MR -mama
15-12-2008 om 09:15
10 minutengesprek: met beide leerkrachten?
hallo mama's en papa's
Nog een vraag: zie ook mijn vorige draadje.
Op onze basisschool werken veel duo-partners: waarschijnlijk heel herkenbaar omdat er veel vrouwen in het onderwijs werken. In veel groepen staan er daarom 2 leerkrachten voor de klas.
Tot nog toe is het gebruikelijk dat bij de 10-minutengesprekken beide leerkrachten aanwezig zijn. Hoe gaat dat bij jullie ?
Zijn beide (alle ?) leerkrachten aanwezig, verwachten jullie dat ze er allebei zijn, hebben jullie voor- en nadelen van een of beide situaties ondervonden ?
Ik hoop dat ik veel meedenkers mag aantreffen.
groetjes, Riny
Chantelle
15-12-2008 om 09:26
Hier...
Ja, hier zijn alle leerkrachten aanwezig en dat verwacht ik ook. Voordeel lijkt me duidelijk: twee zien/weten meer dan één, bij de één kan hij/zij zich anders gedragen dan bij de ander, etc. Plus, erg belangrijk, ouders brengen ook iets in tijdens zo'n gesprek. Dat wil je graag aan beide juffen meegeven.
Nadelen: geen
calien
15-12-2008 om 09:49
Bij mij
Ik werk ook op een basisschool en het is de bedoeling dat tijdens het eerste gesprek in november beide leerkrachten aanwezig zijn. Bij het tweede gesprek in april kunnen de leerkrachten het gesprek alleen doen of verdelen ( jij de ene avond, ik de andere).
mamavogel
15-12-2008 om 09:58
Hier niet
Toen mijn dochter nog twee juffen had werd het verdeeld. Er zijn altijd twee avonden voor oudergesprekken en dan nam de ene juf de eerste avond en de andre juf de tweede avond.
Nu heeft ze een full time juf.
mijk
15-12-2008 om 10:00
Hier allebei
vorig jaar maar toen liep het voor geen meter. Ik had het idee dat ze absoluut niet met elkaar konden opschieten en ze bleven an ook bijzonder op de vlakte. Ik had er liever een gehad.
Mijk
Tango
15-12-2008 om 10:23
Bij ons
Zijn ook altijd beide juffen aanwezig (meesters zijn er helaas niet). Ik vind het ook wel prettig, maar in ons geval werken ze ook altijd goed samen en vullen ze elkaar dan een beetje aan in het gesprek.
Laatst had ik een gesprek tussendoor (over die kijkwijzer die ik in een eerdere posting noemde) en toen was er maar 1 juf, dit was dan ook gewoon even na schooltijd, maar ik vond dit toch wel jammer. Maar kan me wel voorstellen dat ze er niet altijd allebei kunnen zijn.
Jvo
15-12-2008 om 12:22
Hier soms
Bij de kleuters waren wel beide juffen er (1 gaf 4 dagen, de ander 1 dag en een keer in de twee weken was het 3,5 en 1,5 dag).
Maar bij de middenbouw was het alleen de juf die 4 dagen geeft, de andere juf (alleen woensdagochtend, waarvan ook nog 'n uur wordt gegymd met de vakleerkracht) had gesprekken met de klas waar ze de rest van de week staat.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het prima vond. Ze zien die ene juf echt als de juf, en dan heb je nog de andere juf die een keer in de week een ochtendje komt. Die neemt verder ook geen beslissingen die verder gaan dan: wat doet Pietje woensdagochtend, en welk boek lees ik de klas voor...
Jvo
rosa
15-12-2008 om 13:25
Kiezen
Hier kon je altijd kiezen tussen een van de twee leerkrachten. Misschien dat allebei ook nog wel mogelijk was. Maar in principe hadden ze allebei ene eigen tijd/avond. Waarschijnlijk omdat sommigen twee groepen hebben en kunnen ze dan op 1 avond de ouders van beide groepen ontvangen.
