Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Tango

Tango

12-09-2017 om 10:34

Alles kwijt raken en vergeten


Zomer

Zomer

06-02-2018 om 12:50

Goed zeg!

Wat goed zeg @nnemoon!!!! Ik denk dat het best kan. Zeker met een 8.7. Hier zelfde verhaal (niet op KB hoor) maar hier ook 2 jaar achterstand en ook wat jij zegt aftellen aftrekken gaat moeizaam. Automatiseringsprobleem. Heeft je zoon ook moeite met deelsommen? Dochter vindt dat heel moeilijk. Door 2 delen gaat maar de rest..... Maar hier bij 10 min gesprek voor het eerst dat ik bij dochter een groene balk zag staan met rekenen (dat stoplicht model die ze ook op de basisschool gebruiken)en volgens de mentor gaat het heel goed. En laten we eerlijk zijn. Onze kinderen doen het sowieso stukken beter dan op de BS. Maar ik snap je verwondering zeker wel. Ik vind het echt superknap van hem!!!!! Ik ga zeker informeren bij techniek. Volgende week staan we gepland. Ik ga zo even inloggen of de tijden etc. al bekend zijn.

Tango, fijn dat hij zo heeft genoten van het feest!!!! En de toets Nederlands in de herkansing. Fijn zeg! Wanneer krijgen jullie eigenlijk een 2e rapport. Volgens mij hier ergens begin April. Ik heb het wel ergens gelezen. Ja IPad ken ik. Had oudste dochter ook. Die zat op een iPad school en had nagenoeg geen boeken. Ik vond dat best lastig met overhoren. Maar dochter vond dat prima! Hier dus de laptop maar net als @nnemoon daarnaast ook gewoon nog boeken in idd. Rekenen volledig digitaal. Dochter neemt laptop altijd mee omdat die namelijk opgeladen moet zijn op school. Je mag hem in principe op school niet opladen. Dat mag jouw zoon dan wel zeker @nnemoon?

Dochter ook weer met frisse moed (tegenzin haha) begonnen. Heeft gisteren een planning gemaakt met de mentor. 1 toets heeft ze vanochtend ingehaald. Volgende week nog 1 en die week daarop nog 1 en dan is ze daar mee bij. Daarnaast gaan de andere toetsen gewoon door. Donderdag heeft ze een toets Nederlands en volgende week alweer wiskunde volgens mij. Huiswerk valt mee momenteel dus dat scheelt. Hier dit jaar ook nog weer cito's maar volgens mij had ik ergens gelezen dat dit later plaatsvindt. Dochter had vanochtend weer koken en moest een chocomelk maken. Daar krijgt ze dan ook een cijfer op. Ik ben benieuwd.

Lekker dat je zoon morgen een dagje vrij is! Even bijtanken inderdaad! Gelukkig is het in de ochtend al een stuk lichter buiten. Scheelt ook een hoop vind ik.

Oja, ik maak ook alvast excuses voor de schrijffouten. Ik lees wel eens een berichtje van mijzelf terug..... soms te erg

Zomer

Zomer

06-02-2018 om 12:55

Lees net

dat ze een 6.8 op de chocolademelk heeft Ik ben benieuwd hoe dat straks gaat met echt iets koken en het ook opeten. Dochter is niet zo'n hele goede eter wat warm eten betreft. Ik ben benieuwd!

Tango

Tango

06-02-2018 om 17:16

Leuk zeg!

Dat koken voor een cijfer. En goed dat ze dan met zoiets als chocolademelk beginnen. Is dan weer niet zo heel moeilijk lijkt me.
Hier had zoon ook altijd moeite met delen. Terwijl hij dus verder echt best goed kan rekenen. Het leek wel of bij delen het kwartje niet viel. Ik moest het hem steeds weer opnieuw uitleggen en dan wist hij het weer en ging het weer prima. Automatiseren is ook bij hem wel een probleem, bijvoorbeeld met tafels. Maar hij rekent dat dan gewoon heel snel uit. Bijvoorbeeld 6x7 wist hij niet maar 5x7 wel. Dan telde hij er even vlug 7 bij en had hij ook het goede antwoord.
Geen idee wanneer het rapport komt. Staat vast wel ergens. Alle cijfers staan toch ook in de computer dus ik volg het zo ook wel. Maar ik vind het fijn dat hij dat Nederlands over mag doen. Het was best goed gemaakt zei hij, dus ik vind het cijfer dan echt niet kloppen. De docente was dit overigens volledig met me eens. Heel fijn.
Zoon moet nu voor volgende week een opdracht biologie maken over ordening. Een poster over een dier. Ze doen dit in tweetallen. Was ook wel weer een vage opdracht, want hij heeft een postervel nodig. Geen idee of je dit vanuit school krijgt. Eerst wist ik niet wanneer het ingeleverd moest worden, maar net zag ik dus volgende week vrijdag. Best snel dus. Ik heb dus gezegd dat ik wel een postervel wil kopen. Zoon en vriend moeten dan via de app even een taakverdeling maken en dan werken ze dat thuis uit en moet het alleen uitgeprint worden en op de poster geplakt. Dat moeten ze dus volgende week ergens doen. En desnoods maar op school. Het gaat over bruinvissen en er zijn 6 onderdelen, dus ze kunnen er elk 3 uitkiezen. Moet lukken. Maar heb gezegd dat zoon het wel even moet gaan regelen, want die vriend van hem is meestal zo onduidelijk hiermee. Hij was al begonnen, zij zoon. Maar waarmee dan?

