Stenna
06-09-2012 om 23:09
Actualiteiten bij maatschappijleer: hoe diep zijn we gezonken
Onze zoon kreeg vandaag, in zijn eindexamenjaar, bij maatschappijleer een oefen-actualiteitentoets. Daarin zat een aantal vragen over BN-ers en Voice of Holland, e.d. Die vragen komen volgens hem ook in de werkelijke toets voor en tellen mee in het cijfer.
Wat is dat voor onzin? Wat heeft dat met nieuws en actualiteit te maken? Hij kijkt gelukkig nooit naar dat soort programma’s: moeten wij dat dan nu gaan stimuleren ofzo? Was het een grapje? Zijn er al meer ouders/leerlingen dit tegen gekomen?
Begrijp me goed: iedereen mag van mij kijken wat hij wil, is snap dat veel mensen aan deze programma's veel plezier beleven. Maar nieuws of actualiteit die op school bijgebracht moet worden, en getoetst moet worden als noodzakelijke kennis, is het niet. Of wel?

Maylise
06-09-2012 om 23:19
Niet tegengekomen
Nee, ik ben dit nog niet tegengekomen. Ik stap niet zo vlug naar de school toe maar in dit geval zou ik het wel doen. Ik zou toch eens wat uitleg over de lesmethode willen. Vragen over BN'ers en populaire televisie programma's zou ik ook niet serieus nemen.
De tijd die je hebt om kinderen wat te leren is maar beperkt dus ik zou zeggen dat het beter is om iets aan te bieden waar ze uit zichzelf moeilijker mee in aanraking komen.
In elk geval zou me dit wel een discussie met de school waard zijn.

Ella2007
07-09-2012 om 09:41
Ligt aan de vragen, groter kader
Dat ligt er een beetje aan wat voor vragen er gesteld worden. Zulke programma's zijn natuurlijk wel onderdeel van de hedendaagse cultuur in Nederland, wat niet wegneemt dat ik ook niet van dat stukje cultuur hou, maar een heeeele hoop mensen wel. In die zin kan ik me wel voorstellen dat er over het "fenomeen" talentenjachten vragen gesteld worden. Maar bv. niet wie zit er in de jury en zo, dat zou belachelijk zijn.

Rafelkap
07-09-2012 om 13:37
Moeten kijken
Dus je zoon moet van school dit soort wanstaltige programma's kijken? Ik zou eerst die vragen willen inzien, die zouden zonder voorkennis te beantwoorden moeten zijn. Anders zijn de rijpen gaar

Stenna
07-09-2012 om 21:04
De vragen: echt wel voor kijken
er waren er vragen over Voice of Holland en uit Shownieuws. Je moest er naar gekeken hebben (of over gelezen hebben) om ze te kunnen beantwoorden. Het was iets in de trend van welke BN-er er aan mee deed (aan de Voice), en een of ander BN-er nieuwtje uit Shownieuws.
Ik heb de maatschappijleraar om opheldering gevraagd, per mail. Antwoord was dat de toets in principe bedoeld is ze naar het nieuws te laten kijken en kranten te lezen, maar dat er ook enkele vragen in de categorie "licht nieuws" in zitten.

Stenna
07-09-2012 om 21:15
O ja, en
Het is een landelijke toets, zegt leraar. Hij maakt ze niet (de oefentoets wel, maar de echte niet en daar zit het ook in, schijnt). Havo niveau.

Mama 5
08-09-2012 om 10:10
Ach
Kijk mijn dochter moest in de eerste een boek van Carry Slee lezen voor Nederlands. Dat boek zou normaal ook nooit door een van ons uit de bieb gehaald worden.
Het kan toch helemaal geen kwaad om je een keer te verdiepen in cultuuruitingen waar je niet van houdt. Ik vind dat wel passen bij maatschappijleer.

dorle
08-09-2012 om 11:53
Mama 5
Ik vind een boek lezen van een schrijfster die je normaal niet zou lezen toch wel wat anders dan je in de BN cultuur te moeten verdiepen (als dat werkelijk zo is).
Wat is er trouwens zo anders aan Carry Slee?

