Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

17x te laat

Pffff, krijg ik net een brief van de leerplichtambtenaar met de volgende tekts: "de school van *** heeft melding gedaan van ongeoorloofd schoolverzuim. *** is 17x te laat gekomen vanaf 5 januari 2010 tot 29 maart 2010. Zoals u weet,zijn scholen verplicht dit verzuim te melden bij de leerplichtambtenaar.
Als leerplichtambtenaar van de gemeente **** wil ik u en *** er op wijzen dat ongeoorloofd verzuim van school wettelijk verboden en dus strafbaar is."
Wat moet ik hier nu mee? (Buiten mijn zoon hier uiteraard streng op aanspreken...)
Vanmiddag heb ik sowieso een gesprek op school over de "gewone" dingen, maar uiteraard wil ik dit ook ter sprake brengen.
Ik vind het nl. raar dat te laat komen op één lijn wordt getrokken met daadwerkelijk afwezig zijn, dan heeft een kind nl. niet de intentie om nog naar school te komen, terwijl in dit geval hij wel kwam maar dan te laat.

Gr. Poezie.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Is ook raar

Je hebt gelijk. Dat is ook raar. Je moet het ook niet zomaar laten passeren.
Vraag 1: ben je eerder door de school op de hoogte gebracht van te laat komen?
Vraag 2: klopt het wel? Weet je zoon zelf dat hij als 17 x te laat geregistreerd staat bij school? Schooladministraties zijn meestal niet zo zorgvuldig.
Tip: Laat je zoon in zijn agenda bijhouden wanneer hij te laat komt.
Er bestaat geen rechtsgrond voor het zonder jouw toestemming aan de leerplichtambtenaar doorgeven van gegevens over te laat komen. De school had het eerst met jou moeten overleggen.
De adder: als de school het illegaal doorgeeft, dan is de lpa wel bevoegd om er wat mee te doen. De lpa is niet verantwoordelijk voor de illegale praktijken van een school en heeft wel een eigen verantwoordelijkheid. En beleidsvrijheid. De LPA mag vervolgen nav te laat komen, hoewel de wet daartoe niet verplicht.
Hier is wel iets geks aan de hand. De lpa schrijft namelijk "Zoals u weet,zijn scholen verplicht dit verzuim te melden bij de leerplichtambtenaar. "
Hoezo? We weten van niks. Zou die leerplichtambtenaar het weten?
Ik zou een kort briefje aan die LPA terug sturen.
Geachte lpa,
In reactie op uw schrijven verzoek ik u vriendelijk om een nadere toelichting op de verplichting van scholen om te laat komen als verzuim aan de leerplichtambtenaar te melden.
In de leerplichtwet vind ik wel een verplichting tot melding, maar die gaat naar mijn idee niet over te laat komen. Die gaat over verzuim dat 16 uur of meer bedraagt binnen 4 schoolweken.
Uit uw melding kan ik niet opmaken of het verzuim dat aan mijn kind wordt toegeschreven aan deze omschrijving voldoet.
----
Probeer met school te achterhalen over welke data en hoeveel minuten het precies gaat. Probeer met kind te achterhalen waar dit verzuim vandaan komt. Is er een probleem met dislocaties? Verwarring over het rooster?
Druk je kind op het hart dat de LPA's een ware 'oorlog tegen verzuim' aan het voeren zij. Dat te laat komen als een zeer ernstig vergrijp wordt gezien. Dat dat grote gevolgen kan hebben (HALT maatregelen).
Zo min mogelijk doen dus en als het wel gebeurt, bijhouden in de agenda. Zodat je schooladministratie op correctheid gecontroleerd kan worden (persoonsverwisseling?).
Dit alles is noodzakelijk, totdat scholen en LPA's doorhebben dat te laat komen helemaal niet doorgegeven hoeft te worden. En erger nog: dat de wijze waarop er nu mee wordt omgegaan in feite uitlokt tot verzuim.
Je kunt beter spijbelen dan te laat komen lijkt het wel.
Groet,
Miriam Lavell

mirreke

mirreke

14-04-2010 om 15:26

Miriam, hier ook!

