Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
moedervan2

moedervan2

29-01-2018 om 17:19

ADHD puber van 13

Beste lezers,

Ik heb een zoon van 13 die in het eerste zit van de middelbare school. Hij heeft een lastig verleden op de bassischool gehad. Ze vonden hem lastig, druk etc...Het was een stoorzender voor de klas. Dat ging zo met hem mee vanaf groep 5. Medicatie werd hij alleen maar ziek van helaas. Groep 8 was tot slot een hel voor hem, hij werd steeds van klas tot klas verplaatst, zat op den duur te werken in groep 3 omdat hij in zijn eigen klas niet meer welkom was, de juf kon hem niet aan. Op een gegeven moment mocht hij ook maar halve dagen naar school. We waren dan ook blij dat het zomervakantie was en hij even rust had. Na de zomervakantie is hij naar een school gegaan met begeleiding. Een goeie school waar we veel vertrouwen in hadden/hebben. Helaas vinden ze dat hij hier nu veel te brutaal is, hij is respectloos tegen de docenten en heeft een ongeintereseerde houding. We hebben deze week nog een gesprek gepland staan over zijn gedrag. Vooraf zijn er ook al wat gesprekken geweest omdat hij dus steeds erdoorheen kletst, wat uiteraard echt niet kan op zijn leeftijd. Hij leert er dus blijkbaar niks van. Hij heeft al therapie gehad bij de psycholoog en adhd training. Hij wilt zelf niet meer aan de medicatie omdat hij bang is er weer zo ziek van te worden. We zitten met de handen in het haar want we weten het zelf helaas ook niet meer. We praten dagelijks met hem dat het zo niet kan en dat hij anders van school gestuurd wordt omdat zijn gedrag niet acceptabel is, maar hij gaat steeds de fout weer in. We willen echt niet dat hij van deze school moet en dat staat misschien wel te gebeuren. Hij heeft nu 1 interne maatregel gehad omtrent zijn gedrag. Bij een 2e interne maatregel volgt schorsing en bij een 3e moet je van school. Heeft er iemand misschien tips van wat we nog meer kunnen ondernemen.
Bedankt alvast.

Li

Li

29-01-2018 om 21:19

Pff

Dit is een school die denkt dat je alles kan oplossen met straffen. Tja, als het zo makkelijk was...Problerm is dat scholen meestal nogal star zijn in hun methodes. Wat school nodig heeft is het boek van Ross Greene "De weg kwijt op school." Maar ik vraag me af of dat in dit stadium nog gaat helpen. Een school met meer begrip zou beter zijn, maar het is vaak lastig om een kind met een etiketje elders onder te brengen.

Hoe werd hij precies ziek van medicatie? Misschien dat een andere soort of dosis kan helpen. Tenzij hij of jij absoluut niet bereid is het nog eens te proberen.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-01-2018 om 01:11

Ziek van medicatie

Misschien is zijn dosering de eerste keer niet goed geweest. Als hij laag kan beginnen en dat in een paar weken op kan bouwen naar een hogere dosering, gaat het misschien wel.

Ik vond een draadje over cbd olie: https://www.ouders.nl/forum/gezondheid/cbd-olie-bij-kinderen-met-add-adhd-pdd-nos

Je zou het kunnen overwegen.

lieverdje

lieverdje

31-01-2018 om 09:51

wat steekt er achter zijn gedrag

behalve de adhd? Want als ik het zo lees is zijn gedrag er niet op vooruit gegaan.

Ik kan me zo voorstellen dat vorig jaar vreselijk voor hem is geweest en dat dat geen goed heeft gedaan voor zijn zelfbeeld. Ik ken hem natuurlijk niet, maar zou het kunnen dat hij nu schijt heeft aan school en zijn kont tegen de krib gooit? Niks interesseert hem en hij heeft geen respect voor anderen. Dat klinkt eerder als een verdrietige jongen dan als een gedragsgestoorde.

Ik zou eerst eens aan de slag gaan met het herstel van zijn eigenwaarde dan hem waarschuwen en straffen voor zijn gedrag en er pillen in stoppen. Ga (evt. met deskundige hulp) op zoek naar iets waar hij goed in is, blij van wordt, een positieve benadering.

Medicatie

Ik denk dat medicatie hem de rust en ruimte zal bieden om te leren omgaan met zijn adhd. Een positieve benadering is inderdaad erg belangrijk, maar niet realistisch als een kind niet hanteerbaar is in de klas. Hij heeft al een hele weg van negativiteit achter de rug. Er zal heel wat moeten gebeuren om dit weer om te keren.

Is de school echt wel de juiste? Kleine klas, rust in de school, leraren die snappen hoe met adhd om te gaan?
Welke medicatie gebruikte hij? Kun je een afspraak maken met een kinderpsycholoog die verstand heeft van adhd. Er is veel verschillende medicatie, namelijk.

