Lean1
15-12-2008 om 11:26
Aanmelden voor school
MIjn dochter wordt in januari 3 jaar. Van alle kanten krijg ik vragen of en waar ik haar voor school heb aangemeld en hoe ik de BSO heb geregeld en dergelijke....
Tot nog toe heb ik mij hier niet echt mee beziggehouden. In mijn hoofd is ze nog zo mijn kleine meisje en ik kan mij bijna niet voor stellen dat ze naar school gaat.
Ben ik erg laat? Is dat ze normaal om je kind nu al bij school te hebben aangemeld?
Hebben de meer ervarenen onder ons tips voor mij waar ik zeker op moet letten. Natuurlijk snap ik wel dat een school bij mijn kind moet passen ed. maar hoe pak ik dat aan!!
Groeten en bedankt...
Lean
Lean1
15-12-2008 om 11:37
Misschien
kan ik dit draadje beter bij ouders en school openen maar als het goed is wil graag eerst even kijken of hier reacties komen ????
Lean
Temet
15-12-2008 om 11:46
Hangt ervan af
Het hangt af van de plaatselijke situatie of het nodig is je kind vroeg aan te melden. En van de school.
Hier in Amsterdam kan een kind vaak pas aangemeld worden als het drie is, daarvoor wordt een aanmelding simpelweg niet geregistreerd, maar je moet bij sommige scholen inderdaad het kind meteen met 3 jaar aanmelden want er zijn wachtlijsten. Maar dat verschilt enorm per school.
Ook voor BSO kunnen er wachtlijsten bestaan, maar ook dat verschilt per school (en het kan gebeuren dat er voor de school geen, en voor de BSO wel een wachtlijst is).
Vraag snel na wat de situatie bij jou in de buurt is, en trek je plan. Maar ik raad je inderdaad aan om niet te lang te wachten, tenzij je nu al zeker weet dat er op alle scholen en op de BSO meer dan genoeg plaats is.
Groeten,
Temet
Cea
15-12-2008 om 11:54
Verschilt per regio
Ik heb mijn zoontje net na z'n derde verjaardag aangemeld. Ik had al eerder de school gebeld om te vragen wanneer ik moest aanmelden, maar dat had hier niet zo'n haast. Nu woon ik in het noorden, ik hoor wel eens dat je er in de randstad wat vroeger bij moet zijn. Wij hebben schoolgidsen aangevraagd en zijn op school gaan kijken, op een open dag en op een gewone schooldag. Uiteindelijk zijn we vooral op ons gevoel afgegaan.
Mamvantwee
15-12-2008 om 12:36
Wel snel informeren
Bij ons mag je je kind pas met 3 jaar op de wachtlijst voor de BSO zetten. Bij ons zijn er lange wachtlijsten en zeker voor de maandag, dinsdag en donderdag. Ook de woensdag en vrijdag zijn vol, dus direct plaats is er vrijwel nooit. En dan hebben we het niet eens over een grote stad, en er zijn ook nog eens meerdere lokaties voor de opvang...
School is een ander verhaal: aanneembeleid hier is dat iedereen uit een wijk wordt toegelaten tot de gewenste basisschool. Dus er is geen haast of wachtlijst bij. Al wil de school ivm de roostering wel graag op tijd weten hoeveel kinderen er bijkomen.
Ik zou dus wel snel informeren naar de situatie bij jullie. En voor de BSO hoe dan ook inschrijven: ook als er geen wachtlijsten zijn, ben je dan alvast zeker van een plek, nietwaar?
sjaan
15-12-2008 om 12:44
Bso
Mijn dochter wordt in september pas 4 maar ik heb haar toen ze 2 was aangemeld voor de BSO. Ik kreeg toen automatisch formulieren omdat ze ook op het kdv zit.
School hoeft hier pas in februari/maart. Dan hebben ze speciale aanmelding weken op school voor het nieuwe schooljaar. Maar dat verschilt wel heel erg per regio volgens mij.