@nnemoon

@nnemoon

07-02-2018 om 10:15

Zomer / Tango

Het gaat inderdaad een stuk beter als op de basisschool maar rekenen blijft een probleem. Hij telt nog steeds op zijn vingers, tafels gaan prima, maar hij snapt niet dat delen het omgekeerde is. Ik bedoelde te zeggen hij is niet beter gaan rekenen, op de basisschool was hij altijd slecht in rekenen en nu behoort hij tot de beste van de klas. Zonder een oordeel te geven over de andere kinderen in zijn klas denk ik dan hoe laag ligt dan het niveau van rekenen? Ik hoop dat jullie begrijpen hoe ik het ongeveer bedoel.

Het tweede rapport is volgens mij begin april en dan beginnen hier ook de Cito's.

Tango, leuk dat je zoon zo heeft genoten van het feest en wat fijn dat de sfeer onderling goed is. Wat een leuke opdracht om samen een poster te maken en makkelijk dat je het kan verdelen. Wat fijn dat ze bij jouw zoon op school zo meedenken in het belang van de leerling.

Zomer, het opladen van de laptop gebeurt gewoon op school.
Wat leuk dat je dochter chocomelk moest maken, wat vond ze er zelf van?

Gisterenavond op school geweest voor de ouder-kind avond. We moesten een auto maken van een plastic flesje. Door middel van een batterij kon hij rijden. Best nog moeilijk om met een stanleymes een rechte lijn door een plastic flesje te snijden. Een jongen was alleen die hebben we ook een beetje geholpen. Mijn man stak nog met een priem in zijn hand. Haha lekker voorbeeld! Oh ja en het leukste was, de docent die was weggegaan was er gisterenavond ook.

Daarna nog een klassikaal gesprek met mentor. Zij vertelde dat het zo'n leuke, sociale klas was. Zij vertelde ook dat ze vorige week zijn begonnen aan een type cursus. Zoon is de enige met een type diploma in de klas, dat was namelijk standaard in groep 7 van zijn basisschool. De klas moet thuis oefenen maar op school werken ze er ook een half uur per week aan. De mentor wil in dat half uur dat zoon dingen op kader niveau gaat proberen. Gewoon kijken of het lukt.

Tango

Tango

07-02-2018 om 11:42

Rekenen

@nnemoon, ik vraag me dat soms ook af hoor. Hoe laag het rekenniveau is op school. Zoon heeft een vriend die heel laag scoort op wiskunde en rekenen en diverse leerlingen in de klas die extra begeleiding krijgen op rekenen. Maar ja, hier is rekenen juist zoons sterke kant. Hoewel dat delen dus ook lastig blijft. Hij heeft meer moeite met lezen. Laatst moest hij een leesboek mee naar school en hij koos een boek van Dummy de Mummie. Dat is dus zijn niveau. Hij schaamt zich er gelukkig niet voor, dat is dan wel weer fijn.
Wat fijn dat jouw zoon een typediploma heeft, @nnemoon. Zoon heb ik er hier nooit aan kunnen krijgen. Het zou misschien kunnen helpen, hoewel ik me dat op de ipad afvraag hoor. Beter dat ze dat dan klassikaal doen. Hier was het altijd al zoveel strijd e.d. met huiswerk dat ik dat typediploma erbij echt niet zag zitten.
Dat met die poster wordt nog wel een dingetje hoor. Zoon heeft vriend geappt, die reageert vervolgens weer niet. Dus zoon heeft nog geen idee wat hij moet gaan doen. Samenwerken is moeilijk hoor.
Leuk zo'n gezamenlijke avond op school. Hopelijk gaat het goed met je man En wat een positief gesprek met de mentor. Fijn toch dat het zo goed gaat met onze kinderen op school. Ik ben er echt zo blij mee.

Zomer

Zomer

07-02-2018 om 13:01

Tango en @nnemoon

Ok begrijp wat je bedoelt hoor. Daarom heb ik volgende week ook 10 min gesprek met de docent rekenen gekozen. Ik ben heel benieuwd hoe hij er in staat vwb. de resultaten van dochter en of hij ook merkt dat zij een achterstand heeft. Wel knap dat je zoons de tafels wel makkelijk weet. Dat is bij dochter nog een struikelblok. Ja de makkelijke tafels wel maar de rest. Knap ook Tango dat jouw zoon dat zo snel kan uitrekenen. Die manier hebben we bij dochter ook wel eens toegepast maar dan nog gaat het heel langzaam. Ik zelf ben ook heel slecht in rekenen en wiskunde. Ik kan nu in mijn hoofd wel heel snel dingen uitrekenen, net als je zoon Tango maar heb ook moeite met automatiseren. Heb ook niks met cijfers. Ik red mij er wel mee hoor. Kan ook heel goed met geld omgaan Maar het heeft ook echt mijn interesse niet. Dat speelt ook mee. Dan vind ik het ook moeilijk om mij daar in te verdiepen. Super dat hij nu nog meer vakken op KB mag doen! Geeft weer meer zelfvertrouwen! Als dat zo doorgaat dan gaat hij KB doen in de tweede!