Cootje

Cootje

31-01-2018 om 12:34

van kort naar lang werkende

Wij zijn na het laatste bezoek aan de kinderarts van een kortwerkende naar een lang werkende overgestapt. Hij vind het lastig om tussentijd de medicatie toe te dienen op school. Is natuurlijk logisch want het is altijd precies in een les! Maar ik merk wel dat hij veel minder eetlust heeft overdag en dat zijn opgewektheid plaats maakt voor depri gedrag. Hij heeft medicatie nodig om zich te concentreren. Verder is het een slimme vrolijke knul van bijna 14. Zijn IQ is hoog. Hij zit op het VMBO Wellant college Montfoort. Waarom VMBO voor een jongen met theoretische score cito HAVO/VWO! Hij heeft een zwaar disharmonisch profiel! Lastig om op een middelbare school hier een goede aansluiting op te vinden. De lesmethode in Montfoort is fijn omdat je als ouder om de 6 weken geinformeerd wordt over de vorderingen. Op andere scholen hoor je alleen als het te laat is. Dat hebben wij met onze dochter gehad. Ook begaafd maar dan add. Deed Havo-VWO maar viel naar beneden en eindigde op VMBO~T. Terug komen op mijn zoon. Het is zo lastig om hem te stimuleren met de theoretische vakken. Hij vind het saai. Heeft iemand hier ook ervaring mee?

Pirata

Pirata

31-01-2018 om 14:23

supplementen geprobeerd?

Geef je nu niet teveel persoonlijke informatie???

In elk geval, ik heb een zoon met ASS en ADHD. Hij wil geen medicatie meer gebruiken. Hij zegt dat hij zich er "raar" door voelt.
Hij gebruikt nu supplementen en het lijkt er op dat het hem goed helpt. Hoewel ik niet met zekerheid kan zeggen of het daardoor komt of omdat hij net een "geestelijke spurt" doormaakte. Wel is het zo dat de verbetering in gedrag samenviel met het starten met de supplementen.

Wij geven B (complex, hooggedoseerd op b6) en magnesium. Elke dag ongeveer een halve van beide.
Onze zoon is nu aanspreekbaarder, socialer en meewerkender. Zelf zegt hij dat hij vroeger raar was en nu niet meer. Er zijn nog wel verschijnselen, maar de scherpste kantjes zijn er echt af.
Zie https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16846100 voor meer informatie. Er zijn meer onderzoeken die wijzen op gebrek aan bepaalde vitamines bij ADHD of ASS.

En als eerste focussen op het welbevinden van je zoon. Vergeet niet dat het ook gewoon een puber is. Probeer wat frustraties voor hem weg te nemen, dan hoeft hij zich wellicht niet zo af te zetten.

Moedervan2

Moedervan2

01-02-2018 om 22:17

Lastig

@Li de school waar hij op zit is juist een school waar je alleen komt met een WMO. Je komt hier als "reguliere" leerling niet op.
Ze hebben ook orthopedagogen rond lopen etc.
Dus er is best wel hulp.
Hij had van de medicatie, hoofdpijn, buikpijn, misselijk, geen eetlust, droge mond, slapeloosheid, depressie, angst. Was juist te rustig en kon daardoor juist niet werken. Het tegenovergestelde dus.
Hij heeft dat goed onthouden en wilt ze niet meer slikken wat we ook zeggen.

@lieverdje Je hebt een heel goed punt! Ik denk dat dat misschien zeker wel 1 van de oorzaken is. Hij heeft het zwaar te verduren gehad op de lagere school. Zag het niet meer zitten en is zijn vertrouwen echt verloren in degene die hem les gaven.

@drietje Hij heeft de gewone methylfenidaat geslikt. En daar ook nog een andere van qua samenstelling. En ook de medikinet en wat ze noemen "de echte Ritalin".
Hij liep al vanaf zijn 5e bij de psycholoog. En medicatie werd gegeven door psychiater.

@pirata Hoezo geef ik teveel persoonlijke info?
Supplementen ook geprobeerd. Van LTO3, cbd olie tot vis olie capsules.

Volgende gesprek wat er hopelijk niet komen zal zegt school dat het zal gaan over een overstap naar speciaal voortgezet onderwijs.
Dat willen we uiteraard niet.
Maar mocht iemand er ervaring mee hebben? Graag tips etc..

Mams

Mams

08-02-2018 om 14:23

Lang genoeg geprobeerd?

Heb je al die medicijnen en supplementen lang genoeg geprobeerd? Sommige supplementen werken (áls ze werken) pas na 4 of 5 maanden. Medicijnen zijn neem ik aan onder begeleiding van de psychiater en dus lang genoeg uitgeprobeerd?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.