Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
mar-ank

mar-ank

06-07-2009 om 17:09

Aargh! weer twee juffen!

Ik baal. We hebben net te horen gekregen hoe de indeling voor volgend jaar is, en ik ben er niet blij mee!

Mijn dochter zit in een lastige klas; veel kinderen met een 'probleempje', veel onrust en, zoals de juf het omschrijft; 'een vreemde chemie'. In groep 3 en 5 is het volledig uit de hand gelopen; heel veel onrust, pesten, slechte resultaten. De rest van de jaren was het niet heel veel beter. Uiteindelijk zijn aan het eind van groep 5 een aantal kinderen van school gegaan (uit onvrede dus). Toen heeft school er bewust voor gekozen om in groep 6 er 1 juf voor te zetten, met een vaste vervangster. Dat is goed gegaan. Het was een super juf! De klas is tot rust gekomen. Ze was heel duidelijk; streng doch rechtvaardig, met heel veel interesse voor ieder individueel kind. Maar we maakten ons wel zorgen over het volgende jaar. We zijn op een avond met alle ouders bij elkaar gekomen met de directie en de juf (initiatief van de ouders dus) om hier over te praten. Directie kon geen beloftes doen, maar zou proberen rekening te houden met onze zorgen.

Nu hebben we dus te horen gekregen dat ze volgend jaar toch weer twee juffen krijgen. Een voor drie dagen, de ander twee dagen. Uit ervaring weten we dat dit voor onrust zorgt, en dat dan iedere week. En de combinatie van juffen is ook niet iets om blij van te worden, want heel verschillend. De ene is een hippe, jonge juf, die zelf ook nog kleine kinderen heeft, maar die bij de kinderen vooral bekend staat als kleuterjuf (een deel van de klas heeft haar in groep 1/2 gehad). De andere juf is een vrouw van in de vijftig met volwassen kinderen wiens hobby's zijn; opera, kunstgeschiedenis, theater en musea bezoeken.
Ik kan het met beide juffen persoonlijk prima vinden, maar vrees toch het ergste voor volgend jaar. Bovendien hebben we niet het idee dat de directie ook maar iets met onze uitgesproken zorgen heeft gedaan. We zitten dus weer met ons handen in het haar; want wat doe je hieraan?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
abc

abc

07-07-2009 om 09:10

Tja

Tja... ik begrijp je zoregen maar volgens mij kan het juist ook goed uitvallen. De ene juf werkt 3 dagen de ander 2: ieder begint weer met frisse moed. Dat kan juist in een bewerkelijke groep goed uitpakken is mijn ervaring. Dat de juffen zo verschillend zijn wil niet zeggen dat ze samen niet een goede combinatie vormen!
Of directie wel/niet iets heeft gedaan met jullie zorgen kun je navragen: misschien was er wel geen andere optie...op een school speelt veel meer!
Dus vraag dat even na. Succes!

liedewij

liedewij

07-07-2009 om 14:33

Navragen

Ik begrijp dat je graag gezien had dat de bestaande situatie gecontinueerd was. Je kunt alsnog vragen waarom deze keuze gemaakt is. Misschien is het overmacht(is er een andere klas die nog meer behoefte heeft aan een stabiele factor), misschien heeft het team er juist veel vertrouwen in. De groep is ouder en tot rust gekomen, een aantal kinderen zijn in groep 5 er uitgegaan waardoor de chemie ook veranderen kan.Het kan ook nu goed uitpakken.

Ik snap alleen werkelijk niet wat de opsomming van hobby's van de juf hier nu mee te maken heeft.En het grappige is dat juist deze hobby's mij aanspreken en ik zou hopen dat ze er in de klas wat mee zou doen.

De MR heeft ingestemd met het voorstel(als het goed is) dus daar zou je ook nog navraag kunnen doen.

Liedewij

joetje

joetje

07-07-2009 om 14:35

Twee juffen standaard

Ik ben juist wel blij met het twee juffen per klas systeem in onze school, dan kunnen ze wat van elkaar leren, sparren met elkaar en hebben ze twee visies op dezelfde kinderen; 1 juf kan ook erg blijven hangen bij haar persoonlijk mening over een kind of klas, dat ze er niet meer vanaf komt! Doe mij maar twee, als ze maar goed samenwerken. Hoe gaan ze dat doen bij jullie? Daar kan je wel naar vragen, bijv.specifiek over zorgleerlingen of orde houden. succes

Tirza G.

