Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Wilma

Wilma

05-06-2010 om 12:36

Agenda op de basisschool en in de brugklas

Nav wat opmerkingen in een bovenstaand draadje over schoolspullen die aangeschaft worden, heb ik 't volgende.
Hier op de basisschool hoef je geen agenda, sterker nog, hier wordt er helemaal niks aan gedaan. Dat is het beleid van school "we leren ze niet met een agenda werken, dat leren ze in de brugklas allemaal weer opnieuw".
Vandeweek liep zoon dus (weer eens) vast omdat hij vergeten was dat er een Engels toets was (gelukkig wel een herhalingskans de week erna, maar dan kon je nooit meer dan een voldoende halen omdat het de herhaling was, vond ik persoonlijk ook wat streng voor groep acht, maar da's een andere discussie).
Hij en ik hebben toen samen zitten denken hoe we zoiets hadden kunnen voorkomen. Het schijnt wel op het schoolbord te hebben gestaan, ergens in een hoekje zag ik later.

Hoe is dat bij jullie op de basisschool geregeld en hoe doen ze dat in de brugklas? Zoon gaat naar een Mavo/Havo-brugklas, krijgen ze daar inderdaad dan ook geleerd hoe ze de agenda moeten gebruiken?? Uiteraard kan ik zelf wel bedenken dat ik in het begin thuis moet vragen óf er wat in zijn agenda staat enzo, dat gaan we ook wel doen (zoon is wat chaotisch).
Ik kan me van mezelf dit niet meer echt herinneren, dus OOL-ers met kinderen op de middelbare school hebben wellicht wat recentere informatie.

Een agenda krijgen ze niet van school (op de middelbare) voor zover ik hier uit alle berichten kan opmaken?

Groetjes en bedankt alvast,
Wilma

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

05-06-2010 om 13:19

Agenda verplicht

Hier is een agenda verplicht vanaf groep 6. Dochter (groep 7) krijgt 2x per week maakhuiswerk en ongeveer eens per 2 weken een toets. Aan het begin van het jaar worden ook de dagen toegewezen voor spreekbeurten en boekbesprekingen, dus de agenda wordt intensief gebruikt.

Bastet

Bastet

05-06-2010 om 13:47

Zelf opletten

Ik vertrouw niet meer zo op school ten aanzien van het aanleren van plannen,huiswerk bijhouden,etc.Ik vind dat in de praktijk nogal tegenvallen.Hier is een huiswerkprogramma,op internet,maar veel leraren vullen het niet in,dus je schiet daar weinig mee op.Er wordt tegenwoordig zeer gehamerd op eigen verantwoording van leerlingen,waardoor mijn zoon dus nu de brugklas over gaat doen.Hij nam die verantwoording te weinig,ik hoorde te laat van school dat het mis ging en er is teveel blijven liggen,hetgeen hij nooit meer in kan halen.Dus mijn tip: hou een goeie vinger aan de pols!
Groetjes,bastet

Iris

Iris

05-06-2010 om 15:48

Agenda en zo

In groep 8 werd de agenda heel veel gebruikt, natuurlijk als voorbereiding op de brugklas. Dochter zit nu in klas 2 van middelbare school. In de brugklas heeft ze heel veel gehad aan de voorbereidingen in groep 8. Het gaat niet alleen om die agenda, maar meer het plannen van huiswerk, hoe leer je voor een toets etc. In de brugklas krijgen ze wel studieles daarover. Maar het was heel fijn dat ze dat al eens goed gehad had. Plannen, overzien van leerstof, uittreksels maken etc. kun je leren, maar de één heeft het van nature in zich en een ander moet je altijd achter de broek aan zitten. Dus het heeft ook wel met het kind zelf te maken.
Wij zijn gezegend met een kind die we nooit achter de vodden hoeven te zitten. Ze maakt vrijdagmiddag het huiswerk voor dinsdag, want maandags moet je na school sporten, dus geen tijd en in het weekend wil ze zo weinig mogelijk huiswerk maken. Ik vind dat best knap.
De eerste week van de middelbare school heb ik alleen geholpen met de tas inpakken. O, ja ik heb de boeken ook geakft, maar dat vond ik gewoon leuk!
Dus: ik denk dat het heel goed is om op de basisschool al te beginnen met een agenda en plannen van huiswerk. In groep 8 kregen ze hier erg veel huiswerk en werd er spuperhard gewerkt. Je hoort wel eens van die verhalen dat ze in groep 8 niks meer doen na de cito, maar dat was hier niet zo.

