hebt, en dat koolhydraten slecht zijn, en koemelk ook, en suiker ook. Maar ze tikt enorm veel light-producten weg die volgens mij ook niet zo gezond zijn. En als je heel goed je best hebt gedaan, mag je alles eten wat je wil, dan heb je een beloning verdiend. En soms heb je een dag vrij van lijnen en dan mag je alles eten wat je wil en zoveel je wil, al moet je ervan overgeven.
Vriendin heeft net als haar moeder een behoorlijk ongezonde houding tov eten ontwikkeld maar ik ben bang dat daar een psycholoog voor nodig is om dat om te buigen.

Goudvis

Goudvis

07-04-2016 om 12:26

loge

Ik had vorige zomer een logé van 10. Ernstige obesitas. Bij terugkomst was ie 4 kilo afgevallen in ruim 2 weken. Kreeg thuis niet voldoende grenzen en bewegen hield hij niet van. Bij ons heeft hij normale vakantiedingen gedaan. Wandelen, kanovaren, fietsen, voetballen, dagjes op pad. Ja ook soms pizza en lekkers en elke dag een glas fris. Hij kwam thuis binnen en zette in de keuken van zijn moeder direct de slagroomspuit op zijn mond. Aldus mijn eigen kinderen. Nou ja, beetje offtopic maar dit maalt nog steeds door mijn hoofd.

Goudvis

Goudvis

07-04-2016 om 12:40

leefstijl

Misschien geeft het bovenstaande de invloed van je leefstijl aan. Wij hebben niet bewust gestuurd op afslanken bij deze jongen.

Bob Martens

Bob Martens

07-04-2016 om 14:12 Topicstarter

@Fransien & @Goudvis

Bedankt voor jullie reactie.

Ja dat schiet inderdaad niet op. Schoolprogramma's die goed bedoeld zijn die verkeerd uitpakken, mensen die zich continue bemoeien. Kan me voorstellen dat je het op een gegeven moment onzin gaat vinden.

@Goudvis, Persoonlijk denk ik dat je helemaal gelijk hebt. Opvoedingsstijl (grenzen stellen) en leefstijl (liever moe dan lui) hebben denk ik een enorme impact, kinderen gaat dat gewoon overnemen.

De eerste resultaten zijn in ieder geval binnen.

Plezier voor het kind en deskundig personeel zijn de top 2 bij belangrijke aspecten.

Ongeveer 1 derde zou gebruik maken een dergelijke organisatie.

Ik heb er nog een aantal nodig dus vul in, vul in !

Magalí

Magalí

07-04-2016 om 14:49

Bob Martens

Je enquête heb ik niet ingevuld omdat ik niet tot de doelgroep behoor, maar ik wil even kwijt dat ik het super vind dat je hier regelmatig leest en reageert, en dan ook nog op een fijne manier! Mijn complimenten!

Bob Martens

Bob Martens

07-04-2016 om 15:25 Topicstarter

@Magali

Bedankt voor je compliment!

Ik probeer de interactie op te zoeken, is voor een forum wel het leukste en het levert ook nog inzichten op. Win-win haha!

Ouderbegeleiding

http://www.ouderschapskennis.nl/

Hoe ga je ouders begeleiden? Hoe je met voeding omgaat is meestal met diep ingewortelde routines en opvattingen. En omdat ook de deskundigen het er niet over eens zijn valt het echt niet mee om ouders, zeker als ze niet spontaan zich bij jou melden, er van te overtuigen om het anders te gaan doen. Dat vraagt veel tijd en motivatie.

Alice van der Pas is zo'n beetje de enige die zich echt verdiept heeft in de dynamiek van de ouderbeleiding en daar wat zinnigs over te zeggen heeft.

Ik vind het zelf een van de moeilijkste kanten die er is. Niet alleen is de relatie die je hebt heel belangrijk, en wat denk je dat er gebeurt in een dwangrealtie zoals jeugdzorg in Amsterdam nu oplegt aan ouders met kinderen met overgewicht, maar ook of ouders wel in staat blijken om te veranderen vaak in een situatie dat ze wel wat anders aan hun hoofd hebben aan werk, huishouden, zorg voor kinderen en soms nog ouders.