Mijn dochter zit in Nld. op school en moet met de bus vanuit Duitsland komen. Meestal gaat dat goed, maar als ze het eerste uur vrij heeft komt ze (doordat de bus dan door de drukte vertraging heeft en de andere bus al weg gaag) soms vijf tot tien minuten te laat het tweede uur in. Meestal is ze nauwelijks te laat, en is men nog bezig de boeken uit de tassen te pakken. Ze krijgt van mij in dat geval (eerste uur vrij) altijd een briefje mee, voor de zekerheid (het kán zijn dat dochter te enkele minuten te laat is ivm blabla...) Wat schetst mijn verbazing toen bleek dat elke keer te laat komen (nu weliswaar geoorloofd verzuim, vanwege het briefje, maar toch) wordt geregistreerd als een heel uur te laat!
Werkelijk wonderlijk, want als ze niet persé mijn briefje moet inleveren en een ander briefje voor de docent zou moeten halen, was het misschien hooguit een enkel minuutje.
Verder gaat de bus uit Dld maar één keer per uur, zodat ze als ze een bus eerder neemt een vol lesuur te vroeg is. Voor mij hoeft ze dat niet, omdat ze toch al zo vroeg op moet.
Voor zover ik weet wordt dit niet bij aan de lpa doorgegeven, maar ik ga het wel in de gaten houden!

mirreke

mirreke

14-04-2010 om 15:30

Persoonsverwisseling

is ook realiteit. In het rapport van mijn dochter stond een mentoropmerking die niet op haar sloeg. Het omschreef een bepaald soort gedrag dat mijn dochter niet vertoont, en ze is naar de betreffende docent gegaan om het na te vragen. Nee, beaamde docent, dit heb ik niet gezegd, in ieder geval niet over jou.
Daarmee is in éen klap mijn vertrouwen ondermijnd, want wat wordt nog meer foutief geregistreerd? Ik ben ook al een keer gebeld omdat dochterlief niet op school zou zijn, ze zat gewoon in de klas...

Heel nederland

Volgens mij doen alle scholen het en doen alle lpa's alsof het moet. Ik heb net een bureau leerplichtzaken aan de telefoon gehad. Men kwam niet verder dan de redenatie 'het moet want je mag niet te laat komen'.
Die van vijf minuten = een uur heb ik ook al horen gonzen. Maar ook daarvan kan ik geen onderbouwing vinden.
Groet,
Miriam Lavell

Hoeft niet

Ja, die heb ik gevonden. Het punt is vooral dat die richtlijn en aanwijzing scholen ook niet verplicht tot het verstrekken van gegevens over te laat komers.
Er staat wel iets dat het soms zinnig kan zijn om ook bij te laat komen streng te doen, maar dat bestrijdt niemand. Er zullen best ouders zijn die maar wat graag willen dat die vlegel nu eens door een lpa van zijn bed gelicht wordt.
In die gevallen kan het verstrekken van gegevens aan de lpa met toestemming van de ouders gebeuren.
Groet,
Miriam Lavell

Poezie

Poezie

14-04-2010 om 21:51 Topicstarter

Gesprek gehad

De mentor verbaasde zich erover dat ik geen berichtje had gehad van de onderwijsassistent en gaf aan dat dit niet de normale procedure is.
Ik heb bij de mentor aangegeven dat ik te laat komen niet onder ongeoorloofd verlof vind vallen, omdat je dan niet de intentie hebt gehad om weg te blijven. Het is overigens inderdaad zo dat school 1 minuut te laat ziet als 1 uur te laat.
De mentor vond het wel goed dat ik erover begon, omdat ze mijn standpunt eigenlijk wel het overdenken waard vond.
Mijn zoon heeft in ieder geval zich voorgenomen om een kwartier eerder op te staan, zodat hij niet meer (5 minuten) te laat komt.
Bedankt trouwens allemaal voor de info! Het is denk ik wel goed om dit issue "warm" te houden hier op ool, opdat er echte ellende voorkomen kan worden.

Gr. Poezie.

Eenvoudiger

Zonnetje, je hoeft je door deze handleiding op geen enkel moment van je stuk te laten brengen. Het is een handleiding geschreven door een vereniging van lpa's, niet door een wetgever.
Maar bovendien: ook deze handleiding spreekt nergens van _moeten_ als het gaat over te laat komen.
Dat betekent heel eenvoudig dat ook als de school wel contact opneemt met de ouders, ze informeert en zelfs in goed overleg iets aan dat te laat komen doet, dan nog de gegevens niet aan de LPA verstrekt mogen worden zonder toestemming van de ouders.
En dat betekent dat te laat komen vanaf 9 keer alleen in die gevallen tot een Halt maatregel _kan_ leiden als de ouders met zo'n maatregel accoord gaan.
En dat _kan_ gebeuren. Er zijn werkelijk ouders die met de handen in het haar zitten over het gedrag van hun kinderen en die maar wat graag de ondersteuning van een lpa willen bij de opvoeding. In de hoop dat dat wel helpt.
Maar dat zijn vermoedelijk uitzonderingen. In alle andere gevallen is te laat komen een onderwerp van overleg en maatregelen tussen ouders en school.
Groet,
Miriam Lavell