picobello

picobello

06-06-2010 om 08:03

Agenda

van mijn schooltijd weet ik dat school geen agenda gegeeft, zelf uitzoeken was veeel leuker. Geloof niet dat ouders ooit gevraagd hebben wat er in stond, maar als je een aantal keer op je kop had gekregen omdat je je huiswerk niet had gemaakt, leerde je snel bij

Jammer dat basisschool de kinderen niet leert werken met agenda,gemiste kans.

Hier (be) krijgen de kinderen vanaf groep 3 een agenda va

picobello

picobello

06-06-2010 om 08:10

Vervolg

hier (be) krijgen de kinderen vanaf groep3 een agenda.
In de eerste paar weken staat daar alleen in gymkleding of zwemkleding mee. Daarna staat echt elke dag het huiswerk erin. Vanaf groep 4 "leren" ze meer plannen. Dus huiswerk voor over 2 of 3 dagen. Elke dag handtekening van ouders in de agenda.

In het begin was het ff wennen, voor zowel kind als voor mij, maar systeem werk wel.
Zelfs op eerste jaar midd school moeten ouders een handtekening zetten op elke dag.
Zo houd je een beetje overzicht.

Maar ja, je mag ook alleen je huiswerk erin zetten, geen plaatjes of geklieder en dat was nu altijd het leukste om te doen.

Eens..

Met Pelle. Ik zou het zelfs nog breder willen trekken: helpt het wel, dat werken met een agenda in het bo? Ik denk het helemaal niet. Volgens mij werkt het zelfs averechts. Het bevestigt leerkrachten vo in de gedachte dat lln daadwerkelijk in staat zijn naar een agenda te leven.
En dat gaat verder dan goed opschrijven. Het gaat vooral ook over optijd kijken en anticiperen op wat er nog niet in staat, maar wel onvermijdelijk te gebeuren staat (proefwerken, presentaties, inleveren werkstukken, activiteiten buiten school)
Natuurlijk baart oefening kunst op dit terrein, maar een schone kunst wordt het nooit. Ik citeer Bastet:"Hier is een huiswerkprogramma,op internet,maar veel leraren vullen het niet in,dus je schiet daar weinig mee op."
Moet je nagaan hoe lang die leerkrachten al een agenda gebruiken. Heeft niet geholpen kennelijk.
De gedachte dat leerlingen dat wel zouden kunnen, als ze maar willen, als het ze maar geleerd is, is daarmee meteen discutabel. En dan vooral ook omdat plannen sowieso niet de beste kwaliteit van pubers is.
Dan heb je het over feitelijk onvermogen. Over hooguit in staat zijn optijd in de agenda te kijken, maar zeker niet in staat zijn te anticiperen op wat er niet staat (hoe lang het werk duurt bijvoorbeeld en wat er nog meer komt kijken die dagen), laat staan op leerkrachten die zelf vergeten te melden wat er te gebeuren staat.
Hoe een agenda technisch en praktisch werkt is in tien minuten uit te leggen. Voor het toepassen is hulp van pa en moe nodig.
Reken niet op de hulp van school. Die is er meestal niet, of misschien hooguit van een paar van de 15 verschillende leerkrachten.
Dat is niet genoeg.
Groet,
Miriam Lavell

Sawo

Sawo

06-06-2010 om 12:41

Agenda van school

Hoi Wilma

Op de lagere school geen agenda. In de brugklas wel een agenda van school en ook speciale studielessen en soort planningshulp in agenda. na de brugklas mogen ze eigen agenda kopen. Dit verschilt dus per school.

groet

Saar

rosa

rosa

06-06-2010 om 15:09

In een half uur

met een agenda leren werken kan naturlijk, zo moeilijk is het niet. Wat moeilijk is, is de discipline en de regelmaat. En dat kunnen ze prima leren op de basisschool. Hier was dat in groep 7 alle huiswerk opgegeven krijgen en zelf opschrijven in de agenda, en in groep 8 werd het huiswerk niet verteld, maar op het bord geschreven. Zelf overnemen in de agenda dus.