Het is een ingewikkeld veld waarin succes beslist niet gegarandeerd is en veel al is stukgelopen aan ervaringen. Ook omdat kinderen eenmaal te dik, mensen eenmaal te dik, het lichaam neigt om dat gewicht te willen vasthouden, wat je ook doet. Voorkomen dat obesitas ontstaat is eigenlijk het enige dat kans biedt op succes.
Daarna is het accepteren en dan maar zo gezond mogelijk voeden om gezondheidsproblemen zoveel mogelijk te beheersen.

Magalí

Magalí

07-04-2016 om 15:35

@ Bob

Dat is een goede instelling!

Moni

Moni

07-04-2016 om 15:41

Opmerking over enqûete

Je vraagt wat een redelijke prijs zou zijn. Er staat niet bij per dag/maand of zo.

Het tweede deel gaat uit van de situatie dat er hulp nodig is. Zo heb ik dat ook ingevuld. Echter ik geloof niet dat het in mijn gezin ooit zover zal komen. Dat maakt het lastig invullen en daarmee niet erg betrouwbaar.

Bob Martens

Bob Martens

07-04-2016 om 17:33 Topicstarter

AnneJ

Dat ben ik met je eens, ouders begeleiden is echt een bijzonder vak en je hebt daar echt speciaal opgeleiden mensen voor nodig om dat in goede banen te kunnen leiden.

Daar worden dan ook speciaal opgeleiden mensen voor ingehuurd die de daadwerkelijke begeleiding moeten gaan doen. ik denk ook dat er veel motivatie voor nodig is om een verandering in de levensstijl aan te brengen.
De levensstijl is tenslotte ook aangeleerd toen wij allemaal kinderen waren. Om dat te doorbreken na zo'n 25-38 jaar. Dat is ontzettend moeilijk en waarschijnlijk ook de reden dat de problematiek rondom dit punt nog niet is opgelost.

Wel denk ik dat er motivatie bij de ouders moet zijn om te veranderen. De ouders en kinderen moeten het uiteindelijk zelf willen doen. Iemand die niet wil veranderen, die krijg je denk ik ook niet veranderd.

Dus wij zorgen voor de randvoorwaarden, de mensen moeten het vanuit zichzelf willen doen en daar helpen we dan bij. In goede en slechte tijden.

Zelf willen

http://www.discura.nl/auteurs/malou-van-hintum/donder-toch-op-met-je-leefstijl

Afvallen en een gezonde manier van voeden is geen kwestie van 'willen'.
Omdat het zo'n groot probleem aan het worden is worden er wel veel gelden voor vrijgemaakt waar allerlei instellingen en bedrijven een gegarandeerd toekomstbestendig inkomen mee kunnen verwerven.
Zie Weight Watchers.

Obesitas is naast een probleem van het aanbod, en dus een kwestie van industrie en regelgeving, ook een probleem van inkomen en opleiding, maar vooral ook een medisch probleem.
Er zijn geen evidence based interventies: geen.

Dus je kunt er diverse 'professionals' voor gaan inhuren, die er een mooi inkomen aan overhouden en mensen, ouders en kinderen, aardig ondersteunend, of dreigend en dwingend, mee gaan 'begeleiden' en verwachtingen wekken, die niet uitkomen.

Ik zou er echt hartelijk voor bedanken.

dc

dc

07-04-2016 om 19:42

@bob

Mijn oudste is zo mager als een lat, 10 jaar. Zoeken speciale broeken voor hem. En hij eet bijna niets (en nog minder graag groente en fruit), en beweegt "normaal". Regelmatig sport (zwemmen en rugby), maar kan ook makkelijk uren stilzitten (op school of thuis).
2e van 8 *lijkt* een buikje te hebben, maar als je voelt is het 1 brok spier. Altijd zwaar geweest, maar ALTIJD in beweging. Kan geen tel stilzitten, en is zodra we thuiskomen alweer in de tuin om te voetballen, rugbyen trampolinespringen. Hij is eigenlijk aan of uit (als hij slaapt niet wakker te krijgen). Hij eet vrij veel, maar dat vind ik dan ook niet raar. Eet alles, ook veel fruit en groente. 3e meisje van 4, is "gewoon". Eet gewoon, beweegt gewoon.