Er waren twee keer per jaar gesprekken dus ik deed dan de ene keer de ene juf en de andere keer de andere.
rosa
Mover
15-12-2008 om 16:10
Allebei
hier ook allebei. Leek me logisch, maar ik begrijp dat dat dus niet op elke school zo logisch is.
Weer wat geleerd.
Fonneke
15-12-2008 om 16:19
Meestal één
Bij de gesprekken over de kinderen waarbij alles eigenlijk wel lekker loopt, is meestal maar één leerkracht aanwezig. Is er iets meer te bespreken, dan gebeurt dat vaak met beide leerkrachten. Ik vind het prima zo. Voor mij hoeven niet beide leerkrachten aanwezig zijn.
mijk
15-12-2008 om 20:35
Een van de leerkrachten
bij ons had overigens toen vier groepen in vijf dagen. Ik had het niet onredelijk gevonden als ze niet overal geweest was....
Dit jaar heeft ze haar eigen klas, wat moet dat tijd schelen..
Mijk
Jesse_1
15-12-2008 om 23:21
Overigens
Wij hebben dus ook wel eens een 10-min gesprek gehad met een juf die maar één ochtend in de week les gaf (groep 2).
Asa Torell
16-12-2008 om 10:11
Hier beide
en hoewel ik dat hartstikke leuk en praktisch vind, zou ik er ook helemaal niet van opkijken als het er maar een van de twee was. Ze zitten ook wel op 1 lijn dus ik zou de informatie van een van beide al prima vinden.
peach
16-12-2008 om 13:12
Beide
Ik weet nog niet hoe het hier gaat, maar ik verwacht beide leerkrachten. Kind heeft 2 dagen juf A, en drie dagen juf B. Als juf A er alleen 1 ochtendje was zou ik het niet nodig vinden dat ze bij het gesprek was, maar in het geval van een echte duo-baan wel. Ik vind het nu al best vervelend dat de overdracht niet altijd even goed gaat, en als beide juffen bij het gesprek zijn weet je in ieder geval zeker dat iedereen op een lijn zit.
MR -mama
17-12-2008 om 11:07
Wie bepaalt tijdstip gesprek?
hallo ouders, dankjewel voor het aangeven van jullie situatie en mening.
Ik zie al meteen dat er bij ons een situatie is die niet "altijd normaal" blijkt te zijn
Alle leerkrachten staan namelijk minimaal 2 dagen voor één klas. Dus, je hebt óf een full-time leerkracht, óf 2 leerkrachten waarvan de één 2 en de ander 3 dagen werkt.
We zitten nog helemaal in het begin van de brainstormfase. Ook de leerkrachten zijn niet allemaal van mening dat óf het een óf het andere de beste oplossing is. Er zijn leerkrachten die het een grote belasting vinden om beide keren (2x/ jaar) bij alle gesprekken te zijn, soms aansluitend op de werkdag, of er voor terugkomen (uit een ander dorp), dus als parttimer tóch veel dagdelen op school. Ik kan me ook best voorstellen dat het intensieve uren zijn ! We hebben hier groepen met gemiddeld minimaal 25 kinderen.
Er zijn ook leerkrachten die liefst wel met 2 het gesprek doen: je vult elkaar aan, je ziet zelf de ouders (en de reactie op zaken die worden verteld), je hoeft elkaar ná de gesprekken niet meer bij te praten en dat scheelt weer tijd op een andere manier.
Misschien gaan we straks wel de leerkrachten én de ouders de keuze laten. Wil de leerkracht het verdelen: oké. Wil de ouder allebei ? Moet ook kunnen, dan wordt daar een afspraak voor gemaakt.