Werkte prima.

Bastet

Bastet

06-06-2010 om 16:35

Welnee

Dat kun je leuk leren in groep 8,dan lanterfant je heerlijk zes weken lang en ben je alle discipline weer kwijt.Dat snappen hoe een agenda werkt,ja duh,dat is het probleem natuurlijk niet.Die agenda gebruiken en toepassen,en op het juiste moment,dat is de truc.
En als je dan zoals mijn zoon hevig pubert,doe je dat toch gewoon niet.
bastet

Precies

Precies bastet. Wonderlijk toch die veronderstelling dat je iets als 'agenda gebruiken' met vaak doen aan zou kunnen leren als een voorwaardelijk reflex. Alsof er geen nut of noodzaak is voor het gebruik. Alsof 'goed ouderschap' op dit punt moet betekenen dat je je kinderen ook tijdens de vakantie en in het weekend elke ochtend voor zeven uur in de agenda laat kijken (discipline!).
Groet,
Miriam Lavell

rosa

rosa

07-06-2010 om 08:15

Vakantie

Tuurlijk, in de vakantie wordt er ook gepland, dus lekker doorgebruiken, die agenda! Nee, onzin.
Maar ja, ik geloof wel dat als je er al een jaar alles in hebt moeten schrijven dat het dan makkelijker is in de brugklas. En natuurlijk kun je het daar ook leren, als het maar wat oplevert. Maar het maakt het net weer een stap minder nieuw in de brugklas en dat vind ik een voordeel.
En puberende jongens die niets opschrijven - ja, die hadden we hier het eerste en tweede jaar bijna dagelijks aan de telefoon: wat hebben we ook alweer voor huiswerk.

Netwerk

Het echte probleem is niet het opschrijven, maar veel meer het terug lezen. Snap je na een dag, week, maand nog wat er staat? Leerlingen hebben hier veel meer aan een netwerk van medeleerlingen dan aan 'agenda gebruik' als lesonderwerp.
"ja, die hadden we hier het eerste en tweede jaar bijna dagelijks aan de telefoon: wat hebben we ook alweer voor huiswerk. "
Precies. Even die ene bellen die dat wel altijd weet. Dat weten ligt niet eens aan de agenda, maar aan de complete associatie die wat er in die agenda staat bij de betreffende lln oproept.
Het kattebelletje doet de complete riedel van de leerkracht weer afspelen. Die kwaliteit komt maar bij een aantal lln in de klas voor. Dat is niet aangeleerd met discipline, maar eigen en hoort bij associatievermogen dat toevallig past bij deze vaardigheid.
Anderen zouden meer hebben aan plaatjes (picto's) of geluiden (gesproken agenda) om dezelfde associatie op te roepen.
Het ontbreken van associatie bij ouders (zij waren er niet bij in de klas) is meteen ook het probleem thuis bij het toezicht op het huiswerk. Van menig door de leerkracht geschreven werkstukje waarin het huiswerk of de opdracht is opgenomen, blijft voor de externe lezer volstrekt onduidelijk wat de bedoeling is.
Laat staan dat je wijs wordt uit de krabbels in de agenda.
Ander dingetje: heel veel leerkrachten verstrekken aanvullende informatie over het huiswerk binnen het monotone verhaal in de klas. Niet bij iedereen gaat juist op dat moment het belletje dat juist die zinnen ook in het schrift moeten belanden, om wijs te worden uit de thuis te maken opdrachten.
Groet,
Miriam Lavell