Tirza G.

07-07-2009 om 15:51

Groep 5/6

Op de basisschool waar mijn kinderen opzaten, werkte een duo of trio goed tot en met vier. In groep 5 gebeuren er rare dingen in een kinderleven: groepsvorming, meer dan ooit tevoren. Buitensluiten. Kinderen met leer- en gedragsproblemen komen dan pas écht bovendrijven, na de aarzelende startjaren in drie en vier. In gr. 6 zat ook altijd een duo en daar liep het grandioos mis. Op school is er een aantal jaren geleden bewust voor gekozen om op 6 en 7 één vaste docent te hebben zitten, een stevige, no-nonsense leerkracht (met een vaste vervanger). In gr 8 zit dan weer een duo. En het werkt als een trein.
Het zou dus ook zomaar goed kunnen gaan.

Tirza

mar-ank

mar-ank

07-07-2009 om 23:05

Ervaring

Het is niet zomaar dat ik niet veel vertrouwen heb in twee juffen voor deze groep. Bij andere groepen kan dat heel goed werken (bij mijn jongste dochter bijvoorbeeld, geen enkel probleem). Maar bij deze groep hebben we de ervaring (groep 3,4 en deel 5) dat het niet werkt. Deze groep moet echt een stabiele, sterke juf/meester hebben. Die hadden ze dit jaar. Wij hebben de directie gevraagd of ze niet mee mocht schuiven naar groep 7. Maar dat kon niet, want ze willen iedere juf 3 jaar een zelfde groep laten draaien (drie jaar groep 7 achter elkaar dus bv). Daar kon niet van worden afgeweken. Ook niet als dat voor de groep beter is. Voor groep 7 geld deze regel niet, want daar is twee jaar geleden de vaste leerkracht opgestapt (wegens onenigheden met de directrice zijn er toen 4 leerkrachten weg gegaan) en zijn opvolgster is nu wegens krimpen van de school ook al weer weg. Dus het was een kwestie van de gaten vullen met wat je hebt.

Gister tien-minuten gesprek gehad met de huidige juf. Die is er ook niet gelukkig mee, dat was duidelijk, al zei ze het niet met zoveel woorden (loyaal). Ze raadde ons wel aan er bovenop te blijven zitten, en meteen aan de bel te trekken als er iets aan de hand mocht zijn, en vooral ook met alle ouders contact te houden. Nou, dat waren we zelf ook al van plan!

En waarom ik de hobby's van de juf noemde; ik vind het zelf ook prima hobby's, maar het sluit niet echt aan bij de belevingswereld van (deze) kinderen. Zoals ik (dacht ik) als schreef; ik kan zelf prima met haar overweg. Maar ik begrijp ook dat de kinderen niet echt een band met haar hebben.

reina

reina

08-07-2009 om 08:56

Mar-ank

Het kan juist heel goed zijn, 2 leerkrachten, hangt af van de persoonlijkheden, 1 leerkracht die nou net niet klikt met de groep kan ook een drama zijn. En die hobbies "maar het sluit niet echt aan bij de belevingswereld van (deze) kinderen", wat een onzin, moet juf gaan skaten en rappen? Ik ben allergisch voor juffen die zo nodig ook een beetje kind moeten blijven, compleet met beertjestruien (om het maar te overdrijven). Natuurlijk kan een juf met volwassen hobbies prima aansluiting bij de kinderen vinden, dat heet professionaliteit. Enm wat de uitspraak van de huidige juf betreft (niet letterlijk gezegd, maar tussen de regels dor gehoord), kan het niet zijn dat je hoort wat je verwacht of dat juf je niet af wilde vallen? Geef het een kans en ga niet gelijk al verwachten dat het toch niet lukt (en ga het helemaal niet ventileren naar je kind...)

mar-ank

mar-ank

08-07-2009 om 11:09

Zeker niet!