Hier ook typediploma in groep 7. Dat is het enige waar dochter op de basisschool de beste in is geweest. Die typt als een tierelier. Dit noemde juf nog bij het afscheid. Dat ze iedereen er uit typte .

Klinkt heel leuk, ouder - kind avond! En lekker geknutseld. Alleen je man.... hopelijk niet te veel last van. En leuk dat de vorige leraar er ook nog was. Toont wel betrokkenheid aan zeg!

Tango, je zoom moet wel veel opdrachten samen doen als ik dat zo lees. Dat is hier (gelukkig) niet zo. Ik zou daar dan ook steeds achteraan moeten gaan tot irritaties over en weer ben ik bang. Op school zelf is er wel samenwerking en moeten ze wel eens opdrachten in tweetallen doen maar dan alleen op school, op dat moment. Dus bijvoorbeeld nu met dat koken en ook met verzorging. Dat doen ze wel in tweetallen. Het is net wat je zegt, samenwerken is best lastig. Dochter vindt het wel leuk dat koken. Is niet overenthousiast maar tot nu toe vindt ze het wel leuk. Ik zag dat ze volgende week koekjes gaan bakken!

Jazeker! Ik ben er ook zo blij mee dat het onze kinderen zo goed gaat. Ik had er wel alle vertrouwen in dat het beter zou gaan dan op de BS maar dat het zo goed zou gaan had ik alleen maar durven dromen. Ze is ook zelf enorm gegroeid als persoon. Nog steeds wel verlegen en vindt het moeilijk om zichzelf te uiten maar ook dit gaat steeds beter en heb er ook vertrouwen in dat dit steeds beter gaat! Ik vind het trouwens wel allemaal snel gaan. Ze moeten nog wel een aantal maanden maar men, voor je het weet zijn we het schooljaar alweer aan het afsluiten.

Zomer

Zomer

09-02-2018 om 08:43

Vrijdag

Vandaag alweer vrijdag! Dochter haar favo schooldag. Dan begint ze laat en is om 14:00 uur alweer vrij. Hoeft maar 3 uurtje heen. Ze had weer goede cijfers terug. Voor Wiskunde een 7.5, was een opdracht tussendoor, voor Nederlands een 7,6 (dat doet ze nu op KB niveau) en op Engels een 7.2. Dochter zit ook weer goed in haar vel en deze goede cijfers dragen daar echt aan bij. Ik merk wel hoe onzeker ze steeds is. Ze wist dat ze bij Engels i.i.g. 2 woorden fout had. Dan heeft ze meteen het gevoel dat ze een onvoldoende heeft. Wat dus niet zo was. Voor volgende week heeft ze op de woensdag 3 toetsen. Een inhaal Wiskundetoets. Daarnaast een nieuwe wiskundetoets en nog bio. Al is Bio een SO en die is erg makkelijk zo te zien. Maar goed, dit weekend wel even aan de slag. Wederom staat er (tot nu toe) niet veel huiswerk gepland. Dat scheelt. Hoe is het bij jullie volgende week? Drukke agenda? Jouw zoon hoeft nog maar 1 week @annemoon!

@nnemoon

@nnemoon

09-02-2018 om 09:56

Laatste week

Volgende week laatste week voor zoon voor de voorjaarsvakantie en wat voor een week. Vier SO's en één repetitie. SO's zijn van Engels, Nederlands, rekenen en techniek. En de repetitie is van wiskunde en wel op vrijdag het laatste uur. Wie verzint zoiets? Ach ze hebben zeker nog cijfers nodig.

Tango, wat knap dat jouw zoon goed kan rekenen! Hier is echt met veel moeite. Ik vind dat jouw zoon veel opdracht buiten om school moet doen en dan nog samen met iemand anders. Ik hoop toch dat het een mooi resultaat mag worden.

Zomer, prachtige cijfers van je dochter. Knap hoor!

De basisschool was voor zoon erg. Ik had er eerlijk gezegd voor het voortgezet onderwijs een hard hoofd in. Hier was op school een aanvullende drempeltoets verplicht. Zijn woordenschat en technisch lezen zaten op VMBO-T, zijn spelling, begrijpend lezen en rekenen zaten op PRO-LWOO. Hij had als schooladvies VMBO B/K, ik dacht nu is zelfs basis nog te hoog voor hem. Ik zag hem nog verder zakken. Het valt me tot nu toe dus heel erg mee, het jaar vliegt voorbij. Zoon zit lekker in zijn vel, gaat met plezier naar school en haalt mooie cijfers.

Zoon is niet echt verlegen maar staat ook niet graag midden in de belangstelling. Hij zal geen liedje voor de klas gaan zingen of een dansje voor doen. Dan had hij wel drama of dans gekozen. Wat denk je, zoon stond nog niet op een foto van dit brugklasjaar dus hij werd gefilmd bij techniek. Het was een promotiefilmpje voor groep 8. Zoon was daar niet echt blij mee.