Er werd overigens ook als eventuele overweeg-optie aangedragen: misschien kunnen we de ouders zelf een rooster laten invullen met het tijdstip waarop ze naar het gesprek willen /kunnen komen. Evt zou je zelfs kunnen overwegen om ouders zelf onderling te laten ruilen als er geen handig plaatsje meer over blijkt. Heeft iemand hier ervaring mee ? Werkt het goed / is het 'n ramp ??
Annet
17-12-2008 om 11:20
Meedenken over tijdstip
Op de school van mijn kinderen krijg je een briefje met de mogelijkheden, bijvoorbeeld 2 avonden of 1 middag ná school en 1 avond. Het aanbod wisselt per leerkracht maar er zit altijd een avond bij, meestal 2.
Je kunt je voorkeur voor een dagdeel aangeven. Ik zet er zelf altijd bij: zo laat mogelijk in de avond. En daar wordt dan rekening mee gehouden.
Je kunt ook aangeven dat je liever een andere afspraak wilt maken dan de gekozen dagdelen.
Enkele dagen later krijg je een briefje met de tijd die het geworden is.
Geerke
17-12-2008 om 21:42
Hoe wij het doen
Wij (mijn duocollega en ik) verdelen de gesprekken. Ik vind dat dat kan, want we spreken elk kind met elkaar vantevoren door, dus wat ik zeg in zo'n gesprek komt van ons allebei af. Wat de ouders tegen mij zeggen bespreek ik uiteraard later met mijn collega. Ik zie de noodzaak van beide leerkrachten niet per se. Als ouders dat graag willen, kan het uiteraard wel.
Ze kunnen intekenen op verschillende dagen / tijden, ik vind dat er altijd minimaal een middag en een avond aangeboden moet worden. Als ouders echt niet kunnen en ze zeggen dat even, dan plannen we wat anders, dat kan altijd. We stemmen het altijd af met broertjes en zusjes uit andere groepen.
Geerke
17-12-2008 om 21:45
Trouwens
Het verbaast me wel dat ik veel lees over dat beide leerkrachten "uiteraard" aanwezig moeten zijn, terwijl niemand zegt dat het dan even belangrijk zou moeten zijn dat beide óuders er zijn. Ook voor hen is het dan "maar 2 avonden per jaar".
MR -mama
17-12-2008 om 22:12
Geerke

1-0 voor jou
da's een goeie !!
en ook jij: dankjewel voor je reactie
(PS: bij ons vinden /vonden alle keerkrachten het eigenlijk heel "gewoon" omdat ze niet anders gewend zijn dan met z'n 2en het gesprek te doen. Eén van de leerkrachten, tevens ouder in een naburig dorp was dan ook ERREG verbaasd dat bij het 10-min, gesprek van hun kind één van de 2 aanwezig was..., maar dan ga je je vervolgens afvragen: inderdaad MOET het echt met z'n 2en, voegt het iets toe ?)
Geerke
18-12-2008 om 10:12
Pelle
Pelle ik zei alleen dat het me verbaasde dat niemand dat noemde. Ik zeurde er toch niet over joh
Het is wel zo dat je soms aan het eind van een schooljaar nog geen vader gezien hebt, en dat vind ik jammer. Net als een ouder het misschien jammer vindt dat we niet beiden bij het gesprek zijn. Ik denk dat het niet meer dan "jammer" is van beide kanten. Heb er nog nooit iets over gehoord, maar wij doen het al dan ook 18 jaar zo. Ouders die anders gewend zijn (van een andere school komen of zo) die zullen er misschien van op kijken.
Overigens heb ik de adviesgesprekken afgelopen maand wel samen gedaan met mijn collega. Voor ons allebei was het ook nieuw.
MR -mama
18-12-2008 om 13:53
Pelle en geerke -o.t.
of nu één of beide leerkrachten er zijn, ik wil wel even kwijt dat ik veel bewondering heb voor de "doorsnee-leerkracht". Nu ik "achter de schermen" mee kijk via de MR zie ik pas hóe veel er van leerkrachten verwacht wordt. Petje af hoor !!