Ik weet niet of je er iets aan hebt voor je onderzoek, maar goed, ouders praten altijd graag over hun kinderen, dus wat dat betreft heb je een goed onderwerp gekozen!

bieb63

bieb63

07-04-2016 om 22:03

er zijn een paar dingen

Zoals uit andere reacties al blijkt: in 1 gezin kunnen kinderen zijn waarvan de 1 aanleg heeft om dik te worden (of misschien zelfs al te zwaar is) en de ander broodmager is. Dat heeft dus niet persé iets met eetopvoeding te maken, maar puur de biologische aanleg van een individu.
Net zoiets als dat je thuis 1 koekje per dag aanbiedt en dan gaat de trommel dicht. Fris is in dat gezin iets voor af en toe net als chips. En verder worden er redelijk gezonde maaltijden voorgeschoteld. Maar het ene kind houdt het daar wellicht bij, en het andere kind zal (ondanks wellicht goede adviezen vanuit huis) met grote regelmaat buitenshuis snaaien.
Idem met beweging.
Zeker vanaf VO leeftijd heb je dat als ouder niet echt meer in de hand. Ondanks je eigen goede voorbeeld, advies en maaltijden.

Het andere is (zoals o.a. door Triva geschetst) het feit dat veel ouders geen tijd hebben om een 'doorsnee' agv maaltijd op tafel te zetten. Dat doet bij mij toch wel een belletje rinkelen. Ik snap het: als je beiden werkt dan heb je uiteraard ook niet veel tijd. Maar daar ligt dus volgens mij een belangrijke kern van het probleem. Het moet snel en makkelijk, hoe begrijpelijk in onze huidige samenleving dan ook. Maar dat snel en makkelijk geeft blijkbaar ook problemen wbt samenstelling van de maaltijd. En ook spelen kosten hierin een rol. Want je kan best snel een gezonde maaltijd op tafel zetten: kipfiletblokjes bakken en een grote zak kant en klare roerbakgroente toevoegen, wat kruiden en een pannetje zilvervliesrijst koken. Dat is echt wel binnen een half uur klaar. Het kan dus wel, maar het kost wat, dat kan een probleem zijn. Nog los van de variatie. Koken is nu iets wat er nog even snel bij gedaan moet worden. En dat gaat ten koste van een aantal dingen.

Triva

Triva

07-04-2016 om 22:27

bieb

Geen idee waarom jij mijn naam noemt in dit verband. Ik bedoel helemaal niet te zeggen dat ouders geen tijd hebben voor agv en al helemaal niet dat dat leidt tot een keuze wat je dikker maakt dan agv. Ik zie die relatie helemaal niet zo, net zoals ik niet zie dat pakjes en te weinig groente iets is wat altijd samen gaat.

Het kán maar het hoeft helemaal niet. Mensen weten heus wel dat een zak diepvriesgroente wokken ook een mogelijkheid is, je moet ouders ook weer niet onderschatten en denken dat patat altijd de enige keus is.

bieb63

bieb63

08-04-2016 om 00:03

Triva

Het gaat mij er helemaal niet om wat jij precies wel of niet doet oftijd voor hebt wbt de avondmaaltijd. Geen idee. Heb ik verder geen enkel oordeel over. Masr je geeft wel zelf aan, dat je geen tijd hebt om om boontjes te doppen en aardappels te schillen. En dat kan ik absoluut begrijpen. Ik val je daar ook helemasl niet over aan.
Wat ik wil zeggen, in het algemeen, is dat DAT feit betekent dat veel mensen over gaan tot gemak en snel, hoe begrijpelijk dan ook. En dat DAT wellicht ook een oorzaak is van het eet en overgewicht probleem:: er is geen tojd om minimasl 5 dagen in de week een gewone maaltijd op tafel te zetten. En vervolgens: hoe man dar, met in acht eming vsn de huidige.maatschappij, beter en anders.

Janneke

Janneke

08-04-2016 om 03:12

brood

Als wij tortilla's eten, dan eten wij daar veel "prut" bij (in) bestaande uit veel groente, bonen en wel of geen gehakt/kip

Wij eten vaak pasta, en dat is zoveel mogelijk volkorenpasta, met veel groente, en kip/gehakt/vis.

