snuffie60
23-03-2011 om 21:14
Agenda citruspers
Naar aanleiding van een draadje hierboven waar rekbare kaften ter sprake kwam, vond ik al googlend iets over de citruspers agenda. Als ik de informatie goed begrepen heb is het een agenda die tot doel heeft om leerlingen beter te leren plannen en vooral aangeboden wordt aan het onderwijs. Als particulier ook te krijgen. Wie kent dit? werkt het?
snuf

Buk
23-03-2011 om 21:37
Ik ken het niet
dochter moest in de brugklas agenda van school gebruiken dus ook voor de agenda geldt: misschien even wachten?

Digimum
23-03-2011 om 22:01
Agenda
Ziet er goed uit, ik ben erg benieuwd naar ervaringen. Voor mijn zoon lijkt het me beter dan een 'normale' agenda (als hij 'm zelf wil, tenminste ).
Eind mei horen we van school wat we moeten aanschaffen, dus ik hoop dat ik me dit draadje dan nog kan herinneren

Marie
23-03-2011 om 23:48
1blik
Hallo
En hierover las ik eens een keer iets over in de krant. Ziet er ook wel goed uit: 1blik agenda.
www.1blik.nl
Maar ik heb deze dus nog in het echt gezien.
O, ja - hier moeten de brugklassers verplicht de agenda gebruiken die ze van school bij het boekenpakket krijgen (goedkoopste Hema-agenda).
Groetjes

evy
24-03-2011 om 13:42
Mijn zoon
Mijn zoon heeft er 1 gehad. Hij vond het prima om mee te werken maar de kleurtjes te fel.
Ik heb gezien dat ze er ook in jongens kleuren zijn maar daar waren wij te laat voor. Er zijn speciale regeltjes vrijgemaakt waar je kunt opschrijven wat je vooruit wil gaan leren. Alleen dat moet je dan wel uitzoeken en opschrijven en vervolgens nog doen ook. Ik denk dat dat toch te veel gevraagd is en zoonlief heeft dat dan ook niet veel gebruikt. Hij is nu op werkweek in Londen maar ik kan hem dit weekend nog eens uitgebreid vragen hoe hij de agenda vond, hij heeft hem 2 jaar geleden geburuikt.
Evy

evy
26-03-2011 om 19:36
Zoon
Hoi,
Zoonlief is terug uit Londen en ik heb hem gevraagd hoe hij de agenda vond, hij had hem overigens in de tweede klas.
-ik vond het te rommelig
-de stickers en accessoires niets toevoegen
-ik vond hem lelijk
-het systeem waardoor je je huiswerk beter kan plannen werkte voor mij niet.
Hij zegt ook nog dat hij nu (in de 4e) de meest simpele agenda heeft en dat die voor hem het beste werkt.
Geen plaatjes en afleidingen gewoon alleen je huiswerk erin.
Groet Evy

snuffie60
26-03-2011 om 21:24
Evy
Als ik de informatie van deze agenda goed begrepen heb...noteer je het huiswerk op de datum dat je het af moet hebben en heb je in de week waarin je werkt extra ruimte met waarschuwingen voor het huiswerk van de week erna en voor langere planning over een aantal weken...
Het werkt dus volgens mij een gewone agenda, als je goed noteert hoef je niet vooruit te bladeren, maar wordt je er door je eigen notities aan herinnerd.
De informatie die ik kan vinden over de 1blik... je noteert het huiswerk op de dag je het krijgt en op de datum dat het af moet zijn ???? Dit plan je dan in, op welke dagen dat je dat wil gaan doen, in 1 keer of in stukjes. Je markeert met kleuren hoe ver het vordert. De agenda is speciaal bedoelt voor kinderen die erg veel moeite hebben met plannen en heeft een zeer prikkelarme opmaak. Mijn kind vond die er niet uitzien.....
Wat het handigst is? ik heb nog even. ( ik bedenk nog even dat ik de laatste misschien als schaduwagenda thuis kan gebruiken).
Snuffie

Valkyre
26-03-2011 om 21:37
Ms project?
Rare suggestie misschien, maar waarom leren ze die kinderen niet een soort schema te maken, zoals in MS project? Kun je in 1 oogopslag zien wat je moet doen en wanneer. Ik zou dat denk ik gewoon met de hand zelf maken (zeg ik nu nog, haha). Handige studie"skill" toch?

snuffie60
27-03-2011 om 13:54
Ichtus dronten
Nog steeds zoekende naar informatie....Op een "in cache" site van het ichtus in Dronten vond ik dat de leerlingen van het Leonardo college in dit schooljaar verplicht de 1blik agenda moesten gebruiken. Voor komend schooljaar staat dat de keuze vrij is. Nu wil ik natuurlijk wel graag weten waarom.....
snuf

snuffie60
27-03-2011 om 20:10
An mien
Zo bedoelde ik de 1blik agenda als schaduw-agenda voor thuis, maar dat kan inderdaad ieder goed overzichtelijke ( goedkopere )agenda zijn. Ik begin steeds meer voordelen te zien. Ik snap alleen nog niet waarom je het in de schoolagenda door zou strepen als het overgenomen is in de thuis agenda. Werk met kleuren accentueren vind ik wel een goed idee.
An mien, je kind doet dit? zelfstandig of stuur je ?
snuf

