Sofie-Anne
01-03-2011 om 23:53
4 jaar, eisen dat ze start op school?
Mijn dochter wordt volgend jaar 4 , 8 dagen voordat de zomervakantie begint. Ik heb ze aangemeld en heb de brief binnen van de basisschool, de ingangsdatum ligt 1 week na de start van het schooljaar. Vind ik raaar..
Dus dat is een week of 8 later dan haar 4e verjaardag. Ik werk, dus dat wordt leuk met het regelen van opvang. Ik heb NSO aangevraagd, dat zal ze tegen die tijd wel hebben, wachtlijst zal hopelijk niet zo extreem zijn. Maar die NSO is alleen na schooltijden en in vakanties.
Op het kdv kan ze met 4 jaar vertrekken, moet ze nog bellen, maar daar ga ik even vanuit. Als dat niet zo is, en ze mag nog wat langer blijven, zou je dan nog een kinderopvangtoeslag voor een kinderdagverblijf kunnen krijgen als ze al 4 jaar zijn ?
Kan ik eisen dat mijn dochter ook echt begint op school als ze 4 is. Ik snap wel dat zo'n laatste week anders verloopt en zo, maar het is puur een opvangprobleem voor mij.
Iemand een idee ? Bedankt voor het meedenken !

Prema
02-03-2011 om 00:10
Hier ook, langer kdv
Onze zoon wordt eind juni 4. De basisschool wil hem dan niet hebben, maar wil dat hij na de zomervakantie begint. Dat vind ik een goed idee, want het lijkt mij niks om zo vlak voor de zomervakantie te beginnen. Wij hebben al lang geleden bij ons kdv geïnformeerd, en hij kan daar langer blijven. BSO mag pas als hij echt met school begint - het leek mij wel een aardig idee om hem in de vakantie alvast aan de BSO te laten wennen, maar dat mag dus niet.
Want bij ons wel een rol speelt is dat hij twee maanden te vroeg is geboren en dat zijn gecorrigeerde (biologische) verjaardag (t.o.v. a terme datum) eind augustus is. Dus wat betreft biologische leeftijd begint hij op tijd met school en ga ik me ook geen zorgen maken dat hij te lang op de creche zit.
Zover ik het begrepen heb krijgen we gewoon kinderopvangtoeslag voor de weken kdv na zijn vierde verjaardag. Maar ik blijf dit draadje geïnteresseerd volgen!
BSO heeft hier trouwens wel heel lange wachttijden, we hebben hem twee jaar geleden opgegeven en hoorden laatst dat hij gelukkig waarschijnlijk wel een plaats heeft.

rodebeuk
02-03-2011 om 08:57
Dat is heel gebruikelijk
..vaak voor alle kinderen die bijv. na 1 juni jarig zijn. Dan is het nog een stuk langer dan wat jij schetst, dan gaat het over drie maanden.
Welkom in scholenland zou ik zeggen. En gewoon even opvang regelen. Wij hebben het gemengd, kdv wat langer door laten lopen, samen op vakantie, en het einde van de zomervakantie gebruikt om op de nso te gaan wennen.
Geen drama van maken. Je noemt het nu "acht weken" maar eigenlijk gaat het dus maar om ruim een week in schooldagen voor de vakantie, en een week erna. Die week erna vind ik wel opmerkelijk trouwens.
Misschien kun je in die eerste schoolweek vragen of ze op jouw werkdagen een halve dag kan wennen, zo maak je het al wat behapbaarder. Hoef je alleen nog voor die middagen wat te regelen.

