Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

afstromen

IK heb een zoon van 14. Zwaar aan het puberen en op school weggegleden van VWOcito-advies naar levensgrote kans dat hij nu in HAVO 2 blijft zitten.

De school heeft nu bedacht (zonder dat met ons te bespreken) en dat in een sfeer van dreigen ook zo met onze zoon gecommuniceerd dat men vindt dat hij HAVO 2 niet over mag doen maar dat hij moet afstromen naar 3 MAVO.

Ik wil niet de indruk wekken dat wij van die streberige ouders zijn die per se willen dat hun kind HAVO doet.
Wel zijn we ongelooflijk boos over de manier waarop de school tot dit besluit komt en willen we onze zoon eigenlijk van deze school weghalen.

En dat is waar mijn vraag over gaat: stel dat zijn huidige school besluit dat doubleren in HAVO2 toch aan de orde is, kunnen wij dan met een andere school instroom in mavo3 afspreken. Of kan dat laatste alleen als dat ook het overgangsadvies van zijn huidige school is?

Anneke

Anneke

22-06-2015 om 12:59

Bij ons

Bij ons op school mag blijven zitten in Havo 2 ook niet. Dat is van tevoren al lang en breed bekend dus als ouders dat persé willen voorkomen helpen zij hun kind of zorgen zij voor bijles.

Ik vraag me dus af of dit bij jullie vooraf bekend was of dat jullie hierdoor zijn overvallen? Het is nu nl laat in het schooljaar en een nieuwe school moet evt. ook nog gevonden worden. Indien het aan de orde is, zou ik daar gewoon gaan praten en toch proberen of je zoon in Havo 2 kan starten.

Al vraag ik me af waarom de Mavo-Havo route zoveel weerstand oproept. Je zoon zal tot het inzicht moeten komen dat hij het toch echt zelf moet laten zien. VWO cito advies ten spijt. Hoe staat hij er zelf tegenover?

Rick

Rick

22-06-2015 om 13:11

en daarbij

De mavo/havoroute duurt even lang als blijven zitten.

Ik begrijp uit je verhaal dat als hij mag blijven zitten jullie ook niet verder willen met deze school maar dan mavo3 op een andere school of begrijp ik het verkeerd? Het komt namelijk nogal warrig over omdat het er eerst op lijkt dat je absoluut geen mavo3 wil maar havo2 maar je vraagt of mavo3 elders mogelijk is bij blijven zitten in havo2?

Ga gewoon in gesprek met een andere school en wacht niet te lang nu.

milka

milka

22-06-2015 om 15:19

hier

2 jaar geleden is mijn zoon net blijven zitten op havo 2. Hij was lang niet de enige. Sommigen mochten doubleren, anderen niet, waaronder hij. We zijn nog op gesprek geweest maar dat was meer een zoethoudertje, voor ons gevoel. Hij is afgestroomd naar tl 3. Hij heeft even een jaar een dip gehad, ook in punten maar zich in het examenjaar herpakt. Hij heeft mooie cijfers gehaald, vooral voor zijn examens. Dat heeft hem natuurlijk wat meer zelfvertrouwen gegeven. Hij mag komend schooljaar het proberen op havo 4. Hij gaat wel naar een andere school, omdat wij niet veel vertrouwen meer hebben in de havo-afdeling van zijn huidige school.
Dus, als de ergste puberstreken achter de rug zijn, dan kan je zoon zich weer herpakken en uiteindelijk misschien ook weer op de havo komen. Er zijn veel meer kinderen op tl in die situatie, zoon heeft met hen opgetrokken, een aantal gaat weer terug naar de havo nu ze wat verstandiger zijn geworden En de vooroordelen over vmbo, ach ja, ze zijn wat overdreven. Er zitten genoeg slimmere kinderen die net even pech hebben gehad op de havo.
Mijn ervaring is dat shoppen bij andere scholen niet helpt.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

22-06-2015 om 15:35

Shoppen loont hier wel

ik zou het gewoon proberen dus.
Ochtendje rondbellen en je weet waar je aan toe bent.

Weet je het zeker?

Je bent heel erg boos dat de school iets 'bedenkt', daar tegen je zoon mee dreigt maar het niet met jullie overlegt.

Dat klinkt alsof de school in een achterkamertje een voor jou en je zoon onvoorspelbare beslissing heeft genomen en dat mag niet. Ik zou daar ook boos over zjin.
Maar weet je wel zeker dat dat zo gegaan is? Wat hier al gezegd wordt: op heel veel scholen wordt zittenblijven niet toegestaan. Dat is vervelend, maar het is een regel die beschreven is in de schoolgids en waar ook nog bij staat bij welke cijfers je dat overkomt. Hoe vervelend ook het is toch een voorspelbaar gegeven.