Tango

Tango

09-02-2018 om 15:38

Toetsen

Hier valt het wel mee met de toetsen volgende week. Zoon heeft een inhaaltoets Nederlands. Op dinsdag het eerste uur. Vond hij niet leuk want anders had hij het eerste uur vrij. Verder opeens donderdag een toets biologie en vrijdag dus die poster inleveren. De vriend met wie hij het samen doet was de laatste paar dagen ziek. Zoon was gisteren ook thuis met buikpijn en erg verkouden. Schiet dus echt niet op met die planning. Ik heb zoon nu laten kiezen welke onderdelen hij wil doen en hij moet dit gaan appen naar vriend, zodat die de andere onderdelen kan doen. Ik hoop dat het lukt want dan kunnen we het dit weekend gaan uitwerken. Is niet heel veel werk, maar toch weer een extra klusje. En die biologie-toets is ook nog flink wat leerwerk.
Vanmorgen kreeg ik een mail dat zoon is geselecteerd voor een zaalvoetbaltoernooi van school. Ze spelen dan tegen twee andere scholen met een team van brugklasleerlingen. Erg leuk. Zoon was heel blij natuurlijk. Het toernooi is volgende week woensdag al, in de middag vanaf 14.00 u. Kan er ook nog wel bij. Toch nog een drukke week dus. Zaterdag nog een voetbalwedstrijd en een verjaardag dus zondag flink aan de slag.
De cijfers laten hier lang op zich wachten. Zoon krijgt nog twee cijfers van wiskunde terug. Docent was deze week ziek. Wel een 7,5 voor Engels deze week, dus dat was mooi.
Zoon hier treed ook niet graag op de voorgrond. Hij is met name naar onbekende volwassenen verlegen. Hij groeit daar nu wel in merk ik. Zo'n filmpje zou zoon ook niet leuk vinden. Laatst keken we de opnamen van zijn musical van groep 8. Hij ging maar naar boven, hoefde het niet te zien.
De basisschool viel hier op zich wel mee. Zoon heeft wel in groep 3 een moeilijk jaar gehad met een juf die hem niet begreep. En groep 8 was een drama, het laatste half jaar ging hij met tegenzin naar school. Tel daarbij op het gedoe dat we toen hadden om hem op een juiste school te krijgen. Echt een jaar om snel te vergeten. Ik ben zo blij dat wij niet mee zijn gegaan in het advies PRO dat hij kreeg toen. Hij doet het nu lekker op VMBO-basis en lijkt er echt op zijn plek te zitten.

@nnemoon

@nnemoon

10-02-2018 om 15:48

Tango / Zomer

Fijn dat het met onze kinderen zo goed gaat op het VMBO. Leuk om jullie verhalen te lezen.

Tango, wat akelig dat je zoon nog geen afspraken heeft kunnen maken met die andere jongen. Dat is het nadeel als je iets samen moet doen. Ik hoop dat het al iets beter met je zoon gaat. Mooi cijfer had hij trouwens voor Engels.

Wat super dat je zoon geselecteerd is voor het zaalvoetbaltoernooi van school. Ik wens hem een leuke, sportieve middag. Ga je zelf kijken of is dat niet de bedoeling?

Tango

Tango

13-02-2018 om 15:42

Afspraken

Inmiddels komt het posterproject van de grond. Zoon heeft zijn aandeel gemaakt en vandaag gaat hij het op het postervel plakken. Dat postervel had ik maar gekocht want geen idee hoe we daar aan moesten komen.
Daarna neemt zoon het mee naar school en plakt zijn vriend thuis zijn deel er op en levert het vrijdag weer in. Zo hadden ze het nu afgesproken en dat is prima natuurlijk. Wel was er nog even onenigheid over wie welk onderdeel deed. Zoon had een voorstel gedaan, vriend wilde precies andersom, uiteindelijk heeft zoon zich hierin geschikt want vriend was met zijn deel al begonnen en zoon had toen nog niets gedaan. Ze komen er wel, maar er is met dit soort dingen echt nog wat hulp nodig.
Morgen heeft zoon het voetbaltoernooi. Ik zou graag gaan kijken maar is volgens mij niet de bedoeling. Ze gaan met 2 gymdocenten in de auto die kant op en worden daarna weer terug naar school gebracht. Is ook goed dat zoon dit soort dingen zelf doet. Gelukkig gaan er 2 klasgenoten van hem mee. Ze zullen zich best vermaken.
Hier gaat het verder best goed. Zoon lijkt wat meer uitgerust. Heeft ook veel uitval momenteel. Gisteren de eerst 5(!) uur vrij en daarna nog 2 uur les. Vanmorgen gewoon weer het eerste uur naar school en dat ging zonder problemen.
Hoe gaat het bij jullie? Lukt het allemaal met de vele toetsen? Gelukkig hebben jullie al bijna vakantie, @nnemoon.

Tango

Tango

13-02-2018 om 21:46

Te vroeg gejuicht

Nou, te vroeg gejuicht hoor. Vanmiddag stress bij zoon. Zijn vriend appte opeens dat hij een heel ander deel ging maken dan was afgesproken. Zoon helemaal in paniek en boos. Ik heb hem terug laten typen dat dit de afspraak was en zoon alles al af had en dat het niet meer veranderd zou worden. Ook had vriend ineens ook al een postervel. Dat hebben we maar zo gelaten, dat van ons is in de kast gegaan. Komt vast nog wel een keer van pas. Maar wat een gedoe zeg. Zoon neemt nu alles wat hij heeft gemaakt morgen mee en hij ziet wel of hij het op school op de poster plakt (als vriend deze mee neemt) en anders plakt vriend het er thuis op. Ik ben er wel klaar mee.
Ik zei tegen zoon nog: als je nog een keer een opdracht met iemand moet maken....Zoon wist het vervolg al: dan doe ik het niet meer met X...
In ieder geval iets van geleerd.