Ik ga het zeker niet ventileren naar mijn kind. Maar dat hoeft ook niet, dat doen de kinderen zelf al. Ze hebben bijna zitten huilen met z'n allen toen ze hoorden dat ze hun huidige juf niet houden. Ze vinden het allemaal verschrikkelijk. Terwijl wij onze dochter daar toch al op hadden voorbereid. Maar pas toen het 'zwart op wit' stond geloofde ze het echt. En het was echt een klap. Voor allemaal. Deze groep heeft al heel wat meegemaakt. Ze hebben altijd bekend gestaan als een moeilijke groep. In groep 1/2 werden bepaalde kinderen al bewust uit elkaar geplaatst in verschillende groepen, omdat het anders botste. Dat kon vanaf groep 3 niet meer.
Er is ontzettend veel tijd in gestoken om er een werkbaar geheel van te maken, maar in groep 3, 4 en 5 is dat dus totaal niet gelukt. Voor een deel omdat het gewoon helemaal verkeerd is aangepakt. In groep 3 werden de lastige kinderen bij elkaar in een groepje geplaatst; de hele klas wist dus dat dat de kinderen waren die niet wilden luisteren. In groep 5 hadden ze een juf die absoluut niet in de kinderen zelf geinteresseerd was; alles wat buiten school gebeurde, moest ook buiten school blijven. Pas in groep 6 is er eindelijk rust gekomen, door de aanpak van deze juf. Ging nog niet vlekkeloos, maar de kinderen kregen er weer vertrouwen in, en de juf was heel duidelijk en nam er de tijd voor als het mis ging. En het belangrijkste; ze was daadwerkelijk in ieder afzonderlijk kind geinteresseerd. Daardoor konden ze groeien en bloeien! Maar het is nog steeds een heel wankel evenwicht, en dat voelen de kinderen zelf ook. Het zijn dus niet alleen de ouders die zich zorgen maken, maar ook (een deel van) de kinderen. En dat is niet omdat de ouders hun zorgen op de kinderen overbrengen, maar eerder andersom; de kinderen maken dagelijks mee hoe wankel het evenwicht is, en hoe snel het weer mis gaat.

reina

reina

08-07-2009 om 12:20

Mar-ank

Huilen omdat ze bij de juf weggaan is niet vreemd ( ik denk dat elke juf dat herkent ), hopenlijk is er een goede overdracht en gaan de nieuwe leerkrachten op dezelfde voer verder als de oude het deed. Ze hebb en nu een beter jaar gehad, dus het stempel op de klas zal anders zijn dan voorgaande jaren. Succes ermee!

Monique D*

Monique D*

09-07-2009 om 01:53

Hobbies juf

"De andere juf is een vrouw van in de vijftig met volwassen kinderen wiens hobby's zijn; opera, kunstgeschiedenis, theater en musea bezoeken."
"En waarom ik de hobby\'s van de juf noemde; ik vind het zelf ook prima hobby\'s, maar het sluit niet echt aan bij de belevingswereld van (deze) kinderen."
Het maakt niet uit wat voor hobbies de juf heeft, zolang ze de kinderen op een leuke manier met deze zaken kennis laat maken. Of ben je bang dat ze haar hobbies met dwang zal opleggen, bijvoorbeeld dat ze de klas verplicht meeneemt naar een operavoorstelling?
Op de school van mijn kind heb je ook leerkrachten die een duobaan hebben. En daar hebben wij goede ervaringen mee. Voordeel is ook, zoals iemand in deze draad heeft opgemerkt, dat de kinderen ook vanuit een andere perspectief wordt bekeken. Je bent dan niet afhankelijk van één (voor)oordeel. De vroegere ervaringen hoeven niet meer terug te komen.. bovendien heeft de school zelf die ervaringen ook gehad en ik heb de indruk dat ze van alles aan doen om die ellende van toen te voorkómen.