Gewoon online

Vanaf dat oudste in de eerste zat (nu 4de) stond d'r huiswerk al online. Ze heeft wel een agenda,maar dat is meer voor aanvullende info (b.v.tips van de leerkracht over wat je écht,écht moet weten bij dat s.o. dus wat ie zeker vraagt..). Huiswerk is inzichtelijk voor zowel de ouders als ook de leerling. Dus ook al kan je er niks van, qua agendagebruik. Online kan je het voor máánden van tevoren al inzien.Ook erg handig voor als je je verveelt tijdens wiskunde (dochter b.v.) kan je al je huiswerk al maken voor wéken van tevoren....
Hier leren ze ook geen agendagebruik. Huiswerk is altijd op dezelfde dag in de week inleveren en leren op andere dag. Dat kan je zonder agenda ook nog wel onthouden.
groeten albana

Bastet

Bastet

07-06-2010 om 14:12

Klopt miriam

Bij zoonlief werd laatst op het sportveld per megafoon,echt waar,omgeroepen dat de lessen na de Olympiade wel gewoon doorgingen.Drie keer raden wie vrlijk naar huis fietste....toen ik hem vertelde dat het notabene was omgeroepen per megafoon,was zijn antwoordhja,toen zat ik even te kletsen.Dus inderdaad,een terloopse opmerking over huiswerk tijdens een les wordt zo gemist,geen probleem,zeker nu kinderen veel in domeinen werken.

Katrien

Katrien

07-06-2010 om 15:11

Verbazing

Ik lees alles met verbazing. Ik ben zo gewoon dat kinderen vanaf het eerste leerjaar een agenda hebben en dat tot het einde van de middelbare school. Meestal, zeker op de lagere school, een agenda door de school gegeven.

Er worden geen terloopse opmerkingen over huiswerk gegeven, zeker niet in de lagere school. De agenda wordt gewoon samen ingevuld, juf schrijft eventueel op bord wat ze er in moeten schrijven.

En zo weet Dochter dat ze in haar taalboek op p. 14 oefening 5 en 6 als huistaak moet maken. Of dat ze de volgende dag een kommetje en een lepel moet meebrengen omdat ze soep gaan maken op school.

Naast de agenda krijgen ze ook een maandelijkse kalender mee. Daarop staan de dagen dat ze gaan zwemmen, dat ze naar de bibliotheek gaan, eventuele uitstappen, enz.

In de middelbare school heb je ook een agenda. Daarin schrijf je (of schreven wij toen ik op de middelbare school zat) bij ieder vak de korte inhoud van de les (heel kort, slechts een paar woorden) en natuurlijk huistaken, papers die moeten gemaakt worden, lessen die moeten geleerd worden, overhoringen, enz.

Ik vind het allemaal erg handig, vond dat ook toen ik zelf op school zat. De opmerkingen van Miriam begrijp ik niet zo goed. Of nee, ik begrijp wel wat ze wil zeggen, maar zie het niet zo rond me.

Maar dat is misschien gewoon een kwestie van gewoonte/gebruik. Het werkt voor ons.

Katrien

Afhankelijk

Katrien, voor het goed gebruiken van je agenda ben je vooral ook afhankelijk van degeen met wie je afspraken maakt. Hier in Nederland bestaat er op dat gebied (op welk gebied wel?) geen eenduidige schoolcultuur. Op elke school is het anders, bij elke leerkracht is het anders en het verschil tussen bo en vo is mega.
Eigenlijk moet je bij elke leerkracht opnieuw leren wat voor dat vak nu wel of niet van belang is in je agenda.
Mijn dochter, tertiair onderwijs, maakt de verwarring nog steeds mee met haar huidige docenten. Niet allemaal, maar er zijn er die zelf vandaag niet weten wat ze morgen gaan doen.
Een agenda helpt daar niet tegen.
Groet,
Miriam Lavell

