Muts
23-11-2010 om 17:48
16+ film (hotel rwanda) voor 2e klas vo?
Hallo,
De leerkracht van mijn kind (2e klas VWO) heeft een stukje van de film Hotel Rwanda in de klas laten zien. Ze gaan de film verder af kijken en het is de bedoeling dat ze er een verslag over maken.
Kind was erg onder de indruk van het stuk film, dus heb ik opgezocht wat voor film het is. De film heeft een leeftijdskeuring van 16. Ik wil niet dat mijn kind kijkt. Kan ik eisen dat de school deze film niet vertoont in een klas vol 13 jarigen? Of in ieder geval dat mijn kind niet hoeft te kijken?
Ga ik daarmee naar de betreffende leerkracht of naar de afdelingsdirecteur? De mentor is geen optie helaas.
Of moet kind maar een beetje harden en ben ik een muts?
reina
23-11-2010 om 18:37
Geen muts
Ik hou me in de klas strikt aan de leeftijdsaanduiding op de film, ik ga in een 2e klas geen 16+ film draaien.
Moppeke
23-11-2010 om 18:52
Werk van maken
Is nogal een zeer indrukwekkende film, in allerlei opzichten. Zeker geen film voor onder de 16. En die leeftijdsaanduiding is er niet voor niets.
Ik zou dus zeker bezwaar maken. Grenzen stellen.
Er zijn ook over dit onderwerp films of opstelmateriaal dat beter geschikt is voor onder de 16.
Beetje ondoordachte actie van de leerkracht. Hij heeft in ieder geval een wat te eenvoudig beeld over de impact van een dergelijke film en staat er niet stil bij de leeftijdsaanduiding. Althans, hij negeert die eigenlijk gewoon.
Stenna
24-11-2010 om 10:03
Ook
Op de vo school van mijn kind doen ze dit ook regelmatig. Bijvoorbeeld bij geschiedenis, films voor volwassenen. Terwijl ik zelf heel strikt de filmkeuringsleeftijd aanhoud voor zoon, (en overigens ook de game-keuringsleeftijd). Dacht dat ik kinderachtig zou zijn om er over te beginnen (vind zoon natuurlijk), maar eigenlijk vind ik het echt niet in de haak. Blij dat jullie het ook vinden. Al is het alleen al opvoedkundig: hoe leg ik zoon uit dat die keuringen er niet voor niets zijn als leraren er open en bloot geen waarde aan hechten? Ze ondermijnen daarmee ook ons ouderlijk gezag, vind ik. Leraren moeten het goede voorbeeld geven, qua houden aan regels en adviezen.
Bovendien: Leraren kunnen niet voor ieder kind individueel inschatten wie er wel en niet aan toe is, of vatbaar voor geweld is. Ouders wel.
ijsvogeltje
24-11-2010 om 13:26
Stukje of hele film
Muts, uit jouw bericht begrijp ik dat de leerkracht 'een stukje van de film' heeft laten zien. De filmkeuring heeft betrekking op de volledige film. Er zitten hele heftige stukken in (16+), maar ook stukken die voor jongere kinderen geschikt zouden zijn.
De vraag is natuurlijk welke stukken hij heeft laten zien en hoe de les verder is vormgegeven. Heeft hij de heftige 16+ scenes laten zien of juist niet?
Dat een kind onder de indruk is, vind ik niet direct een graadmeter. Het WAS gewoon ook heel heftig wat zich daar heeft afgespeeld, en ik vind het op zich goed als kinderen daar in de les mee geconfronteerd worden. Een film kan daar heel geschikt voor zijn.
Maar of het acceptabel was of niet, dat kunnen wij niet inschatten aan de hand van dit bericht. Daarvoor zou je moeten weten. Misschien een belletje of mailtje naar de betreffende leerkracht om je zorgen neer te leggen? Dan hoor je het verhaal ook van de andere kant.
Tihama
24-11-2010 om 15:50
Ijsvogeltje
"Ze gaan de film verder af kijken en het is de bedoeling dat ze er een verslag over maken."
Dat lijkt me wel duidelijk.
Tihama
bertje1
24-11-2010 om 19:41
Voet bij stuk houden
klagen bij de directeur en voet bij stuk houden. niet doen! zijn ze helemaal gek daar. de leeftijdsgrens wordt al steeds verder opgerekt.
elsje78
24-11-2010 om 20:48
Niet directeur
Ik ben het met je eens dat dit niet goed is en dat het niet kan. Maar ik zou als mentor enorm beledigd zijn als je mij zou omzeilen en naar de directeur zou gaan.
Waarom bel je de betreffende leerkracht niet?
Ik hou me ook aan de aanduiding en ook al is de film geschikt bevonden dan nog sla ik wel eens stukjes over. Bijvoorbeeld Schindlers list is gekeurd voor 12+ maar die kijk ik alleen met 16+
Escape from Sobibor is dan weer voor 16+ maar vind ik beter te handelen dan Schindlers list. Dus laat ik soms een stukje zien uit Sobibor, die verkies ik dus boven Schindler.
Maar gewoon bellen!
groetjes