1 minuut is een uur

"Het is overigens inderdaad zo dat school 1 minuut te laat ziet als 1 uur te laat. "
Nou, dan weet je zoon wat hem te doen staat om melding aan de lpa te ontwijken. De volgende keer dat hij een minuut te laat dreigt te komen, moet hij dat hele uur verzuimen. Want een uur te laat is niet te laat, maar spijbelen. En spijbelen wordt wel pas doorgegeven als het 16 uur in 4 weken is. Zelfs jouw zoon komt daar niet aan.
Deze overweging zou ik ook eens voorleggen aan je school.
Overigens: vraag een uitdraai van de verzuimadministratie. Controleer met je zoon of de administratie wel klopt. Toen ik dat met mijn dochter deed bleef er van de 22 uur maar 2 uur over. De rest was slordigheid van de school.
Groet,
Miriam Lavell

Primavera

Primavera

15-04-2010 om 11:29

Lpa-logica

Tops, dat is geen puberlogica, maar LPA-logica.
Scholen en LPA's zeggen: 1 minuut te laat komen is het begin van chronisch spijbelen. Dus nu gaan ze, als preventieve maatregel tegen ernstig spijbelen, het te laat komen zo streng afstraffen dat je beter kunt gaan spijbelen.
Groeten Primavera

Oh jaaaa.....

Net een pief bij een megaverzamelleerplichtzakenbureau aan de telefoon gehad.
Ze vond het een heldere analyse, dat je beter kunt spijbelen dan te laat komen. Alsof ik het licht bij haar aan deed.
Na preventief zittenblijven nu dan maar de strijd tegen preventief criminaliseren.
Groet,
Miriam Lavell

Massi Nissa

Massi Nissa

15-04-2010 om 13:23

Beter spijbelen

Tot dit inzicht zijn een aantal leerlingen bij mij op school allang gekomen: als je toch te laat komt, blijf dan meteen een uur weg. Voor de registratie maakt het niet uit of je 3 minuten of 50 minuten te laat komt. Scheelt toch drie kwartier uitslapen 's morgens.
Voor zover ik ben geinformeerd door lpa's zit er behalve de angst voor ongelimiteerd spijbelen nog een reden achter de 'crackdown' op telaatkomen: iemand die consistent te laat komt, kan later geen baan houden. Bazen zijn niet gecharmeerd van laatkomers.
Laatkomen is vervelend, het stoort de les. Ik zou ervoor zijn als scholen dit soort veelvuldig storen binnenshuis zouden afstraffen met corvee, nablijven o.i.d. Lijkt mij minstens zo effectief en veel eenvoudiger.
Groetjes
Massi

Flauwekul

"iemand die consistent te laat komt, kan later geen baan houden."
tja. De vraag is of het strafrecht bedoeld is als vervanger van opvoeding. Bovendien, en dat probleem heb ik ook voorgelegd aan die lpa baas: als een lpa al in de benen komt om te laat komen, dan komt die actie weken na de daad.
17 x keer te laat komen klinkt impressive, maar het eerste vergrijp moet al op 5 januari geweest zijn. Lik op stuk heeft hier geen zin meer.
Het was zinniger geweest om de ouders meteen een berichtje te sturen.
Massi:"Ik zou ervoor zijn als scholen dit soort veelvuldig storen binnenshuis zouden afstraffen met corvee, nablijven o.i.d. Lijkt mij minstens zo effectief en veel eenvoudiger. "
Maar voor de school bewerkelijker. Duo, de club waar automatisch gemeld moet worden, heeft een leuk administratieprogramma laten ontwikkelen dat bijna volautomatisch aan het verzuimloket rapporteert.
Dat scheelt een conciërge aan de poort 's morgens om acht uur.
Maar het helpt natuurlijk geen barst tegen verzuim of te laat komen.
Groet,
Miriam Lavell