Zomer

Zomer

14-02-2018 om 11:12

Tango

Pfffff wat een gedoe zeg met die opdracht. Ik vraag mij ook af in hoeverre ze begeleiding krijgen op school. Ik bedoel, ik zie hier op mijn werk wel eens dat het stroef loopt qua samenwerking tussen collega's en die dan ook nog samen een klus moeten doen. Dan wordt er van kinderen verwacht dat het allemaal maar soepel verloopt. Ik ben benieuwd of het nog gelukt is om zijn spullen op de poster van die jongen te plakken. Mocht hij trouwens zelf kiezen met wie hij de opdracht ging doen?

Wel leuk van dat voetbal zeg! En fijn dat hij zich alweer fitter voelt. Nog even 1,5 week bikkelen en dan lekker een weekje vrij!

Zomer

Zomer

14-02-2018 om 11:26

@annemoon

je zoon als filmster Leuk zo'n filmpje maar ik snap meteen wat je bedoelt, dat je zoon het niet zo leuk vind. Dochter hier zou net zo reageren. Je zoon zijn laatste maar wel drukke week! Lukt het allemaal een beetje met al die toetsen?

Zomer

Zomer

14-02-2018 om 11:34

Hier

Dochter had vandaag 4 toetsen, waarvan 1 inhaal van Wiskunde. Daar had ze een 8.2 op. Op bio had ze een 6.1 en een 5. Die toets was in 2-en gesplitst. Ze vindt Bio ook niks aan en dat merk je ook wel bij de motivatie bij leren. Op de MM toets van vorige week had ze nog een 7.9. Nu heeft ze de 2e toets Wiskunde. Ook had ze een rekentoets maar daar weet ze het cijfer nog niet van. Ik merk wel dat dochter het heel graag goed wil doen. Die 5 vond ze echt niet leuk maar ik heb haar via de app gerustgesteld en we hebben er uiteindelijk maar gewoon om gelachen. Afgezien van een 5 voor een praktijkopdracht heeft ze nog nooit een onvoldoende gehad. Dus dit is de eerste.

Vanavond naar school voor 10 min gesprek vakdocenten. Ik ben benieuwd. Naast de mentor hebben we nog nooit contact gehad met een andere leerkracht dus ik vind het wel leuk om wat andere leerkrachten te ontmoeten.
Dochter zit ook goed in haar vel momenteel. Vooral fysiek ook. We snotteren nog wel allemaal wat maar het ergste lijkt voorbij. Volgende week nog en dan lekker een week vrij. Daar verheugt ze zich wel erg op!. Zoals ik het nu kan zien wordt het niet een superdrukke week volgende week!

Tango

Tango

14-02-2018 om 13:49

Begeleiden

Geen idee, @nnemoon, of dat op school begeleid wordt. Ik heb het idee van niet. Ze mogen zelf kiezen met wie ze samenwerken en voor zoon is het dan makkelijk om steeds dezelfde te kiezen. Dit is ook de jongen met wie hij het meest omgaat, hoewel het door dit soort dingen wel minder wordt. De jongen zegt heel vaak op het laatste moment iets af. Ook met dat feest laatst en een keer een afspraak in een vakantie. Dat vindt zoon steeds meer vervelend worden en je merkt (gelukkig) dat hij daardoor meer naar anderen gaat trekken. In dit soort situaties merk ik dat zoon verbaal niet sterk is en dan echt niet weet hoe hij het aan moet pakken. Ik moet hem dan echt begeleiden in wat hij moet schrijven en zo. Zoon heeft het wel in zijn hoofd maar kan het niet goed opschrijven.
Ik hoop dat het allemaal gelukt is nu. Ik heb het wel net via de app aan hem gevraagd maar nog geen antwoord. Ik hoor het eind van de middag wel. Hij is laat thuis na het voetbaltoernooi, maar hij had er heel veel zin in.
Overigens wil ik dit wel aangeven op school, over dat samenwerken, dat dat best wat beter begeleid kan worden.
Fijn, Zomer, dat je dochter goed door te toetsen heen komt. Mooi cijfer voor M&M zeg! En voor Wiskunde. Zoon kreeg toevallig vandaag een 6 en een 6,6 terug voor wiskunde. Bij de tweede was hij zijn rekenmachine vergeten, dus had hoger gekund. Ook weer een leerpuntje. En een 5 is ook geen ramp natuurlijk. Goed dat jullie er achteraf om kunnen lachen. Zoon vindt het ook heel naar als hij een onvoldoende haalt hoor. Laatst had hij een 4,3 voor Engels, was een heel lastige luistertoets. Hij vond het wel heel erg. Gelukkig haalde hij daarna weer een 7,5 en staat hij nog steeds 6,5 gemiddeld.

Zomer

Zomer

14-02-2018 om 14:40

Tango

Ok, dus ze mogen zelf kiezen. Ik zou inderdaad eens informeren hoe dat zit met de begeleiding. Ik ben benieuwd hoe het is gegaan met de posteropdracht.