Of heeft de school afgeweken van de eigen regels?

Je kunt natuurlijk altijd shoppen, kijken of je een andere school kunt vinden. Maar ook daar zul je heel goed de kleine lettertjes in de schoolgids moeten lezen. Het kan voor je zoon trouwens wel extra lastig zijn om op een andere school opnieuw te beginnen. Weer andere leerkrachten, andere kleine lettertjes, andere dingen die belangrijk zijn.

mirreke

mirreke

22-06-2015 om 17:55

Hier ook hoor

Precies hetzelfde verhaal: van havo, naar VWO, naar mavo (want niet mogen zittenblijven), nu een schitterend (cum laude) examen, en weer door naar havo. Wel op deze zelfde school. Want (milka) in deze school is er een duidelijk verschil tussen het onderbouwteam en bovenbouwteam. Mijn zoon heeft alle vertrouwen in het bovenbouwteam. Dus dat zit wel snor. Ik wil maar zeggen, die scheiding is er ook nog.

In die zin is deze situatie dus vrij 'normaal'. Wat ik wel vind, is dat scholen enorm in gebreke blijven als het gaat om dit soort jongens (want het zijn vrijwel altijd jongens) van deze leeftijd een omgeving te bieden waarin zij worden geprikkeld en uitgedaagd tot presteren. Ik ben dit verhaal nu al zo vaak tegengekomen.

Het is niet jouw zoon, het is het systeem!

Anneke

Anneke

22-06-2015 om 20:33

alleen school mirreke?

Ik vind het te makkelijk om alleen school hier de schuld van te geven. Waar zijn de ouders? Er is ook nog zoiets als eigen verantwoordelijkheid van deze jongens. Iedereen moet zich hiervoor inzetten.

Mama

Mama

22-06-2015 om 20:46

Met anneke eens

Kom op, hoezo moet er nu uitgedaagd worden? Gewoon zorgen dat je voldoendes haalt. En dat had best gekund als je later op de mavo cum laude slaagt.
Alles moet maar draaien om onze prinsjes en prinsesjes voor wie iedereen zich uit moet sloven zodat ze maar overgaan met zo min mogelijk eigen inspanning en zo mij mogelijk eigen verantwoordelijkheid.
En ook ouders gooien het op het bord van de school.
Er is maar 1 die het kan doen en dat is de leerling

bieb63

bieb63

22-06-2015 om 21:43

Wat vooral een punt is

Dat veel scholen niet happig zijn om VMBO-TL geslaagden (met voldoende punten uiteraard) door te laten gaan naar de HAVO. Het wordt vaak ontmoedigt. Voor veel 'echte' VMBO-TL leerlingen is dat wellicht ook beter, gewoon door naar MBO (3,4) en daarna evt. HBO (of niet). Maar juist de leerlingen die eigenlijk wel beter kunnen (of ze nu afgestroomd zijn of direct vanuit bs/brugklas naar VMBO-TL), is dat best jammer. Daar moet het kwartje nog vallen (ook al valt dat niet altijd natuurlijk). Ik vind het vooral belangrijk dat je in VMBO-TL in de bovenbouw laat zien wat je kunt en je inzet. Gaat het dan goed, dan hup naar HAVO (als je wilt natuurlijk, want je kunt ook prima kiezen voor MBO).

Ali

Ali

22-06-2015 om 21:49

Waarom niet Bieb?

Waarom zijn scholen niet happig om vmbo geslaagden door te laten gaan naar havo? En heb je daar bewijs van?

Rick

Rick

22-06-2015 om 22:07

Happig

Het lijkt er op dat de mavo-scholen meer gericht zijn op doorstroming naar havo dan de scholen die zich vmbo-T noemen. Tenminste dat zie ik hier wel op de scholen in de buurt.

milka

milka

22-06-2015 om 22:31

van alles

mirreke, we hadden ook al problemen gehad met de bovenbouw met een ander kind van ons. Er zijn beloftes gedaan maar toen het aan het einde van het schooljaar was en het was een bepaalde situatie, waren die beloftes gelijk ten nadele van ons kind vergeten en werd kind weggezet als fantast, terwijl man en ik erbij waren toen die beloftes gedaan werden. School is star in denken. School denkt in onmogelijkheden.
Mirreke/mama/anneke Ik denk dat het een mix is van school, kind en ouders. Als ouder kun je nooit afstromen tegenhouden in je eentje, kind kan een minder jaartje hebben (maar dat mag niet) en school kan echt wel wat meer meedenken. Dat heeft niks met prinsjes en prinsesjes te maken. Je kunt zo in zo'n situatie terecht komen. Ik hoop voor jullie dat dat niet gebeurt bij jullie. Ik snap nog steeds niet waarom sommige kinderen wel mochten doubleren (veel slechtere resultaten) en andere niet, die moesten afstromen. School heeft dat nooit kunnen uitleggen. Ik heb geen cijfers maar heel toevallig mochten veel meisjes blijven en moesten veel jongens afstromen. Dat je als ouders zo'n invloed hebt op een erg puberend kind, dat het alles doet wat je zegt en wilt, is een illusie. Een familielid heeft mij ook wel gezegd dat man en ik niet genoeg hebben gedaan. Dat is onzin. Bovendien hebben die de boel ook niet in de hand want die hebben een kind dat niet meer kan stoppen met leren.
Toelating van tl/mavo op havo is inderdaad niet de gemakkelijkste maar als een school positief is en meedenkt en denkt in mogelijkheden, dan komt het wel goed, mits de cijfers voldoende zijn.

