Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
M1r

M1r

25-11-2021 om 13:08

4-5 citotoetsen op 1 dag

hoi mensen, mijn zoon zit in groep 8 en is bezig met de cito toetsen. 

Nu hebben ze die zo ingepland, dat 4 dagen lang de hele dag door toetsen worden gegeven, natuurlijk wel met pauzes. Kind komt hierdoor zwaar overprikkeld thuis.  Mij lijkt het dat die toetsen sws minder betrouwbaar zijn ivm verminderde focus later op de dag.. ze hebben 4 en soms 5 toetsen op 1 dag.  Is dit normaal op andere scholen? 

zijn ze misschien bang voor een scholensluiting en willen ze dit maar vast gehad hebben? 
Maar als ze 4 dagen lang elke dag 4 of 5 toetsen hebben kom je op 16-20 toetsen. Weet je zeker dat dat klopt? 

M1r

M1r

25-11-2021 om 13:33 Topicstarter

ja.ze hebben in ieder geval niets anders dan toetsen de gele dag, met af en toe een pauze. Ws hebben ze toetsen in stukjes gehakt? Ik weet helemaal niet hoeveel toetsen er gemaakt moeten worden eigenlijk voor de cito, maar er zijn ook nog extra toetsen, zoals bv topo doorheen gepland.

M1r

M1r

25-11-2021 om 13:34 Topicstarter

Misschien is het wel de angst voor sluiting. Had ik nog niet aan gedacht.

ik weet het ook niet voor groep 8. De toetsen van cito bestaan wel vaak uit twee delen. Dus rekenen 1 en rekenen 2, begrijpend lezen 1 en 2, technisch lezen 1 en 2, spelling 1 en 2, studievaardigheden 1 en 2, woordenschat misschien nog?  Volgens mij ben je dan een heel eind.  
Er is ook nog een vragenlijst mbt sociaal/emotionele ontwikkeling die ze misschien doen. 

Ik weet dat er meer scholen zijn die het in toetsdagen plannen. Vaak is het dan in de ochtend toetsen en in de middag iets anders doen. 

duizel schreef op 25-11-2021 om 13:16:

zijn ze misschien bang voor een scholensluiting en willen ze dit maar vast gehad hebben?
Maar als ze 4 dagen lang elke dag 4 of 5 toetsen hebben kom je op 16-20 toetsen. Weet je zeker dat dat klopt?

Veel toetsen bestaan uit verschillende onderdelen. De cito rekenen bestaat bijvoorbeeld uit 3 of 4 onderdelen (afhankelijk van het leerjaar).

Als de school begrijpend lezen, woordenschat, taalverzorging én rekenen-wiskunde afneemt kom je zo aan 4 à 5 toetsen per dag 4 dagen lang.

Overigens ben ik gewend dat scholen 's ochtends toetsen en 's middags andere dingen doen, inderdaad omdat het anders de toetsresultaten beïnvloedt.  

Ik verbaas me er wel over dat je kind nu citotoetsen maakt, het afnamemoment is namelijk niet deze tijd van het jaar.

Promethium schreef op 25-11-2021 om 13:44:

[..]

Veel toetsen bestaan uit verschillende onderdelen. De cito rekenen bestaat bijvoorbeeld uit 3 of 4 onderdelen (afhankelijk van het leerjaar).

Als de school begrijpend lezen, woordenschat, taalverzorging én rekenen-wiskunde afneemt kom je zo aan 4 à 5 toetsen per dag 4 dagen lang.

Overigens ben ik gewend dat scholen 's ochtends toetsen en 's middags andere dingen doen, inderdaad omdat het anders de toetsresultaten beïnvloedt.

Ik verbaas me er wel over dat je kind nu citotoetsen maakt, het afnamemoment is namelijk niet deze tijd van het jaar.

In groep 8 kun je ervoor kiezen om in plaats van m toetsen b toetsen af te nemen.  

Dan toets je dus inderdaad in november. 

M1r

M1r

25-11-2021 om 13:50 Topicstarter

Ja, als ze alleen in de ochtend toetsen zouden maken zou ik dat snappen. Dan wordt er rekening gehouden met de aandachtsspanne en was het minder stressvol geweest. Nu is het de hele dag door, en 4 dagen achter elkaar. Ik vraag me serieus af wat überhaupt het nut hiervan is, aangezien de resultaten veel minder betrouwbaar zullen zijn m.i. bij bijvoorbeeld een toets die na 3 toetsdagen op donderdag einde van de dag wordt gegeven. 

duizel schreef op 25-11-2021 om 13:46:

[..]

In groep 8 kun je ervoor kiezen om in plaats van m toetsen b toetsen af te nemen.

Dan toets je dus inderdaad in november.

Ik ben in de veronderstelling dat het B-moment in oktober is.

Het lijkt me erg veel om zoveel toetsen op een dag af te nemen, zowel in de ochtend als in de middag. Zeker als bekend is dat dit invloed gaat hebben op de prestaties.
Ik zou het bij de school navragen waarom ze dit doen. Als ze dat doen vanwege een eventuele sluiting hadden ze natuurlijk ook iets eerder al kunnen beginnen dan eind november. Dan hadden ze het meer kunnen spreiden en is er ook meer tijd voor inhalen bij verzuim door ziekte/quarantaine.

Mijn dochter in groep 8 heeft de toetsen volgens mij onlangs verspreid over 7 dagen gehad. Ik had niet het idee dat ze daar het grootste deel van de dag mee bezig waren. 

de cito eindtoets duurt toch sowieso 3 dagen?  En dan doen ze ook meerdere toetsen? 

Er dreigde een schoolsluiting, wat op zichzelf al erg stressvol is voor zowel leerlingen als leerkrachten. En dan kun je in de tijd die er nog is de hele dag citotoetsen gaan zitten maken. Waar is dat goed voor?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.