Dochter heeft 2de cijfer Wiskunde ook terug. Een 5.7. Was hoofdstuk 6. Vond ze erg moeilijk. Ik had haar net wel enthousiast aan de telefoon. Volgende week dinsdag vrij. Donderdag later beginnen en volgende week vrijdag ook vrij! Waarom weet ik niet. Studiedagen denk ik. Die woensdag heeft ze nog een laatste inhaaltoets en dan is ze weer bij. Ik zie verder ook nog geen toetsen staan dus met een beetje mazzel volgende week een redelijke rustig week. Ook voor mij Helemaal omdat oudste met dochter gaat leren voor die inhaaltoets. Is Nask en van die stof word ik helemaal kriegelig. Oudste is er goed in en vind het ook nog eens leuk.

Tango

Tango

14-02-2018 om 22:19

Wiskunde

Was hoofdstuk 6 over negatieve getallen, Zomer? Die heeft zoon ook net terug. Hij had een 6,6 maar was dus zijn rekenmachine vergeten, anders had hij w.s. nog wat hoger gescoord.
Hier deze week al erg rustig, enorm veel uitval door zieke docenten en alleen morgen een bio toets en overmorgen dus die poster inleveren. Bio was wel heel veel. Normaal heeft een hoofdstuk ongeveer 5 paragrafen, deze heeft er wel 10! Ben benieuwd wat zoon ervan maakt, het zat er redelijk in maar hij begon alles een beetje door elkaar te gooien, gewoon teveel dus.
volgende week alleen een toets Engels, dat valt dus ook mee. Nog geen uitval, maar dat kan nog komen
W.b. die poster, ik word er niet goed van! Vanmiddag kwam zoon dus laat thuis. Toen ik vroeg of het gelukt was met de poster zei hij dat zijn vriend nu opeens gezegd had dat ze toch zoons postervel gingen gebruiken. Vriend had dus niets mee en zoon heeft zijn plaatjes en tekst dus ook mee terug naar huis genomen. Vriend had gevraagd of zoon dan morgen de poster mee kon nemen. Dat doen we dus niet, zoon gaat eerst morgen zijn deel opplakken en dan neemt zoon hem vrijdag mee naar school. Vriend kan evt. nog langs komen voor schooltijd (eerste 2 uur vrij) om zijn deel te plakken en anders doet hij het op school in de pauze. Morgen meenemen vind ik niet handig omdat ze het vrijdag in moeten leveren. Ik zie het dan nog zoekraken o.i.d. Bovendien gaat het morgen w.s. regenen en past het ding niet in zoons tas. Maar wat een gedoe zeg!
En kiezen, ja misschien wel, maar zoon zei ook dat er niemand over was dus hij moest wel met deze jongen. Een volgende keer moet hij maar snel iemand anders vragen en intussen wil ik het op school even bespreken, want dit gaat zo echt niet.

Triva

Triva

15-02-2018 om 09:21

Tango

Pick your battles.... Deze niet. Leer je zoon het heft in handen te houden. Was het niet eerst zo dat jouw zoon zich afzijdig hield bij een groepsopdracht of ben ik nu in de war?

Tango

Tango

15-02-2018 om 13:44

Wat bedoel je Triva?

Dat ik me er niet mee moet bemoeien? Dat zoon het zelf allemaal moet regelen? Maar dat lukt hem dus niet. Hij vraagt mij om hulp en ik help hem met verwoorden wat hij wil en denkt. Doe ik dat niet dan komt er w.s. van die hele opdracht niets terecht. Is dat beter dan? Ik vind het ook een lastige hoor.
Ja, zoon hield zich de vorige keer afzijdig, dat klopt. Toen had deze jongen alles al gemaakt en wist zoon niet wat hij moest vertellen. En de keer daarvoor had ik ze samen hier en zat vriend achter de computer en lag zoon te gamen. Het samenwerken loopt dus voor geen meter. Ik heb hier ook echt geen invloed op, behalve op wat mijn eigen zoon doet. En die heb ik natuurlijk aangesproken op het gamen toen ik het zag. Toen kroop hij ook wel achter de laptop natuurlijk. De manier waarop zijn vriend het aanpakt daar heb ik geen invloed op, vandaar dat ik het bij school ga neerleggen.
Ze hebben nu allebei hun eigen stukje gemaakt maar zelfs dat levert problemen op. Daarom heb ik ook zo'n hekel aan samenwerkingsopdrachten. Ik heb liever dat zoon een opdracht alleen doet.Ik snap ook best dat school samenwerken wil stimuleren, maar begeleid het dan ook.

Triva

Triva

15-02-2018 om 15:04

Ja je moet hem helpen, nee niet op school klagen. Zeker omdat jouw zoon eerst ook niet mee deed. Dit moet je zoon zelf uitzoeken. Volgende keer iemand anders dus. Pick belangrijkere battles op school is mijn advies.

kaplablokje

kaplablokje

15-02-2018 om 15:32

Klagen?

Ik weet niet of Tango wilde gaan klagen. Ik krijg meer de indruk dat ze op school wil laten weten dat het samenwerken niet loopt, zodat beide jongens, of in ieder geval haar zoon, daar wat meer in begeleid kunnen (kan) worden, al dan niet bij het samenwerken met elkaar. Dat lijkt mij wel goed, of vind je dat dat ook niet kan? Ik heb ook zo'n kind dat wel wat hulp kan gebruiken dus ik volg het hier voor over twee jaar, als mijn kind zo ver is dat het naar de middelbare school gaat.