Angela67

Angela67

22-06-2015 om 22:33

brandweervrouw

't is jaren een issue op veel havo-scholen geweest, die willen liever niet vmbo-tl leerlingen of anders alleen met hoge cijfers. Er is meer aandacht gekomen voor die havo-belemmeringen en er wordt nu beter op gelet.
http://www.vo-raad.nl/themas/vmbo-havo
gr Angela

Anneke

Anneke

22-06-2015 om 22:39

bij ons

"Ik snap nog steeds niet waarom sommige kinderen wel mochten doubleren (veel slechtere resultaten) en andere niet, die moesten afstromen."

Mogen kinderen soms doubleren, maar dat is dan echt een gunst van de school. Het gaat dan vaak om kinderen die langdurig ziek zijn geweest of in elk geval goede inzet en het laatste half jaar stijgende resultaten hebben laten zien. Ouderbetrokkenheid wil ook wel helpen. Maar je bent afhankelijk van school.

Ik snap dat het nu lastig is, maar als je bijv halverwege het schooljaar als ouders had kunnen laten zien dat zoon extra bijles of ondersteuning kreeg, creëer je alweer een opening.

Ali

Ali

23-06-2015 om 07:48

Maar waarom?

Angela, maar waarom willen scholen dat niet? Ik snap dat niet?

Ik ben gewoon verbaasd, vooral omdat mijn ervaring gelukkig heel anders is. Op de school van mijn oudste is opstromen redelijk gemakkelijk, in de eerste klas, en ook in de tweede klas. Als dat (nog) niet lukt, dan wordt er opnieuw gekeken naar het kind en de resultaten na afronding van de mavo.
Ik zie het jn de brugklas nu, en ik hoor hetzelfde van andere ouders die oudere kinderen op school hebben.

Anoniem

Anoniem

23-06-2015 om 12:33

Wanneer horen jullie dit eigenlijk

Even een zijpad, maar wanneer horen jullie dit soort dingen eigenlijk? Hier zit oudste in de tweede en haar cijfers zijn momenteel op het randje, alles is nog mogelijk. Spelen wel omstandigheden mee, rapport in februari was nog perfect.

Ik begrijp dat school pas na de rapportvergaderingen kan zeggen of iemand over is of niet, maar zeggen ze doorgaans ook pas op dat moment dat iemand moet afstromen? Zelf heb ik namelijk nog niets van school gehoord en ook met oudste is nog nergens over gesproken... En heb je dan nog tijd om actie te ondernemen?

Moni

Moni

23-06-2015 om 13:11

Wij kregen begin maart een brief van school

Die brief ging naar alle ouders van tweedeklassers. Daarin stond of ze op dat moment de verwachting hadden dat kind zou overgaan en of kind op zelfde niveau kon blijven.
Wij hadden de goed-nieuws-versie.
Ik weet nog niet of ze dat alle jaren zo doen.

Ouders met de slecht-nieuws-versie werden opgeroepen voor een gesprek.

mirreke

mirreke

23-06-2015 om 14:52

ohoh, eigen verantwoordelijkheid

De mantra van deze tijd. Totaal niet mee eens. Althans niet als standaardkreet. Die eigen verantwoordelijkheid is al een gegeven. Denk je nou echt dat kinderen met problemen hun verantwoordelijkheid niet nemen? Kom nou toch.
Vaak zijn het slimme kinderen die alleen niet binnen de mal van de standaardleerling passen. Die zelf (deels) al veel verder zijn, die moeite hebben met zelfdiscipline, die last hebben van een erg sterk rechtvaardigheidsgevoel, dat uitspreken en dus vaak gedoe hebben op school, die enorm puberen en overal tegenin gaan. Die niet binnen de mal van het standaardonderwijs passen. Zoals ik al zei, vaak jongens. Daarvoor is het onderwijs van vandaag de dag niet gemaakt. Het onderwijs is vervrouwelijkt, en jongens die gewoon jongens zijn voelen zich er vaak niet thuis.
http://www.nrc.nl/carriere/2015/05/27/meisjes-doen-het-beter-op-school-jongens-vaker-economisch-zelfstandig/