De leiding van de BSO vertelde laatst toen ik haar broer kwam ophalen wel dat ik het goed had dat ik haar vroeg had aangemeld, want het zat al aardig vol.
Dus het beste kun je gewoon informeren op school, beter te vroeg als te laat.
Succes!
Sascha2
15-12-2008 om 12:50
Hier veel vroeger
Ik heb mijn kinderen - na een gouden tip - veel vroeger ingeschreven. Mijn zoontje was 19 maanden en dochter 3 (tja, als je de een inschrijft, dan maar gelijk allebei) toen ze voor school en bso ingeschreven werden. Wij hebben onze keuze laten vallen op een brede school in een nieuwbouwwijk, net naast onze eigen wijk. Op dat moment waren er geen wachtlijsten of aannamebeleid. Ergens vond ik het heel vreemd om mijn kinderen toen al in te schrijven, maar o, wat ben ik er blij om dat we het wel gedaan hebben! Krap een half jaar later was er een enorme wachtlijst voor de bso (die wachtlijst is er nog steeds, zodanig dat ik mijn jongste dochter nu ook al met 7 maanden heb moeten inschrijven). Ook de school had ineens een aannamebeleid en nog een paar maanden later kwam het bericht dat de school vol zit de komende jaren. Wel is er een dependance van de school geopend, waar de nieuw in te schrijven kinderen uit de nieuwe wijk terecht kunnen (voor zover plaats). Dit was vorig jaar het bericht dat ik kreeg. Wij hadden geluk: onze zoon is vorige week 4 jaar geworden en is begonnen op de school van onze keuze en de bso van onze keuze.
Moraal van het verhaal: laat je niet leiden door het feit dat er nu geen wachtlijsten zijn, je weet nooit hoe het kan. Het inschrijfmoment komt er vanzelf, en waarom zou je het uitstellen met het risico dat er geen plaats is?
Linda99
15-12-2008 om 16:37
Lean
Snel gaat het he? Onze hummels worden al bijna 3.......Oudste dochter had ik al heel vroeg ingeschreven (met 1 jaar) omdat ik dat advies had gekregen. Ze zou namelijk naar een populaire school gaan die een wachtlijst had. Maar.......toen ze 3,5 was verhuisden wij naar een andere woonplaats. We hebben toen wat research gedaan (wat voor school, waar enz.) en hebben toen na een bezoek haar ingeschreven bij de OBS vlak bij. Was gewoon plek. De BSO was iets lastiger maar omdat ik hoogzwanger was en verlof opnam is dat na wat gepuzzel en gebel goed gekomen.
Bij ons scheelt het wel dat er veel scholen zijn en neit extreem veel jonge kinderen. Hangt dus idd per regio af.
Maar nu gaan zoeken en inschrijven is denk wel de meest handige optie
Succes!
Rafelkap
15-12-2008 om 19:43
Hier
moest dat al met 2 jaar, en sommige scholen met 2 1/2. Gauw informeren dus.
ayla
16-12-2008 om 09:06
Hier
heb ik oudste met 2 aangemeld voor de basisschool, kreeg toen van schoonzus de gouden tip om haar aan te melden want ze had via via gehoord dat er nog maar 6 plekken voor haar jaar waren. Rare was dat wij toen nog niet eens in deze stad woonden maar wel plannen hadden om hierheen te verhuizen. Jongste is nu 21 maanden en ook al aangemeld, heb ik maar meteen afgelopen september gedaan toen oudste voor het eerst naar school gign. Kon ik het ook niet meer vergeten. Er zijn hier meerdere scholen in de buurt maar dit is toch echt de populairste
Mrem
16-12-2008 om 10:57
Ook nog niet gedaan
En onze dochter wordt in augustus al 4. Gelukkig maakt dat hier in het dorp niks uit. Ik heb al wel schoolgidsen in huis en in januari ga ik op 3 scholen kijken en heb ik een afspraak met de directeuren om een beter beeld van de scholen te krijgen. Ik heb inderdaad ook begrepen dat het hier normaal is je kind in maart in te schrijven voor het volgende schooljaar.