@nnemoon

@nnemoon

15-02-2018 om 18:35

Wel melden op school.

Ik zou het wel melden op school. Niet als verwijt bedoeld maar dat sommige kinderen in de brugklas het samenwerken nog niet onder de knie hebben. Misschien kunnen ze de eerste keer iets (poster, presentatie enz) in tweetallen maken op school zodat de docent ziet hoe iedere leerling daarop reageert. Als dat goed gaat pas iets buiten school maken. Kinderen hebben nu eenmaal een beetje begeleiding nodig.

Tango, ik vind dat je het goed hebt aangepakt!

@nnemoon

@nnemoon

16-02-2018 om 08:49

Bijna voorjaarsvakantie.

Hier de laatste dag, zware week. Vandaag nog een wiskunde repetitie en wel op het 7e uur vlak voor de vakantie, wie verzint het. Zoon heeft veel moeite met automatiseren en haalde vanmorgen alles door elkaar. Ach hij kan niet meer als zijn best doen.

Zoon vertelde nog dat hij een jongen in de klas had geholpen met een valentijnskaart. Die jongen had gevraagd of zoon de spellingsfouten er uit wou halen in verband met zijn dyslexie. Jongen had bij foodlab een cakeje gebakken en wilde in combinatie met de kaart verkering aan een meisje vragen. Nou het antwoord was NEE en het meisje gooide het cakeje zo weg. Zoon vond het een beetje sneu, ze had toch in ieder geval het cakeje op kunnen eten.

Tango

Tango

16-02-2018 om 14:13

Heb het gemeld

Ik heb van de week een mail gestuurd naar de mentor, over het samenwerken. Natuurlijk had zoon er vorige keer ook een aandeel in maar daar kan ik zelf iets mee. Met het aandeel van de jongen met wie hij samenwerkt niet. En het liep echt tot het einde toe mis. De docent biologie reageerde vervolgens zelf, omdat het dus over biologie ging. Hij had in de klas na het kiezen van de partner wel gevraagd of iedereen tevreden was maar verder niet gevraagd naar de voortgang. Hij wilde de jongens nu gaan aanspreken. Ik heb gezegd dat aanspreken niet zo direct hoeft maar wel even vragen waar ze tegenaan gelopen zijn. De docent dacht dat ze uiteindelijk ook niets zouden inleveren vandaag maar dat is niet het geval. Alleen wel dankzij mijn inmenging en ik heb aangegeven dat ik dat niet iedere keer doe.
Daarnaast is zoon inmiddels ook wel zover dat hij niet meer met deze jongen gaat samenwerken. Gisteren kreeg hij wel alvast het stukje tekst van de andere jongen mee en de helft stond er niet in. Daar baalde zoon weer van maar had geen zin om hier nog actie op te ondernemen. Begrijp ik dan ook wel weer.
En oh ja, de postervellen lagen dus ook gewoon op school zei de docent. Beetje jammer dat dat dan ook niet duidelijk was.

Tango

Tango

16-02-2018 om 14:19

@nnemoon

Geweldig dat verhaal over de valentijnsactie. Wel zielig voor die jongen maar dat meisje was wel heel eerlijk.
Zoon hier heeft het van de week erg leuk gehad met het voetbaltoernooi. Ze hadden wel alles verloren en 1 keer gelijk gespeeld maar hij vond het erg leuk.
Gisteren had zoon een toets biologie en daar heeft hij een 4,7 voor gehaald. Stond meteen al in het systeem. Zoon dacht al dat hij hem slecht had gemaakt. Ik was er verbaasd over want hij kende het best goed, het was alleen heel veel leerstof (hoofdstuk 5, 10 paragrafen). Waarschijnlijk heeft hij ook wat door elkaar gehaald of hebben we aan bepaalde gedeelten te weinig aandacht besteed. Gelukkig staat hij nog een ruime voldoende voor biologie dus ik maak me geen grote zorgen.
Ik hoop dat jullie een fijne vakantie hebben! Hier moeten we nog een weekje. Maar zal mogelijk ook weer rustig worden, want maar 1 toets en nog steeds veel uitval. Vandaag had zoon ook weer de eerste 4 uur vrij en hoefde maar voor 2 uur naar school. Hij wordt nog erg lui

Zomer

Zomer

21-02-2018 om 09:53

Tango en @nnemoon

Tango, goed dat je het hebt gemeld. Ik vind het ook vreemd dat er zo weinig begeleiding is. Het is toch niet voor niks LWOO? Op aanspreken is dan niet de juiste manier maar even met de jongens het proces doornemen. Als het de volgende keer weer zo stroef loopt dan zou ik gewoon de touwtjes meer in eigen handen nemen en de dingen die zoon moet doen gewoon aanleveren. Anders blijf je maar trekken over en weer.

Heeft je zoon zin in de voorjaarsvakantie?

Zomer

Zomer

21-02-2018 om 10:09

Oeps

@nnemoon, Oooh wat sneu voor die jongen. Heeft die zo zijn best gedaan. Dat meisje wist zich vast geen houding te geven. Jammer dat ze daar dan niet even politiek correct op reageert

Is je zoon vorige week goed doorgekomen? Het was i.i.g. een drukke laatste week voor hem. Geniet hij een beetje van de vakantie?

