Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Onderzoeks-oproepen en enquêtes Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Spontaan gebroken vliezen

Voor ons afstudeeronderzoek zijn wij op zoek naar vrouwen waarbij de bevalling is begonnen met het breken van de vliezen (zonder direct weeën).

Ken jij iemand waar de bevalling op deze manier begonnen is (het liefst niet langer dan één jaar geleden)? Of is jouw bevalling zelf zo begonnen (het liefst niet langer dan één jaar geleden)? Dan willen wij jou graag uitnodigen voor een interview.

Het interview duurt ongeveer een uur en wij kunnen voor het interview naar jou toe komen. De gegevens zullen anoniem verwerkt worden.
Met de interviews willen wij gaan kijken naar het bezoek dat de verloskundige wel of niet aflegt na het breken van de vliezen en de ervaring van de vrouw.

Je kunt contact opnemen via het emailadres: [email protected](ook bij twijfel over het verloop van de bevalling kun je contact opnemen).

Weet jij toevallig nog iemand waarbij de bevalling is begonnen met gebroken vliezen dan kunnen zij ook contact opnemen via bovenstaand emailadres.

Jullie zouden ons hiermee heel erg helpen!

Tamara van den Bulk en Tamara Fennema

Juno

Juno

11-02-2015 om 13:07

Twee van de drie

Twee keer meegemaakt maar voor jullie te lang geleden. Beiden keren met exact dezelfde zwangerschapsduur, hetzelfde geslacht en allebei op de verjaardag van een familielid.

Drie van de drie

Bij de eerste ook direct weeën, bij de tweede en derde kwamen de weeën pas uren later op gang. Maar, respectievelijk 18, 15 en 11 jaar geleden.

skik

Hanne.

Hanne.

11-02-2015 om 13:19

hier ook

Hier ook al te lang (10jaar) geleden. Weeen kwamen pas 2 dagen later.

Evanlyn

Evanlyn

11-02-2015 om 13:21

Tsja

Ik denk dat je hier weinig mensen gaat vinden waarbij het een jaar gelden was. De meesten van ons hebben al pubers. Ik dus ook

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

11-02-2015 om 13:23

Bij jongste

Maar dat is ook al te lang geleden, 6 jaar om precies te zijn.
En het was al met al ook wel een ietwat typische bevalling.

Mijntje

Mijntje

11-02-2015 om 13:30

bij oudste

, maar al bijna 10 jaar geleden. Ik had zelfs helemaal geen wee, dat weeenopwekspul werkte niet bij mij..

Astrid

Astrid

11-02-2015 om 16:17

ook te lang geleden

Maar ook hier braken eerst de vliezen bij oudste, waarna geen weeen. Bij jongste ook, alleen kwamen daarna de weeen wel op gang.

Jessica O

Jessica O

11-02-2015 om 20:18

hier

Ook, weinig weeën gehad na de tijd. Alleen ook te lang geleden voor jullie onderzoek.

Prematuurtje

Prematuurtje

11-02-2015 om 20:22

Hier ook

Maar wel 7,5 jaar geleden én met slechts 26 weken zwangerschap. Toen 5 weken plat (in het ziekenhuis uiteraard) en met 31 weken zoon geboren...

Verloskundige was slechts de dag van breken vd vliezen plus volgende ochtend in beeld. Daarna overgedragen aan gynaecologen.

Mocht je hier nog wat aan hebben, laat het maar weten hier.

Lucerna

Lucerna

11-02-2015 om 20:22

Hier ook drie van drie

Weeën begonnen pas uren later. Wel handig dat je dan alvast de oppas kunt bellen maar de laatste van die drie is ook al 11 jaar geleden.

Katniss

Katniss

11-02-2015 om 20:27

Wat veel

Hier in mijn naaste omgeving gebeurt het ook best vaak dat bevallingen beginnen met gebroken vliezen (bij mijn vriendin midden in de Praxis, bij 35 weken zwangerschap), terwijl dat volgens mij maar bij 10% van de bevallingen is. Daar hoor ik niet bij, mijn vliezen zijn beide keren door de gynaecoloog gebroken.

Hier ook

Om Katniss' statistieken nog verder te vervuilen

Maar ja, alweer bijna 13 jaar geleden dus ongeschikt voor jullie onderzoek.
Veel succes gewenst!