Mama5
08-09-2012 om 13:21
Comfort zone
Als je een boek moet lezen van een schrijfster, waar je niets aan vindt, dan moet je je er ook echt in verdiepen hoor. Mijn dochter vond juist toen ze nog in de onderbouw zat, die realistisch kitsch boeken afschuwelijk. Ze moest trouwens ook een keer een soap kijken voor Nederlands en daar een verslag van schrijven. Je moet wel meer dingen doen op school die niet zo leuk zijn.
Ik vind dat wel goed voor haar. Buiten de comfort zone kijken. Daar krijg je een breder beeld van.

dorle
08-09-2012 om 13:53
Mama 5
Het gaat niet over of "verdiepen in een onderwerp dat je niet niets vindt", het gaat volgens mij over de kennis voor maatschappijleer van het doen en laten van een BN'er in een amusementsprogramma.
Dat kun je niet vergelijken met het kijken van een soap bij Nederlands, dat zal wel een breder doel gehad hebben dan die ene soap.

Tirza G.
08-09-2012 om 23:42
Het zegt wel iets
over de maatschappij waar we in leven Blijkbaar ben je beroemd als 1 miljoen mensen je gezien hebben op TV en hoe verhouden zich de publiekelijke dan wel reclamegelden daartoe? Waarom is een TVspotje rondom The Voice heel duur en zijn verkiezingsspotjes op de publieke omroep?
Goh, ik zou wel zes lessen kunnen vullen over TV
Tirza

Stenna
09-09-2012 om 19:02
Gereformeerd zinkend schip
Nou Cobi, echt hard-core gereformeerden hebben geen tv.
Hoe doen ze dat eigenlijk met maatschappijleer -toetsen op die scholen (die zijn er heus nog steeds, hier op randje Veluwe)?

Mea Proefrok
09-09-2012 om 20:44
Stenna, die zijn hilarisch
Ik heb op zo'n school gezeten, was wel twintig jaar terug, maar toen ging dat als volgt. Je kreeg een stencil (nooit zomaar een tekstboek, stel je voor, die worden altijd volgekalkt door heidenen). Dat stencil begon altijd met een preek. Beste kinderen, let goed op, in dit stencil zul je ideeen tegenkomen die ingaan tegen het woord des Heeren. Vergeet nooit om alles wat je hoort en leest (zien kan niet, he, tv) te toetsen aan het heilige woord. We bidden dat jullie behoed mogen worden tegen de invloeden van satan.
En dan de stof, vreselijk verminkt om maar zo min mogelijk schade aan te brengen, en dan weer een preekje ter afsluiting. Geweldig. Hoop dat ze het nog zo doen.

cqcq
09-09-2012 om 20:45
Landelijke toets? grote onzin
Maatschappijleer is een vak wat met schoolexamens wordt afgesloten. Wel zijn landelijke onderwerpen vastgesteld waar het in elk geval over moet gaan, voor de havo in 2013:
Domein A Vaardigheden
Domein B Rechtsstaat
Domein C Parlementaire democratie
Domein D Verzorgingsstaat
Domein E Pluriforme samenleving.
Volgens mij valt dit onder geen van de vijf onderdelen (of het moet pluriforme samenleving zijn, maar dat klopt niet echt met de manier waarop dat verder is uitgewerkt).
Dit is dus een keuze van school, en moeten ze dan ook zelf motiveren.

Rode Vulpeninkt
09-09-2012 om 22:18
Help, wereldvreemde kinderen
Mijn kinderen geven maar weinig om TV en al helemaal niet om TVOH! Ik ben ook niet van plan ze dit op te dringen, zelf kijk ik er af en toe wel naar maar zij hebben er niets mee.
Oei, mijn gezin staat buiten de maatschappij...!

Tirza G.
09-09-2012 om 23:34
Lieve rode vulpeninkt
Ik begrijp dat het een slag voor je is, het vált ook niet mee om dat zomaar te moeten constateren. Gelukkig hoef je voor de toets maatschappijleer maar één keer de rubriek 'achterklap' van nu.nl te lezen en je bent bij. Nou, dat moet te doen zijn, toch?
Tirza

Stenna
10-09-2012 om 23:05
Cqcq, landelijk onderwerp
De leerkracht gaf aan, in de email, dat het valt onder het onderdeel "kritisch burgerschap". Ik weet niet hoe dat zit in relatie met de domeinen die jij noemt. Waar had je dat gevonden?
Kritisch burgerschap zou ook wel kunnen, als ze niet naar kennis van de BN-nieuwtjes zouden vragen, maar naar reflectie op zulke programma's, de populariteit ervan, en BN-ers in het algemeen.
Maar niemand is het nog tegengekomen, begrijp ik? Dus het is wel degelijk raar (in de betekenis van uitzonderlijk).