Wij koken pasta, aardappels, groente etc. zonder zout. Er zit genoeg zout in allerlei voorbereide voedingsmiddelen (bijv. in brood, een potje bonen). Toen kind jong was hebben we expres goed op zout gelet; maar vreemd genoeg wil kind nu graag aan tafel extra zout op zijn eten strooien.

Ik ben erg blij met de regel op onze school dat het "tussendoortje" halverwege de ochtend moet bestaan uit uitsluitend fruit of groente, en water/melk/thee.

Wat volgens mij in Nederland een probleem is, is de gewoonte om tussen de middag boterhammen te eten. Dit zorgt nl. voor eenzijdig eten en gaat ten koste van groente, vis, bonen, ei en andere gezondere voedingsmiddelen. Bovendien zit in brood veel zout. En het eten moet nog snel ook, in de klas. Het ontbreken van een eetcultuur is ook ongezond.

Wat mij de laatste opvalt, is dat het steeds moeilijker wordt om echt volkorenbrood te kopen, juist in "gezonde" winkels zoals Marqt. Het grootste deel van het aanbod bestaat uit allerlei varianten van meergranenbrood. Dit ziet er donkerbruin uit en lijkt gezond. Het is echter wit brood met een kleurtje en met wat zaden. Het wordt nl. gemaakt van bloem, niet van meel. De bruine kleur komt van mout. Verlakkerij dus.
De winkels zelf zeggen dat ze nog maar weinig volkorenbrood inkopen, omdat ze het nauwelijks nog verkopen en er mee blijven zitten.

Janneke

Janneke

08-04-2016 om 03:17

warme maaltijden op school

Mij lijkt dat het aanbieden van gezonde warme maaltijden op school een positieve bijdrage kan zijn. In plaats van het overblijven met lunchdoosjes boterhammen, snel in de klas opgegeten.

Daartoe moet er een kantine of eetzaal in de school komen, en een keuken.
Maar zelfs bij scholen die nu nieuw gebouwd worden, wordt er geen eetzaal gepland.

Neem een voorbeeld aan Frankrijk.

Triva

Triva

08-04-2016 om 07:39

bieb

Dat bedoel ik. Ik zei alleen maar dat ik dat agv niet binnen een half uur op tafel heb. Ik heb niet gezegd dat ik daar geen tijd voor heb dan wel maak!

Ely

Ely

08-04-2016 om 11:04

Bieb

Misschien interpreteer ik je teksten verkeerd maar het komt op mij over alsof jij denkt dat het statistisch toenemende (over)gewicht in relatie staat met het aantal tweeverdieners. Ik geloof dat je ergens schrijft dat deel van het probleem zou zijn dat men kiest voor zijn carrière boven de zorg voor het gezin. Ik ben niet zo'n Google tijger dus kan je 123 niet keiharde statistieken laten zien maar ik kan me niet voorstellen dat je gelijk hebt. Ik denk dat -als je toch wilt generaliseren- het juist de carrièregerichte medemens is die ook op voeding etc let en eerder in de superfoods duikt dan in de loze calorieën. De eeuwige uitzondering daargelaten. En zoals je zelf zegt, een snelle maaltijd hoeft niet ongezond te zijn.
Is er hier een Google wonder dat statistieken kan ophoesten die iets zeggen over overgewicht en bv tweeverdieners of anders financiële status? (Als tweeverdieners zal je gemiddeld een hoger gezinsinkomen hebben dan in de gezinnen waar één kostwinner is - lucky bastards daargelaten )

Moni

Moni

08-04-2016 om 11:09

Zonder google

Even uit mijn hoofd:
- hogeropgeleiden hebben minder overgewicht en leven gezonder
- hogeropgeleide vrouwen hebben vaker een baan en een grotere baan

