Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
miamma

miamma

03-10-2008 om 21:50

6 weektaken in groep 2? (dalton)

Mijn dochter van 5,5 zit net een maand in groep 2 en is thuis nogal moe en onhandelbaar. Ze zit op een daltonschool en heeft nu 6 weektaakjes die ze zelfstandig af moet hebben aan het eind van de week. Vorig jaar in groep 1 waren dat 3.

Ik zie bij haar op school en merk uit wat ze vertelt dat de lust om aan haar taakjes te werken ver te zoeken is momenteel. Ze krijgt ze ook niet af, mag dan niet mee doen aan leuke dingen. Ik ben hiervan geschrokken, vind deze consequenties niet passen bij de kleuterleeftijd en ben bang dat het leren haar op deze manier tegen gaat staan.

Als ik nu zoek op internet vind ik bij andere Daltonscholen de volgende aantallen: 1 taak voor groep 1, 2 taken voor groep 2, na december er eentje bij en evt. nog een keuzetaak.
Wie heeft er ook een kind op een Daltonschool en weet (nog) hoeveel er van zijn/haar kleuter werd gevraagd?

Alvast bedankt!
Maaike

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Sjocola

Sjocola

03-10-2008 om 22:21

Hier..

inderdaad zoals door jou beschreven.
1 werkje in groep 1 met af en toe een keuzewerkje.
2 werkjes in 2 met af en toe een keuzewerkje, tweede helft van het jaar komt er inderdaad een derde bij.

Wel is het zo dat de betreffende juf hier heel goed kijkt naar kinderen en is het zo dat jouw kind meer kan dan zal ze dat zeker stimuleren (niet verplichten).

Is het niet terloops aan te kaarten bij de leerkracht zonder het direct een 'zwaar' onderwerp te maken?
In de trant van 'Goh, wat veel verplichte werkjes' dan zal daar toch een reactie op komen lijkt me en dus (?) een ingang voor een gesprek.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik in eerste instantie ook dacht jeutje! wat veel. Aan de andere kant blijf ik me verbazen over het enorme gat dat er in mijn ogen bestaat tussen wat 'moet' in groep 2 en en groep 3.
Dit gat zou op deze manier wel wat kleiner worden dus misschien nog niet eens zo'n gek idee, alleen zou mijn voorkeur dan liggen bij een iets geleidelijkere opbouw van de aantallen.

Succes!

Lietje

Lietje

04-10-2008 om 08:15

Montessori

Hier op school 'moeten' de 2e groepers elke dag tenminste 1 taak (of werkje) uit de letter -of rekenkast doen. Zit je ook al op 5. Maar dat kunnen heel verschillende taken zijn. Bovendien zijn er dan nog vaak knutselwerkjes die 'moeten'. Ik zou igg na vragen aan de juf wat de taken inhouden, hoe veel tijd ze vragen.
Sterkte Lietje

Astrid

Astrid

04-10-2008 om 13:01

3 kinderen op een daltonschool

Mijn jongste zit in gr. 2 en volgens mij stellen die taakjes nog niet veel voor. Een knip of plak werkje of een puzzel maken zijn al 2 taakjes. Ik heb eigenlijk nog geen idee hoeveel ze moeten doen, maar veel kan het echt niet zijn. Wat ik wel weet is dat ze, volgens mij, tot gr. 4 met dagtaken werken i.p.v. weektaken. Is veel overzichtelijker voor die kleintjes.

Ik zal mijn 2 oudere kinderen (gr. 4 en gr. 8) eens vragen wat de taakjes bij de kleuters inhielden. Vooral mijn oudste weet dat allemaal nog precies.

Nasha the first

Nasha the first

04-10-2008 om 13:31

Op de dalton van mijn kids

beginnen ze in groep 1 met 1 taakje, dat wordt gedurende het schooljaar uitgebreid naar 2 taken. In groep 2 beginnen ze met 2 wat uitgebried wordt naar 3. Die taken varieren, het kan verfen zijn, of blokken, of watertafel of puzzelen....het zijn dus geen "zware" taken.......Hier loopt het van donderdag tot woensdag de week, en in die week moeten de weektaken dus gedaan zijn.

Nasha the first

Nasha the first

04-10-2008 om 22:44

Wel meer werkjes

maar wat hier bedoeld wordt zijn volgens mij de speciale daltontaken, en dat is verantwoordelijkheid van de kinderen zelf dat ze die doen namelijk.....

Nasha the first

Nasha the first

05-10-2008 om 00:05

Is dat ook een dalton?

