Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Alle vmbo examens Maastricht ongeldig

Wow, niet normaal dit! Wat erg voor al die kinderen!

https://1848.nl/static/pdf/bb/e8/bbe8156e6648be35ce5433481a109c4488a97eb1.pdf


Toelating zonder diploma

Mijn dochter is 4 jaar geleden gezakt voor TL en wilde niet meer op school blijven. Zij is toen naar MBO 2 gegaan, zonder toelatingstest en heeft daarnaast op Vavo haar laatste vak gehaald en daarmee alsnog haar TL. Na dat jaar ging ze verder met MBO4. Daar is ze nu voor geslaagd. Later bleek dat er nog een leerling gezakt was, naar VAVO was gegaan en tegelijk op MBO4 was toegelaten. Zonder diploma toegelaten dus. Als we dat hadden geweten hadden wij dat liever gehad natuurlijk.

Al is dat extra jaar voor onze dochter wel goed geweest. Ze was overal de beste in en is veel zekerder geworden na het vervelende 4e jaar op TL.

Over hun hoofden

Ja, het kan. Dat is volstrekt duidelijk.
Een van de mbo's in Maastricht had het ook al aangeboden (plaats ze, ze kunnen hun achterstand hier ook inhalen).
Maar in Maastricht wordt over de hoofden van de leerlingen op dit moment een competentiestrijd uitgevochten. Zij kunnen niet anders dan aan het handje meelopen van de meest dominante partij. Dus toch naar de zomerschool en toch herexamens doen om niet achtervolgd te worden door ander gedoe.
Meneer Postema zal na heel veel onderzoek alsnog gelijk krijgen. Niet omdat het schoolbestuur in deze kwestie nette dingen gedaan heeft, maar omdat de Inspectie ook boter op het hoofd heeft en omdat het schoolbestuur nu eenmaal bij uitstek bevoegd is.

Begrijp ik even niet

'Meneer Postema zal na heel veel onderzoek alsnog gelijk krijgen. Niet omdat het schoolbestuur in deze kwestie nette dingen gedaan heeft, maar omdat de Inspectie ook boter op het hoofd heeft en omdat het schoolbestuur nu eenmaal bij uitstek bevoegd is.'
Dat de inspectie ook boter op zijn hoofd heeft begrijp ik. Maar waarin krijgt Postema gelijk?
Wie zou ervoor moeten zorgen dat de leerlingen reglementair hun diploma kunnen halen?

Tsjor

Omdat hij bevoegd is

Hij mag doen wat hij gedaan heeft. Er is geen "verkeerd" de schoolbesturen zelf gaan over goed en fout.
Het is maar zeer de vraag of er op deze manier ingegrepen had mogen worden.
"Wie zou ervoor moeten zorgen dat de leerlingen reglementair hun diploma kunnen halen?"
Dat is nu eenmaal niet zo goed geregeld. Het schoolbestuur, maar dat bepaalt voor een groot deel zelf de regels. Wie controleert het schoolbestuur? De Inspectie, maar die controle betekent niet zoveel.
De Inspectie treedt niet op voor leerlingen.
Dat zou natuurlijk wel moeten.
Maar ja.. Het is niet zo.

Lumpsum sterk gestegen - onderwijs gaat achteruit

https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/de-troebele-verantwoording-van-onderwijsgeld-is-om-razend-van-te-worden~bf27235f/?utm_campaign=shared_earned&utm_medium=social&utm_source=twitter

"Hannes Minkema

@hminkema
7 jul.

Als antwoord op @PieterHendrikse

Pieter, ik 'goochel' niet en voer geen platitudes aan. Ik stel een vraag. Hoe kan het dat de lumspum in PO en VO tussen 1997 en 2010 steeg van €9,9 naar 22,6 mjrd, terwijl daar in de klas weinig van te merken was - en in 2018 (23,7 mjrd) nog steeds niet?

"Knallende kop op de voorpagina van mijn krant: ‘Waar gaat al dat onderwijsgeld heen?’ Beste vraag sinds tijden. ‘Gaat het naar lerarensalarissen, gebouwen, iPads of naar geldverslindende onderwijsvernieuwingen? Niemand die het precies weet. En dat is onacceptabel.’

Dat vindt de Onderwijsraad, die een ‘vernietigend’ rapport schreef, ook. Gaat er eindelijk iets gebeuren om die idiote toestand of te heffen? "

Iedereen wilde dat de inspectie zich terugtrok

De vraag waar was je? Moet ieder toezichthouder te allen tijde kunnen beantwoorden. Maar: iedere onderwijsprofessional vond dat de inspectie juist té aanwezig was, getuige ook Postema zelf met zijn ‘inspecticide’ opinie. En schoolbestuurders vonden een willig oor in Den Haag - waar ze zelf ook makkelijk toegang hebben gezien hun politieke wortels. De opeenvolgende kabinetten hebben flink bezuinigd op de inspectie en dat heeft consequenties voor het toezicht. Naar de inspectie wijzen is daarom wel een beetje gratuit vanuit Den Haag en onderwijsbestuurders. Zij hebben zelf het toezicht immers beknot.
https://www.nrc.nl/nieuws/2018/07/06/iedereen-wilde-dat-de-inspectie-zich-terugtrok-a1609248

Toch maar niet

https://nos.nl/l/2241264
Toch geen zomerschool koppen de media. Toch maar wel meteen naar het mbo zonder diploma. De leerlingen krijgen 31 augustus te horen of ze toch geslaagd zijn.
Een duivels dilemma, want om de schijn op te houden dat je een diploma nodig hebt zou dat wel moeten. Maar om de schijn op te houden dat zo’n diploma ook wat voorstelt, kun je het beter laten.
Wat een gedoe.
Arme leerlingen.
Ik ben wel benieuwd bij wie de advocaten denken hun claims neer te kunnen leggen. Ik denk eigenlijk dat het enige bestuurlijke succes in deze zaak ligt in het feit dat niemand meer verantwoordelijk is.

Zus

Zus

19-07-2018 om 15:40

En nog erger...

https://www.nu.nl/binnenland/5373122/leerlingen-vmbo-maastricht-kunnen-vakantie-al-beginnen-mbo-opleiding.html

Hierin wordt gezegd dat de leerlingen naar het vmbo terug moeten als ze hun diploma niet voor 1 januari alsnog gehaald hebben...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.