Tinus_p

Tinus_p

15-04-2010 om 16:14

Die bazen enzo

Massi:
"Voor zover ik ben geinformeerd door lpa's zit er behalve de angst voor ongelimiteerd spijbelen nog een reden achter de 'crackdown' op telaatkomen: iemand die consistent te laat komt, kan later geen baan houden. Bazen zijn niet gecharmeerd van laatkomers."
Afgezien van Miriam's analyse (dit is geen substituut voor opvoeden):
1. Veel mensen blijken uitstekend in staat te zijn om op tijd te komen, als ze daarvoor (positief) gemotiveerd zijn, of anders als er werkelijk likopstuk beleid is.
2. Straffen helpt sowieso slecht, juist tegen kinderen die werkelijk moeite hebben met plannen. Die moet je niet straffen maar coachen.
3. Er zijn een hoop banen, waarbij exact op tijd komen helemaal geen harde vereiste is. Vraag die lpa maar eens wat er gebeurt als hijzelf 5 minuten te laat komt.
4. Iets met pubergedrag, enzo, dat vaak nog wel eens overgaat.

Geestig

Het is toch grappig als je de postings van Miriam (o jaaa) en die van Massi achter elkaar leest. Massi geeft, voor zover ik begrijp, les aan leerlingen die bepaald niet tot de academische top of zelfs maar middenmoot behoren. Maar die hebben in no-time de idiote consequenties van dit systeem gevonden en buiten die uit, bij de leerplichtmevrouw valt het kwartje pas als Miriam het geduldig heeft uitgelegd.

Nou ja, een ander soort competenties, zullen we maar denken

Groeten,

Temet

Massi Nissa

Massi Nissa

15-04-2010 om 17:29

Temet

Inderdaad ontzettend komisch. Ik geloof trouwens niet dat die mevrouw dat verband pas zag toen Miriam het uitlegde, ze *moet* verbazing hebben geveinsd. Of zou ze er zo dicht op zitten dat ze echt totaal geen perspectief meer heeft?
Over dat verhaal van de lpa: dat was in Amsterdam op een school zonder leerlingen met Hollandse voorouders. Het zou maar zo kunnen dat de lpa in kwestie niet geheel vrij was van vooroordelen over 'buitenlanders met een manana-mentaliteit'. Natuurlijk is het onzin. Net was anderen hierboven al haarfijn hebben uitgeplozen.
Het klopt trouwens dat het voor een school meer werk is om zelf lik-op-stukbeleid te regelen. Toch doen redelijk wat scholen dat wel - naast de lpa. Echt helpen doet het niet, want (en dat heeft Tinus terecht gespot) we hebben het met name over bijzonder slechte planners.
Groetjes
Massi

De blinde bureaucraat

Massi "Ik geloof trouwens niet dat die mevrouw dat verband pas zag toen Miriam het uitlegde"
Nee, je hóópt dat ze dit verband al eerder gezien heeft
Maar laat ik je uit de droom helpen. In werkelijkheid zit er een kudde klerken aan de telefoon en de computer die te laat komen 'heel erg' vinden. Overigens niet uit overtuiging, maar omdat dat op dat formulier staat én omdat ze er zo ontiegelijk veel meldingen van krijgen (schande!).
De pief doet dat dagelijkse werk niet. Die is met Hogere Zaken bezig, zoals het ompraten van schooldirecties om toch lekker mee te doen. Die pief krijgt niet eens de kans om het 'zo' te bekijken.
Cobi:"Zoon is vanaf januari vier keer te laat gekomen. Vind ik nou niet direct wereldschokkend of verontrustend, vier keer in ruim drie maanden. "
Dat is het allergrappigst. Spijbelen moet worden doorgegeven als het 16 uur in 4 weken is. Het week tellen begint bij het eerste spijbeluur, 4 weken later is de lei weer schoon.
Voor te laat komen heb ik nog geen kader gezien. 4 keer te laat komen in 6 jaar is misschien ook wel heel zorgelijk?
Ik heb nog even de knorrige belastingbetaler uitgehangen bij de pief. Weet u wel wat dat allemaal kost, al die lpa's hysterisch meldingen tellen en beoordelen?
Zonde!
Groet,
Miriam Lavell

Chippie

Chippie

15-04-2010 om 22:41

Huh?

17 keer te laat komen in 3,5 maand en 4 keer te laat komen in 3 maanden. Niet wereldschokkend of verontrustend. Huh? Ik hoef niet direct door te trekken naar het echte leven, maar daar moet je het toch niet proberen. Te laat komen betekent ook dat die andere 29 kinderen in de klas ook later beginnen.