Tweeverdieners

http://nos.nl/op3/artikel/2034262-waarom-zijn-wij-minder-dik-dan-de-rest-van-europa.html
Nederland heeft in Europa nog het minste probleem met obesitas. Dat haalt de gezondheidszorg naar zich toe, want zijn al vroeg begonnen met attenderen. En we hebben een voedingscentrum, dat is verder in Europa niet gebruikelijk.
Maar zelf denk ik dat er door het parttime werk nog steeds veel (gezond) dagelijks gekookt wordt. Maar ook dat we hier een fietscultuur hebben. Dat zijn beschermende factoren.
Obesitas komt juist meer voor bij laagverdieners, maar komt ook voor bij hogeropgeleiden en hogeropgeleiden al is het minder.
Het kan mogelijk helpen om via de gemeente fietsen te verstrekken aan minvermogenden en via de voedselbank een kookcursus met gratis pannenset als je die gevolgd hebt.
In plaats van het 'intensief' begeleiden van gezinnen.

schoollunches

Ik zou toch maar niet beginnen aan schoollunches. Dat is in Amerika en Engeland uit kostenbesparing ontaard in fastfood, pizza en kipnuggets.
Dat kunnen ouders dan nog steeds beter dan de overheid.

Sinbads vrouw

Sinbads vrouw

08-04-2016 om 12:02

Invloed vanuit Amerika

Toevallig heb ik hier laatst iets over gelezen. (Amerikaans artikel, dus op Amerika gericht)
Daarin werd aangegeven dat na tijdens en na de 2e wereld oorlog vrouwen massaal werden ingezet in het arbeidsproces. De fabrieken moesten tenslotte blijven draaien met de mannen aan het front

In het kort kwam het er op neer dat toen de vrouwen massaal gingen werken, de voedingsindustrie daar op ingesprongen is door het aanbieden en produceren van maaltijden. Als de vrouwen dan na een lange werkdag thuis kwamen, hoefden ze niet zelf meer te koken, maar was een een kant en klare vervanger.
Het doel was om snel een maaltijd op tafel te zetten, of te halen. (Fastfood, de naam zegt het al)

Vanaf de jaren 70 bleek ook dat er steeds meer calorien in die maaltijden kwamen, ruim meer als in zelf gekookte maaltijden. (O.a. Door Corn-sirup).

Mijn gedachten hierover: Door het kopen en eten van kan en klare maaltijden is er ook een hoop kennis verloren gegaan. En dan niet alleen hoe snel een voedzame maaltijd zelf te koken en op tafel te zetten, maar ook in de routines daarom heen. (Hoe plan je dat? hoe bereid je jezelf voor op een lange dag werken en vervolgens een goede maaltijd op tafel te zetten, wat heb je daar voor nodig, en wat moet je daar logistiek voor doen?)

Ook hier in Nederland denk ik die trend te zien. Steeds meer vrouwen werken fulltime, (een slimme meid is op haar toekomst voorbereid) en de levensmiddelenindustrie speelt daar handig op in door voorgesneden groente, voorgekookte en gekruide aardappeltjes en ga zo maar door. Dan praten we nog niet eens over de pakjes waarmee je snel een maaltijd op tafel kunt zetten.

En ook hier weer het voorbeeld dat doet volgen. Ik heb mijn moeder 20 jaar bezig gezien met het voorbereiden van de warme maaltijd ('s morgens aardappels schillen, vlees bakken en groente voorbereiden ) zodat het 's avonds met een minimum van inspanning door degene die thuis was gekookt kon worden. (Mijn moeder werkte altijd van 16.00 tot 20.00)

Al tikkend realiseer ik me dat ik hiervan 2 dingen geleerd heb:
A: een goede voorbereiding scheelt tijd als je thuiskomt na je werk,
B: Voorgesneden groeten en (voorgeschilde en gekookte) aardappelen zijn fijn

Wat volgens mij ook geen vooruitgang is geweest, is het afschaffen van de kooklessen zoals die indertijd op de huishoudschool werden gegeven. Daarmee is een stuk kennis en vaardigheden verdwenen bij een hele generatie vrouwen.

Want als de stelling is dat lager opgeleiden dikker zijn en ongezonder eten, dan ligt daar een van de oorzaken volgens mij.

bieb63

bieb63

08-04-2016 om 13:22

sinbads vrouw

Ja, zo kijk ik er ook grotendeels tegenaan.
En inderdaad wat je ook opmerkte: leren koken is er ook niet echt meer bij (de gewone basisvaardigheden en het gebruik van niet kant-en-klare specerijen e.d.)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.