moeder
26-03-2011 om 08:24
Alleen in de pauze
tot een week geleden speelde mijn zoon met verschillende kinderen in de pauze op school. Met zijn beste vriend en nog wat anderen, prima. Hij vond de pauze/buitenspelen het leukste ' vak ' op school. Ook spreekt hij vaak af met een vast groepje kinderen, volgens ons ligt hij goed in de groep en hij gaat graag naar school. Nu is het zo dat al zijn vrienden meevoetballen op het schoolplein, iedere pauze weer. Er was altijd al een vast groepje die voetbalden, maar mijn zoon doet niet mee want hij houdt gewoon niet van voetbal. Gisteravond vertelde hij dat echt al zijn vrienden nu mee voetballen en hij niet, met als gevolg dat hij alleen op het schoolplein rondhangt. Hij vindt dit erg vervelen. Hij mag meevoetballen, maar daar heeft hij dus geen zin in. Hij weet niet wat hij nu moet doen en ik eerlijk gezegd ook niet. Hij speelde normaal gesproken met zo'n 8 kinderen uit zijn klas, maar alle jongetjes doen nu mee nadat ze zijn gevraagd door een jongen die ze oververhaalt om mee te doen. Mijn zoon is ook gevraagd, maar hij wil dus niet, heeft echt een hekel aan voetbal.
Hebben jullie misschien tips/adviezen voor hem?
Alvast bedankt,
een moeder

moeder
26-03-2011 om 08:56
Toevoeging
oh ja, hij is nu 8 jaar oud en zit in groep 5. Hij is de jongste van de klas en ook kleiner, niet stoer etc. Dit weet hij zelf ook, maar tot vorige week leek hij hier helemaal niet mee te zitten. Gisteravond bleek hij hier wel degelijk last van te hebben, alhoewel hij tevreden is met wie hij is en trots op wat hij wel goed kan.
is het nu verstandig dat hij zich aanpast en toch mee gaat doen? of blijft hij dicht bij zichzelf en houdt vast aan wat hij wel leuk vindt om te doen? Het is zowiezo een kind dat graag zijn eigen pad volgt...dat vind ik alleen maar goed en ben trots op hem om wie hij is.
wij weten het even niet meer,
Een moeder

Mach
26-03-2011 om 16:45
Tja
dat is toch echt wel zijn eigen probleem. Het is niet hij niet mee mag doen. Hij vindt het niet leuk. De anderen blijkbaar wel. Die laten zich echt niet overhalen als ze het niet leuk zouden vinden.
Er zit niets anders op dan met de meiden iets anders te gaan doen. Of met jongens uit een andere klas.
Hij kan het natuurlijk ook gewoon een keer proberen. Waarom heeft hij zo'n hekel aan voetbal? AL die andere jongens zullen echt niet allemaal even goed zijn, laat hij het gewoon eens proberen. EN als hij dat niet wil, kom ik terug bij mijn eerste suggesties.

Garfield70
26-03-2011 om 20:25
Aha er bestaan nog meer zulke kinderen
Mijn zoontje van 6 in groep 3 is ook klein van stuk en de jongste uit de klas. Hij wil ook nooit meedoen met voetbal. Hij zegt het is zo saai.... Wil liever klimmen, tikkertje, verstoppertje doen, insecten verzamelen etc. Inderdaad dan vaak met niet klasgenoten of meisjes spelen. Toen van de week een van zijn vriendjes uit zijn klas hier was hoorde ik het volgende: Vriendje zei: waarom wil je nou nooit meedoen met voetballen??? Zoontje zegt: het is zo saai. Vriendje: waarom saai? Zoontje: Nou, eigenlijk kan ik het niet zo goed, daarom vind ik het ook niet leuk. Vriendje: Ja maar, als je het niet doet leer je het ook niet. Zoontje: Nee, het is toch te saai om te proberen en mijn pappa houdt ook niet van voetbal.
Dit vond ik wel grappig. Het is denk ik omdat mijn zoon wat klein is en misschien ook omdat hij geen vader heeft die voetbal leuk vindt. Ik heb tegen zoon gezegd: Of je moet meedoen of de consequentie aanvaarden en dus niet met je vriendjes spelen. Hij zegt dan: Ik kies toch voor niet met mijn vriendjes voetballen en dan maar met anderen spelen of alleen.
Heel herkenbaar dus

Bennikki
26-03-2011 om 22:02
Altijd weer dat voetbal!
Hier net zo, er moet gevoetbald worden, andere spellen zijn niet cool. Zoon heeft er niets mee (gaf zijn voetbalplaatjes gewoon weg) maar valt zo dus buiten de boot.
Tsja, niks aan te doen denk ik. Ik maak me er ook niet echt druk om, hij vermaakt zich in zijn eentje. Of hij moet iets verzinnen dat nog leuker is dan voetbal. Met meisjes spelen is helaas onbespreekbaar
Bennikki

Garfield70
26-03-2011 om 23:05
Bennikki
Hier is zoon juist (tijdelijk) heel populair geweest omdat hij al zijn voetbalplaatjes uitdeelde

wil40
27-03-2011 om 00:20
Knikkeren?
Het is weer voorjaar en dan barst hier het knikkerseizoen weer los. Voetballen is er natuurlijk altijd, maar er zijn hier genoeg jongens die wat anders gaan doen.

moeder
27-03-2011 om 10:45
Reactie
dank je wel vor jullie reacties!
Ik geloof dat ik er nu wel een beetje uit ben..het is zoals als jullie al schreven toch ook zijn eigen keuze en ik denk idd dat hij ook bang is omdat hij niet goed kan voetballen. We hebben hem gezegd dat het niet gemeen oid is van dat jongetje die andere overhaalt om mee te doen, het is ook gewoon heel leuk om met zijn allen een spelletje te doen, maar ja hij wil echt niet.
We laten het hem zelf maar even uitzoeken, dit is zijn keuze en hij zal dus ook de gevolgen daarvan moeten ondervinden. Lastig hoor! Ik ben ook een beetje bang dat hij echt een buitenbeentje wordt en dan msschien wel gepest gaat worden....zal ik hem dat zeggen?
In ieder geval dank voor de reacties, heeft echt geholpen!
Een moeder

Rosase
28-03-2011 om 18:29
Nee niet zeggen!
Ik zou het even aanzien en ondertussen de vinger aan de pols houden.
Kijken wat je kunt doen om hem over die hobbel heen te helpen, door hem positief te stimuleren. Evt. met hulp van de juf.