Ik zou wel verwachten dat de school na enkele keren contact met de ouders opneemt. Pas na 17 keer vind ik absurd. Dat de eerste actie een gesprek met de LPA is, vind ik ook absurd. Maar het maar laten gebeuren (leerling, school, lpa, eventueel ouders) vind ik zorgwekkend. Er als ouder nonchalant over doen ook. Maar ik ben vast van het suffe soort.

Een gesprek met de LPA kan volgens mij wel werken. Een indringend gesprek werkt vaak bij de populatie die thuis geen problemen heeft. Bij de populatie die thuis wel problemen hebben is schoolverzuim vaak een eerste teken dat er iets aan de hand is. De LPA kan dan als eerste wat doen in het kader van hulpverlening.

Chippie (in gehele schoolcariere 1 x te laat gekomen omdat ik windkracht 10 tegen had en 11 km moest fietsen).

Poezie

Poezie

15-04-2010 om 22:58 Topicstarter

Ook huh? (chippie)

"Ik zou wel verwachten dat de school na enkele keren contact met de ouders opneemt. Pas na 17 keer vind ik absurd."
Ja, ik dus ook. En daar ben ik het meest boos over.
"Dat de eerste actie een gesprek met de LPA is, vind ik ook absurd."
Het was geen gesprek met de lpa, maar een officiële waarschuwing per brief
"Maar het maar laten gebeuren (leerling, school, lpa, eventueel ouders) vind ik zorgwekkend."
Inderdaad, waarom is er niet eerder ingegrepen? School moet dit geweten hebben, die hebben nl. de registratie gedaan.
"Er als ouder nonchalant over doen ook. Maar ik ben vast van het suffe soort."
Zeg je hiermee dat je mij er nonchalant over vindt doen?

Gr. Poezie.

ruuby

ruuby

15-04-2010 om 23:15

Belachelijk!

Belachelijk hoe nederlandse school kinderen door de regering worden gecontroleerd. En dat in een democratisch land..................

Chippie

Chippie

15-04-2010 om 23:43

Poezie

Ik had de hele draad niet gelezen. Ik schatte in dat jij inderdaad ook verbaasd bent over het feit dat school niet eerder bij de ouders aan de bel heeft getrokken en dat de eerste waarschuwing (geen gesprek maar een brief) via de LPA komt. We zijn het dus met elkaar eens. Maar bij sommige reacties raak ik het spoor wel een beetje bijster. Gaan we het in NL gewoon vinden dat kinderen tig keer te laat komen in de les? Ikke (suffe soort) niet.

Ik negeer trollen uit Canada of welk ander land dan ook (niet voor jou bedoeld, Poezie...)

ruuby

ruuby

16-04-2010 om 00:10

Belachelijk!

Heeft niks met trollen te maken. Nederland is gewoon heel streng met school kinderen en de nederlandse ouders vinden het allemaal normaal dat je boetes krijgt. Als ik dat aan ouders hier vertel geloven ze me niet eens.

Wc-politie

Chippie, 3 keer per dag met een gelukzalig gezicht in je broek poepen moet je bij je baas ook niet proberen. Maar het gaat wat ver om daarvoor het gewone zindelijkheidstrainen opzij te schuiven en over te laten nemen door de wc-politie.
Die redenatie van je baas in een verre toekomst gaat mank juist omdat het hier om kinderen gaat voor wie die baas nog ver weg is (ze moeten nog veel leren, ook optijd komen); omdat aan leerlingen niet om 1 x per dag optijd komen gevraagd wordt, maar tot wel 9 keer (ieder lesuur, bij volwassenen hoef je dat niet te proberen); en last but not least omdat optijd komen vooral ook te maken heeft met waar je naar toe gaat.
Bij die baas komt dat wel goed. En die baas mag niet mopperen bij 4 x te laat komen op 300 gelegenheden (3 maanden les). Als ie al wat te mopperen heeft, dan moet ie dat meteen doen. Niet pas na drie maanden.
Poezie, ga je nog een uitdraai vragen van de verzuimadministratie? Please! Ik snap de 'te laat komen mag niet' emotie volkomen, maar als leerlingen door slordige administraties idiote grootheden in hun schoenen geschoven kregen, dan is het enige wat je bereikt dat ze het idee krijgen dat ze toch geen invloed hebben op wat hen overkomt.
Die gedachte is juist weer volkomen in strijd met optijd kunnen komen.
Groet,
Miriam Lavell