Valkyre
27-03-2011 om 21:27
Jeetje judith...
Ik ben zelf niet zo'n ster in MS Project, maar dit is hoe ik het zou doen (en proberen aan zoon te leren):
1. Maak een lijstje van al je huiswerk, ook de langere projecten
2. Schrijf achter elk item hoe lang je daarover doet (bijvoorbeeld: woordjes leren - elke dag een kwartier gedurende drie dagen; werkstuk - elke dag een half uur gedurende tien dagen)
3. Maak een tijdslijn; voor elk projectje een balk, met eronder een tijdslijn. Ieder balkje dus vanaf de deadline terug rekenen (rekening houdend met dagen waarop je niet kunt leren). Zo kun je zien wat je op welke dag moet doen.
4. Als er veel balkjes onder elkaar lopen, weet je dus dat je het op die dagen erg druk hebt. Eventueel kun je die balkjes naar vroeger verschuiven (dus een paar dagen eerder beginnen met het huiswerk).
Handig voor visueel ingestelde kinderen. Met Project (van Microsoft dus) kun je het schema makkelijk aanpassen, maar je kunt 't ook gewoon met gekleurde potloden ofzo doen. 1 kleur per vak, of per project, net wat je handig vindt.
Hopelijk heb je hier iets aan!

Philou
27-03-2011 om 22:22
Bedankt valkyre
Het ziet er ook heel ingewikkeld uit. Bedankt voor je uitgebreide uitleg en het voorbeeld . Ik ga dat uitgebreid bestuderen.

Annet
27-03-2011 om 23:36
Hier wat simpeler opgelost (dan ms project)
Dochter schrijft in agenda gewoon wanneer wat klaar moet zijn.
Thuis printen we een A4 per week met per dag de vakken waarvoor ze mogelijk huiswerk moet doen. Dit schema hebben we gezamenlijk gemaakt na een maandje school in de brugklas. Toen had ze een idee hoeveel ze voor elk vak moest doen, meestal maakwerk of leerwerk of allebei. Meestal doet ze een leerwerk verdeeld over twee dagen, maakwerk op één dag.
Thuis vult ze de A4 in op basis van het huiswerk dat ze heeft. Vakken waarvoor ze geen huiswerk heeft, streept ze gelijk door. De rest doet ze op basis van het schema.
Oja, het schema houdt ook rekening met haar sporten door de week. Voor zover mogelijk doet ze huiswerk in het weekend zodat ze op de trainingsdagen alleen huiswerk heeft dat nog maar net is opgegeven.
Ze zit ondertussen in de 2e. Het schema gebruikt ze nog steeds. Ze past het elk kwartaal zelf aan aan het rooster. Het werkt nog steeds prima.

an mien
28-03-2011 om 09:23
2 agenda's
Wat ook werkt is een schoolagenda en een thuisagenda, op school schrijf je op wanneer je huiswerk af moet zijn, als je bv een geschiedenis proefwerk hebt over een week dan verdeel je de stof over de komende 5 dagen 2 dagen herhalen dat schrijf je zo in de thuisagenda en streept het door in je schoolagenda. Zo doe je dat elke dag voor je met huiswerk begint en daarna kijk je alleen nog in je thuisagenda. Heel makkelijk en niet duur.
An mien

an mien
28-03-2011 om 09:30
Snuf
Mijn zoon deed het vorig jaar zo al had ik toen zelf een agenda gemaakt op A4 formaat omdat andere agenda's te klein voor hem zijn. wij deden het plannen zo, ik had zijn agend hij de planagenda en ik keek wat hij moest doen en dat plande we samen in, en hij schreef het op. Nu gaat hij naar huiswerkbegeleiding en die hebben weer een eigen planagenda dus die gebruikt hij nu, ook daar wordt hij begeleid met het plannen.
het doorstrepen, met pen of marker in de schoolagenda is omdat je dan de volgende dag in een oogopslag ziet wat er nog ingepland moet worden.
an mien

Algebra
28-03-2011 om 13:59
Ms project
Valkyre, ben je (cq kind) dan niet te lang bezig met plannen? Ja, ik ben dat verhaal van de houthakker en zijn bijl. Maar zo´n systeem zou mijzelf ertoe verleiden steeds met kleuren en schema´s bezig te zijn, te sorteren en te optimaliseren, enz. In het kort: ik zou al mijn tijd besteden aan MS project en geen tijd meer overhouden om te werken.
Dat heb ik thuis ook: ik schrijf eindeloos mijn to-do lijst over zodat-ie lekker overzichtelijk is, zonder echt iets te doen ;-(
En als ik ga schoonmaken koop ik eerst nieuwe goede schoonmaakmiddelen, en borstels, en emmers, betere mopsystemen, etc.
Werkvermijding eigenlijk.
Algebra

Valkyre
28-03-2011 om 16:42
Algebra
Ja, dat risico zit erin. Je hoeft 't ook niet eeuwig vol te houden (en ik zou aannemen dat je er wel sneller in wordt als je 't vaker zo plant). Maar sommige kinderen hebben alleen overzicht als ze iets kunnen ZIEN (en dan niet in lettertjes). En dat is denk ik in 't begin het handigste.
Maar het was maar een suggestie, hoor. Je bent wat mij betreft vrij om het heel anders (of niet) in te kleuren. Ik denk dat het wel scheelt als kinderen zien dat plannen ook leuk kan zijn - maar het moet niet het hoofddoel worden...

fladder
29-03-2011 om 17:31
Deze?
Ik kreeg toevallig deze week een tip over een nog uit te brengen agenda: www.schoolplanner.nl
Ik ben heel benieuwd!