Hanne.
02-03-2011 om 09:00
Niet voor, maar wel direct na
Mijn dochter werd vorig jaar de eerste dag van de zomervakantie 4. Ze heeft voor de vakantie gewend (maar niet de laatste week).
Direct na de zomervakantie is ze gestart op school. Tot die tijd is ze gewoon naar de creche blijven gaan. Dat was een bewuste keuze. In de vakantie meteen weken lang hele dagen naar de BSO, waar ze niemand kende leek ons geen prettige invulling van de vakantie. De verlenging van het KDV hadden we overigens wel al ruim (lees een jaar) van te voren aangevraagd. We hebben ook gewoon toeslag gekregen voor die periode (althans, heb nog geen definitieve aanslag, maar het programma sputterde niet toen ik het invulde).
Een kind in de laatste week laten starten zou ik ook niet snel doen. Vind ik eigenlijk een beetje zielig. Het is een rommelige week, waar relatief weinig aandacht voor nieuwe kinderen kan zijn. Afscheid nemen, kijken bij de juf van volgend jaar, en hier ook nog de laatste dag voor de vakantie vrij.
Wat ik wel raar vind is dat ze pas een week na aanvang van het schooljaar mag beginnen. Het is ons juist super goed bevallen dat ze meteen ging meedraaien. Ze maakte van het begin af deel van de groep. Haar oudere zus is 3 weken na aanvang van het schooljaar gestart en viel daardoor juist een beetje buiten de groep.
Ik zou dus inzetten dat ze wel na de vakantie mag beginnen, maar de laatste week voor de vakantie (en misschien wel de hele vakantie) op het kinderdagverblijf blijven.

vlinder72
02-03-2011 om 10:23
Gewoon vragen
Onze oudste is ook geboren in juni. Hij kon op het kinderdagverblijf blijven tot de school na de zomer weer begon en hij is op de eerste schooldag gewoon naar school gegaan.
Dochter is begin september jarig. Ik vond het zo raar om haar dan twee weken nadat de school weer was begonnen te laten starten (dan kennen de kinderen elkaar net een beetje en dan komt zij er opeens bij). Daarom heb ik gewoon gevraagd heb of zij de eerste schooldag gelijk mocht beginnen. Ook dat was geen probleem.
Maar voor een juni kind zou ik vragen of het kind op het kinderdagverblijf kan blijven (zomervakantie is meestal toch rustiger) en daarna de eerste dag van de vakantie gewoon naar school laten gaan.
En of je het kan eisen? Ik denk het niet. Mijn zus kreeg vorig jaar te horen dat in groep 1 het eerste jaar opeens alleen 's morgens les gegeven werd. Ze is toen nog overal gaan informeren of dat wel mocht (in de schoolgids stond hier niets over) maar omdat vier jarige kinderen nog niet leerplichtig zijn, schijnt een school dat te mogen doen. Tja, dat is dan pech voor de werkende ouders. Zij is toen trouwens zo boos geworden op de school dat uiteindelijk haar zoon in een andere groep 1 geplaatst is (die klas ging wel 's middags naar school). Logica van de school was trouwens dat in groep 1 zoveel kinderen 's middags door de ouders thuis gehouden worden dat ze dan net zo goed voor de instroomkinderen maar gewoon gelijk 's middags vrij konden geven. Stond de juf niet voor een (bijna) lege klas.

Tijgeroog
02-03-2011 om 10:26
Sofie-anne
Veel opvangorganisaties houden er rekening mee dat kinderen pas na de vakantie op school beginnen, en dan kan een kind dus tot of tot na de zomervakantie op het kdv blijven. Dat is volgens mij qua toeslag ook allemaal wel geregeld, het gebeurt zo vaak. Die laatste week voor de vakantie is ook wel heel rommelig, dus daar heeft ze niet zo veel aan.
Heb jij trouwens een kind dat honkbalt (of dat gedaan heeft)? Dan hebben we wel eens samen op een mailinglist geschreven, en ik weet dat de lokale opvangorganisatie er ook zo mee om gaat.

Valkyre
02-03-2011 om 12:28
Schoolgids
Op de school waar zoonlief na de meivakantie instroomt, staat gewoon in de schoolgids dat kinderen die in juni jarig zijn, pas na de zomervakantie starten. Als je nu pas die info krijgt, vind ik dat wel rijkelijk laat! Maar meestal is het op het kdv rustig in de zomermaanden, dus het is vast geen probleem de opvang te verlengen... Wij hebben het probleem dat zoon in de meivakantie jarig is. Ik heb de juf al gemaild of hij dan wel daarvoor mag komen wennen, maar nog niks gehoord (te kort voor de krokus gemaild denk ik). Ik werk voor mezelf en kan desnoods vrij nemen, dus ik ben zelf wat laat met het uitzoekwerk

hasse
02-03-2011 om 12:38
School hoeft opvangprobleem toch niet op te vangen?
vervelend dat je een week overlap mist in de opvang voor je kind, maar daar is school toch niet verantwoordelijk voor?
Het lijkt me voor je kind niet fijn om een week voor de zomervakantie te moeten beginnen op school (rare week om te beginnen!). Voor mij zou dat de belangrijkste beweegreden zijn...