mirreke

mirreke

16-04-2010 om 09:30

Storend

Het is ook storend, te laat komen, maar ik vind het wel absurd als de redenering zou zijn dat je dan maar beter dat hele uur kunt wegblijven.
Ik wil, als mijn dochter door het openbaar vervoer 5 minuten te laat is, toch echt dat ze de rest van dat uur wél meemaakt.
Verder is de puberteit natuurlijk in zijn geheel een leer- en experimenteertijd. Ook op school leer je niet alleen van de lesinhoud, maar van alle dingen die je wel of niet doet. Net zoals Tinus denk ik dat je pubers beter kunt coachen, zoals met plannen, of dat nou is van op tijd op staan of het leren van je proefwerken te plannen.
Overigens zat er deze keer een keurige uitdraai van de absentie van mijn dochter vanaf begin schooljaar tot nu bij het rapport (het klopte ook nog!, behalve dan dat ik het niet eens ben met te laat = 1 heel uur absent).
En in dat kader vraag ik me trouwens wel af hoe dan wordt omgegaan met absentie van de leraar. De keren dat mijn dochter door het openbaar vervoer te laat is, komt doordat er lesuitval is (in de roosters plannen ze namelijk geen eerste uur vrij in). Meestal weet je dat pas 's avonds als je op de site kijkt. Ik vind dat mijn dochter behoorlijk wat lesuitval heeft. Dat vind ik eerlijk gezegd veel zorgelijker dan af en toe te laat komen door de bus. Ik denk elke keer aan al die lesstof die ze missen...

mirreke

mirreke

16-04-2010 om 09:36

Strenger

Het is nu ook veel strenger dan in mijn schooltijd. Ik kan mij goed herinneren dat er bij ons in sommige lessen of bijv. na de pauze wel werd binnengedruppeld. Omdat je dan toch nog bezig bent met boeken pakken en settelen, werd daar totaal geen probleem van gemaakt.
Nu wordt alles meteen in de hoek van de overtreding getrokken.
Ik ben het heel erg eens met de redenatie van Miriam. Elke dag elk uur op tijd zijn, drie maanden lang en dan maar 4 keer te laat mogen zijn, vind ik een heel andere eis dan op tijd zijn op je werk. Ik heb nooit werk gehad waar ik stipt op tijd, als de zoemer ging, moest klaarzitten. Daar werd veel volwassener over gedaan. Nu doe ik af en toe wel eens notuleeropdrachten van belangrijke vergaderingen (directies ed), die vrijwel allemaal later beginnen dan op de agenda staat... Er is namelijk altijd wel iemand van de hoge heren of dames die te laat is.

Sancy

Sancy

16-04-2010 om 09:44

Chippie

"Te laat komen betekent ook dat die andere 29 kinderen in de klas ook later beginnen."
Welnee, de docent kan en zal gewoon met de les beginnen hoor. Hooguit onderbreekt de docent de les een minuutje op een opmerking te plaatsen in de richting van de laatkomer.

ruuby

ruuby

16-04-2010 om 14:05

Te laat komen

Ik denk dat jullie van je stoel vallen als ik zeg hoe vaak die van mij te laat op school komt en hoe vaak ik haar thuis hou. Maar zolang als haar rapport goed is is het geen probleem. En als ze te laat komt dan sluipt ze gewoon binnen en gaat zitten, de docent gaat gewoon door met les geven.

reina

reina

16-04-2010 om 14:43

Ruuby

Het lijkt wel of je daar trots op bent, daarvan val ik niet van m'n stoel, ik vind het wel een vreemde instelling.

ruuby

ruuby

16-04-2010 om 14:52

Reina

Is geen instelling maar vrij normaal hier.

ruuby

ruuby

16-04-2010 om 15:31

Pelle

In Poezie's bericht stond niks over voortgezet onderwijs.

Ach pelle

Tuurlijk heeft dat geen zin, maar daar heeft Ruuby toch geen boodschap aan.
Ik ben overigens juist erg blij dat Mederland nog steeds een beschaafd land is waar deugden als op tijd zijn nog hoog in het vaandel staan. Waar zouden we toch zijn als iedereen hier ook zomaar op elk moment van de dag overal kan binnenvallen zonder dat iemand daar iets van zegt. Dat zou eruit zien zeg, dan ben je toch zelfs dat laatste kleine beetje beschaving kwijt. .

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.