Bastet

Bastet

07-06-2010 om 16:40

Katrien

Mijn zoon heeft ook een agenda.Maar hebben en gebruiken zijn volstrekt verschillende dingen!Daarbij zijn er steeds meer middelbare scholen die minder klassikaal werken,en die steeds meer verantwoordelijkheid verlangen van kinderen.En als je dan zo'n zalige puber hebt als de mijne,die nog net niet zichzelf vergeet,dan snap je wel dat dat goed in de soep kan lopen.
Bastet

picobello

picobello

07-06-2010 om 22:23

Agenda op basisschool

ik denk dat veel verschil is tussen het onderwijs in nl en be. ( geen discussie wat beter is)
Als ik zie wat dochter allemaal moet doen in groep 7. Huiswerk is vaak voor 2 of 3 vakken en met 2 part timers voor de klas is het werk voor min een week vooruit.

Alles staat duidelijk omschreven in de agenda.Dus geen gebel naar vriendjes.

Naar mijn idee is dit wel een belangrijk onderdeel. Tuurlijk, een agenda leren gebruiken kan je in 10 min leren, maar het een onderdeel maken van je schoolwerk is toch wat anders.

Ik hoop hier dat het "jong geleerd is oud gedaan" wordt..

Tinus_p

Tinus_p

08-06-2010 om 10:11

Iso9000

Miriam:
"Het echte probleem is niet het opschrijven, maar veel meer het terug lezen. Snap je na een dag, week, maand nog wat er staat? Leerlingen hebben hier veel meer aan een netwerk van medeleerlingen dan aan 'agenda gebruik' als lesonderwerp. (..) Precies. Even die ene bellen die dat wel altijd weet. Dat weten ligt niet eens aan de agenda, maar aan de complete associatie die wat er in die agenda staat bij de betreffende lln oproept."
Que? Dat netwerk is een schijnoplossing, en die associatie ook. Allebei kunnen namelijk opnieuw fout zijn, en wat hier gebeurt, is een basale fout die (in een andere context) tot veel ellende kan leiden.
Instructies etc moeten helder en eenduidig zijn. Als je een dag later niet meer begrijpt wat er in je agenda staat, moet je het duidelijker opschrijven, en niet vertrowuen op medeleerlingen die het (ook of anders) fout kunnen hebben. Dat is dan ook de basis van kwaliteitssystemen en iso9000 achtige toestanden.

In extermis: de aanpak van Miriam bevordert het ontstaan van vliegrampen a la Tenerife, die juist ontstonden door niet-eenduidige instructies en communicatie daarover. 'We are at take-off'

Maar dat is niet zo

Je hebt helemaal gelijk tinus. Maar lln krijgen geen eenduidige instructies. Er zijn wel altijd lln die meestal goed gokken over wat er te doen staat. Die lln raadplegen helpt allicht. Het is de minst kwade keuze. Gelukkig hoeven ze geen vliegtuig te besturen.
Groet,
Miriam Lavell

Niet consistent

Die jaarplanning, die is er dus (moet er zelfs zijn). Maar daar wordt lustig, onaangekondigd en naar believe van afgeweken. Werk en huiswerk is niet meer in het zicht van de betreffende leerkracht, maar van de vaksectie of zelfs van het vakoverstijgend geheel der dingen. Meer leerkrachten die zich ermee bemoeien dus. Meer veranderingen. Meer laatste moment toevoegingen.
En dan is her nog het lesboek waar eigenlijk heel duidelijk in staat wat er van de lln verwacht wordt. Maar ook dat wordt te pas en te onpas verlaten.
Nou ja, eigenlijk wordt er met drie agenda's tegelijk gewerkt. Dat is niet zo makkelijk.
Groet,
Miriam Lavell

Jem

Jem

08-06-2010 om 20:23

Vliegtuigen enzo

Ha ha, ik zal het ze vertellen hoor, als ik weer eens een van de klasgenoten van Oudste aan de lijn heb: "Als je een dag later niet meer begrijpt wat er in je agenda staat, moet je het duidelijker opschrijven, en niet vertrowuen op medeleerlingen,(anders storten er vliegtuigen neer)!"