Tijgeroog
02-03-2011 om 13:53
Valkyre
Dat je zoon in de meivakantie jarig is, is toch geen probleem? Dan gaat hij gewoon wat eerder oefenen.
Mijn dochter werd 4 met hemelvaart, de eerste dagen die week was er les, de week ervoor ook, maar daarvoor zat de meivakantie. Ze heeft voor en na de meivakantie geoefend.

Guinevere
02-03-2011 om 14:13
Hier ook
Hier ook een junizoon. Ik vond het zelf geen goed idee om hem vóór de vakantie op school te laten instromen, dus we hebben hem in overleg nog iets langer op het KDV gehouden. Dat was geen probleem, het was toch rustig vanwege de vakantie. Hij kon wel direct de 1e dag na de zomervakantie terecht. Ik kan me wel voorstellen dat school het wellicht te heftig vindt, al die nieuwe kinderen laten instromen in de eerste chaotische schoolweek.
Wennen hebben we niet gedaan, hoewel, we zijn één keer gaan kijken in de klas, nog voor de vakantie aanbrak. En we hebben onze eigen zomervakantie toen zodanig gepland dat we de maand augustus geen opvang nodig hadden, dus tussen de KDV-tijd en de start van de schoolperiode.

Sofie-Anne
02-03-2011 om 20:15
Reakties
Hasse, je het gelijk hoor, het is niet het probleem van de school, maar van mij. Maar was ook even benieuwd wat mijn recht was. Ik denk dat ik maar ga voor de oplossing die het leukste is voor het kind.
Dus niet meteen naar de naschoolse opvang in de vakantie. Moet ik daar even de ingangsdatum aanpassen.
Ik heb vandaag geinformeerd bij humanitas ( kdv ) en als ik het op tijd aanvraag kan dat gelukkig wel; vakantieopvang. En ik heb 3 weken vakantie van de 6 weken zomervakantie, dus het opvangprobleem is bij nader inzien ook iets minder nijpend.
Diana, jaaaaaa, dat ben ik. Hoezo anoniem..proest.. ik zou zeggen hyve me eens, als je dat hebt, want ik ben helemaaal niet nieuwsgierig...

Tijgeroog
03-03-2011 om 09:10
Sofie-anne
Ik hyve niet (daar gaat mijn anonimiteit ook, ik ben denk ik de laatste in Nederland zonder hyves), maar als je e-mailadres in veranderd is heb je nu mail.

Marie
03-03-2011 om 22:59
Wel bso in vakantie
Hallo
Onze dochter was destijds in de zomervakantie jarig. Bijkomend probleem was (nog steeds volgens mij) dat er alleen per de 1e of de 15e van een maand opgezegd of aangemeld kon worden.
Ze is toen tot 15 juli (ze is begin juli jarig) op het kdv gebleven. Toen hadden we 3 weken vakantie. En ze is toen op 1 augustus op de bso begonnen, dat was de laatste vakntieweek.
Voordeel daarvan was dat er al heel veel "bso-kinderen" die week naar de vakantie-opvang gingen en de vaste leiding was er toen ook. Kon ze dus goed aan de leiding en de kinderen wennen. En dat is heel goed bevallen.
Na de vakantie is ze toen gelijk de maandags met school begonnen en diezelfde week met de bso (waar ze dus de leiding en kinderen al van kende).
O, ja de basisschool hanteede destijds de regel (waarschijnlijk nu ook nog, maar kind zit nu op VO) dat kinderen die in juni, juli, augustus en september jarig zijn na de zomervakantie starten met school. Een deel begint gelijk de eerste maandagmorgen en een deel maandagmiddag. Die kinderen wennen overigens niet voor de vakantie, omdat het dan veel te rommelig is.
Maar wellicht is het een idee om de laatste vakantieweek te starten met de bso om daar alvast aan te wennen.
succes