mar-ank

mar-ank

09-07-2009 om 09:05

Nee

Ik ben niet bang dat ze haar hobby's opdringt aan de kinderen. Of dat ze ze meeneemt naar een opera. Van mij mag ze; zou goed zijn voor de kinderen. Het ging mij er alleen maar om te illustreren dat dit niet een juf is waarvoor de kinderen meteen warm zullen lopen. Haar belevingswereld ligt mijlenver van die van de kinderen verwijderd. Ze zien haar als een oude oma (ze is nog maar in de vijftig, maar voor de kinderen is dat gewoon oud), helemaal als je daarnaast een jonge meid van misschien net dertig zet. En helaas zijn dit niet het soort kinderen die respect hebben voor een oude oma. Ze hebben voor niemand respect, zelfs niet voor hun ouders. (Niet de hele klas hoor, maar de kinderen die het probleem vormen in deze klas)

En dat jij de indruk hebt dat de school er alles aan doet om problemen te voorkomen; nou, dan is het duidelijk dat je de school niet kent. Want dat is dus niet zo. Tot aan groep 5 hebben ze gewoon glashard ontkend dat er iets meer aan de hand was dan in een gemiddelde klas. Tot kinderen van school werden gehaald, en ze het niet langer konden ontkennen. In groep 6 kregen ze toevallig deze fantastische juf (met ervaring in speciaal onderwijs), die zo goed en zo kwaad als het kon de brokken bij elkaar heeft geraapt. En als je dan als ouders (gezamenlijk) je zorgen uitspreekt over het volgende jaar, dan is de reactie; we doen het volgens de regeltjes. Een uitzondering maken voor een groep die het moeilijke heeft, is dus niet mogelijk.
Gelukkig gaat na de zomer de directrice weg. Ik kan je zeggen; ik heb nog niet één ouder gehoord die daar rouwig om is. Dat zegt genoeg volgens mij. En voor bijna alle leerkrachten geldt hetzelfde. Vorig jaar zijn er vier leerkrachten (van de 14) opgestapt omdat ze echt niet langer met haar door een deur konden. Leerkrachten die er soms al meer dan 15 jaar zaten, en gedacht hadden op deze school hun pensioen te halen. En het schijnt dat nog 6 anderen overplaatsing hadden aangevraagd, maar het niet hebben gekregen.
Volgend jaar beginnen we dus met een nieuwe directeur, en dat is de enige reden dat we nog blijven. Maar er hoeft maar iets mis te gaan, en de helft van de klas stapt op. En dat weet de directrice, maar ze doet er niets mee. Hetzelfde is het afgelopen jaar gebeurd bij de huidige groep 7, en daar speelde ze ook alleen maar de vermoorde onschuld.

Sorry, dit verhaal is een beetje OT. Maar ik moest het even kwijt. Voel je alsjeblieft niet aangevallen Monique, het is niet persoonlijk tegen jou bedoeld! Jouw opmerking was voor mij alleen de spreekwoordelijke vonk bij het kruitvat, omdat dat precies is wat de school altijd tegen ons zegt; we doen er alles aan. Alleen als ouders merken wij daar maar bar weinig van.

Monique D*

Monique D*

09-07-2009 om 19:45

Hoi mar-ank

Hoi Mar-ank,
Nee joh, ik voel mij helemaal niet persoonlijk aangevallen. Het is wel een zooitje bij jullie op school! Is die juf van in de 50 daar ook voor verantwoordelijk? Hebben jullie of de leerlingen ook negatieve ervaringen met haar? Waarom denk je dat haar manier van lesgeven niet aansluit bij de belevingswereld van de kinderen? Heb je geen negatieve ervaringen met haar, dan zou ik het gewoon met haar proberen. Als dat wel zo is, dan wordt het moeilijk. Als je ziet dat het dan bergafwaarts gaat dan zou een andere school voor jouw kind moeten zoeken. Het gaat om zijn of haar toekomst!

mar-ank

mar-ank

09-07-2009 om 21:58

Maar een ding

Deze juf heeft in groep 5 een aantal keren ingevallen. Toen heeft ze op een gegeven moment iets gezegd als; jullie zijn de lastigste klas van de hele school. Mijn dochter weet dat nog heel goed, want was behoorlijk beledigd (al was ze het er ook wel mee eens). Ik hoop maar dat de rest van de klas het vergeten is.
Vandaag heeft de jonge juf een halve dag ingevallen, en dat is heel goed gegaan. Ze heeft ook gezegd dat ze er zin in heeft om ze volgend jaar les te gaan geven. Dus dat is heel positief!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.