Hier kan dochter niet wachten. Maar ze was gisteren vrij dus ze heeft niks te klagen. Vandaag wel een lange dag. Morgen maar 4 uurtjes, heeft veel uitval en vrijdag weer vrij en dan natuurlijk een week! Vandaag moet ze wel de toets Nask inhalen. Ik ben heel benieuwd want het leren ging heel moeizaam. Ze vindt het moeilijk. Gisteren leek ze het licht te zien maar of ze het ook onthoudt. We gaan het zien! Gisteravond laat zag ik nog bio huiswerk staan. Dochter heeft het maar vlug gemaakt want het is een strenge man. Ik had afgelopen maandag even haar tas ingepakt en was vergeten haar bioboek er in te doen. Kreeg ze meteen een minnetje. Mijn schuld dus. We pakken het nu ook maar weer samen in. Ik heb zelf ook wel zin in een weekje rust. We gaan wel wat aan rekenen doen. I.i.g. de opdrachten waar zij moeite mee heeft en wat de rekenleraar heeft aangegeven. Verder weet ik zo niet of er die week na de vakantie al toetsen staan gepland. Anders gaan we dat natuurlijk wel leren. Maar goed, ze kan overdag zelf alvast een hoop doen!

Tango

Tango

21-02-2018 om 11:31

Uitval

Hier ook enorm veel uitval. Mentor is ziek deze week en dat heeft als gevolg dat zoon de afgelopen 3 dagen nauwelijks lesuren had. Maandag eerste 4 uur vrij, gisteren eerste 2 uur en vandaag ook weer eerste 2 uur en het laatste uitval. ook nog 2 tussenuren. Wel relaxed allemaal en nodig want hij is wel aan vakantie toe. Ik merk hier ook dat het leren weer lastiger gaat. Gisteren moest hij iets leren voor Engels, woordjes en grammatica, het kwam er niet in. Gelukkig wel goede cijfers terug. Een 7,8 voor Nederlands. Was een toets die zoon mocht inhalen omdat hij eerst een 5,2 had.
Volgens mij heeft zoon wel zin in de vakantie. 1 week is ook te overzien. En ik heb maar alvast wat uitstapjes ingepland. Ben zelf ook een paar dagen vrij.
Nog even over de poster van biologie. De docent had uiteindelijk niets meer gezegd (beetje jammer dus). Dit kwam vooral doordat bijna niemand iets in had geleverd dus zoon en vriend waren bijna de enige die wel iets hadden. Kun je nagaan hoe onduidelijk de opdracht was. Iedereen had wel wat op de ipad maar niet begrepen dat het op een echte poster moest etc.
Stof voor het mentorgesprek dus. Dit is 2 weken na de voorjaarsvakantie en wordt ook nog wel een dingetje. Zoon moet dit gesprek zelf leiden. Dat is niets voor hem eigenlijk. Hij heeft een blaadje meegekregen met vragen waar hij dan iets over kan vertellen (wat heb ik geleerd? Wat ging goed/minder goed? etc.) Ik vind het lastig in hoeverre ik hem hiermee kan helpen. Want eigenlijk moet hij dit zelf doen, maar hij vindt het ook weer erg moeilijk. Ik laat hem dus eerst zelf wat op papier/ipad zetten en dan kijken we er samen naar. Het samenwerken moet er in ieder geval inkomen vind ik.
Verder heeft zoon na de vakantie een spreekbeurt voor Engels. Ook lastig. Hij moet iets vertellen over zichzelf. Dat gaan we dus flink oefenen. Nog wel iets te doen in de vakantie dus, maar niet al teveel.
@nnemoon, geniet je zoon van de vakantie? Wat doet hij zoal? En wat gaan jullie doen, Zomer?

Zomer

Zomer

21-02-2018 om 13:00

Tango

Maar zit jij of je man (of allebei) wel bij het gesprek of is het echt alleen tussen mentor en zoon? Hier moest dochter bij het vorige mentorgesprek ook vooraf een formulier invullen. Ze heeft een jonge mentor (en coole ) want dan mogen ze gewoon op de telefoon. Dochter en ik hebben dat formulier al append (schrijf je dat zo?) ingevuld. Dochter heeft hier ook echt hulp bij nodig.

Wel lekker weekje zo zeg! Heerlijk hoor. Dochter is ook wel een beetje klaar met leren en gaat een weekje rust haar zeker goed doen.Ze appte dat ze dacht dat ze een 8.5 had op NASK (moeten ze op de PC maken) maar ze wist het niet zeker. Kan ook lager zijn, aldus dochter.

Wat ga je voor leuks doen volgende week? Hier niet veel plannen. Ik ben deze keer ook niet extra vrij. Was ook wat lastig ivm. de bezetting. Maar goed, ik werk niet fulltime en mijn man ook niet dus we zijn sowieso wel een paar dagen thuis. Ik stelde nog voor om naar de bios te gaan maar daar reageerde ze niet heel enthousiast op. Meestal wil ze vooral uitslapen en lekker skypen met vriendinnen. Meestal laat ik haar maar. Soms gaan we lekkere dingen bakken. Dat vindt ze wel heel leuk! En de laatste tijd huren we regelmatig een film via pathe thuis. Lekkere snacks er bij, is ook erg leuk!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.