Op het Dalton heb je dalton taken. Op een bord plakt juf wat de daltontaak is voor die week. De kinderen mogen zelf weten en kiezen wanneer ze die doen, als hij maar die week gedaan wordt. Ze moeten dat aangeven door een dingetje achter hun naam/plaatje te plakken. Zo kun jij, als je dat werkje nog niet goed kunt, zien wie het al gedaan heeft, en dan hulp vragen aan degene die het al gedaan heeft. Dat is de filosofie achter het Dalton, samenwerken, elkaar helpen, maar wel binnen afgebakende grenzen. (Vrijheid in gebondenheid, Nasha wordt er zo handig in....hihihihi)

Nasha the first

Nasha the first

05-10-2008 om 12:02

dat bord hebben ze hier ook, alleen dan in het wit . Daarnaast hebben ze dan nog een ander bord voor de Daltontaak. Het verschil is dat ze voor die taak een hele week hebben om dat te doen, dat bord dat jij bedoelt is het dagelijkse bord.

als je eens tijd hebt, moet je het filmpje eens bekijken op de Daltonvereniging site, dan zie je een beetje wat ik bedoel....bij ons op school ziet het er een beetje anders uit, maar het doel is hetzelfde

http://www.dalton.nl/page_3.php

Nasha the first

Nasha the first

05-10-2008 om 12:10

Heb nog

op de site van de school van de kinderen gekeken, maar kan het niet goed op de foto's laten zien. Mocht ik een keer een goede foto er van hebben, stuur ik die weleens aan je toe

miamma

miamma

05-10-2008 om 14:09

Bedankt

Bedankt voor jullie reacties allemaal!

Hier hebben ze een dagbord, maar in het begin van de week worden alle taakjes uitgelegd voor de hele week. Ze staan ook op een copietje in hun takenboekje. Als de taakjes af zijn kleuren ze een van de gezichtjes (blij/ neutraal/niet blij) in de dagkleur van de dag waarop ze 'm gedaan hebben. Dit vergeet ze vaak, waardoor haar volle werkblad misschien wat onoverzichtelijk blijft..

Op het bord staan zowel keuzewerkjes (bouwhoek, poppenhoek, watertafel, werkjes uit de kast, tekenen etc.) als de taakjes. De taakjes staan onderaan, en zijn dezelfde plaatjes met uitleg als in hun taakboekje. Ze plakken hun eigen magneetje (met een beestje als hun eigen symbool) op het bord bij wat ze willen gaan doen.

Ik heb het idee dat de stap van 3 naar 6 dingen heel groot voor haar is en ze in de loop van de week niet meer wat elk taakje nou ook al weer inhoudt en dan ipv te vragen gewoon iets makkelijks (iets 'leuks' uiteraard) kiest. De verhouding tussen taakjes en keuzedingen is nu meer 75-25, met 6 taakjes en misschien 1 werk/keuzeles per dagdeel blijft er wel erg weinig ruimte om voor de vaste dingen te kiezen, die weinig van haar vragen (ik zeg dit zo omdat ik het gevoe heb dat de taakjes haar tegen zijn gaan staan, door de druk die erop wordt gezet)

De taakjes zijn eenvoudige werkjes die ze alleen, soms met hun maatje moeten kunnen doen. Ze passen in de thema's waar ze mee bezig zijn.
Ik heb het idee dat die druk er ingeslopen is, misschien doordat het er te veel zijn, maar zeker doordat er gedreigd wordt met uitsluiting van speelmiddag op vrijdag, waardoor ze tegen het hele taakjesidee op gaat zien en ze voor zich uitschuift in plaats van ze met plezier te gaan doen.
Ook moeten ze aan het eind van de dag al kiezen wat ze de volgende dag gaan doen, en mogen dan niet meer wisselen als ze de volgende morgen toch meer zin in iets anders blijken te hebben. Om al vast een basis te hebben voor het consequente plannen wat ze in groep 8 moeten doen. (zucht) Dit zit me ook niet heel erg lekker, liever met plezier en overgave iets goed doen, waar je zelfvertouwen van groeit, dan iets tegen je zin afraffelen lijkt me.
Ik ga het er met de juf over hebben zodat het misschien duidelijk wordt waarom ze dit zo doen.

Nogmaals bedankt allemaal!
Maaike

Sjocola

Sjocola

06-10-2008 om 19:34

Laat je..

.. ons weten wat de reactie van Juf was?

Groetjes,
Sjocola

miamma

miamma

06-10-2008 om 23:01

Ja

Zal ik doen!

Maaike

ayla

ayla

07-10-2008 om 10:24

Bij ons

hebben de kleuters een lijst met daar de dingen op die ze kunnen/moeten doen. Dus links onder elkaar de namen van de kinderen, rechts naast elkaar de 'taken'.
Ze mogen zelf weten wanneer ze wat doen en wanneer ze moeten wel zelf opletten dat ze dingen niet dubbel gaan doen. Hebben ze iets gedaan, bv bouwhoek dat zetten ze daar een kruisje. Dit is trouwesn groep 1 van een normale school. Taken die ze krijgen zijn, bouwhoek, poppenhoek, computers, puzzelen en nog 1 of 2 dingen. Daarnaast krijgen ze nog de vaste knutseltaken.

Nu aan het begin wordt dit nog regelijk begeleid door de leraar die erop let dat de kinderen voldoende afwisselen en het kruisje bij de naam zet. Maar over een paar maanden is het de bedoeling dat de kinderen dit vrij zelfstandig doen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.