Barvaux

Barvaux

12-02-2015 om 14:27

Katniss

Ik doe met je mee hoor. Ik had persweeën op een voetje (stuitligging) waar de vliezen nog niet gebroken waren. Dat is echt een heel vreemd gevoel omdat ik ze moest wegzuchten. Uiteindelijk vliezen gebroken, geperst, knie lag dwars en het werd een keizersnee. Bij de tweede weet ik het niet meer hoe het ging met die vliezen maar ze zullen daar ook wel doorgeprikt zijn want ik kan me niet herinneren dat in de anderhalf uur dat ik wist dat ik ging bevallen voor de bevalling ben gaan lekken

voortijdig gebroken vliezen

http://www.ouders.nl/forum/gezondheid/niet-inleiden-bij-voortijdig-gebroken-vliezen

Ook al blijkt de kans op infectie niet verhoogd, tenzij er sprake is van een B-streptococ in het geboortekanaal of andere reeds aanwezige infecties (heb nog weleens syfilis in actie gezien bij een keizersnee) is het niet nodig om de bevalling in het ziekenhuis te laten plaatsvinden danwel na een gestelde termijn in te leiden.
Niet nodig. Maar gebeurt nog steeds op grote schaal.
De oorzaak van voortijdig gebroken vliezen (a terme, gebroken vliezen waarbij de weeen niet direct op gang komen) is niet bekend, waarschijnlijk gewoon natuurlijk, zonder enige pathologische consequentie dus.
Van een beetje vroedvrouw mag je dan thuisblijven maar de gynaecoloog hanteert nog oude protocollen. En dan komt er een afspraak tussen vroedvrouwen en gynaecologen hoe je dit moet zien.

http://www.nationalezorggids.nl/kraamzorg/nieuws/18103-wachten-bij-gebroken-vliezen-beter-dan-inleiden-bevalling.html

"Wanneer bij een zwangere de vliezen tussen de drie en zes weken voor de uitgerekende datum breken, is het beter om de bevalling niet kunstmatig in te leiden. Dat meldt Kraamsupport Online.

Bij een afwachtend beleid blijkt het risico op een infectie niet te stijgen, terwijl andere complicaties als gevolg van de vroeggeboorte wel afnemen. Dit is de belangrijkste conclusie van het proefschrift van David van der Ham aan de Universiteit van Maastricht.

Door een samenwerking van zestig Nederlandse ziekenhuizen konden voor zijn onderzoek meer dan duizend vrouwen met gebroken vliezen worden onderzocht. Voor de meeste vrouwen bij wie de vliezen tussen de drie en zes weken voor de uitgerekende datum breken, is afwachten te verkiezen boven het kunstmatig inleiden van de bevalling. Alleen bij vrouwen bij wie een Groep-B-streptococ (bacterie) in het geboortekanaal aanwezig is, lijkt kunstmatige inleiding wel zinvol. Hiernaar is echter verder onderzoek nodig."

Ook in mijn tijd

16 jaar geleden voor mij maar ook toen was er verschil van mening tussen vroedvrouwen en gynaecologen.
Helaas kostte dat de door mij gewenste thuisbevalling en ik vond het niet leuk want ik zag de toegevoegde waarde van een ziekenhuisopname niet. Zelfs negatief. Toen ik mij na 4 dagen met weeen meldde liet men mij zo lang op een houten bankje in een onderzoekskamer wachten dat de weeen wegvielen en ik ingeleid werd.

Begeleiding vroedvrouwen

De begeleiding door de vroedvrouwen heb ik als heel prettig en steunend ervaren, zowel mijn vroedvrouw thuis als de vroedvrouwen in het ziekenhuis. Zij gaven mij de argumenten enerzijds en anderzijds en de positie van de gynaecologen en de vroedvrouwen zodat ik zelfstandig mijn positie kon bepalen en in elk geval kon bedingen dat ik de bevalling thuis kon afwachten. Waar ik door het ziekenhuispersoneel behandeld werd als een onmondig kind of zelfs als een potentiële kindermishandelaar. Omdat ik het risico op infectie bij mijn baby niet serieus nam. Het leek mij dat ik door het ziekenhuis te mijden een veel lagere kans op infectie had, zeker gezien mijn kwetsbare weerstand vanwege allergie.
Het risico dat er dus gewoon niet is op grond van voortijdig gebroken vliezen.

Christel

Christel

14-02-2015 om 20:38

hoge vliesbreuk

Bij mijn tweede dacht ik op een gegeven moment op zaterdag dat ik steeds wat plaste. Op maandag verloskundige gebeld, naar ziekenhuis en daar bleken vliezen bovenop gebroken. Het was toen al maandagmiddag en ik werd naar huis gestuurd met mededeling dat ze 's middags niet meer gingen inleiden. Dinsdag ingeleid en er werd 's middags een prachtig kind geboren. Ik heb achteraf dus vanaf vrijdag met gebroken vliezen gelopen.

Sneeuwitje

Sneeuwitje

16-02-2015 om 11:37

hier ook

Maar ook te lang geleden, nu bijna 8 jaar alweer. Relatief veel urine, vk wist het ook niet zeker, dus hup naar ziekenhuis en daar bleek dat de vliezen inderdaad gebroken waren. Pas 's nachts (dus uurtje of 7 later) begonnen er weeen op gang te komen.Uiteindelijk ben ik pas nog een dag later bevallen, in het ziekenhuis, en moesten we een nachtje blijven vanwege langdurig gebroken vliezen.

Sneeuwitje

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.