Stenna
10-09-2012 om 23:07
Mea
ieuw, ik voel mijn oude, kinderbenauwdheid bijna terugkomen hiervan. Maar dat gaat vast nog zo, ik ken nog veel zulke mensen, en zo praten ze ook.

Rode Vulpeninkt
11-09-2012 om 00:40
Tirza
Bedankt voor je tip. Ik overweeg ook nog een abonnement op de Privé. Voor de zekerheid.
Of is de Story beter?

Tirza G.
11-09-2012 om 16:05
Rode vulpeninkt
Tja, dat zou ik niet weten. Vakliteratuur over BN-ers gaat me dan weer net te ver he. Misschien kun je een leesportefeuille nemen voor de zekerheid. Of misschien zit die wel gewoon in het boekenfonds van school! (OOOOO ik krijg me toch ineens een briljant idee voor een rel )
Tirza

Evanlyn
13-09-2012 om 10:47
Gedwongen
Zoon (9) moest zich zogenaamd inschrijven voor een auditie voor een soap. Bij de vraag naar zijn motivatie had hij geantwoord: "Ik werd gedwongen door de juf".
Tja, wat moet, dat moet hè. Blij dat ik niet meer op school zit...

Stenna
13-09-2012 om 23:12
Toets terug, dit waren de vragen
Zoon heeft de toets teruggehad, dit waren de betreffende vragen:
Ook dit jaar is er een BN-er door naar de volgende ronde van The Voice of Holland, namelijk:
-Caro Emerald
-Terror Jaap
-Thomas Berge
-Ron Link
(uitgezonderd Caro Emerald heb ik geen idee wie deze mensen zijn?! Jullie?)
Lindsay Lohen is verbannen uit een school in Hollywood, omdat zij:
-De minibar in haar kamer uit het raam op straat heeft gegooid
-Het douchegordijn brandend in het toilet heeft gestopt
-Haar rekening niet heeft betaald
-De andere hotelgasten teveel overlast bezorgde
En dan nog een vraag over prins Harry en zijn naaktfoto’s, en een vraag over een voetballer transfer. Verder waren het wel echte actualiteitvragen. Best moeilijk zelfs, ik wist lang niet alles en volg toch heel erg trouw het nieuws en lees een (echte) krant.

skik
13-09-2012 om 23:35
Ongelooflijk stenna
Wat een debiele vragen. Tenminste, als het geen tekstverklaringsvragen zijn, als het echt de bedoeling is dat je dit gewoon zomaar weet.
Trouwens, het antwoord op de Lindsey Lohan vraag is: alle vier. :0)
skik

Primavera
14-09-2012 om 09:15
Laat ik het zo zeggen
Laat ik het zo zeggen: als ze weer eens een keertje niet weten waar ze nu weer op moeten bezuinigen in het onderwijs, dan heb ik nog wel een idee.
Verder denk ik dat ik een relletje zou schoppen om in het vervolg voor mijn kinderen dispensatie te vragen van dit soort maatschappijleer op geloofsovertuigelijke gronden.

Fiorucci
14-09-2012 om 15:56
Rtl 7
Ik heb overdag soms rtl7 opstaan, dan komt er nog eens een journaal langs of een interessant programma. Onderaan het beeld loopt een balk met het laatste nieuws. Tot mijn stomme verbazing lees ik daar, tussen allerlei serieus nieuws dat Jody Bernal stopt met 'Sterren Springen". Ik ben bang dat het heel normaal is om dergelijke nonsens aan te duiden als nieuws....

Rafelkap
14-09-2012 om 19:58
Kritisch burgerschap
Kritisch burgerschap met dit soort vragen???
Stenna, wat ga je hier aan doen?