Lean1
16-12-2008 om 22:09
2 scholen aangeschreven
en bij beiden is geen wachtlijst. Bij de ene kunnen we deze week nog gaan kijken, en de andere houdt zich aan open dagen in maart. Iets minder persoonlijk dus...
BSO moet ik nog informeren, maar ik begrijp uit jullie reacties dat dat het grootste probleem zal zijn, dus daar zal ik morgen direct werk van maken.
Linda, Hoe is het met Maura??
groet van Lean
Linda99
20-12-2008 om 21:05
Lean (ot)
Poehee, was even zoeken naar dit topic. Had je vraag laatst heel vluchtig gelezen.
Maar met Mau gaat het eigenlijk best goed. Slapen is nog steeds niet een vanzelfsprekend succes en ook het avondeten kan beter (ze eet geen groente en aardappels). Maar buiten dat doet ze het erg goed
Hoe gaat het verder met Bente en jou?
En dan weer even ontopic: heb je deze week nog een school bekeken? Beviel het?
Kiki
22-12-2008 om 19:22
Mijn zoontje was nog geen 6 maanden
en ik was net op tijd.
Ik had er toen ook al een draadje over geopend. Het is dat ik het toevallig van een vriendin hoorde dat het hier zo vroeg moest. Anders was ik veel te laat geweest
Lean1
27-12-2008 om 14:38
Linda
hoi,
Ik heb nog geen school bekeken, maar dat gaat in januari gebeuren. We worden gebeld voor een afspraak. De andere school heeft opendagen in Maart en dan zijn we van harte welkom. Het hoefde niet eerder, als we haar in maart aanmelden was ze nog verzekerd van een plek.
Wel heb ik haar ingeschreven voor buitenschoolse opvang. Dat leek mij welhandig omdat daar de grootste wachtlijst te vinden is.
Met Bente gelukkig alles oke. Qua eten doet ze niet aan groeten, dat is blijkbaar niet om te eten. Alleen kdneyboontjes en mais direct aan de kolf eet ze. Aardappels gelukkig wel, meestal, ook fruit meestal goed.
Slapen gaat gelukkig weer beter na mijn laatste ziekenhuisopname. Nu slaapt ze weer door nadat ze toch weer een aantal weken elke nacht wakker werd.
Ze heft wel veel last van de onrustige dagen nu. Duurt wat langer voor ze slaapt en blauwe kringetjes onder de ogen van alle indrukken.
Met jou verder alles ook goed?
Lean
Liesje74
27-12-2008 om 19:55
Uitgenodigd
Wij zijn door de twee scholen hier in dorp toen onze zoon bijna drie was uitgenodigd op de info avonden en opendagen waar we ook heen geweest zijn en hebben hem op verzoek van de scholen daarna direct aangemeld. Helaas ben ik ook erg laat met de BSO geweest, dat heb ik pas vorige maand gedaan en wil hem na de zomervakantie op de BSO hebben maar helaas, heb een wachtlijst van....jaren ! hoe ik dat ga oplossen ? geen idee waarschijnlijk langer s'avonds blijven werken.
Lean1
29-12-2008 om 16:40
Liesje
Een wachtlijst van jaren????????
Wat erg! Ik hoop dat het hier mee valt, want ik heb mijn baan wel nodig en kan niet schuiven met mijn uren.
Al een idee wat je gaat doen? Opa's/oma's in de buurt??
Succes, Lean
Liesje74
29-12-2008 om 17:41
Avondwerk
Ja serieus jaren. Omdat er in de kinderdagverblijven hier ook al geen plek was, ook wachtlijsten van jaren ben ik sinds juli maar in de avonden gaan werken , was daarvoor nml thuisblijfmoeder. Maar zeer doet het wel, doe nu ongeschoold werk en dat met mijn vroegere cariere en HBO opleiding....zucht. Helaas geen oppasnetwerk hier. Mijn schoonfamilie woont in Duitsland en mijn schoonmoeder werkt trouwens zelf ook nog en mijn ouders wonen een uur rijden bij ons vandaan.
Dus afwachten maar.......