Lees ook het commentaar eronder

En hier ook: http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/inspectie-scholen-doen-te-weinig-tegen-zittenblijvers

http://www.beteronderwijsnederland.nl/content/doubleren-voorkomen

Gelukkig begint door te dringen dat men leerlingen op eigen niveau moet gaan aansturen en stimuleren.

steentje

steentje

23-06-2015 om 16:51

hoe meer ik

erover nadenk (en tsja, dat wil wel, met een niet inpassend kind) hoe krommer ik het allemaal vind. Het zou toch zeker zo moeten zijn dat een school er moet zijn voor de leerlingen, en niet andersom?

milka

milka

23-06-2015 om 17:21

steentje

Dat heb ik nou ook zo vaak gedacht (en ook wel eens gezegd), toen 2 van mijn kinderen in de gevarenzone zaten. Ik ben heel erg naief geweest, vind ik nu. Ik dacht dat school meedacht met de situatie, begrip had voor een situatie die buiten het kind om gebeurd was, dat je wel mocht doubleren als je zo minimaal bleef zitten. Maar nee, in woord en op de open dag wel (op de open dag prachtige woorden over leerlingbegeleiding, steun, begrip, samenwerking met ouders), de praktijk was heel anders. Er spelen meganieken achter de schermen mee waar de normale ouder geen weet van heeft. Lijstjes met resulaten (zittenblijvers, geslaagden), klassegrootte (sorry, klas zit al bomvol en dat is voor jullie kind helemaal niet goed, ugh), geslacht etc etc Voor mij nog steeds ondoorzichtig, nog steeds.

En persoonlijke voorkeur van docenten zal ook meespelen

Als docenten je kind al of niet mogen, en docenten beoordelen de kritieke gevallen op overgaan, blijven zitten of afstromen, dan is er toch een kans dat er wat anders uitkomt dan alleen objectief punten tellen.
En dan mogen docenten nog zo roepen dat dat niet zo is, dat zij objectief zijn, vraag ik me af of ze zichzelf voldoende kennen. Als je het risico loopt volgend jaar weer dat vervelend puberende joch dat slim genoeg is maar de hele tijd met je rug naar je toe zit in de klas te hebben en hij voldoet niet aan de overgangseisen, zal je die hetzelfde beoordelen over afstromen als dat dromerige meisje waar je verder geen last van hebt maar hetzelfde puntenaantal haalt?
Als je het lukt die gevoelens als docent uit te schakelen, respect, maar het zal niet op elke school bij elke docent zo werken.

Voor iemand die denkt dat ik negatief vooringenomen ben, ik verbaas me hoe positief de docenten van mijn zoon tegenover hem staan terwijl ik zo'n idee heb dat hij veel beter kan als hij buiten schooltijd meer tijd aan zijn werk zou besteden. Maar da's een ander verhaal.

Krullevaar

Krullevaar

23-06-2015 om 19:56

mirreke

Ik zeg helemaal niet dat alles op het bordje van het kind moet worden geschoven. Maar ik vind dat je het samen moet doen: dus school, ouders en het kind. Sommige ouders komen er pas in mei/juni achter dat kind blijft zitten en gaan dan steigeren. Tja, een beetje meer betrokkenheid doet soms wonderen.

Ik zeg helemaal niet dat dan het altijd lukt om zittenblijven te voorkomen. Integendeel zelfs. Maar sommige ouders hebben echt geen idee en wijzen voor alles naar school. Zo zie ik het niet.

Maar goed, meningen verschillen.

GS

GS

13-07-2019 om 00:09

Afstromen

Ik heb een vraagje,

Mag een school je nu net een week voor de zomervakantie zeggen dat je kind moet afstromen?
En dat terwijl er nooit over gesproken is!
Wel is er ongeveer 2 maanden geleden een brief gestuurd dat mijn kind (toen) op doubleren stond.

En nu wordt ik om kwart voor negen avonds gebeld met de mededeling dat mijn kind moet afstromen.

Waar vind ik nu een week voor de zomervakantie nog een school?

Graag jullie adviezen!

GS

GS

13-07-2019 om 00:10

afstromen

ps

ik ben al maanden met de conrector aan het praten, maar hij heeft het nooit over afstromen gehad.

Als het goed is, staan zulke regels in een document over de bevorderingsnormen of zo. Dat is op de school van mijn dochter in ieder geval wel zo. Daar weten de leerlingen precies wanneer je over gaat, wanneer je blijft zitten en wanneer je moet afstromrn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.