Want Oudste is die ene die het altijd weet. Wel lastig dat er meestal tijdens het eten wordt gebeld.

Hebben we met Middelste geen last van. Die weet best hoe een agenda werkt hoor en als 'ie er aan denkt wil hij er ook zijn huiswerk wel in opschrijven. Helaas is hij zijn agenda meestal kwijt

Tinus_p

Tinus_p

08-06-2010 om 21:22

Miriam

Miriam:
"Je hebt helemaal gelijk tinus. Maar lln krijgen geen eenduidige instructies. Er zijn wel altijd lln die meestal goed gokken over wat er te doen staat. Die lln raadplegen helpt allicht. Het is de minst kwade keuze. Gelukkig hoeven ze geen vliegtuig te besturen."
Dat is een probleem dat niet op te lossen valt met agenda's. En ook niet met gokken. En zeker niet met netwerken -want je weet nog steeds niet wie er gelijk heeft.

Mijn moederhart

tinus:"Dat is een probleem dat niet op te lossen valt met agenda\'s."
Inderdaad. En ook niet met oefenen in het bo.
tinus:"En zeker niet met netwerken -want je weet nog steeds niet wie er gelijk heeft. "
Nu laat je me smelten, mijn moederhart bonst, herinneringen vliegen voorbij. Mijn zoon zei precies hetzelfde en weigerde dus bijna principieel.
Het probleem is een beetje dat het niet zoveel zin heeft om met deze strakke redenatie op zak een proefwerk te beginnen. De mogelijke onvoldoende door niet geleerd of onvolledig gemaakt huiswerk, blijft jouw probleem volgens het leerkrachtencorps.
Ach, het is niet ondenkbaar dat na heel veel zeuren, zagen en vergelijkingen met vliegtuigongelukken iemand de geest krijgt en op het idee komt om leerlingen eens eenduidig te gaan instrueren.
Maar voordat het voltallige team ervan overtuigd is geraakt dat goede instructie de key factor is en die vervelende luie pubers toch minder te verwijten valt dan men gewoon is, is de zeespiegel al 50 cm gestegen van al dat water naar de zee.
Blijft er voor de lln als enige binnen de eigen schoolcarriere beschikbare optie open om nauw contact te houden met die enkele lln die meestal goed gokt.
Een warning is wel van toepassing inderdaad: Successen uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. En misschien ook wel: fouten maken veroorzaakt fouten.
Groet,
Miriam Lavell

Tinus_p

Tinus_p

10-06-2010 om 10:40

Zelluf doen

Miriam:
"Het probleem is een beetje dat het niet zoveel zin heeft om met deze strakke redenatie op zak een proefwerk te beginnen. De mogelijke onvoldoende door niet geleerd of onvolledig gemaakt huiswerk, blijft jouw probleem volgens het leerkrachtencorps. Ach, het is niet ondenkbaar dat na heel veel zeuren, zagen en vergelijkingen met vliegtuigongelukken iemand de geest krijgt en op het idee komt om leerlingen eens eenduidig te gaan instrueren."
Het is een beetje, nouja, ouderwets Miriam. Het is vooral de schuld van school enzo.
Hoe dan ook, de oplossing bestaat toch iig voor een groot deel uit eigen veranwtoordleijkheid als leerling. Dus: zelf opletten, zelf vragen (aan de leerkracht), en zelf goed opschrijven.

Draai, keer...

Oh, dus eenduidige instructie hoeft niet en een agenda en daarmee oefenen in het bo helpt wel?
tinus:"Het is een beetje, nouja, ouderwets Miriam. Het is vooral de schuld van school enzo. "
Gigantische stropop.
tinus:"Hoe dan ook, de oplossing bestaat toch iig voor een groot deel uit eigen veranwtoordleijkheid als leerling. "
Zie je eigen iso en vliegtuigargument. Dat geldt nog steeds. Dat neemt niet weg dat piloten ook hun eigen verantwoordelijkheid hebben. Vlieglessen op het bo zijn op dit vlak net zo productief als agendalessen in het bo.
Groet,
Miriam Lavell

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.